Citat:
Ursprungligen postat av
AML78
Fast är det det han säger?
Citat:
Ursprungligen postat av
pmatt
Man behöver knappast järnkoll. Luska ut på ett ungefär vad man bränner, lägga sig något under och bara hyfsat följa ett hyfsat träningsupplägg så lär det gå vägen, förmodligen ännu lättare för en novis.
Att det skulle vara omöjligt att minska absoluta fettmängden samtidigt som man ökar muskelmassa är nog största dravlet jag någonsin läst i den här sektionen och jag antar att du inte har någon källa till det?
De som verkligen lyckats genom Biggest Looser skulle jag gissa är utmärkta exempel på raka motsatsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
AML78
Fast är det det han säger?
Ja, om man luskar ut vad man förbränner och lägger sig något under det, som han skriver ovan, så undrar jag hur det är tänkt att man ska kunna gå upp i vikt.
Det är rätt grundläggande att man behöver äta mer kalorier än man förbränner för att öka i vikt. Och om man ökar i vikt kommer alla vävnadstyper omfattas. Alltså mer muskelmassa, fett, benvävnad. Det är proportionerna mellan vävnaderna som påverkas beroende på om man tränar eller inte. Den som styrketränar kommer att få proportionerligt mer muskelmassa och proportionerligt mindre fett än den som ligger på sofflocket. Men även den som inte gör ett dugg förutom att äta kommer att ha mer muskelmassa efter än före viktuppgången.
En fet otränad man som väger 150 kg har alltså mer muskelmassa än en vältränad man som väger 80 kg, även om den senare ser mer muskulös ut. Räknat i absoluta tal, inte i procent kroppsvikt.