2014-12-13, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnett
Jag är starkare med supinerat grepp och även de flesta jag känner. Ingen aning vilken som är mest effektiv dock. Antar att mindre biceps = mer rygg men den biten verkar du ha bättre koll på än jag.

Skillnaden mellan ett pronerat och ett supinerat grepp verkar vara väldigt liten, något som förvånade mig rätt rejält faktiskt.

Citat:
The wide grip lat pulldown demonstrated a small but non-significant increase in the activity of the latissimus dorsi compared with the supinated grip pulldown. This same small increase is seen in biceps muscle when using a supinated grip versus the wide grip during the lat pulldown. Due to the small changes in muscle activity there appears to be very little difference in muscle activity between the wide grip lat pulldown and the supinated grip lat pulldown for the biceps and latissimus dorsi muscles.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC449729/
Citera
2014-12-13, 17:52
Medlem
Känner mig lite nedstämd när jag läser denna sida: "http://stronglifts.com/5x5/".

Det enda lokala gymmet jag går på är inte exakt det bästa som finns. Finns nästan bara maskiner från Cybex och från vad jag vet så ska man hålla sig långt undan dom om man vill ha skitbra träning snabbt vilket är det jag vill. Jag tror inte ens att gymmet har en "olympisk skivstång" som det heter. Riktigt surt med vikter också.

Så vad ska jag göra? Öppna plånbocken för fullt och köpa hem egna redskap eller ska man försöka hitta något annat gym i någon närliggande stad?

Jag som blev så taggad på att träna och så kommer den här smällen.
Citera
2014-12-13, 19:46
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alabrand
Känner mig lite nedstämd när jag läser denna sida: "http://stronglifts.com/5x5/".

Det enda lokala gymmet jag går på är inte exakt det bästa som finns. Finns nästan bara maskiner från Cybex och från vad jag vet så ska man hålla sig långt undan dom om man vill ha skitbra träning snabbt vilket är det jag vill. Jag tror inte ens att gymmet har en "olympisk skivstång" som det heter. Riktigt surt med vikter också.

Så vad ska jag göra? Öppna plånbocken för fullt och köpa hem egna redskap eller ska man försöka hitta något annat gym i någon närliggande stad?

Hitta något annat gym. Vikter och skivstänger är löjligt dyrt.
Citera
2014-12-13, 19:58
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alabrand

Sjukt kul att du blivit taggad av SL5x5, deras sida/upplägg/app är helt perfekta. Vad ser du fram emot mest sen när du börjar?
Citera
2014-12-13, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Hitta något annat gym. Vikter och skivstänger är löjligt dyrt.

Problemet är bara att man bor flera timmar från närmaste stad som verkar ha något dugligt gym med ordentliga redskap. Måste erkänna att när jag läste på sidan Stronglifts.com så blev jag inspirerad av att ha ett eget gym för mig själv. Pengar har jag men det tråkiga är att det inte finns någon plats alls för grejerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Sjukt kul att du blivit taggad av SL5x5, deras sida/upplägg/app är helt perfekta. Vad ser du fram emot mest sen när du börjar?

Att bli mera hälsosam i överlag samt bli en starkare person. Är inte precis ute efter att bli en bodybuilder men om jag inom en snar framtid (säg 1-2 år) hade lagt på mig några kilon, fått bort en hel del kroppsfet och blivit allmänt starkare så hade jag inte tackat nej till det.

Jag har dock redan nu börjat ändra lite på saker och ting. Ingen mer läsk, inget mer godis, massor av frukt, grönsaker och kött. Saknar något smått att tugga på om dagarna men oftast brukar någon banan hjälpa.

Synd bara att det lokala gymmet suger hårt. Kände mig verkligen motiverad att gå måndag, onsdag och fredag morgon, träna i någon timme eller två sedan gå hem och känna mig stolt.
Citera
2014-12-14, 17:43
Medlem
Ingen nybörjare men:
Spelar det egentligen någon roll om man hänger femmorna innerst, tiorna mellan och tjugorna längst ut på stången när man exempelvis köra mark eller bänk?

Jag gör inte detta men ser att vissa på mitt gym gör såhär, har det någon egentlig inverkan?
Citera
2014-12-14, 20:34
Medlem
Xkcds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AzorAhai
Ingen nybörjare men:
Spelar det egentligen någon roll om man hänger femmorna innerst, tiorna mellan och tjugorna längst ut på stången när man exempelvis köra mark eller bänk?

Jag gör inte detta men ser att vissa på mitt gym gör såhär, har det någon egentlig inverkan?

Den enda skillnaden jag kan se är att det ger ett ökat moment i stången, vid tillräckligt höga vikter skulle det kunna få stången att böjas lite. Tänk hävarm.
Citera
2014-12-15, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Det är bara bra att fötterna pekar utåt, gör det med högern också.

Hej
Är det bekräftat?
Försöker hitta nu men finner det inte, är övertygad om att styrkelabbet skriver, "vid knäböj, ha fötterna i axelbredd och tårna låsta rakt framåt"
Men eftersom jag inte finner det uttalandet nu så litar jag på dig istället och böjer med sneda fötter
Citera
2014-12-15, 02:53
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen
Hej
Är det bekräftat?
Försöker hitta nu men finner det inte, är övertygad om att styrkelabbet skriver, "vid knäböj, ha fötterna i axelbredd och tårna låsta rakt framåt"
Men eftersom jag inte finner det uttalandet nu så litar jag på dig istället och böjer med sneda fötter

Egentligen ska väl tårna peka i samma riktning som knäna går så du kan ta tårna framåt om det fungerar för dig.
Att ha dem pekandes utåt öppnar upp höften och kan behövas om man vill gå djupare.
Citera
2014-12-16, 12:03
Medlem
ibutus avatar
Jag håller i nuläget på att deffa. Frukosten skippar jag av två skäl:
1. Jag är inte hungrig på morgonen
2. Jag sparar massa kalorier som jag kan förbruka senare under dagen.

Men jag har fått höra att detta bara är dumheter. Tydligen ska man stoppa i sig något så regelbundet så möjligt för att hålla igång "förbränningen". Stämmer detta? Min deff har gått perfekt hittils iaf.

Sedan undrar jag om det är bra att spara in så mycket kalorier som möjligt under dagen så att jag kan äta riktigt mycket efter mina träningspass på kvällen?
Citera
2014-12-16, 12:24
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibutu
Jag håller i nuläget på att deffa. Frukosten skippar jag av två skäl:
1. Jag är inte hungrig på morgonen
2. Jag sparar massa kalorier som jag kan förbruka senare under dagen.

Men jag har fått höra att detta bara är dumheter. Tydligen ska man stoppa i sig något så regelbundet så möjligt för att hålla igång "förbränningen". Stämmer detta? Min deff har gått perfekt hittils iaf.

Sedan undrar jag om det är bra att spara in så mycket kalorier som möjligt under dagen så att jag kan äta riktigt mycket efter mina träningspass på kvällen?

Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet man intar sina kalorier, dock efter träning tycker jag det är bäst.

Förbränningen med den logiken borde ju ökas när man inte har något i magen, för då tar kroppen det från fettreserverna?

Folk lär sig med tiden, kör det som funkar dig. Jag äter inte frukost heller (Break - Fast) den första måltid du äter, är ju frukost
Citera
2014-12-18, 10:00
Medlem
Fyra20s avatar
Ska man spänna svanken i marklyft endast när man ska "jucka" upp från knäna eller ska man spänna hela rörelsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in