Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-16, 20:01
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Spelplanen jämnas ut mellan de som köpt för 10-15 år sedan och de som vill gå in nu. Det gör att t.ex. unga får det betydligt lättare att köpa en bostad jämfört med för ett år sedan.

När gick rika privatpersoner in och köpte bostäder som investering i Sverige senast? Det är ju en helt horribel tillgång att investera sitt kapital i.

Bara om de har pengar på kontot, annars är det unga som blir arbetslösa och således mest resurssvaga i en lågkonjunktur.

Fastigheter har alltid varit en god investering i kristider om man har pengarna och tiden.

Oavsett vad så kommer ingen gå om medelklassen om/när marknaden kraschar, alla kommer blöda. Det enda som kan rädda ekonomin (enligt mig) är kraftig räntehöjning snabbt.

Vänjer man långsamt in folk vid marginellt högre ränta så får det ingen ordentlig effekt tillräckligt snabbt.
Citera
2023-01-16, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Om hushållen är lite rationella så är man ju framåtblickande om man tror att räntorna toppar snart, och köper innan de gjort det, för då är man förmodligen för sen.

Har det historiskt sett verkligen funnits ett samband mellan arbetslöshet och bostadspriser? Har svårt att se att folk tvingas sälja sina bostäder för att de får gå ner på 80% lön. De marginalerna måste man ändå ha.

Man kan ju tro det. Eller så köper man det man är i behov av. Med vetskapen om att det inte behöver världens bästa investering.
Citera
2023-01-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaMoskva
Någon fick reda på vad en tolle är på skånska, sen blev det svårsålt.

Jag tycker mer att det osar panik. 27 objekt ute sedan årsskiftet. Är som sagt ett nybyggt område. Tobin Properties, Bonava, HSB mfl har byggt. Nu väller det verkligen ut lägenheter. Förmodligen större höjningar som nalkas i föreningarna.
Citera
2023-01-16, 22:36
Medlem
Epistemologens avatar
Många pratar om när "räntorna toppar" som om det var någon form av avgörande ögonblick. Efter det att räntorna har nått sin topp för den här gången så kommer allt att bli som vanligt.

Det är lite som att bli skjuten i huvudet med ett grovkalibrigt vapen och tänka att alla problem är över när kulan har lämnat kroppen.

Riksbanken har i uppdrag att skapa ett stabilt penningvärde, inte att kompensera människor för att de har gjort dåliga affärer. Räntan kommer att ligga högt tills dess att inflationen kommer ner till 2%.

Riksbanken har varit övertydliga med att de inte har i uppdrag att manipulera bostadsmarknaden. Om så var fallet hade de naturligtvis höjt räntan för länge, länge sedan. När priserna rusade.

Varför tror folk att RB ska sänka räntan så fort inflationen börjar ge vika? Så länge inflationen ligger över reporäntan kommer de att ligga kvar där de landar i vår. De låg med minusränta samtidigt som det var högkonjunktur och bopriserna rusade, för att inflationen, deras enda målvariabel, var låg. Ingenting har ändrats i deras uppdrag.

Tror människor att RB har i uppdrag att skapa stabila priser på bostadsmarknaden? Stor humor.
Citera
2023-01-16, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Man kan ju tro det. Eller så köper man det man är i behov av. Med vetskapen om att det inte behöver världens bästa investering.

Om det är någonting Svensson är bra på så är det att köpa saker man inte är i behov av. Teslor, nya mobiltelefoner, thailandsresor, pooler och köksrenoveringar är väl det som ligger i topp.
Citera
2023-01-16, 22:52
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Många pratar om när "räntorna toppar" som om det var någon form av avgörande ögonblick. Efter det att räntorna har nått sin topp för den här gången så kommer allt att bli som vanligt.

Det är lite som att bli skjuten i huvudet med ett grovkalibrigt vapen och tänka att alla problem är över när kulan har lämnat kroppen.

Riksbanken har i uppdrag att skapa ett stabilt penningvärde, inte att kompensera människor för att de har gjort dåliga affärer. Räntan kommer att ligga högt tills dess att inflationen kommer ner till 2%.

Riksbanken har varit övertydliga med att de inte har i uppdrag att manipulera bostadsmarknaden. Om så var fallet hade de naturligtvis höjt räntan för länge, länge sedan. När priserna rusade.

Varför tror folk att RB ska sänka räntan så fort inflationen börjar ge vika? Så länge inflationen ligger över reporäntan kommer de att ligga kvar där de landar i vår. De låg med minusränta samtidigt som det var högkonjunktur och bopriserna rusade, för att inflationen, deras enda målvariabel, var låg. Ingenting har ändrats i deras uppdrag.

Tror människor att RB har i uppdrag att skapa stabila priser på bostadsmarknaden? Stor humor.
Det är ingen i tråden som har påstått att räntan ska sänkas så fort inflationen går ner.
Citera
2023-01-16, 22:53
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej det har jag inte sagt. Däremot tror jag att de stora rasen på BR i innerstan är bakom oss. Det kan säkert gå ned lite till men de i tråden som sitter i HR i Skärholmen med foliehatten påskruvad som tror att BR i innerstan ska ned till 50-60k per kvm kommer nog bli rätt besvikna.

Nästa höjning från RB kan mycket väl bli den sista. Får folk nys om det på allvar så kommer fallet nog upphöra helt i princip, och så småningom har vi växande priser igen.

Hade jag varit spekulant på BR i innerstan hade jag börjat bli stressad relativt snart.

Du räknar som en kratta. Du tar inte hänsyn till inflationen där kronan sjunkit med 10% mot EUR sedan mars.
Således har du ett realt fall i pris nu som ligger nära 90k/kvm.

Jag hoppas verkligen inte du arbetar med siffror…
Citera
2023-01-16, 22:57
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen

Nja, det är väl snarare som så att räntan MÅSTE ligga över inflationen, dvs real räntan är negativ för att inflationen skall falla.
Folk verkar inte fatta det sambandet. En negativ realränta är detsamma som en injektion.

Hela jävla landet har gått och blivit sprutnarkomaner och begriper inte bättre…
Citera
2023-01-16, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du räknar som en kratta. Du tar inte hänsyn till inflationen där kronan sjunkit med 10% mot EUR sedan mars.
Således har du ett realt fall i pris nu som ligger nära 90k/kvm.

Jag hoppas verkligen inte du arbetar med siffror…

Inflationen är en sak, kronans försvagning en annan. Realvärdet på svenska bostäder har således sjunkit på tre fronter inkluderat nedgången i nominella priser. Men enligt trådens bubbelförnekare är det här inte alls något anmärkningsvärt.
Citera
2023-01-16, 23:27
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Dina "värderingar" är alltid helt åt skogen för låga och verkar mest känslostyrda i tråden ärligt talat.

Det sista håller jag helt med om. Jag önskar absolut inte mer stigande priser än max i linje med löneinflationen..väldigt få är betjänta av det.

HBS ligger på ett snitt om 80k/kvm nu för december och kändislägenheten är toppnoteringen sedan den såldes:

https://www.hemnet.se/salda/bostader?location_ids%5B%5D=910050

Att mitt påstående om att HBS skulle ligga runt 75k/kvm är "helt åt skogen" verkar lirar dåligt med den data som nu kommer in. Till skillnad från en känslosåsad BLT gör jag mer avancerade värderingar och tar fram ett riktvärde för en värdering som är baserad på mer långsiktig fundamenta. Vill man köpa en lägenhet och förlora pengar kan man såklart lyssna på dig flanders, men för den som är intresserad av goda affärer är nog mina råd mer värda
Citera
2023-01-16, 23:30
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Inflationen är en sak, kronans försvagning en annan. Realvärdet på svenska bostäder har således sjunkit på tre fronter inkluderat nedgången i nominella priser. Men enligt trådens bubbelförnekare är det här inte alls något anmärkningsvärt.

Även EU-zonen har haft inflation.

Jag skrev slarvigt att det handlade om inflationen, det handlar om trovärdigheten för valutan som i sin tur är beroende av penning/finanspolitik där inflationen ingår.
Överlappningen gör det nog svårt att få till ett riktigt värde, då inflationen och valutans trovärdighet där inflationen ingår gör det minst sagt besvärligt att ge ett precist svar.
Men visst fallet borde vara något större än min grova uppskattning.
Citera
2023-01-17, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Även EU-zonen har haft inflation.

Jag skrev slarvigt att det handlade om inflationen, det handlar om trovärdigheten för valutan som i sin tur är beroende av penning/finanspolitik där inflationen ingår.
Överlappningen gör det nog svårt att få till ett riktigt värde, då inflationen och valutans trovärdighet där inflationen ingår gör det minst sagt besvärligt att ge ett precist svar.
Men visst fallet borde vara något större än min grova uppskattning.

Det finns naturligtvis en kausalitet mellan inflationen och den svenska kronan, men det är två olika saker som enkelt kvantifieras separat. Bostäder har inte fungerat bra som värdebevarare, dvs som inflationshedge (vilket iofs knappt någon tillgångsklass har gjort). Lägg därtill att bostäder presterat sämre än svensk fiatvaluta förvarat i madrassen på grund av nominella prisfall (återigen ingen skillnad mot de flesta andra tillgångsklasser). Slutligen har svenska bostäder, på grund av kronans försvagning, även tappat i värde omräknat till andra valutor. Värdeminskningen på bostäder utgörs alltså av tre olika separata komponenter, som kan kvantifieras var för sig.
Senast redigerad av Tobbesvensson 2023-01-17 kl. 00:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in