2022-12-31, 16:39
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Tack, ska börja köra den övningen. Spelar det någon roll om jag kör den i början eller i slutet av passen(som sista övning när man kör rygg t.ex)?

Nej
Det är som vilken övning som helst men enligt mig något man ska göra varje dag om man har tillgång och tid. Riktigt skön övning och bra för hållningen.
Citera
2022-12-31, 23:31
Medlem
Citat:
Jag söker efter bra övningar för ryggen som gör att jag kan förbättra min hållning som inte är den bästa. Blir mycket datorsittande på dagarna.

Har ni några förslag på era favoritövningar?

ryggresningar/marklyft och benpress/knäböj. Sen latsdrag och rodd. Mer än så behöver du inte för styrkan för hela baksidan. Nackträning är också bra för god hållning.

Sen får du tänkta på hållningen och sitta mindre, alternativt röra på dig oftare mellan sittningarna. Dagliga facepulls som nämndes kan kännas väldigt gött och hjälper till att påminna om att hålla god hållning.
Citera
2023-01-01, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
ryggresningar/marklyft och benpress/knäböj. Sen latsdrag och rodd. Mer än så behöver du inte för styrkan för hela baksidan. Nackträning är också bra för god hållning.

Sen får du tänkta på hållningen och sitta mindre, alternativt röra på dig oftare mellan sittningarna. Dagliga facepulls som nämndes kan kännas väldigt gött och hjälper till att påminna om att hålla god hållning.

Tack, finns det några övningar för nacken? Har varit ganska svag i den och sträckt till i nacken flera gånger tidigare när jag kört andra övningar. Så det verkar som jag har väldigt lätt att aktivera fel muskler ibland när jag tar i även om jag värmt upp.
Citera
2023-01-01, 17:18
Medlem
Citat:
Tack, finns det några övningar för nacken? Har varit ganska svag i den och sträckt till i nacken flera gånger tidigare när jag kört andra övningar. Så det verkar som jag har väldigt lätt att aktivera fel muskler ibland när jag tar i även om jag värmt upp.

Absolut! Det finns en sele för huvudet man kan köpa och lasta på vikter på och göra extension och flexion med. Dessa finns även på de flesta gym. Lugnt, sakta och kontrollerat.

Det absolut enklaste är dock att träna nacken isometriskt, vilket du kan göra varsomhelst och närsomhelst.
"Timed Static Contractions" är utmärkt för detta och jag har själv fått bra resultat med detta. Min nacke har blivit smärtfri sålänge jag gör detta 1 gång varannan vecka.
"TSC" är ett protokoll där du gradvis anstränger muskeln till 50% i 30s och fungerar som en uppvärming. Detta följs av en ansträngning nära så hårt du kan( ca 75%) och avslutas med 100% ansträngning eller så hårt du vågar. Övningarna får du improvisera lite vad som passar dig bäst vare sig du använder ett band, händerna eller en kudde.

Här är ett exempel på hur man kan göra extension : https://youtu.be/sHtN45Iu--Y?t=570
Jag själv har gjort detta liggande på en kudde eller ett mjukt yogablock eller från ett bälte uppsatt från en vägg där jag kan använda händerna för att trycka ifrån. Detta är riktigt jobbigt fast bygger på disciplin och att du pushar dig själv.
Också omvänta om du vill göra en flexion istället.

En person som har nackproblematik kommer att behöva justera ansträngningsgraden i lägre etapper och börja vid säg 25% och det ställs högre krav på mjukare ansträning upp till dessa uppskattade värden. Man får prova sig fram.

Att träna såhär simulerar att träna till eller nära failure med en liten vikt, och kommer att stimulera båda typer muskelfibrer till tillväxt. Mitt egna protokoll ser ut såhär mestadels: 25%-15s, 50%-15s, 75%-20s, 9%0-20s, 100%-20s och passar mig bättre, det är lite av en smaksak.
Använd en metronom eller timer för att hålla koll på tiden.
Senast redigerad av Elysians 2023-01-01 kl. 17:24.
Citera
2023-01-01, 18:56
Medlem
Nackdelen med denna form av träning är att det inte finns ett objektivt sätt att mäta progression och hur mycket du tar i.

Denna form av träning har visat sig fungera väldigt bra för personer med MS, artros, reumatism eller skador som omöjliggör övningar med dynamiska rörelser.
Numera finns det maskiner som är byggda för att mäta och lagra dessa isometriska ansträngningar som du kan följa i realtid.
Citera
2023-01-02, 21:19
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
Förstår absolut ditt tankesätt att simplifiera och minimera och effektivisera din träning. Jag har försökt att göra detta sen
jag förstod att jag inte ville leva för träningen.

Men på vilket sätt och varför vill du utesluta "onödiga" muskler? Är det brist på tid, ork eller är det bara tråkigt? Har du många korta tillfällen att träna eller få och långa?
Har du alldeles för hög volym och att involvera hela kroppen blir för ohållbart?
Har du sett möjligheten att dela upp kroppen i ett A/B-schema eller tom ett A/B/C-schema och på så sätt få med dig hela kroppen fast uppdelat på flera pass, eller tycker du att det blir för långt mellan muskelgrupperna då?

Genom att besvara dessa frågor så får man en klarare bild av vilken situation du befinner dig i och det blir både enklare och mer intressant att svara på. Att läsa också för den delen, så försök att få med så mycket väsentlig info du kan.

Men insisterar du och jag måste besvara frågan så skulle jag säga att de flesta skulle nog klara sig utan en magövning och möjligtvis en ryggövning (ländrygg). Även nacke och vader. Jag själv har ryggproblematik som uppkommer när jag slutar träna rygggen så för mig är det uteslutet. Ryggen får du dock med dig om du kör marklyft tex.
Gör tryck och dragövningar både horisontellt och vertikalt så slipper du tänka på biceps, triceps och delts.

Kör man "mimimalistiska" träningsprogram som starting strength eller liknande så kommer man förr eller senare att känna att man går miste om något. I detta fall så skulle jag säga latsdrag vilket de löste i Greyskull LP där de rätade ut vissa svagheter.... men nu svävar jag iväg!
Isolationsövningar är absolut inget måste då du får med största andel av kroppen med "basövningar" helt enkelt.

Det låter lite överdrivet att säga att jag inte har tid. Men sanningen är att mitt jobb nog skapar ständiga avbrott i rutinerna. Därtill försöker jag syssla med annat, skidåkning tex. som jag ändå inte kommit igång med ännu för säsongen.

Jag tränar på gym främst vår och höst. Lite grand är det så att jag söker ett minimalt program.
Har kört bänk, knäböj, chins i huvudsak då jag varit på gym i höst, från mitten av oktober. Utöver detta lite benövningar som "motvikt" till knäböj. Därtill försök till hängande benlyft men då jag tränat chins orkar jag inte hänga längre, plus lite axelpress, plus kompletterande ryggövningar..
Innan jag började i mitten av oktober tränade jag senast någorlunda regelbundet i april. Maj-sept. var söndertrasslat av annat.
Jag är som sagt periodare och perioderna störs av jobbutflykter.
Citera
2023-01-02, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det låter lite överdrivet att säga att jag inte har tid. Men sanningen är att mitt jobb nog skapar ständiga avbrott i rutinerna. Därtill försöker jag syssla med annat, skidåkning tex. som jag ändå inte kommit igång med ännu för säsongen.

Jag tränar på gym främst vår och höst. Lite grand är det så att jag söker ett minimalt program.
Har kört bänk, knäböj, chins i huvudsak då jag varit på gym i höst, från mitten av oktober. Utöver detta lite benövningar som "motvikt" till knäböj. Därtill försök till hängande benlyft men då jag tränat chins orkar jag inte hänga längre, plus lite axelpress, plus kompletterande ryggövningar..
Innan jag började i mitten av oktober tränade jag senast någorlunda regelbundet i april. Maj-sept. var söndertrasslat av annat.
Jag är som sagt periodare och perioderna störs av jobbutflykter.

Känner igen mig i det där. Särskil när barna kom så fanns det inte tid för att för att kötta på ett gym. Det skulle inte vara värdigt. Tiden är för dyrbar.

Jag har provat de flesta minimalistiska program känns det som. SS eller StrongLifts är ju en höjdare och du får känna på att lyfta tunga vikter, men när du närmar dig slutet på det programet så suger det musten ur dig rejält och passen som bara var 45min långa är nu helt plötsligt 90min långa eftersom dina set kräver 3-5min vila. Det känns då mer som ett extrajobb.
Sen har du såklart skaderisken också....

Jag måste dock slå ett slag för kungen av minimalistiska program "Body by Science". Det är ett program som har luckor och du får aldrig känna känslan av att lyfta en tung vikt, men att man inte finner tid för att träna är ett minne blott. Det är såpass skonsamt mot kroppen att man slipper oroa sig för skador och du kan träna på samma sätt i princip hela livet ut.
Det är dock inte särskilt häftigt men är fruktansvärt jobbigt men är övertökat på ca 12 minuter aktiv tid. Du erhåller också alla de kroppsliga fördelar som följer styrketräning. Det är absolut värt att kolla upp.
Citera
2023-01-03, 17:28
Medlem
Nybörjar frågor.

Har några frågor här...

1: Kan man bygga muskler utan att använda "proteinpulver" och allt sånt som används? och på vilket sätt hjälper egentligen det?

2: Kan man fortfarande äta onyttigt ibland? Om inte annat så kan man ju bygga upp muskler och kroppen sedan äta som man alltid gjort. För när folk "cutting weight" i MMA t.ex kolla "Paddy the baddy" dem äter massor sedan förlorar vikten och är i bra form igen.

3. Jag har skolios några kotor långt ned i ryggen som är lite sned. Kan man fortfarande träna bygga muskler normalt?

4. Kan man träna med olika maskiner på en gång? har läst att folk lägger upp schema hur dem tränar t.ex: bröst, armar, ben... Är det bättre? eller går det att träna allt under samma pass?

5. Jag tränar just nu mest för att träna upp kroppen som sagt, min rygg är lite svag, är otränad. Det är inte för få en grym fysik just nu (därför jag inte börjat äta hälsosamt)

Har en annan fundering jag är ganska smal runt "midjan" alltid varit fast fått lite mage som sticker ut. Jag tror jag är ganska svag egentligen där vid midjan hur tränar man upp det? eller hör det till samma som när man tränar magen? För är ju hyfsat otränad runt där.

Kanske ska tillägga också att jag är kille.
Senast redigerad av Fb2021 2023-01-03 kl. 17:49.
Citera
2023-01-03, 17:43
Medlem
1. Proteinpulver är processad skräp i pulverform typ så bara bra om du undviker. Sträva efter näringsrik mat om du vill må bra och även byggd bra. Ägg, grönsaker, fisk kött, ris etc

2. Du behöver sträva efter att skaffa kunskaperna man behöver så du klarar att svara på denna typen av frågor. Stirra inte på eliten som redan kan allt och vet vad de gör.

3. Ja, det brukar inte vara några problem. Men kolla med en sjukgymnast. Kostar 100kr bara och då kan du passa på och fråga om träning också då man får en hel timme.

4. Be någon om ett träningsprogram så slipper du göra fel.

5. Be någon skräddarsy ett program som fixar till detta. Inga konstigheter. Det är just därför vi bör träna. Lätt att åtgärda dessa problem.

6. Utseende kommer med tiden. Börja träna. När du känner dig mer hemma så kolla mer på kosten. Mage är svårt men kolla med den som gör ditt upplägg.

God fortsättning

Citat:
Ursprungligen postat av Fb2021
Har några frågor här...

1: Kan man bygga muskler utan att använda "proteinpulver" och allt sånt som används? och på vilket sätt hjälper egentligen det?

2: Kan man fortfarande äta onyttigt ibland? Om inte annat så kan man ju bygga upp muskler och kroppen sedan äta som man alltid gjort. För när folk "cutting weight" i MMA t.ex kolla "Paddy the baddy" dem äter massor sedan förlorar vikten och är i bra form igen.

3. Jag har skolios några kotor långt ned i ryggen som är lite sned. Kan man fortfarande träna bygga muskler normalt?

4. Kan man träna med olika maskiner på en gång? har läst att folk lägger upp schema hur dem tränar t.ex: bröst, armar, ben... Är det bättre? eller går det att träna allt under samma pass?

5. Jag tränar just nu mest för att träna upp kroppen som sagt, min rygg är lite svag, är otränad. Det är inte för få en grym fysik just nu (därför jag inte börjat äta hälsosamt)

Har en annan fundering jag är ganska smal runt "midjan" alltid varit fast fått lite mage som sticker ut. Jag tror jag är ganska svag egentligen där vid midjan hur tränar man upp det? eller hör det till samma som när man tränar magen? För är ju hyfsat otränad runt där.
Senast redigerad av JohnWicks 2023-01-03 kl. 18:20.
Citera
2023-01-03, 17:57
Medlem
C0ws avatar
Proteinpulver är inget måste, det är mest ett hjälpmedel för folk som inte får i sig tillräckligt protein genom maten. Om du behöver det eller ej vet du om du börjar räkna hur mycket du får i dig under dagen via mat, klarar du inte gränsen så köp och drick.

Du kan absolut äta skräpmat lite här och var men ha i åtanke att kosten är en stor del av träningen. Du kan inte förvänta dig bra och effektiva resultat om du äter bajs.
Citera
2023-01-03, 21:08
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ja. Men ät gärna en del så att du kan lägga på dig massa.

Dock så kan jag verkligen rekommendera proteinpulver. Det är ett billigt och ett enkelt sätt att få i sig mer protein. Finns statistik på att det är lättare att bygga muskler vid mer protein, upp till en viss nivå då d.v.s.

Kreatin kan du ta senare när du kommit in lite om du vill. Då lägger man på sig vatten enklare (och ser större ut) och många känner sig starkare.
Citat:
Ja. Men det beror på vilket mål du har med träningen. Vill du bli större, starkare och/eller få lägre fettprocent?

Men det känns onödigt att fortsätta en dålig trend med att äta onyttigt. Men det beror ju såklart på vad det är.
Citat:
Kolla med sjukgymnast som tidigare person skrivit. Men från det jag hört, så ska t.ex. marklyft vara väldigt bra för att räta på ryggen, förutsatt att man kör den rätt då d.v.s.
Citat:
Det är ganska individuellt. Får du mycket träningsvärk så kanske det är bra att dela upp det i början så att du inte har värk över hela kroppen.

Förövrigt så kan jag rekommendera att köra med stänger och vikter istället för med maskiner. Men det finns ju såklart många bra övningar med maskiner också.
Citat:
Bra, lycka till!
Citat:
Finns massa olika muskler så det är svårt att säga. Men jag kan tipsa dig att testa StrengthLog-appen. Där kan du välja mellan olika program som du kan följa (och man kan se hur man kör). Många program är gjorda för att få med alla muskelgrupper.
Citera
2023-01-05, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Proteinpulver är inget måste, det är mest ett hjälpmedel för folk som inte får i sig tillräckligt protein genom maten. Om du behöver det eller ej vet du om du börjar räkna hur mycket du får i dig under dagen via mat, klarar du inte gränsen så köp och drick.

Du kan absolut äta skräpmat lite här och var men ha i åtanke att kosten är en stor del av träningen. Du kan inte förvänta dig bra och effektiva resultat om du äter bajs.

Hjälpmedel? Hur kan ultra processad mat vara ett hjälpmedel? Fundersam här.
En nybörjare klarar inte av att träna i närheten av effektivt så varför skulle en nybörjare börja prioritera protein framför tex näring? Proteinpulver innehåller inte näringen kroppen behöver och börjar man äta näringsrik mat så innebär det även protein.
Även den som går all in behöver bara äta vanlig mat och samma mat som gymbiffen. Och låta åren gå. Grinda träningen på lagom nivå.
Ja, Ja. Allt prat om proteinpulver för att en värdelös studie från 90 talet gjord på 3 veckor hade resultaten att de med proteinpulver presterade 1 rep bättre. Givetvis så hjälper proteinpulver långsiktigt ingenting. Det är en omöjligt pga:

1. År 2022 kom larm hur skadligt ultra processat är för kroppen. Så ett intag över tid kan inte vara positivt utan kanske tvärtom.

2. Proteinpulver är ultra processat pulver från ett riktigt livsmedel. Dvs det är inte riktig mat längre.

3. Vi vet idag att naturliga livsmedel mat är bäst för kroppen. Dvs: ät ägg och inte proteinpulver gjort från ägg.

4. Plånboken mår bättre också då maten som ger bättre resultat även är betydligt billigare.

Vi människor är så korkade. Vi vill ha resultat, men sen kastar vi bort vår satsning genom att tro på sagor. "riktig mat är ju så äcklig så jag tror heller på detta pulver". Typiskt oss hehe

Min post är skriven med ironi. Hoppas budskapet iaf gick fram. Budskapet är att man ska laga sin mat på näringsrika råvaror och träna med ett riktigt bra träningsupplägg som vi vet ger bra resultat. Håller man inte med så läs detta innan du svarar: jag tror kanske att du befinner dig i en verklighetsflykt av något slag.
Senast redigerad av JohnWicks 2023-01-05 kl. 08:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in