2022-04-19, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borta.
Jag får lite ont i övre ryggen av knäböjen. Vet inte riktigt exakt hur och var jag ska placera stången för att förhindra detta?

Jag är lite rädd att det blir värre ju högre upp jag kommer i vikterna.

Det ska inte göra ont och ett alternativ är att lägga träningen åt sidan och ta reda på vad som orsakar det. Du bygger inga muskler ändå om det gör ont så ingen idé att tänka att du skulle förlora på det utan tvärtom så kommer du tjäna på det.

Citat:
Jag är knappast expert men jag läste på Styrkelabbet (som ofta använder vetenskapliga källor som underlag) att man visst kan bygga muskler under ett kaloriunderskott.
.

Ja,det är ett insnöat sätt att dela in olika träningspass på tycker jag. Alla vet att den som tränat seriöst är vältränad. Vilka pass som gör vad är rätt ointressant. De flesta träningspass man gör i livet bygger inte muskler skulle jag kunna säga i så fall...
Citera
2022-04-19, 23:38
Citat:
Jag är knappast expert men jag läste på Styrkelabbet (som ofta använder vetenskapliga källor som underlag) att man visst kan bygga muskler under ett kaloriunderskott.

Teoretiskt ja, praktiskt taget nej. Du behöver ha järnkoll på din kostföring för att lyckas med det. Knappast någon vettig metod för någon som läser nybörjarforum på flashback.

I verkligheten kommer man vid en viktökning öka alla vävnadstyper, tränar man hårt minimerar man fettinlagringen och maximerar muskeluppbyggnaden, men det är fysiologiskt omöjligt att minska sin absoluta fettmängd samtidigt som man ökar sin muskelmassa.
Citera
2022-04-23, 20:01
Medlem
Bonnatorps avatar
Har tagit upp träning igen (aldrig varit seriös, men har haft ett regelbundet schema kortare perioder förr) och undrar hur jag borde förhålla mig till det inledningsvis.

Jag kör bara squats, situps, rygglyft, tålyft (heter det det?) och lite hantelövningar för armarna.
Första dagen, igår, körde jag 10 reps av varje sak och vilade en minut eller två, och fortsatte tills jag kände att jag inte skulle klara 10 reps till.
Spaghettikänsla i hela kroppen idag, men tänker att jag fortsätter med samma mål ändå, fast med 5 reps åt gången.

Kan man fortsätta så så här inledningsvis om man har som mål att bara få en grundfysik?
Orka bära matkassar längre sträckor och så. Har inget direkt muskelbyggande i åtanke.

Är det risk att man sliter ut sig själv om man kör hela kroppen varje dag, men inte pressar sig så hårt att man blir helt slutkörd?
Citera
2022-04-24, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Har tagit upp träning igen (aldrig varit seriös, men har haft ett regelbundet schema kortare perioder förr) och undrar hur jag borde förhålla mig till det inledningsvis.

Jag kör bara squats, situps, rygglyft, tålyft (heter det det?) och lite hantelövningar för armarna.
Första dagen, igår, körde jag 10 reps av varje sak och vilade en minut eller två, och fortsatte tills jag kände att jag inte skulle klara 10 reps till.
Spaghettikänsla i hela kroppen idag, men tänker att jag fortsätter med samma mål ändå, fast med 5 reps åt gången.

Kan man fortsätta så så här inledningsvis om man har som mål att bara få en grundfysik?
Orka bära matkassar längre sträckor och så. Har inget direkt muskelbyggande i åtanke.

Är det risk att man sliter ut sig själv om man kör hela kroppen varje dag, men inte pressar sig så hårt att man blir helt slutkörd?

Absolut, du riskerar att slita ut kroppen på något ställe och få en förslitningsskada. En grundfysik består tex av bra rörlighet i lederna (vig) , stark i lyft (inget svagt ställe i kroppen som sabbar hållningen) , hyfsad kondition. Att träna seriöst, dvs veta träningsmängd och rätt övningar så ens kropp utvecklas kan vem som helst med utbildning hjälpa dig med då det är grundkunskap. Det är så lite träning att du kommer tycka att det känns oseriöst, men de enda man ser träna är ju eliten så förstår om det är sådan träning man tror behövs.
Citera
2022-04-26, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Teoretiskt ja, praktiskt taget nej. Du behöver ha järnkoll på din kostföring för att lyckas med det. Knappast någon vettig metod för någon som läser nybörjarforum på flashback.

I verkligheten kommer man vid en viktökning öka alla vävnadstyper, tränar man hårt minimerar man fettinlagringen och maximerar muskeluppbyggnaden, men det är fysiologiskt omöjligt att minska sin absoluta fettmängd samtidigt som man ökar sin muskelmassa.

Man behöver knappast järnkoll. Luska ut på ett ungefär vad man bränner, lägga sig något under och bara hyfsat följa ett hyfsat träningsupplägg så lär det gå vägen, förmodligen ännu lättare för en novis.

Att det skulle vara omöjligt att minska absoluta fettmängden samtidigt som man ökar muskelmassa är nog största dravlet jag någonsin läst i den här sektionen och jag antar att du inte har någon källa till det?
De som verkligen lyckats genom Biggest Looser skulle jag gissa är utmärkta exempel på raka motsatsen.
Citera
2022-04-28, 19:35
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Man behöver knappast järnkoll. Luska ut på ett ungefär vad man bränner, lägga sig något under och bara hyfsat följa ett hyfsat träningsupplägg så lär det gå vägen, förmodligen ännu lättare för en novis.

Att det skulle vara omöjligt att minska absoluta fettmängden samtidigt som man ökar muskelmassa är nog största dravlet jag någonsin läst i den här sektionen och jag antar att du inte har någon källa till det?
De som verkligen lyckats genom Biggest Looser skulle jag gissa är utmärkta exempel på raka motsatsen.

Jag tror du dravlar ännu värre, om du påstår att man kan gå upp i vikt genom att ligga på kaloriunderskott...
Citera
2022-04-28, 20:33
Medlem
Citat:
Jag tror du dravlar ännu värre, om du påstår att man kan gå upp i vikt genom att ligga på kaloriunderskott...

Fast är det det han säger?
Citera
2022-04-28, 20:59
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt

Citat:
Ursprungligen postat av AML78

Ja, om man luskar ut vad man förbränner och lägger sig något under det, som han skriver ovan, så undrar jag hur det är tänkt att man ska kunna gå upp i vikt.

Det är rätt grundläggande att man behöver äta mer kalorier än man förbränner för att öka i vikt. Och om man ökar i vikt kommer alla vävnadstyper omfattas. Alltså mer muskelmassa, fett, benvävnad. Det är proportionerna mellan vävnaderna som påverkas beroende på om man tränar eller inte. Den som styrketränar kommer att få proportionerligt mer muskelmassa och proportionerligt mindre fett än den som ligger på sofflocket. Men även den som inte gör ett dugg förutom att äta kommer att ha mer muskelmassa efter än före viktuppgången.

En fet otränad man som väger 150 kg har alltså mer muskelmassa än en vältränad man som väger 80 kg, även om den senare ser mer muskulös ut. Räknat i absoluta tal, inte i procent kroppsvikt.
Citera
2022-04-28, 21:52
Medlem
Citat:

Att det skulle vara omöjligt att bygga muskler samtidigt som man minskar fettmängden fann jag som ett dravel och det framgår rätt tydligt i inlägget du själv citerar, tycker jag.
Citera
2022-04-29, 19:03
Bannlyst
Blir man deff och man äter mycket mindre och tränar hårdare?

Vad blir resultaten. Någon som kan ge en genomgång om kost och träning.

Vill börja löpa på gymmet med. Tappar man mycket i fett av att springa fort?
Citera
2022-05-02, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franzeze
Blir man deff och man äter mycket mindre och tränar hårdare?

Vad blir resultaten. Någon som kan ge en genomgång om kost och träning.

Vill börja löpa på gymmet med. Tappar man mycket i fett av att springa fort?

Hittar du någon guide på nätet om hur du ska göra?
Det är komplicerat att bli deffad så att bilda sig vore bra tycker jag. Annars blir det nog svårt att lyckas bli och sen förbli deffad.
Senast redigerad av WONGnr1 2022-05-02 kl. 08:27.
Citera
2022-05-09, 12:17
Medlem
Är ingen nybörjare men efter som jag uppenbarligen inte begriper bättre så får frågan hamna här.
Åder 45 +
Tränar 2 - 4ggr i veckan.

Igår tiltade jag fullständigt.
Körde thaiboxning 1h på morgonen.
Utomhusgym hela kroppen vid lunch ca30min.
Promenad 1mil efteråt.
På kvällen fotboll 1h.

Nu känns det som om kroppen blivit påkörd av en lastbil.
Kan jag göra något?
Kost, massage, stretching, promenad?
Va kan/bör jag göra? Kan knappt röra mig 😄

Finns det något jag kan eller bör göra?
Tips mottages tacksamt.

Mvh
Senast redigerad av SpaceBase 2022-05-09 kl. 12:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in