Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-10, 23:35
Medlem
ETA2824-2s avatar
Nu sätts teorin om att bostadspriser och börsen har en stark koppling på prov. Efter senaste månadens börsutveckling bör då det vara säkerställt att vi har nya ATH-priser till våren.
Citera
2022-11-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Du ignorerar helt att utgiften gäller för 2 Pers. För 2 Pers är en typiskt för en villa.

Sen kommer du med helt sjuka utgifter som att hjälpa mormor och hjälpa sjuka släktingar. Jag vet inte med dig men sist jag kolla så hade vi garantipensionen, äldreförsörjningsstöd och gratis sjukvård samt sjukpenning i Sverige. En tvättmaskin kostar några tusenlappar idag. En fuktskada går rimligtvis på försäkringen om du inte avsiktligt struntat i att stänga av vattnet i din lägenhet.

Det är inte lönt att diskutera med dig. Jag försöker förklara att livet kostar pengar men enligt dig så har alla magiskt 6-8k över varje månad att stoppa direkt på ett spar som man inte behöver röra på 5 år. Det är väl någon kosmisk kraft som ser till att alla normala utgifter som drabbar en vuxen människa dyker upp först efter att man skaffat sig drömmen: renoveringsobjektet i Åkersberga.

Hur mycket ska man spara i månaden för att räkna in renoveringen? Eftersom den enligt dig helt banala kostnader på 500k för kontantinsats endast hjälper till med köpet. Vitvaror är ju nästan gratis iofs enligt dig men frågar du flanders så tar väl en hantverkare numera 2500:-/h i Stockholm p.g.a. inflationen.
Citera
2022-11-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
En tvåa i Väsby? De kostar 2 mille. Efter tio år som KALPare kan alltså Lasse lägga kontantinsats på en tvåa i Upplands-Väsby. Jag själv köpte en liknande lägenhet utan att spara alls, de kostade ett par hundra tusen då. 2 mille gav jag för en tvåa i city, utan att behövt leva en sekund som KALPare.

För ett par blir det lite lättare, så länge de klarar 5 år som KALPare tillsammans och inte skaffar barn. Det där renoveringsobjektet i Åkersberga kanske kan bli deras då om de kämpar på.
Ja om Lasses version av KALP är 30k per år i genomsnitt så tar det stackars Lasse 10 år för tvåan i Väsby. Men det är klart, en 2a på Östermalm ska Lasse kräva efter 10 år som lagerarbetare i Rosersberg.
Citera
2022-11-10, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Se citerade inlägget här under. Ni vägrar fortfarande fatta. Dels så är det inte rimligt att unga människor ska leva på nudlar för att spara ihop en halv mille för att kunna bo men ni vägrar ju konsekvent att lyssna på att oförutsedda utgifter dyker upp. Bilreparationer för 1500:-/mån är ju bara en av hur många saker som helst som kan och kommer att inträffa. Släktingar blir sjuka, du behöver hjälpa din partner med dennes ekonomi. Din mormor riskerar att vräkas och du puttar in 20000:- i hyror för att hjälpa henne, du blir sjukskriven, tvättmaskinen pajar, du får fuktskada i köket, din arbetsgivare flyttar kontoret och dina (redan höga) bensinkostnader ökar med 1000:-/mån etc. etc. etc. etc. etc.

Alltså bara i nuläget så kostar väl en bil med försäkring, drivmedel och sparbuffert 5-6k/mån. Det är 1/4 av inkomsten för många unga människor men man får ju inte glömma att börja spara till radhuset i Åkersberga när man är 19.

Men genomsnittet för de som sparar är likväl över 5 000 per månad. Det är nog försvinnande få av dem som lever på nudlar för att gå lean fire vid 35.

Du får det att låta som att det är omöjligt att spara pengar öht. Vilket är helt befängt. Hur tror du folk får pengar till kontantinsatsen?

Vem har flera tusen i oförutsägbara utgifter varje månad om man inte äger ett hus? Bilar slits och vettiga personer räknar med det när de budgeterar tex.
Senast redigerad av trickget 2022-11-10 kl. 23:53.
Citera
2022-11-10, 23:44
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ja om Lasses version av KALP är 30k per år i genomsnitt så tar det stackars Lasse 10 år för tvåan i Väsby. Men det är klart, en 2a på Östermalm ska Lasse kräva efter 10 år som lagerarbetare i Rosersberg.

Jag tycker att Lasse 27 år ska ha samma möjligheter som jag själv haft, dvs skaffa sig ett hyfsat boende utan att leva som en KALPare i 10 år. Konstigt att så många ska försvara en dyr och usel boendestandard för kommande generationer.
Citera
2022-11-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Det är inte lönt att diskutera med dig. Jag försöker förklara att livet kostar pengar men enligt dig så har alla magiskt 6-8k över varje månad att stoppa direkt på ett spar som man inte behöver röra på 5 år. Det är väl någon kosmisk kraft som ser till att alla normala utgifter som drabbar en vuxen människa dyker upp först efter att man skaffat sig drömmen: renoveringsobjektet i Åkersberga.

Hur mycket ska man spara i månaden för att räkna in renoveringen? Eftersom den enligt dig helt banala kostnader på 500k för kontantinsats endast hjälper till med köpet. Vitvaror är ju nästan gratis iofs enligt dig men frågar du flanders så tar väl en hantverkare numera 2500:-/h i Stockholm p.g.a. inflationen.
Det är verkligen hårt att leva på 30k EFTER boendespar och boendekostnader. Nudlar och falukorv, ärvda kläder från barnen i Mogadishu är den karga vardagen för åkersberga spekulanterna.

En tvättmaskin kostar verkligen några tusenlappar, 5-10k. Hantverkare kostar 500-1000 kr. Vet inte, kanske får de kalpa lite mer. Gubben kan jobba svart som hantverkare åt flanders kanske.
Citera
2022-11-10, 23:47
Medlem
Citat:
Jag tycker att Lasse 27 år ska ha samma möjligheter som jag själv haft, dvs skaffa sig ett hyfsat boende utan att leva som en KALPare i 10 år. Konstigt att så många ska försvara en dyr och usel boendestandard för kommande generationer.
Alla i Sverige ska bo innanför tullarna, för att de vill, även om de jobbar I rosersberg. Håller med i stort.
Citera
2022-11-10, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Nu sätts teorin om att bostadspriser och börsen har en stark koppling på prov. Efter senaste månadens börsutveckling bör då det vara säkerställt att vi har nya ATH-priser till våren.

Det finns gott om perioder där börs och bostadspriser inte går att samma håll. Bara jämföra börsen med HOX bakåt i tiden.
Citera
2022-11-10, 23:59
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Alla i Sverige ska bo innanför tullarna, för att de vill, även om de jobbar I rosersberg. Håller med i stort.

Förstår att du tramsar nu, men varför skulle inte det vara en önskvärd målsättning? Att man i Sverige 2022 har möjlighet att bo (ungefär) där man vill. Fram till 2012 ungefär kunde en vanlig knegare köpa sig en bostad innanför tullarna utan alltför långt KALPande och skuldsättning för livet. 2002 kunde man köpa lägenheter i Stockholms län för några hundra tusen, behövde knappt banklån för mindre lägenheter.

Varför är det bra att ombildade lägenheter i gamla hyreskåkar från 60-talet i närförort kostar flera årslöner? Vilket värde har skapats?
Citera
2022-11-11, 00:06
Medlem
Citat:
Förstår att du tramsar nu, men varför skulle inte det vara en önskvärd målsättning? Att man i Sverige 2022 har möjlighet att bo (ungefär) där man vill. Fram till 2012 ungefär kunde en vanlig knegare köpa sig en bostad innanför tullarna utan alltför långt KALPande och skuldsättning för livet. 2002 kunde man köpa lägenheter i Stockholms län för några hundra tusen, behövde knappt banklån för mindre lägenheter.

Varför är det bra att ombildade lägenheter i gamla hyreskåkar från 60-talet i närförort kostar flera årslöner? Vilket värde har skapats?
Alternativet är kö. Nu har man en möjlighet att köpa i alla fall, om man kalpar. Vill man köra BMW och bo i hyres i Jordbro istället så är det ok. Är inget fel att bo i en förort.

Det är ett hån mot folk som verkligen lever the kalp i tex hyresrätt i Jordbro på 4k disponibelt när ni menar att det är så dyrt att köpa åkersberga villan för en svenne.

Att de ombildas så mycket i närförort tycker jag är dåligt.
Citera
2022-11-11, 00:19
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Alternativet är kö. Nu har man en möjlighet att köpa i alla fall, om man kalpar. Vill man köra BMW och bo i hyres i Jordbro istället så är det ok. Är inget fel att bo i en förort.

Det är ett hån mot folk som verkligen lever the kalp i tex hyresrätt i Jordbro på 4k disponibelt när ni menar att det är så dyrt att köpa åkersberga villan för en svenne.

Att de ombildas så mycket i närförort tycker jag är dåligt.

Nej, alternativet är att det byggs mer. Att det byggs billigare, t.ex. med lägre skatter, lägre markpriser och mindre korruption och ineffektivitet.
Citera
2022-11-11, 01:19
Medlem
Citat:
Nej, alternativet är att det byggs mer. Att det byggs billigare, t.ex. med lägre skatter, lägre markpriser och mindre korruption och ineffektivitet.

Så kommuner ska inte sälja mark till extrema överpriser vilket sedan leder till att den nybyggnation som ska lösa "bostadsbristen" blir dyrare än alla andra bostäder i området. Jag trodde det var en jättebra lösning för att alla ska kunna bo!

Givetvis har du helt rätt i men när man i den här tråden tar upp såna här frågor som nosar på att vara ideologiska så kommer ultrakapitalisterna fram och tycker att förstagångsköpare bara är hjon som ska mjölkas på de sista penningar de har att avvara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in