Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-27, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svaagdricka
I denna tråd förefaller det bo flera vittra ekonomer. Jag har därför en fråga:

- Varför skulle inte ett högre amorteringskrav fungera som dämpare av inflationen? Eller är det inte önskvärt av andra skäl?

Det känns tröstlöst att betala dessa enorma räntekostnader för oss som köpte på toppen. Som ett svart hål.

Jag tänker alltså att amorteringskravet kanske skulle vara 4% eller så. Då hade mångas månadskostnad varit lika hög som idag kanske, men man betalar också till sig själv. Konsumtionsutrymmet hade minskat och räntan hade inte behövt höjas så mycket för att bekämpa inflationen. Inflationen borde väl sjunka lika mycket om månadskostnaden för boendet är lika hög ungefär för den genomsnittlige?

Sedan inser jag att alla inte äger sina bostäder etc. Men hyrorna har i många fall höjts ganska modest. Känns som att bostadsägare är de som ska fixa inflationen. Inser också att räntan måste vara högre än inflationen i en sund ekonomi. Men vi riskerar ju nu kanske 6-7%-räntor hos banken. Banken har räknat på det och vi klarar det kanske. Men vilket j-vla liv!

Räntan har en direkt påverkan på växelkursen, och därmed på importpriserna, eftersom högre ränta gör det mer attraktivt att växla till sig kronor. Högre ränta verkar därför mycket bredare på inflationen än vad minskad disponibel inkomst för en liten grupp bolånetorskar gör.

Höjd ränta, och därmed en starkare krona, dämpar till och med energipriserna. Eftersom det är priset i Tyskland (som sätts i Euro) som drar upp våra elpriser. Det är räntan som skall upp. Inte skatten eller amorteringskravet.
Citera
2023-01-27, 07:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruttet-apple
Ja det är nog så. Och många hoppas säkert fortfarande att elpriserna kommer gå ner igen och räntan börja sänkas. Jag tror de kommer bli besvikna. Vi kommer få leva med högre räntor och energipriser ett bra tag framöver skulle jag tro. Lika bra att ställa in sig på att 4% ränta och 1-2kr/kWh är det nya normala. När folk förstått det och förväntar sig månadskostnader på lång sikt därefter tror jag bostadsmarknaden kommer stabilisera sig.

Höga energipriser! Var så säker! I 10-15 år framåt. För i EU rådet brist på kärnkraft och den bygger man inte bort snabbt. Finns ens ambitionen att bygga det man monterat ned? Europa är dessutom inställt på krigstillstånd med Ryssland. Attacker därifrån på EUs kvarvarande kraftverk....

Räntorna kan inte betvingas ned utan att den här inflationen ökar. Folk ska akta sig vad de önskar sig. Vi är på väg mot återkommande strömavbrott som om Sverige vore Kurdistan.
Citera
2023-01-27, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
För att se om marknaden "prisats in" kan du titta på volym avslut (och typ inget annat). Den är fortfarande vansinnigt låg speciellt med avseende på de osålda objekten 2022, alltså har vi absolut inte nåt marknadspriser. Oberoende av om marknadspriserna vid jämvikt bottnat eller inte kommer du alltså i det närmaste garanterat se röda siffror i de släpande index vi har (hox, mäklarstatistik, osv) framåt våren.

Om du skulle ha rätt i att vi inte går nedåt längre kommer du eventuellt se en botten till sommaren eller något.

Nej så är det inte. Nu stiger allting och har du inte handlat så har du missat botten, men var inte sur för det kommer självklart stiga mer
Citera
2023-01-27, 07:19
Medlem
-Tesla-s avatar
6% spås räntan vara i sommar.
Citera
2023-01-27, 07:54
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Tesla-

Spås av vem? Det är fantasier.
Citera
2023-01-27, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Du kommer fastna i alkoholismen där ute i sommarstugan.

En dålig marknad drabbar socialt svaga hårdast.

Frågor på det?

Det var ju jag och liksom fb som skulle drabbas värst?
Citera
2023-01-27, 07:55
Medlem
Citat:
Räntehöjningen finns budgeterad men jag hade ärligt talat kanske trott att det kunde bli kanske 4%, inte 6% som det lär bli nu.

Eftersom månadskostnaden är så hög har man inte råd att amortera mer. Räknar inte med några egentliga löneökningar framöver. Så det blir många år nu när man bara har råd att bo.

Varför tror du det ska bli 6%?

Har du inte tagit höjd för 6-7% ränta?
Citera
2023-01-27, 09:03
Medlem
Citat:
I denna tråd förefaller det bo flera vittra ekonomer. Jag har därför en fråga:

- Varför skulle inte ett högre amorteringskrav fungera som dämpare av inflationen? Eller är det inte önskvärt av andra skäl?

Det känns tröstlöst att betala dessa enorma räntekostnader för oss som köpte på toppen. Som ett svart hål.

Jag tänker alltså att amorteringskravet kanske skulle vara 4% eller så. Då hade mångas månadskostnad varit lika hög som idag kanske, men man betalar också till sig själv. Konsumtionsutrymmet hade minskat och räntan hade inte behövt höjas så mycket för att bekämpa inflationen. Inflationen borde väl sjunka lika mycket om månadskostnaden för boendet är lika hög ungefär för den genomsnittlige?

Sedan inser jag att alla inte äger sina bostäder etc. Men hyrorna har i många fall höjts ganska modest. Känns som att bostadsägare är de som ska fixa inflationen. Inser också att räntan måste vara högre än inflationen i en sund ekonomi. Men vi riskerar ju nu kanske 6-7%-räntor hos banken. Banken har räknat på det och vi klarar det kanske. Men vilket j-vla liv!

En av de stora drivkrafterna till inflationen är den svaga kronan. Den har tappat 10-20% på ett år mot dollarn och euron.

Skulle vi i ditt hypotetiska scenario hålla räntan låg och höja amorteringskravet skulle förvisso köpkraften minska på liknande sätt men kronan skulle bli ännu mer av en skräpvaluta och inflationen skulle rusa pga det.

Vi har redan västvärldens högsta inflation (bland de rika länderna) och ditt scenario skulle göra det mångdubbelt värre
Citera
2023-01-27, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför tror du det ska bli 6%?

Har du inte tagit höjd för 6-7% ränta?
Har man maxad lånelöftet, så kan det vara så att banken (back-in-the-days) bara räknade på 6% och inte med 8% eller 7% som den gör idag. Sen har bankerna justerat upp KALP och kommer så göra 2023 då HUI spår 8,5% högre matpriser 2023. Blir att leva på 80% av KALP för de som maxat, typ existensminimum. Tur alla köpt för att bo nu när man inte längre får betalt för att bo
Citera
2023-01-27, 09:35
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Tesla-
Styrräntan? Bolåneräntan? Spås av vem, dig?

Mycket starkt inlägg...
Citera
2023-01-27, 09:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Jag bor inte i Sverige och de som drabbas värst blir givetvis du och Flanders, och det välkomnar de allra flesta.
Det är inget svar på det som du citerar.
Du klarar ju bara av ad hominem.

De som drömmer om halverade bostadspriser måste i konsekvens därmed drömma om halverad levnadsstandard.

Ett snabbt överslag ger att jag klarar boendekostnader på nuvarande nivå några hundra år på besparingar endast. Det jag behöver göra är att öka min konsumtion.
Citera
2023-01-27, 10:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Men hellre då ta bort ränteavdraget som första åtgärd.
Införa dubbelbeskattning vill säga.
Men då lagstiftningen bör vara konsekvent får man då dubbelbeskatta allt. Skattekvoten åker upp rejält.

Vi tar då ett stort kliv närmare Nordkorea (där staten tar allt). Har du Nordkorea som förebild?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in