Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-16, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Räntebladet släpptes idag (diskuterats tidigare idag, men då bara att Swedbank tror på lägre räntetopp):

https://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/analyser-marknad-omvarld/swedbank-insikt/makro/makrofokus.html

Genomsnittränta december: 3.36% 3 mån.
Toppen tror de kommer i juni på 4.0%.
De tror dock räntan är 3.7% i december 2024. Dvs att räntan kommer vara högre än nu i minst 2 år.

Men det är klart. Nu vänder det!

Förklara gärna varför det inte skulle vara möjligt att "det vänder" nu. Eller åtminstone att nedgången avstannar.
Citera
2023-01-16, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tycker att det är bra att stå fast vid prognoser och inte flandra omkring för mycket. Sen om det blir exakt xx ksek/kvm månad y eller om det avviker något i pris eller tid får man väl se till då. Trodde nog att räntor och kostnader skulle hunnit bita lite hårdare redan i december, men "the faith is strong in the BLT" antar jag.

Hur ser din prognos ut för 2023 då?

Samtidigt är du konstant överdrivet negativ. Som när du trodde att SVT-kändisens lägenhet skulle gå för typ 70k per kvm. Fanns absolut inget som talade för det. När folk i tråden undrar vad tråden tycker något är värt kommer du med löjliga svar helt utan verklighetsförankring.

Du verkar så innerligt vilja att det ska gå ned att ditt omdöme drabbas. Jag tror du är rätt skärpt i grunden. Men du känns som den totala motsatsen till en frälst BLT.
Citera
2023-01-16, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Förklara gärna varför det inte skulle vara möjligt att "det vänder" nu. Eller åtminstone att nedgången avstannar.

Det jag vänder mig emot är att den nyheten använts som ett tecken på att det vänt. Vilket känns rätt magstarkt.

Om den prognosen slår in kommer kostnaderna öka i ett halvår till. Det känns ju mindre troligt att nedgången avtar då. Men såklart inte omöjligt.
Senast redigerad av trickget 2023-01-16 kl. 19:32.
Citera
2023-01-16, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Under antagandet att räntan ska vara högre än nu i två år är det väl en ganska given gissning att marknaden inte bottnat. Givet prognosen är ju det absolut troligaste att det lossnar lite nu Jan-Feb, och att en del kommer ifrån sina objekt, men att överutbudet (på dessa prissnivåer) bara ökar.

Problemet är ju mer prognosen, dvs man antar en prognos som säger att räntan ska vara X om två år och det vet ingen. Bankerna är inte bättre på detta än någon annan (undantaget insider-info, korruption med staten osv).

Många verkar tro att bankerna använder sin genialiska kunskap för att sätta nivåer för bunden ränta osv, men det är ju inte så det funkar. De tar betalt för att tillhandahålla en försäkring. De vet inte ett skit.
Citera
2023-01-16, 19:31
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Tror du på allvar att alla fattiga sitter och hoppas på att priserna ska gå ner 50-60% så att de kan köpa dessa lägenheter?

De kommer inte ha råd med att köpa ens vid 60% ner, det kommer snarare vara resursstarka (rika) som köper upp bostäder vid en sådan krasch.

Spelplanen jämnas ut mellan de som köpt för 10-15 år sedan och de som vill gå in nu. Det gör att t.ex. unga får det betydligt lättare att köpa en bostad jämfört med för ett år sedan.

När gick rika privatpersoner in och köpte bostäder som investering i Sverige senast? Det är ju en helt horribel tillgång att investera sitt kapital i.
Citera
2023-01-16, 19:36
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Samtidigt är du konstant överdrivet negativ. Som när du trodde att SVT-kändisens lägenhet skulle gå för typ 70k per kvm. Fanns absolut inget som talade för det. När folk i tråden undrar vad tråden tycker något är värt kommer du med löjliga svar helt utan verklighetsförankring.

Du verkar så innerligt vilja att det ska gå ned att ditt omdöme drabbas. Jag tror du är rätt skärpt i grunden. Men du känns som den totala motsatsen till en frälst BLT.

75k sa jag att HBS borde ligga runt, för den typen av lägenhet/läge. Att den sen såldes dyrare gör inte att jag tycker att den är värd mer. Jag gör analyser mer på fundamenta än vad nån BLT får för känslosås för en lägenhet.

Jag har inget större personligt intresse i den svenska bostadsmarknaden faktiskt, men det vore bra för landet som helhet om bostäder blev bättre och billigare så folk slapp sitta med livslånga lån för högst mediokra bostäder trots goda inkomster och ett visst kapital.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Under antagandet att räntan ska vara högre än nu i två år är det väl en ganska given gissning att marknaden inte bottnat. Givet prognosen är ju det absolut troligaste att det lossnar lite nu Jan-Feb, och att en del kommer ifrån sina objekt, men att överutbudet (på dessa prissnivåer) bara ökar.

Problemet är ju mer prognosen, dvs man antar en prognos som säger att räntan ska vara X om två år och det vet ingen. Bankerna är inte bättre på detta än någon annan (undantaget insider-info, korruption med staten osv).

Många verkar tro att bankerna använder sin genialiska kunskap för att sätta nivåer för bunden ränta osv, men det är ju inte så det funkar. De tar betalt för att tillhandahålla en försäkring. De vet inte ett skit.

Räntan ska vara fortsatt hög men totalvändningen på börsen kan absolut spela in. +20% på tre månader
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2

Tror många tänker på samma sätt som dig. För min del så vet jag att det psykologiska är väldigt viktigt när det kommer till just såna här affärer. Folk har levt i ovisshet en längre tid nu, med osäkerhet om både räntenivåer, elfakturor, drivmedel och allt vad det kan vara.
Får man bara styrning på det, och folk kan börja kalkylera på ett säkrare sätt, så kommer det leda till att fler vågar. Kalkylerna går fortfarande ihop nämligen.
Citera
2023-01-16, 19:39
Medlem
Citat:
Spelplanen jämnas ut mellan de som köpt för 10-15 år sedan och de som vill gå in nu. Det gör att t.ex. unga får det betydligt lättare att köpa en bostad jämfört med för ett år sedan.

När gick rika privatpersoner in och köpte bostäder som investering i Sverige senast? Det är ju en helt horribel tillgång att investera sitt kapital i.
Nej måste vara bland det sämsta att låsa upp sina pengar på. Betala en massa fasta avgifter, lagfarter och försäkring bland annat. Sen regler på hur man måste amortera ifall man lånat pengar. Sen mäklararvoden och hög beskattning om det skulle ökat i värde.
Verkligen en kass investering.
Citera
2023-01-16, 19:41
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Räntebladet släpptes idag (diskuterats tidigare idag, men då bara att Swedbank tror på lägre räntetopp):

https://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/analyser-marknad-omvarld/swedbank-insikt/makro/makrofokus.html

Genomsnittränta december: 3.36% 3 mån.
Toppen tror de kommer i juni på 4.0%.
De tror dock räntan är 3.7% i december 2024. Dvs att räntan kommer vara högre än nu i minst 2 år.

Men det är klart. Nu vänder det!

Vet inte om det beror på sociala medier att det råder en viss ständig kortsiktighet, och bristande respekt för att saker tar tid. Inflation på 10%, men precis, inga problem, nu vänder det...
Citera
2023-01-16, 19:44
Medlem
Citat:
75k sa jag att HBS borde ligga runt, för den typen av lägenhet/läge. Att den sen såldes dyrare gör inte att jag tycker att den är värd mer. Jag gör analyser mer på fundamenta än vad nån BLT får för känslosås för en lägenhet.

Jag har inget större personligt intresse i den svenska bostadsmarknaden faktiskt, men det vore bra för landet som helhet om bostäder blev bättre och billigare så folk slapp sitta med livslånga lån för högst mediokra bostäder trots goda inkomster och ett visst kapital.

Dina "värderingar" är alltid helt åt skogen för låga och verkar mest känslostyrda i tråden ärligt talat.

Det sista håller jag helt med om. Jag önskar absolut inte mer stigande priser än max i linje med löneinflationen..väldigt få är betjänta av det.
Citera
2023-01-16, 19:57
Medlem
ETA2824-2s avatar
Om hushållen är lite rationella så är man ju framåtblickande om man tror att räntorna toppar snart, och köper innan de gjort det, för då är man förmodligen för sen.

Har det historiskt sett verkligen funnits ett samband mellan arbetslöshet och bostadspriser? Har svårt att se att folk tvingas sälja sina bostäder för att de får gå ner på 80% lön. De marginalerna måste man ändå ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in