Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Återigen, gå tillbaks och läs ditt eget inlägg, som jag citerade och svarade på.

God idé, låt oss göra det ihop!

Jag skrev här
"köparna sätter nivån för priserna och tiden där även människor med samma intellektuella svaghet som du kan tjäna stora pengar på bostäder är troligtvis förbi.
Lika bra för er att vänja er, ni hade enorm tur att bli födda i rätt generation där ni kunde tjäna enorma pengar på bostäder så jag hoppas ni utnyttjade tillfället."
Tiden där bostäder ökar groteskt mycket är förbi, skrev jag och ditt svar
Ps jag är född i mitten på 90talet och marknaden ser ut att ha gått ganska bra från då till nu också, chokerande!
Och följer upp med att du köpte bostad 2024, efter en period med sinnessjuk prisutveckling och jag gav dig räkneexempel på vad din bostad skulle vara värd om utvecklingen för de kommande 20 åren skulle vara samma som de föregående 20 åren

Det är skrämmande hur du knappt kan förstå vad som är dåtid och framtid...
Du kontrar mitt påstående att bostadsmarknaden troligtvis inte kommer rusa så tokigt i framtiden med att den gjort det historiskt...vi får väl se

Och ja, du har "motbevisat" att man kan köpa en övervärderad bostad i ett ghetto...grattis?
Poängen är att den fortfarande är övervärderad, övervärdering gäller alla bostäder och inte bara de i fina områden.
Sedan minst sagt hycklande att du anser att svenska unga skall bo i krigshärjade ghetton medan du själv inte gör det, andra skall minsann behöva hantera problemen men inte du...
Citera
2026-01-01, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
God idé, låt oss göra det ihop!

Jag skrev här
"köparna sätter nivån för priserna och tiden där även människor med samma intellektuella svaghet som du kan tjäna stora pengar på bostäder är troligtvis förbi.
Lika bra för er att vänja er, ni hade enorm tur att bli födda i rätt generation där ni kunde tjäna enorma pengar på bostäder så jag hoppas ni utnyttjade tillfället."
Tiden där bostäder ökar groteskt mycket är förbi, skrev jag och ditt svar
Ps jag är född i mitten på 90talet och marknaden ser ut att ha gått ganska bra från då till nu också, chokerande!
Och följer upp med att du köpte bostad 2024, efter en period med sinnessjuk prisutveckling och jag gav dig räkneexempel på vad din bostad skulle vara värd om utvecklingen för de kommande 20 åren skulle vara samma som de föregående 20 åren

Det är skrämmande hur du knappt kan förstå vad som är dåtid och framtid...
Du kontrar mitt påstående att bostadsmarknaden troligtvis inte kommer rusa så tokigt i framtiden med att den gjort det historiskt...vi får väl se

Och ja, du har "motbevisat" att man kan köpa en övervärderad bostad i ett ghetto...grattis?
Poängen är att den fortfarande är övervärderad, övervärdering gäller alla bostäder och inte bara de i fina områden.
Sedan minst sagt hycklande att du anser att svenska unga skall bo i krigshärjade ghetton medan du själv inte gör det, andra skall minsann behöva hantera problemen men inte du...

Oj detta var snurrigt, föreslår att du nyktrar till innan du slänger dig över tangentbordet...

1. Mitt exempel som du länkade, där jag bor, är i Aspudden, och det är ett ghetto?
2. Sen säger du att jag inte bor i ett ghetto men att svenska ungdommar ska göra det?
3. Tidigare har jag gett dig exempel på x antal prisvärda bostäder som både en ensam eller ett ungt par utan några större problem kan köpa, samtliga låg i midsommarkransen, telefonplan och hägersten som nu råkar vara krigshärjade ghetton?

Givet att du uppenbarligen inte har någon koll öht på dessa områden genom att kalla aspudden, midsommarkansen och telefonplan för krigshärjade ghetton är det fascinerande du drar slutsatsen att dom är övervärderade.

Slutligen får du gärna visa på hur en rimlig värdering skulle kunna se ut och mer specifikt hur du kom fram till den, för att hjälpa dig lite på traven citerar jag mig själv:

Citat:
Jag uppdaterade mitt tidigare inlägg och inkluderade inflation samt inflationssjusterade siffror för aspudden, sekelskifte, samtliga lägenhetsstorlekar. 5 brfer, ca 150 försäljningar, se nedan. För 2025 var lägsta pris/kvm i datasetet runt 93k och högsta 107k

| Year | Avg Price/m² | Median Price/m² | Inflation | Nominal Growth | Real Growth |
|------|--------------|-----------------|-----------|----------------|-------------|
| **2013** | 44,200 | 44,200 | 0.0% | - - |
| **2015** | 68,250 | 68,050 | 0.7% | +54.4% | +53.7% |
| **2016** | 79,300 | 79,300 | 1.0% | +16.2% | +15.2% |
| **2017** | 65,550 | 65,550 | 1.8% | -17.3% | -19.1% |
| **2018** | 78,050 | 78,050 | 2.0% | +19.1% | +17.1% |
| **2019** | 71,250 | 71,250 | 1.8% | -8.7% | -10.5% |
| **2020** | 79,490 | 80,200 | 0.5% | +11.6% | +11.1% |
| **2021** | 96,083 | 97,350 | 2.2% | +20.9% | +18.7% |
| **2022** | 96,479 | 96,350 | 8.4% | +0.4% | -8.0% |
| **2023** | 89,135 | 89,500 | 6.0% | -7.6% | -13.6% |
| **2024** | 92,323 | 93,000 | 2.3% | +3.6% | +1.3% |
| **2025** | 101,358 | 103,000 | 1.8% | +9.8% | +8.0% |

För dom andra områdena får det helt enkelt bli en trust me bro då vi var på väldigt mkt visningar för ett år sen och jag gjorde liknande översikt för dom områdena och den typen av objekt. Dessvärre är det ganska tidskrävande så vill du grotta vidare själv be my guest.

Ps jag är också 90talist och gick back 300k på mitt förata bostadsköp för några år sen så tagga ner med dina svävande antaganden lite.
Senast redigerad av Aabbcc123 2026-01-01 kl. 17:41.
Citera
2026-01-01, 18:38
Medlem
Citat:
Oj detta var snurrigt, föreslår att du nyktrar till innan du slänger dig över tangentbordet...

Eller så är det din läsförståelse som är kass, vilket troligtvis är sant eftersom du läser jävligt dåligt.
Jag skrev att du var en hycklare för du tidigare "bevisade" att bostäder inte var en bristvara eftersom det fanns bostäder i ghetton och att du blev illamående av att svenska ungdomar inte ville bo där medan du själv inte bor i ett av dessa ghetton...
Tyvärr är nog ditt bekymmer inget som kommer gå över av tillnyktring för jag tror bara du är kass på att läsa, precis som när jag skrev att bostadsmarknaden troligtvis inte kommer ha samma utveckling framåt som den haft historiskt och du inte förstår vad detta innebär...

Citat:
Slutligen får du gärna visa på hur en rimlig värdering skulle kunna se ut och mer specifikt hur du kom fram till den, för att hjälpa dig lite på traven citerar jag mig själv:
Eftersom du inte kan läsa dig till skillnaden på dåtid och framtid så vad tjänar det till att lägga ut en beräkning för någon som du?
ECB ansåg i en källa jag länkat till flertal gånger att bostäder i Sverige är övervärderade med ~50%, där har du en bra utgångspunkt som du kan försöka begripa innan vi tar ett eventuellt nästa steg.

Citat:
Ps jag är också 90talist och gick back 300k på mitt förata bostadsköp för några år sen så tagga ner med dina svävande antaganden lite.
Jaha men varför sade du inte det från början?
Då kan ju inte bostäder vara övervärderade, inte sant?
Citera
2026-01-01, 20:24
Medlem
Citat:
Eller så är det din läsförståelse som är kass, vilket troligtvis är sant eftersom du läser jävligt dåligt.
Jag skrev att du var en hycklare för du tidigare "bevisade" att bostäder inte var en bristvara eftersom det fanns bostäder i ghetton och att du blev illamående av att svenska ungdomar inte ville bo där medan du själv inte bor i ett av dessa ghetton...
Tyvärr är nog ditt bekymmer inget som kommer gå över av tillnyktring för jag tror bara du är kass på att läsa, precis som när jag skrev att bostadsmarknaden troligtvis inte kommer ha samma utveckling framåt som den haft historiskt och du inte förstår vad detta innebär...

Eftersom du inte kan läsa dig till skillnaden på dåtid och framtid så vad tjänar det till att lägga ut en beräkning för någon som du?
ECB ansåg i en källa jag länkat till flertal gånger att bostäder i Sverige är övervärderade med ~50%, där har du en bra utgångspunkt som du kan försöka begripa innan vi tar ett eventuellt nästa steg.

Jaha men varför sade du inte det från början?
Då kan ju inte bostäder vara övervärderade, inte sant?

Givet att du verkar har en väldigt världsfrånvänd defenition av vad ghetton är som förövrigt ingen boende i stockholm skulle hålla med så är ditt dravel meningslöst. Det är du som skriker att allt är övervärderat så då ligger ju bevisbördan på....dig. Du kan heller inte presentera en rimlig värdering på ett segment du fick sververat med +10års data utan skriker bara ghetton och övrervärderat så vi sätter stopp på ditt meningslösa dravel nu, tack och hej.
Senast redigerad av Aabbcc123 2026-01-01 kl. 21:03.
Citera
2026-01-01, 20:34
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Enligt den här Youtubern väljer USA (västvärlden) att skjuta upp statsskulden på framtiden genom att trycka upp mer pengar med urholkning av värdet för att komma till rätta med problemet.
Enda säkra investering är fasta tillgångar som hus och fastigheter, vilket borde säkra höga priser, rätt eller fel?

https://www.youtube.com/watch?v=SRINNEkee6Q

Diskutera!
Citera
2026-01-01, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Enligt den här Youtubern väljer USA (västvärlden) att skjuta upp statsskulden på framtiden genom att trycka upp mer pengar med urholkning av värdet för att komma till rätta med problemet.
Enda säkra investering är fasta tillgångar som hus och fastigheter, vilket borde säkra höga priser, rätt eller fel?

https://www.youtube.com/watch?v=SRINNEkee6Q

Diskutera!
Jag har inte tittat på videon men förstår vad det handlar om.

Tankegången är att staterna i Europa och USA kommer öka på statsskulderna. Det gör dom i sig vanligtvis ändå, men tanken här är att det blir en större ökning än tidigare.

När staten lånar emitterar man obligationer och lånar upp befintlig avista. Så det skapas inga nya pengar. Men omsättningen av M1 lär öka.

När omsatt M1 ökar måste det antingen produceras mer varor och tjänster, eller så kommer priserna att stiga.
Och tanken här är att det är det sista som händer. Dvs inflationen ökar. Det finns ungefär ingenting som säger att produktionen av varor och tjänster kan/kommer öka.

Till sist är då tanken att det "sparande" som kommer skyddas bäst mot inflationens härjningar är fastigheter.

Man skall dock vara medveten om att skulle fastigheter följa inflationen så sitter man iaf med att betala skatt på prisuppgången. Skyddad är man inte. Det gäller andra tillgångar också som eventuellt följer med upp i pris. Men förlusterna kan bli mindre med fastigheter.
(Notera att det nog gällde bostäder. Och inte Fastighetsbolag).

Ökar efterfrågan på sparkapital från statens upplåning så kommer räntan att stiga. Långa då. Spelar ingen roll vad centralbankerna gör med dagslåneräntan. Och när långa räntan stiger så blir statsskulden dyrare. Till slut lånar staten bara för att betala räntorna. Går att räkna ut vid vilken ränta det händer för USA.
Så detta kommer trigga andra åtgärden från det kriminella gänget kallat staten. Det är långt ifrån säkert att fastigheter är ett bra ställa att lägga sitt sparande i.

Men å andra sidan är inget säkert när det gäller framtiden. Man bör iaf vara någorlunda säker på att klara av att betala räntorna.

Svenska offentliga skulden är ovanligt liten. Så att staten lånar mer lär inte vara direkt inflationsdrivanden här. Och givet flytande växelkurser är det inte troligt att inflation i andra länder läcker över hit.
Citera
2026-01-02, 00:36
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jag har inte tittat på videon men förstår vad det handlar om.
När ord inte räcker till
Citera
2026-01-02, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Bostadsmarknaden i Sverige står och faller med hypotekslånen.
2022 när räntan ökade litegrann bara så blev det kris direkt.
Därför måste svenska staten göra allt för att upprätthålla kreditbubblan.
Hela vår BNP tillväxt är beroende av ständigt ökade hushållskrediter och ständigt inflöde av invandrare.
Sedan dippen 2022 har priserna inte återhämtat sig eller inte överträffat februari 2022.
Det är alltså fyra års stagnation samtidigt som inflationen varit hög och löner och pensioner inte hängt med.
Jag tror att stagnationen kommer att fortsätta många år till.

Exakt! Det är det som kommer att bli så spännande nu när invandringen minskar samtidigt som barnafödandet kraschar. Det är egentligen bara lägre utbildade människor som styr dessa rörelser som inte inser att om efterfrågan faller så kommer hela ekonomin att kollapsa. Därför tror jag fortsatt på att invandringen kommer förbli hyfsat hög och att barnafödandet kraschar bland lokalbefolkningen. Finns ingen annan väg att välja. Kreditmarinaderna kommer alltid vara där
Citera
2026-01-02, 07:53
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Priserna sjunker i december och 2025 blir ett år då priserna gått bakåt nominellt.

Enligt SBAB:s chefsekonom Robert Boije är detta ”lite besynnerligt”

https://www.dn.se/direkt/2026-01-02/fallande-bostadspriser-2025/
Citera
2026-01-02, 09:07
Medlem
Citat:
Jodå, du tror för du förstår inte grundproblemet
Nej, tror är det så många andra som gör. Verkar onödigt att jag också skall göra det.

Men om du vill att jag skall kunna förstå ett problem så måste du först beskriva det. Sedan måste det vara betydande inslag av fakta och logik i beskrivningen. Annars går det inte att förstå.

Citat:
Du och dina gelikar har snöat in er på att om bostäder är övervärderade så går det att producera med massiv vinst
Ja, så är det. Finns en övervärdering så kan man producera med stor vinst. Det kommer ut av definitionen av övervärdering.

Citat:
vet inte exakt varför ni tror att enda bostäder som säljs är nyproducerade
Det är bara en halmgubbe din hjärna hittat på för att den inte klarar en saklig diskussion.

Citat:
varför ni tror att övervärdering är samma sak som att byggföretag gör massiv vinst men jag misstänker att ni inte tänker efter utan bara tror jättemycket.
Lite längre ned har du citerat en (matematisk) förklaring till varför det är så.

Här berättar du själv att du inte förstår den enkla förklaringen. Och därför några rader ovan är helt lost.
Kan du inte ta till dig att din förmåga till att förstå även enkla saker är för urusel, för att du skall kunna delta i en diskussion.

Citat:
Du påstår:
"Är en produkt övervärderad med x% så går det att producera och sälja den för ett pris som är 1/(1-100*x) av produktionskostnad+någon rimligt marginal. Det är vad övervärdering innebär."
Ja, det är en bra beskrivning. Som tom matematiskt beskriver betydelsen av övervärdering.

Och alla som klarar av att läsa denna och ta in informationen inser då varför producenter ökar produktionen ifall produkten de producerar möter stigande efterfrågan.
Dvs dom ökar och minskar produktionen allteftersom efterfrågan ändras.

Det innebär att en övervärdering inte kan uppstå annat än väldigt tillfälligt, medan produkten anpassas. Just under restriktionerna så kan nog en övervärdering ha gällt under några månader. Då hann inte produktionen med.

Citat:
I verkligheten däremot är definitionen på övervärdering av bostad däremot:
"En övervärderad bostad innebär att dess marknadspris är högre än vad dess fundamentala värde motiverar, ofta på grund av spekulation, låga räntor eller en stark lokalförsäljning, vilket innebär en risk att priset kan falla tillbaka"
Och alla kan se att detta inte är något fungerande. Referenspunkten är bara rent flum.

Om var och en i tråden skall avgöra "dess fundamentala värde" så kommer vi att leverera olika värden. Även en idiot lär inse att detta är helt oanvändbart.

Citat:
Resten av ditt jävla tramsande är inte ens värt att svara på, du saknar grundläggande förståelse om ekonomi, bostadsmarknaden, finansiering och bankers systemiska risk för att kunna förstå något eventuellt svar och troligtvis kommer du bara i vanlig ordning avfärda alla fakta som motbevisar dig som trams.

Man kan inte resonera med en person som du som saknar all förmåga till logiskt tänkande, allt du har är dina dumma åsikter.
En annan möjlighet är ju att Wallincus inte klarar av att läsa och förstå.

Ja ja, var och en får väl avgöra detta för egen del.
Citera
2026-01-02, 09:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Exakt! Det är det som kommer att bli så spännande nu när invandringen minskar samtidigt som barnafödandet kraschar. Det är egentligen bara lägre utbildade människor som styr dessa rörelser som inte inser att om efterfrågan faller så kommer hela ekonomin att kollapsa. Därför tror jag fortsatt på att invandringen kommer förbli hyfsat hög och att barnafödandet kraschar bland lokalbefolkningen. Finns ingen annan väg att välja. Kreditmarinaderna kommer alltid vara där
Sverige har fortfarande en betydande invandring främst i form av anhöriginvandring.
Först kommer de ensamma männen från Asien och Afrika.
När de väl etablerat sig och t.o.m fått medborgarskap så plockar de hit sina anhöriga som sedan i sin tur plockar in fler anhöriga osv. Släktskapsband kan dessutom lätt förfalskas i dessa länder.
Vår politiska elit är väl medvetna om detta och gör inte mycket annat än utspel för pöbeln. De vet att de måste öka befolkningen hela tiden för att hålla upp BNP tillväxt och de vet också att bostadsmarknaden är superviktig för samhällsekonomin idag. Kreditbubblan måste hela tiden matas och stimuleras för att inte privat konsumtion och BNP tillväxt ska avmattas.
Sveriges politiska elit valde för 20 år sedan att hålla statsskulden nere och istället stimulera privat skuldsättning (samt företag) för att stimulera tillväxten. Den klassiska Keynesianska nationalekonomin byggde istället på att staten skuldsätter sig för att kunna stimulera företag och hushåll att investera och konsumera. På 1960-talet finansierade staten byggande av kärnkraftverk och hyresbostäder eller "egnahem" över hela landet. Det ökade statsskulden samtidigt som vanliga svenskar kunde bo billigt eller skuldfritt.
De som köper bostäder med stora lån idag kan vara helt säkra på att statsmakterna kommer att stå på deras sida i alla lägen. Fortsätter kräftgången kommer staten att utlova att du inte ens behöver en kontantinsats och att du får amorteringsfria lån med räntekostnader som fortfarande subventioneras.
Det enda problemet är om du blir arbetslös eller helt enkelt inte har råd ändå trots nästan gratis krediter.
Bankerna är de stora vinnarna på denna linje.
Senast redigerad av NobelPrizeWinner 2026-01-02 kl. 09:36.
Citera
2026-01-02, 12:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej det är alla människor med egna bolag och kapital. 10% av alla heltidsarbetande i Sverige driver bolag. De mest framgångsrika är extremt centrerade till Sthlm.

Gör matten (eller gör inte det, den är nog för avancerad)
Skrev du inte nyss om alla miljardärer? Tror en så lite grupp har någon som helst inverkan på aggregerad nivå?
Ja det är pizza-Ali, Taxi-Muhamed och skomakar-Achmed som driver marknaden och alla företagare tjänar miljoner. Snart kostar en etta i Stockholm 100 milj.
Om nu inte fackförbunden förstör festen för Flanders med alias sittandes i en källare i Alingsås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in