Citat:
Ursprungligen postat av
Filip0310
Tjena. Vad skulle det bli för skillnad om jag kör så många reps jag kan och typ tre sets istället för att köra 10 reps och tre sets? Blir det någon skillnad på muskelmassa och blir det bättre eller sämre om man kör det första förslaget? Bör man ta proteinpulver efter träningen för att musklerna ska växa av det eller bara äta som vanligt och ta av muskelmassan?

Jag vet inte om det finns något exakt rätt svar men folk brukar vara överens om att du ska köra 3-4 sets med såpass mycket vikt att du precis klarar 8-12. Handlar nog mer om att vara effektiv i sin träning. Brukar köra ett set uppvärmning med lite lägre vikt så jag klarar 15 st kanske. Sen höja och köra så jag precis klarar 10 iaf. Ibland kanske ba 8, beror lite på vart i träningen du är. Har du börjat nyligen och är otränad så rekommenderar jag att börja med låg vikt så du klarar 12 iaf och kör på det sen öka långsamt så du inte skadar dig eller något.
Proteinpulver är bra om du har problem med att få i dig tillräckligt med protein genom kosten eller om du deffar. Tvivlar på att det spelar någon roll när på dagen du dricker ditt pulver, försök bara att äta ungefär samma tider varje dag och hellre färre större måltider än att småäta under dagen.
Jag rekommenderar att du laddar ner en kaloriräknare. Sedan beroende på om du vill bli stor eller gå ned så ät antingen 500 kcal överskott eller 500 underskott. Om du googlar sailrabbit + bmr så kan du räkna ut ditt TDEE och utgå från det. Försök få i dig 1gram protein per lb i kroppsvikt( 1lb = 0.44 kg). T ex väger du 75 kg så gör om det till lbs sen så har du mängden protein i gram du behöver äta varje dag på ett ungefär.