Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-23, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Tror du att trenden är uppåt?

Står bostadspriserna högre vid årsskiftet 23/24 än idag enligt din analys?

Tror inte vi hade sett stabiliseringen I innerstan utan börsuppgången

När vänder innerstan ner igen tror du och varför har den stabiliserats?
Senast redigerad av flanders 2023-01-23 kl. 17:24.
Citera
2023-01-23, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Kan vi komma att hamna i en situation där där byggkostnader och markpriser faller (eller planar ut) och byggarna som faktiskt som måste få sålt sänker priserna på nybyggen så att dem faktiskt blir billigare eller lika billiga som begagnat (med lån, el och allt annat inräknat)?

Ja det är inte en omöjlighet att priserna faller men det gäller även "begagnade" bostäder.
När det finns mindre "billiga" pengar kommer priserna pressas ner naturligt.

Vad är det med mäklarna nu för tiden och att de ska dölja sina budgivningar? När jag kikade mer aktivt för några år sedan såg man nästan alltid vilka bud som de fick in på sina nuvarande budgivningar.
Ska denna hemlighet hjälpa mäklarna tänker de?
Citera
2023-01-23, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tror inte vi hade sett stabiliseringen I innerstan utan börsuppgången

När vänder innerstan ner igen tror du och varför har den stabiliserats?

Hur skulle det vara om du besvarade min fråga istället för att tramsa?

Se nedan hur man gör.

Jag tror att bostadspriserna sjunker om vi får fortsatta räntehöjningar. Stannar räntehöjningar upp eller att finansieringkostnaderna sjunker så tror jag att vi får se stabiliserade respektive ökade bostadspriser från aktuella nivåer. Det kan se något annorlunda ut på en lokal marknads såsom "innerstan" men trenden tror jag kommer vara densamma över hela landet oavsett om den är upp eller ner.
Citera
2023-01-23, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Ja det är inte en omöjlighet att priserna faller men det gäller även "begagnade" bostäder.
När det finns mindre "billiga" pengar kommer priserna pressas ner naturligt.

Vad är det med mäklarna nu för tiden och att de ska dölja sina budgivningar? När jag kikade mer aktivt för några år sedan såg man nästan alltid vilka bud som de fick in på sina nuvarande budgivningar.
Ska denna hemlighet hjälpa mäklarna tänker de?

Är det så vanligt med dold budgivning. Kanske beror på vart man tittar?

Jag tittade 10+ budgivning pågår på Östermalm innan jag hittade en med dolt bud. Då var ändå många buden under utgång.

Detta var det jag hittade
https://www.edwardpartners.se/vara-bostader/OBJ18503_1960786902/
Här kanske slemhög varit framme och budat 2 miljoner vem vet.
Citera
2023-01-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Är det så vanligt med dold budgivning. Kanske beror på vart man tittar?

Jag tittade 10+ budgivning pågår på Östermalm innan jag hittade en med dolt bud. Då var ändå många buden under utgång.

Detta var det jag hittade
https://www.edwardpartners.se/vara-bostader/OBJ18503_1960786902/
Här kanske slemhög varit framme och budat 2 miljoner vem vet.
Men dolt bud är väl just dolt? Då är det väl bara något som mäklare, säljare och eventuell köpare som vet om?
Sen kan ju mäklaren och säljaren bestämma sig för att inte publicera vanliga bud, men det är något annat. Väl?

Jag var på en visning idag och då sa mäklaren att de hade ett dolt bud över utgångspriset, men det står det ju såklart inget om i annonsen.
Citera
2023-01-23, 18:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Här har vi lite doom and gloom gällande inflationen och vad Burry mfl tror om FED’s uthållighet att hålla uppe räntan och på så vis kväva inflationen. Den tror man är för låg och det ger för snabba räntesänkningar. Det leder följaktligen till 70 talet i repris, inflationen studsar tillbaka ännu högre med påföljd att räntan måste upp ännu högre i den andra cykeln.
Det ger återkommande recensioner som blir allt djupare.
Men som sagt så vi får se, vi får hoppas att han och Charlie Munger har fel.

https://m.youtube.com/watch?v=f5j525KpdGc
Citera
2023-01-23, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Men dolt bud är väl just dolt? Då är det väl bara något som mäklare, säljare och eventuell köpare som vet om?
Sen kan ju mäklaren och säljaren bestämma sig för att inte publicera vanliga bud, men det är något annat. Väl?

Jag var på en visning idag och då sa mäklaren att de hade ett dolt bud över utgångspriset, men det står det ju såklart inget om i annonsen.

Skrev fel menade att budgivningen var dold på hemsidan.

Varför skulle mäklaren inte publicera att de har ett bud på hemsidan?
Senast redigerad av trickget 2023-01-23 kl. 18:40.
Citera
2023-01-23, 18:41
Medlem
Citat:
Skrev fel menade att budgivningen var dold på hemsidan.

Varför skulle mäklaren inte publicera att de har ett bud på hemsidan?
Varför skulle de publicera ett underbud eller skambud?
Citera
2023-01-23, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Varför skulle de publicera ett underbud eller skambud?

I ditt fall så påstods de ju finnas bud över utgångsbud. Varför inte publicera detta?

I fall det är skambud kan de ju göra som annonsen jag länkade bara säga att budning pågår utan att publicera nivån. Men visst detta är väll enda anledningen att mörka bud.

Annars förstår jag inte varför en mäklare skulle mörka att budgivning pågår. Om något vill de väll verkligen få igång budgivning, därav allt tjafs om lockpriser.
Senast redigerad av trickget 2023-01-23 kl. 18:57.
Citera
2023-01-23, 19:10
Medlem
Citat:
I ditt fall så påstods de ju finnas bud över utgångsbud. Varför inte publicera detta?

I fall det är skambud kan de ju göra som annonsen jag länkade bara säga att budning pågår utan att publicera nivån. Men visst detta är väll enda anledningen att mörka bud.

Annars förstår jag inte varför en mäklare skulle mörka att budgivning pågår. Om något vill de väll verkligen få igång budgivning, därav allt tjafs om lockpriser.
I detta fallet så ligger lgh ute för 3.55, jag vet att köparen gav 4.1 för 2 år sedan och se hävdade bud fanns på 3.6.
Gissar att de tycker 3.6 är skambud.
(Påhittade siffror för att inte outa mig)
Citera
2023-01-23, 20:14
Medlem
svenkolrots avatar
https://www.di.se/live/storbank-forhojd-risk-att-riksbanken-hojer-rantan-med-100-punkter/
Citera
2023-01-23, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Här har vi lite doom and gloom gällande inflationen och vad Burry mfl tror om FED’s uthållighet att hålla uppe räntan och på så vis kväva inflationen. Den tror man är för låg och det ger för snabba räntesänkningar. Det leder följaktligen till 70 talet i repris, inflationen studsar tillbaka ännu högre med påföljd att räntan måste upp ännu högre i den andra cykeln.
Det ger återkommande recensioner som blir allt djupare.
Men som sagt så vi får se, vi får hoppas att han och Charlie Munger har fel.

https://m.youtube.com/watch?v=f5j525KpdGc

Hur skulle FED ens klara av räntan på sina lån om man höjde som på 70-talet? Kan vi räkna bort det scenariot helt?
Vem vill dock hålla obligationerna mer än just FED vid ränta lägre än inflationen?
Den ända lösningen är att rulla tummarna och hoppas problemet löser sig automatiskt tror jag.(vilket så klart inte kommer hända )

Jag tror att folk som köpt grisen i säcken och sedan måste sälja sitt hus eller sin lägenhet vill ha X-antal kronor och dessa fantasipriser kommer ge bud under utgångspriset eller lämna objekten osålda.

Det kanske också ser dåligt ut från mäklarnas sida när alla bud är negativa och att ha mer verklighetsförankrade priser går inte eftersom svennarna inte kan acceptera att bli av med en halv miljon de slösat bort på handpenningen?

Vart borde man kolla för att få en bättre helhetsbild på vår bostadsmarknad nu i januari? Storstäderna är lite rörigt men kanske kika på medelstora städer och se hur det rör sig där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in