Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-23, 12:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Storbankerna pratar fortfarande om 25 punkter. Men man ska väl snarast se det som en slags påverkanskampanj. Lagom till ungefär nästa vecka kommer de istället växla upp och börja tala om 50 punkter för att förhindra en höjning med 75 eller 100 punkter.
Ja det är väl det man får se det som, de så kallade ”experterna” visade sig vara talking heads utan någon djupare insikt i inflationsmekanismer eller omvärldsfaktorer.
Istället får vi prognoser som säger det man vill höra och där solen alltid tittar fram bakom nästa krök.

Följer vi USA så har de 6,5 % inflationstakt 6 mån efter toppen.
Var vår topp i december så ligger vi runt 6 % i juni.
Dock är vår valuta svagare än USA’s samt vårt och EU’s energisystem är i uselt skick.
Vi kommer inte se räntesänkningar på den här sidan årskiftet med andra ord.
Citera
2023-01-23, 12:30
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Storbankerna pratar fortfarande om 25 punkter. Men man ska väl snarast se det som en slags påverkanskampanj. Lagom till ungefär nästa vecka kommer de istället växla upp och börja tala om 50 punkter för att förhindra en höjning med 75 eller 100 punkter.
Håller med. Ganska ful påverkanskampanj faktiskt..
Citera
2023-01-23, 13:03
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
En negativ realränta om 8% är extremt inflationsdrivande.
Att någon ens kan inbilla sig att inflationen skulle plana ut under ett sådant scenario innebär att man inte ens förstått de mest basala grunderna i hur ekonomi fungerar.

Fullständigt obegripligt påstående.

Visst det kan finnas lagg, men inte fan en lagg om 8% enheter… Det är rent önsketänkande från en tafatt RB.

Jag håller med dig. Men det är prognoser från banker o RB. Inget jag har sagt,

Detta som ett svar till dem som tror att räntorna snart är på väg ner och ska tillbaka i närheten av tidigare nivåer. Vilket inte kommer ske på mkt länge. Inte ens om bankernas "drömprognoser" slår in.
Citera
2023-01-23, 13:24
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Men herregud människor läs vad som står. I prognoserna när styrräntan ska ner till 2% om flera år så kommer inte inflationen vara 10%.

Alla prognoser säger att styrräntan kommer höjas åtminstone en gång till innan den sänks. Prognoserna kan ju givetvis ha fel också.

Inflation drivs av förväntningar.
Om staten driver tesen att snart kommer styrräntan ligga på 2% försvinner hela den effekt som räntehöjningarna eventuellt har haft och lobotomerade idioter fortsätter den lånefinansierade festen.
…och var fan kommer denna 2% ifrån?
Finns det överhuvudtaget något vetenskapligt belägg för en styrränta på 2%?

Nationalekonomi är ingen vetenskap. Det finns vissa mycket grova regler, som t.ex. den med ränta och inflation. Att hävda 2% ränta skulle vara ett optimum är så satans obildat att jag saknar ord att beskriva hur jävla korkat det är.

Obildningen och idiotin på detta forum är fullständigt häpnadsväckande!
För 10 - 15 år sedan när jag hade mitt första konto här (som jag glömt password till) fanns det pålästa intelligenta individer med djup lodande kunskaper inom många olika ämne.
Flashback numera är som en ändlös freakshow på stormavdelning
Citera
2023-01-23, 13:33
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Jag håller med dig. Men det är prognoser från banker o RB. Inget jag har sagt,

Detta som ett svar till dem som tror att räntorna snart är på väg ner och ska tillbaka i närheten av tidigare nivåer. Vilket inte kommer ske på mkt länge. Inte ens om bankernas "drömprognoser" slår in.

Samma jävla RB som försatt oss i skiten genom idiotin med negativ styrränta och negativa realräntor i all evighet.Bankerna fortsätter att glatt låna ut till kreti och pleti. Samma banker som höll på att gå i konkurs vida förra bubbla (t.ex. SEB), där blott Götabanken offrades på på det offentliga altaret.

Vidare, fga EU äger den svenska staten numera inte rätt att stötta banker som i fallet med SEB ovan, vilket kan få rent groteska effekter om inte folk slutligen börjar inse hur jävla illa det står till med Sverige och börjar rätta mun efter matsäck.
Citera
2023-01-23, 13:37
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Prognoserna säger ju givetvis att inflationen också faller tillsammans med styrräntan. Hen skrev om ett par år.

Någon gång kommer inflationen falla vi lär ju inte bli Zimbabwe.

Menar du på fullt allvar att inflation är positivt korrelerad mot styrräntan??!!
Citera
2023-01-23, 14:51
Medlem
ETA2824-2s avatar
Tuff vinter för mäklare: Man måste jobba jättehårt
https://sverigesradio.se/artikel/hard-vinter-for-maklare-var-femte-tjanar-mindre-an-ett-vardbitrade
Citera
2023-01-23, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Fast trenden är tydlig över flera månader som sagt. I November stannade nedgången av ordentligt enligt hox för att helt rättas upp till stabila priser i december. Nu fortsätter trenden med en ökning i Januari. 3 månader är tillräckligt lång tid för att identifiera en trend. Detta trots en kraftig räntehöjning i November. Samma trend syns ingenannanstans.

Jag är övertygad om att börsens utveckling påverkar.

Tror du att trenden är uppåt?

Står bostadspriserna högre vid årsskiftet 23/24 än idag enligt din analys?
Citera
2023-01-23, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
https://sverigesradio.se/artikel/hard-vinter-for-maklare-var-femte-tjanar-mindre-an-ett-vardbitrade

.Vad innebär att jobba hårt?

Att stå i strumplästen i en innerstadsetta och dra ik storkovan kanske inte är förenligt med en sund marknad. Ser det bara som positivt att mäklarkåren når en konsolidering
Citera
2023-01-23, 16:23
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2

Från länken:
Citat:
En genomsnittlig mäklare tjänar 400 000-500 000 kronor om året, enligt statistik från Mäklarsamfundet, ungefär lika mycket som en lärare.

Så en genomsnittlig glorifierad säljare tjänar alltså lika mycket som en lärare med 5 års högskolestudier. Cry me a river...
Citera
2023-01-23, 16:33
Medlem
Förstår mig inte riktigt på husmask men januaris siffror för Göteborg ser otroligt dystra ut.
Citera
2023-01-23, 16:54
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Kan vi komma att hamna i en situation där där byggkostnader och markpriser faller (eller planar ut) och byggarna som faktiskt som måste få sålt sänker priserna på nybyggen så att dem faktiskt blir billigare eller lika billiga som begagnat (med lån, el och allt annat inräknat)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in