2022-09-28, 02:33
Medlem
Jag börjar inse att jag har ett problem, men vet inte hur jag ska sluta, eller var jag ska börja.
Mitt liv går som på repeat, jag går till mitt meningslösa jobb och det enda jag ser fram emot är nästa fylla.

Har supit friskt sedan unga tonåren, men dem senaste åren så har fyllan tagit sig en annan form, det är mitt enda intresse.
Jag har alltid druckit för att bli redigt berusad, men nuförtiden så får jag mer minnesluckor och vaknar med ännu mer ångest än vanligt.
Jag tränar inte, jag ser inte fram emot att dejta kvinnor, jag tycker inte att något är roligt.

Hur slutar man dricka? Vad gör man när helgen kommer eller när vardagen känns grå?
Citera
2022-09-28, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galaxensindivid
Jag börjar inse att jag har ett problem, men vet inte hur jag ska sluta, eller var jag ska börja.
Mitt liv går som på repeat, jag går till mitt meningslösa jobb och det enda jag ser fram emot är nästa fylla.

Har supit friskt sedan unga tonåren, men dem senaste åren så har fyllan tagit sig en annan form, det är mitt enda intresse.
Jag har alltid druckit för att bli redigt berusad, men nuförtiden så får jag mer minnesluckor och vaknar med ännu mer ångest än vanligt.
Jag tränar inte, jag ser inte fram emot att dejta kvinnor, jag tycker inte att något är roligt.

Hur slutar man dricka? Vad gör man när helgen kommer eller när vardagen känns grå?
Du får för det första bestämma dig! Bryt helt och ta ett nytt beslut om tre månader. Läs då trådarna här och dina egna inlägg innan du bestämmer dig för hur framtiden ser ut efter de första tre månaderna.

Det kommer hända mycket med dig utan att fly från tristess, ångest eller rastlöshet. Du måste konfrontera de här känslorna, acceptera att det kan kännas trist men på tre månader kommer din kreativitet igång för att göra saker. Sök Jesus. Ta skogspromenader. Åk till havet och sätt dig och titta ut över det mäktiga havet. Ät hälsosam kost! Se vilka intressen som du kommer väcka liv i. Hjälp människor efter din förmåga. Fyll ditt hjärta med kärlek. Gör upp med allt som tynger dig i ditt liv om det finns gammalt skit som inte går att släppa helt. Se det goda i världen. Se allt det fina, färger och djur som förgyller dagarna. Se på Sebastian Staksets predikningar på youtube. Kunde han sluta med sitt destruktiva liv så borde alla vi andra ha det relativt enkelt. Börja läs böcker. Finns många bra självbiografier - både av alkoholister och annat löst folk Finns mycket bra skönlitteratur dessutom.

Det är du som sätter gränserna. Kanske sök nytt jobb som stimulerar dig mer. Hjälp till i organisationer där arbetet är ideellt eller kom i kontakt med idrottsföreningar. Häng med vänner och diskutera livet.

Sök dig till AA?

Lyft blicken så kommer du se att det finns mycket som du just nu inte ser då du har huvudet nedborrat i alkoholen! Låt det ta den tid det tar och gör det du orkar och behöver för att skapa nya rutiner. Efter två veckor har du blivit av med "suget". Inom två månader har du blivit kvitt dåliga vanor och skapat nya strukturer i livet.

Vi tror på dig!
Citera
2022-09-28, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancertid
Nu är jag här. Återigen.
Vid ståndpunkten då jag bara är så less på den här skiten.

Varför dricker jag egentligen?
Jag vet inte ens själv. Det har bara blivit något som jag gör..
Varje helg sedan jag fyllde 18 år. Och efter tillträdet till Systembolaget har det givetvis blivit ännu mer.
Jag brukar säga att det är pga att jag tycker vardagen är så jävla trist och att berusa min sinnesstämning är något jag gärna gör, vilket är helt sant.

Men jag orkar inte ha det såhär.
För tillfället är jag arbetslös, dricker minst 4-5 dagar på en vecka.
Jag har ingen inkomst framöver, varken från a-kassa eller något annat, och det är ju jättebra när hälften utav dom pengar jag hade har gått till sprit.

Vad jag inte har tänkt på under åren som har flytit förbi är att alkoholets rus har totalt förändras mot vad det har varit. Från en början att vara skönt, roligt och rogivande till att bara vara en annorlunda känsla mot att vara nykter.

I början kunde jag dricka 2 folköl innan jag ut på krogen, men här sitter jag nu och har snart dragit i mig en sjuttiofemma vodka utan att känna märkbart av det.. I min ensamhet.

Jag har för tillfället vänt på dygnet helt och hållet, vaknade kl 22 idag.
Jag har tappat kontakten med min dotter och hennes mamma, pga att hon tycker att jag måste ordna upp mitt liv innan jag kan fortsätta vara pappa, vilket hon har helt jävla rätt i.

Och även om jag tycker om att festa och att ha kul med polare (naturligtvis innefattar allt sådant alkohol) så inser jag att det går fan inte att hålla på såhär. Jag mår så förbannat dåligt när jag vaknar, och det beror oftast inte på bakfyllehuvudvärk eller något annat, utan bara att jag känner mig så jävla tom och värdelös. Att jag är deprimerad i vanliga fall hjälper ju knappast till.

Jag har tänkt såhär många gånger förut, men det har alltid slutat med att någon dag efter att man har slutat må skit efter helgens överdrivna konsumtion utav alkohol, så blir man sugen på en öl eller två, vilket oftast resulterar i att allting tar slut i kylskåpet, och sedan så kommer man inte upp till jobbet eller blir sen till någon avtalad tid/sover bort hela dagen.

Jag behöver intala mig själv att detta är för mitt eget bästa, då jag hela tiden lyckas fumla bort den idén med någon simpel ursäkt. Precis som med min rökning och snusning men det får bli ett senare problem.

Jag har iallafall bestämt mig för att hålla mig nykter i ett X antal veckor/månader framöver, först och främst för att visa att jag kan och för att spara pengar, rädda min kropp och rädda mitt förhållande med min dotter.
Jag skulle inte klara av att supa bort halva hennes uppväxt och sedan plötsligt bli en pappa om 10 år eller dylikt.

Jag har en del teorier på vad jag skall göra under tiden, och som förmodligen skall hjälpa mig hålla mig på fötter.

1. Skaffa jobb.
2. Skaffa körkort.
3. Börja träna. (Har alltid haft ambitionerna att träna och må bra, vilket jag gjorde tidigare. Vill gärna ta upp det igen.)
4. Sluta slösa pengar på alkohol och köpa saker till min dotter istället.

Om denna tråd inte ligger på rätt plats så får den givetvis flyttas.
Jag vill tro att det är fler som känner likadant, och ni är givetvis välkomna att skriva av er och berätta vad och hur ni tänker.
Och själv så vill jag ha tråden som ett slags note-to-self, att titta tillbaka på när jag känner att suget kommer tillbaka. För jag vill lyckas med detta.

Har ni några frågor, så är det bara att skriva.
Pepptalk och motiveringar är givetvis välkomnat.

Och om jag tar upp denna fråga med min psykolog, som förmodligen inte är så helt på den ljusa sidan med att jag har det såhär, skulle man få någon lätt ångestdämpande såsom Atarax eller liknande?

Jag kommer givetvis att uppdatera denna tråd och berätta hur det går osv.
/A

All sån här problematik behöver behandlas av professionella. Hur mycket järnvilja och jävlar anamamma du än har så kommer spriten vinna över dig till slut. Du säger att du behöver övertala dig själv, det räcker inte. Jag har själv haft ett rejält missbruk som nu slutat i skrumplever, många gånger genom åren har jag gjort stopp men jag lyckades aldrig sluta. Så länge man vet att man kan ta "bakvägen" om allt blir för jobbigt kan man inte helt och fullt sluta. Jag kommer att leva med det här i resten av mitt liv vilket innebär många sjukhusbesök, tömning av vätska, vätskerestriktioner en oändlig mängd mediciner. Som om det inte vore nog har jag mycket lättare än friska personer att få cancer. Den här ständiga oron lever jag med varenda dag, det spelar ingen roll vad någon annan säger, jag vet innerst inne att om jag tar ett par fyllor till så kommer det att sluta i graven. Kom in med njur och hjärtsvikt, delerium och panikattacker som avlöste varandra i tre dagar på sjukhuset. Det var det absolut värsta jag varit med om i mitt liv. Min mage är rätt så paj och läkaren som gärna vill se att jag försöker tömma tarmen 2 ggr om dagen blir snabbt bekymrad då det oftast kan gå flera dagar innan jag får ur mig något. Jag får ta till alla hjälpmedel som går ,klyx och dylikt. Detta påverkar naturligtvis vardagen, att bara åka bort helt spontant och göra något kul är omöjligt för mig då jag måste förvissa mig om att det alltid finns en toalett och ett sjukhus i närheten. Klådan på kroppen gör mig galen morron och kväll, jag har rivit sönder mig massor med gånger och kan inte använda duschtvål pga av att det svider så hemskt. Det här är en ful sjukdom, alla baksidor du kan tänka dig ingår, man gör på sig i vissa fall och i vissa är magen så svullen av att den inte gått att tömma så det ser ut som om jag vore gravid. Skrumplever (eller levercirros) är en av de tysta, farliga sjukdomarna för den syns inte utåt, man märker det först då organ efter organ slutar fungera i kroppen.
Vi beroendepersoner kan inte dricka måttligt, det fungerar inte så.
Citera
2022-09-28, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Hm, skrev ett inlägg men det blev något fel när jag skulle skicka svaret. Men jag tror nog din partner har märkt det, på lukten om inte annat. Det är något jag märkt nu som nykter, det luktar verkligen om folk som druckit, hur väl de än parfymerar och tvättar sig.

Min botten kom när jag och frugan skulle köpa hus. Har dragit på mig en massa skulder hon inte kände till (som jag supit och spelat bort), så jag visste att vårt lånelöfte vi fått av banken inte var vatten värt. När vi väl skulle "slå till" och började buda på ett hus visste jag att det var kört, allting skulle komma fram samma sekund som banken tittade närmare på min ekonomi. Hade som sagt druckit i princip dagligen länge (mer än ett års tid), men nu eskalerade drickandet ännu mer. Hade möjlighet att jobba hemifrån, så jag öppnade första ölen så snart frugan åkt iväg med barnen. Satt med ölen i handen och väntade på ljudet av att ytterdörren slog igen typ 07:45, en sekund efter knäckte jag första ölen. Drack dagarna i ända, hämtade barnen från skolan bra dragen (tror nog inte en halv ask Läkerol dolde det..) Sömnproblem hade jag haft i många år men nu sov jag nästan ingenting på nätterna, 1-2 timmar kanske. Tills slut gick inte det längre, erkände allt för frugan. Tänkte att eftersom jag förstört vår framtid ihop skulle hon lämna mig, planerade att avsluta mitt liv. Men hon ryckte upp mig och gav mig en sista, villkorad chans: 1) sluta drick och 2) jobba av dina skulder.

Åkte ner till vårdcentralen två dagar efter detta hände och berättade allt som hänt, hur jag mådde och om min alkoholproblem. Fick rätt bra hjälp, prata med både läkare och psykolog. Fick Mirtazapin utskrivet vilket hjälpte mig mycket. Slutade "cold turkey" med alkoholen, kanske inte var så smart. Första dygnen var inte trevliga, trodde jag skulle gå under. Men sedan vände det, tack och lov. Fick mycket stöttning av frugan.

Funderade även på att gå på AA-möten eller liknande, men har som sagt inte provat ännu. Men jag tror jag måste hitta på något nytt nu, för jag märker att jag börjar tappa fotfästet lite.

Ja jag tror han märkt, men inte förstår
Hur illa det egentligen är. Vi bor ju inte ihop så han vet inte hur mycket jag egentligen dricker.

Fy fan vad jag känner igen det där. Öppna första cidern så fort man vaknar för att bli av med skakningarna typ och känna sig normal nog för att gå till jobbet. Ska träffa min partner i helgen, kommer inte vilja dricka något då. Och ska heller inte dricka något. Vill bli av med den här skiten nu! Men vilken underbar fru du har som gav dig en chans. Jag är rädd för att han direkt gör slut med mig om han får reda på
Hur illa ställt det verkligen är. Kan inte ha någon alkohol hemma för då dricks den upp av mig. Jag vågar inte vara själv när abstinensbesvären kommer så har tyvärr druckit lite idag, mest folköl bara för att lindra lite.
Citera
2022-09-28, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabbi
Hur illa det egentligen är. Vi bor ju inte ihop så han vet inte hur mycket jag egentligen dricker.

Fy fan vad jag känner igen det där. Öppna första cidern så fort man vaknar för att bli av med skakningarna typ och känna sig normal nog för att gå till jobbet. Ska träffa min partner i helgen, kommer inte vilja dricka något då. Och ska heller inte dricka något. Vill bli av med den här skiten nu! Men vilken underbar fru du har som gav dig en chans. Jag är rädd för att han direkt gör slut med mig om han får reda på
Hur illa ställt det verkligen är. Kan inte ha någon alkohol hemma för då dricks den upp av mig. Jag vågar inte vara själv när abstinensbesvären kommer så har tyvärr druckit lite idag, mest folköl bara för att lindra lite.
Låter bra att ta en nykter helg! Hoppas ni får det fint ihop, det är ju lättare att hålla uppe då (när man mår bra menar jag). Hur länge har ni varit ihop?

Förstår att det inte är lätt att prata om det. Förutom anonymt på nätet, med vården och min fru har jag bara snackat öppet med en person till om det, en gammal vän. Det är inte lätt att berätta, så skamfyllt.

Ja fy sjutton.. har fått hoppa över morgonkaffet med kollegorna mååånga gånger, darrade ofta så jävligt att jag inte kunde hålla en kaffekopp i handen (spillde ut hälften pga skakningar). Hatade verkligen måndagsmötena, försökte mitt bästa att sitta still men satt oundvikligen och darrade/skakade. Det är riktigt skönt att slippa när man lagt av, bara en sådan sak att kunna sitta med en fylld kaffekopp i handen på morgonen, sånt kan göra mig glad.

Hoppas du söker nån form av hjälp, AA eller annat. Kämpa på!!
Citera
2022-09-28, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabbi

Men alltså, trappa ner från en flaska vin motsv per dag, oavsett hur länge nästan.
Du går inte bara och oroar dig och är nervös för att råka illa ut med delerium eller allvarlig abstinens?
Håll ut så länge du kan, drick mindre för varje dag, ät ordentligt, ta vitaminer, drick vatten/vätske ersättning.
Har du svårt att sova? Ja håll ut tills em/kvällen du börjar dricka.

Skakningar i sig så länge inte vattnet flyget ut ur vattenglaset behöver inte betyda mer än att du är uttorkad motsvarande.
Skakningar i rimlig nivå hör till oavsett efter man druckit en längre tid. Försök sluta tänka på det, bara det hjälper.

Om det nu är så illa ta läkarhjälp då.
Citera
2022-09-28, 19:49
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galaxensindivid

Gode Gud vad jag känner igen mig i detta..

Det enda som funkat för mig var träning + att fylla all tid man kan med något som distraherar.

Men sen började jag ju dricka igen.

Har inga goda råd att ge förutom att faktiskt söka hjälp samt erkänna din problematik för anhöriga. Inget av dom är lätt gjort men jag håller tummarna för dig.
Citera
2022-09-28, 20:49
Avstängd
flowerpower900s avatar
Hur vanligt är ilska eller humörsvängningar i den akuta fasen vid alkoholabstinens (de närmsta dygnen efter man druckit länge)?
Citera
2022-09-28, 22:18
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowerpower900
Hur vanligt är ilska eller humörsvängningar i den akuta fasen vid alkoholabstinens (de närmsta dygnen efter man druckit länge)?

Det vore ovanligt att inte ha dessa.
Citera
2022-09-29, 00:40
Medlem
Citat:
Väldigt individuellt antagligen. Jag har aldrig upplevt det, mår bara riktigt jäkla illa i drygt ett dygn, sen blir det bättre och bättre för varje timme!
Citera
2022-09-29, 07:35
Medlem
Citat:
Kan bara tala för mig själv men jag har (hade) väldigt svårt att tygla mitt humör de stunderna. Trots att jag egentligen borde krälat på marken i underdånighet med tanke på all smärta jag orsakat människorna omkring mig, så formligen vällde vrede och ilska upp inom mig vid minsta irritationsmoment. Som en vulkan, gick inte att styra alls första dagarna. Fick låsa in mig på toaletten eller gå ut och promenera för att lugna ner mig. Speciellt barnen klarade jag inte av, sorligt nog.

(För att förtydliga: inte så att jag började skrika och gapa, slåss eller kasta saker omkring mig. Bara en enorm ilska och vrede som tog över känslorna och hela tankeverksamheten. Den gjorde det omöjligt att fokusera på annat, krävdes ingenting för att det skulle triggas igång, minsta skitsak gjorde mig arg. Har upplevt ungefär detsamma de gånger jag lagt av med nikotin, fast det här var ännu mer svårkontrollerat.)
Citera
2022-09-29, 07:48
Medlem
Kaninbebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag har nog samma läggning, blir aldrig packad, blir aldrig bakis men alkoholen (vin) är det bästa botemedlet mot min smärta och mina sömnproblem. Fungerar dagen efter men levervärdena börjar bli ett problem.

Okej! Då är vi lite i samma situation. Hur länge har du hållit på såhär?

Jag har tagit mig igenom en riktig helvetesperiod. Ungefär 6 månader av brutal ångest. Spytt av ångest på morgnarna. Och detta samtidigt som jag klivit på en chefsposition på en nytt företag. Jag förstår inte hur jag klarade det, men nu är det över. Ångesten har lagt sig och jobbet är under kontroll. Druckit efter jobbet varje dag och rökt massa gräs.

Nu är det dags för en "sober oktober". Jag har lyckats hålla mig nykter i oktober två år i rad. Får se om jag klarar ett tredje år.
Senast redigerad av Kaninbebis 2022-09-29 kl. 07:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in