Citat:
Ursprungligen postat av
Yukno
Tack, finns det några övningar för nacken? Har varit ganska svag i den och sträckt till i nacken flera gånger tidigare när jag kört andra övningar. Så det verkar som jag har väldigt lätt att aktivera fel muskler ibland när jag tar i även om jag värmt upp.
Absolut! Det finns en sele för huvudet man kan köpa och lasta på vikter på och göra extension och flexion med. Dessa finns även på de flesta gym. Lugnt, sakta och kontrollerat.
Det absolut enklaste är dock att träna nacken isometriskt, vilket du kan göra varsomhelst och närsomhelst.
"Timed Static Contractions" är utmärkt för detta och jag har själv fått bra resultat med detta. Min nacke har blivit smärtfri sålänge jag gör detta 1 gång varannan vecka.
"TSC" är ett protokoll där du gradvis anstränger muskeln till 50% i 30s och fungerar som en uppvärming. Detta följs av en ansträngning nära så hårt du kan( ca 75%) och avslutas med 100% ansträngning eller så hårt du vågar. Övningarna får du improvisera lite vad som passar dig bäst vare sig du använder ett band, händerna eller en kudde.
Här är ett exempel på hur man kan göra extension :
https://youtu.be/sHtN45Iu--Y?t=570
Jag själv har gjort detta liggande på en kudde eller ett mjukt yogablock eller från ett bälte uppsatt från en vägg där jag kan använda händerna för att trycka ifrån. Detta är riktigt jobbigt fast bygger på disciplin och att du pushar dig själv.
Också omvänta om du vill göra en flexion istället.
En person som har nackproblematik kommer att behöva justera ansträngningsgraden i lägre etapper och börja vid säg 25% och det ställs högre krav på mjukare ansträning upp till dessa uppskattade värden. Man får prova sig fram.
Att träna såhär simulerar att träna till eller nära failure med en liten vikt, och kommer att stimulera båda typer muskelfibrer till tillväxt. Mitt egna protokoll ser ut såhär mestadels: 25%-15s, 50%-15s, 75%-20s, 9%0-20s, 100%-20s och passar mig bättre, det är lite av en smaksak.
Använd en metronom eller timer för att hålla koll på tiden.