Diablo1118s avatar

Moderatormeddelande

Postat av Diablo1118 2022-07-11, 23:28
Medlem
Detta r en nystart av trden:
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Dr det r meningen att diskutera Bostadsmarknaden i Sverige just nu vilket ocks inkluderar den gamla frgestllningen som var:

Det har i flera r talats om farligt lga bostadsrntor, bankernas genersa utlning tillika svenskens verbelning.

Kommer det en bostadskrasch och hur pass omfattande kommer den bli?

Hll er till mnet och tnk p att inte heller svara p off topic inlgg utan rapportera dem istllet.
Inlgg som till strsta del innehller personangrepp eller off topic ven om en liten del r on topic kommer varnas.
Tnk p att diskutera och inte anvnda trden som en Chat trd, Sdana inlgg och Oneliners kommer raderas.

https://www.flashback.org/regler

/ Moderator
Senast redigerad av Diablo1118 2022-07-11 kl. 23:31.
2022-07-11, 23:57
Medlem
revodnebs avatar
Det kommer att knnas och det kommer att gra ont. Men vi verlever det med. Jag tror att vrdet p mitt hus snktes med 100K hromdagen, ingen katastrof. Det jag oroar mig ver r vinterns elrkningar dremot.
Citera
2022-07-12, 00:01
Medlem
SocialtKontrakts avatar
D kan vi ju inleda denna blivande anrika trd med att priserna i Stockholms innerstad nu dippat frn ca 120K/kvm till snart 100K/kvm enligt Husmask. Ett fall p minst -15%! www.husmask.se. D har flera objekt ven dragits tillbaka p marknaden fr att prova lyckan vid ett senare tillflle.

En hgaktuell frga r allts nr vi kan deklarera det som nu sker som en krasch? Rcker de -15% vi redan sett? r det -30% vi ska se? -50%?! Fr det hr tvistar de lrde minst sagt om... Gller det bara Stockholm? Stockholms innerstad? Vra tre strsta stder? ml?
Citera
2022-07-12, 00:01
Medlem
Ett intressant lge. Hjda rntor, bostadspriserna faller ngot, men samtidigt hsr vi bostadsbrist och folk kommer inte slja till underpriset s det kommer finns frre bostder p marknadrn. Gissar p att priset sakta gr ner med 10% kommande r nr listrntan stiger till 3.5-4% fr att jmna ut sig och hll sig ett, kanske tv r.
Citera
2022-07-12, 00:11
Medlem
MCMLXXVIIs avatar
Det r Riksbanken som bestmmer om det blir ett kraftigt nominellt fall i bostadspriserna. S var det fr 30 r sedan ocks fast d valde man att strka valutan istllet och lta de verbelnade hushllen ta smllen. Som det ser ut nu s har de svrt att vlja men omvrlden har tvingat fram en frsiktig hjning av styrrntan. Vi fr se hur lngt de vgar att g.
Senast redigerad av MCMLXXVII 2022-07-12 kl. 00:30.
Citera
2022-07-12, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kommer att knnas och det kommer att gra ont. Men vi verlever det med. Jag tror att vrdet p mitt hus snktes med 100K hromdagen, ingen katastrof. Det jag oroar mig ver r vinterns elrkningar dremot.

Men ni sa ju att ni fick betalt fr att bo. Stmmer inte det lngre?

Slng in en riktig lgkonjunktur i mixen nu s har vi den hr bostadsmarknaden nere fr rkning p allvar.
Citera
2022-07-12, 00:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Jag menar andra sidan att vi inte har en bostadsbubbla och nya hgstapriser kommer inom sg 2 r.

Om ngra mnader hmtar sig brsen. Och nsta r blir CB tvingade att snka rntorna d CPI faller.

Och nya ATH p brsen gr att kontantinsatserna r strre och mer kan betalas i bostadskp.

S, om ca 2 r fr vi se vem som fr rtt. (Kommer att kunna anas lngt tidigare).
Citera
2022-07-12, 00:26
Medlem
Dem hjda rntorna gr att jag knappt kan spara pengar till smre dagar. r det s man vill ha det? Folk som inte kan spara pengar?
Citera
2022-07-12, 00:28
Medlem
Det r frhllandevis fortfarande vldigt lga bolnerntor som vi har, dom som oroar sig r valparna som vill in i karusellen och ska ta boln!

Det blir lite masshysteri och medierna hnger p.
Citera
2022-07-12, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Men ni sa ju att ni fick betalt fr att bo. Stmmer inte det lngre?

Slng in en riktig lgkonjunktur i mixen nu s har vi den hr bostadsmarknaden nere fr rkning p allvar.

Just nu stmmer det vl?

Iaf tills man sljer till frlust, rntorna fortsatt lga och hyror fortsatt dyra.

Nr man vl sljer fr man dremot rkna om det varit en bra eller dlig affr 😅

Just nu sparar jag iaf ca 6 k varje mnad jmfrt med nr jag bodde i hyres, bott ca 2 r och inga planer p att flytta 6 x 24 = 144000 + vad nu rnteavdraget blir 👍

Fr att hlla det ontopic s tvivlar jag att s lnge hyrorna hller sig hga och rntorna r under 5% att det blir ngon krasch dremot en mindre nedgng r absolut mjlig.
Senast redigerad av kallejansson 2022-07-12 kl. 00:36.
Citera
2022-07-12, 00:47
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
D kan vi ju inleda denna blivande anrika trd med att priserna i Stockholms innerstad nu dippat frn ca 120K/kvm till snart 100K/kvm enligt Husmask. Ett fall p minst -15%! www.husmask.se. D har flera objekt ven dragits tillbaka p marknaden fr att prova lyckan vid ett senare tillflle.

En hgaktuell frga r allts nr vi kan deklarera det som nu sker som en krasch? Rcker de -15% vi redan sett? r det -30% vi ska se? -50%?! Fr det hr tvistar de lrde minst sagt om... Gller det bara Stockholm? Stockholms innerstad? Vra tre strsta stder? ml?

Skulle definiera begreppen shr:

Dipp - dr vi r nu. En hyfsat kraftig korrigering frn en topp. 100% sannolikhet eftersom det redan har hnt.

Nedgng - tillbaka till 2016/2018 rs priser, ungefr 15% till. Ser rtt sannolikt ut om rntorna gr enligt RBs plan (som dock oftast r fel), sg 60%

Ras - Nu br det av nedt mot 2014 rs priser, ytterligare 25% och totalt 50% frn ATH. Verkar osannolikt men ser vi rntor i linje med marknadens frvntningar kan vi se detta. 20% sannolikhet.

Krasch - Brakar ned mot 2006 rs priser, typ 30% under 2014. Kan hnda under exceptionella omstndigheter, typ skenande priskningar som mts av styrrntor frn 80-talet samtidigt som arbetslsheten gr upp markant. Ger det 5% sannolikhet nd, man ska inte utesluta ngot.

Uppsidan d? Tror nog att vi kan se priser stabilisera sig vid en "nedgng" fr att sedan krypa upp mot 2019 rs priser och vxa uppt i lite lagom takt igen. Sg 100k/kvm i Stockholms innerstad runt 2027 nr allt normaliserats. Ganska troligt, sg 40%.

Sen kommer olika objekt drabbas olika. Nyproduktion hrdare pga belning och fr hgt nypris. BRF-radhus i t.ex. Krsta har en fallhjd p 95%.
Citera
2022-07-12, 01:03
Medlem
liksom-fbs avatar
https://www.di.se/nyheter/bundna-bor...a-natt-toppen/
De bundna bolnerntorna steg mest i juni, enligt prisjmfrelsetjnsten Compricer.

Det kan vara s att de har ntt toppen och att det r de rrliga rntorna som kommer att fortstta hjas, sger Compricers sparekonom Christina Sahlberg.

Och det r vl troligt.
Lnga rntor (ven i USA) lr toppa hr i krokarna. Fr att sedan brja falla tillbaka.

Dagslnernta dremot r mer kopplat till CB styrrntor. De kommer nog stiga lite till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in