2025-02-12, 09:33
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Ok. Hur ser ditt program ut ?
Dag1
Ben, axlar, biceps, mage
Dag 2
Bröst, rygg, triceps.
Blandning av maskiner o fria vikter.
Tycker vissa övningar är lättare att utföra rätt i en maskin.
Citera
2025-02-12, 18:32
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Dag1
Ben, axlar, biceps, mage
Dag 2
Bröst, rygg, triceps.
Blandning av maskiner o fria vikter.
Tycker vissa övningar är lättare att utföra rätt i en maskin.

Om de fria vikterna innebär knäböj, marklyft, press och rodd så är jag nöjd!
Citera
2025-02-14, 17:31
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Om de fria vikterna innebär knäböj, marklyft, press och rodd så är jag nöjd!
Vikt som vikt!
Citera
2025-02-14, 18:00
Citat:
Vikt som vikt!

Vikten i sig är rätt ointressant. Det handlar om hur du lyfter vikten. Jämför till exempel benpress med knäböj, de flesta kan ta minst tre gånger så mycket vikt i benpressmaskin jämfört med knäböjen.
Citera
2025-02-14, 22:12
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Vikten i sig är rätt ointressant. Det handlar om hur du lyfter vikten. Jämför till exempel benpress med knäböj, de flesta kan ta minst tre gånger så mycket vikt i benpressmaskin jämfört med knäböjen.
Och?
Citera
2025-02-15, 09:53
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ditt prat är ganska klassiskt, men om man googlar runt lite hittar man inga belägg för att liknande övningar ger sämre resultat i maskin än med fria vikter. Det bästa är troligen de övningar man utför och då ska man göra de man trivs med.
Citera
2025-02-15, 23:57
Citat:
Ditt prat är ganska klassiskt, men om man googlar runt lite hittar man inga belägg för att liknande övningar ger sämre resultat i maskin än med fria vikter. Det bästa är troligen de övningar man utför och då ska man göra de man trivs med.

Du får såklart göra som du vill, men det är ju lite roligt att du ställer frågor i nybörjarforumet när du redan kan konsten att googla fram de svar du vill ha...

Men till topic: med "resultat" menar du styrkeutveckling eller muskeltillväxt?
Citera
2025-02-16, 09:50
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Du får såklart göra som du vill, men det är ju lite roligt att du ställer frågor i nybörjarforumet när du redan kan konsten att googla fram de svar du vill ha...

Men till topic: med "resultat" menar du styrkeutveckling eller muskeltillväxt?
Jag ställde aldrig någon fråga ifall man ska använda maskiner eller fria vikter, vart du som började med det.
En stor del handlar om fåfänga, men är det egentligen någon skillnad? Är väl svårt att vara svag o ha stora muskler?
Citera
2025-02-18, 01:43
Medlem
Crapmagics avatar
Kan man få ont i ryggslutet bara av att stå upp & lyfta 8 kg hantlar?
jag tänkte först att det måste vara Ab wheel som skapar det ryggonda men nu har jag ju pausat den.

Man lyfter hantel med nåde arm och rygg när man ännu är för klen och det är inget man kan göra nått åt! och jag måste fortsätta lyfta för att få resultat
Citera
2025-02-24, 14:48
Medlem
silverrings avatar
Osäker på gym- vad göra?

Jag började gymma nyligen. Jag vet, alla som börjar träna vid nyår är töntar som inte kan hålla ett schema och ger upp efter ett tag. Har tagit mig igenom 2 månader än så länge och kör 2 till 4 pass i veckan, beroende på hur slut man är efter jobbet. Det känns ändå bra, med tanke på att jag inte tränade alls förutom vardagsmotionen jag får via jobbet. Men nu till mina funderingar:
Slutar man någonsin känna sig osäker och out of place? Jag håller mig till mig själv, värmer upp på cykel eller löpband och sen kör lite olika maskiner. Använder alltid hörlurar och torkar av maskinerna efter mig. Men känner mig så himla osäker. Känns som om alla stirrar på mig och tänker "Vad är det där för jävla tjomme som ska komma här och komma?". Blir också så paranoid att jag ska svettas FÖR mycket? Typ att man ska se rövsvetten genom shortsen när jag ställer mig upp. Hade ju varit pinsamt, FAST att jag vet att vi alla är där för att svettas och ha oss.
Och hur stark måste man vara för att få använda lösa vikter? Den avdelningen är konstant ockuperad av muskliga berg till individer som har biceps större än gemene mans huvud. Gör det inget annat än att vara på gymmet? Bor de där?
jaja, vad ska man göra? Varje gång jag går dit vill jag vända i dörren.
Citera
2025-02-24, 14:50
Medlem
F.Hansens avatar
Du kan ju börja med att utgå ifrån att ingen bryr sig.
Citera
2025-02-24, 14:58
Medlem
FitGirlies avatar
Till att börja med, bra jobbat!
Jag håller mig alltid till mig själv, man är ju där för att träna.
Köra med lösa vikter kan alla göra. Vilket gym tränar du på med tanke på att det är så många stora personer där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in