2023-01-27, 12:06
Bannlyst
Hade etanol varit något man behövt på recept i tablett/pulverform så hade ingen pallat hålla på med det. Det är för att det är så enkelt att få tag på många har svårt att sluta, och att det alltid ska drickas vid varje tillställning. Men alkohol klarar enligt mig vem som helst av att sluta med relativt smärtfritt.

Ni, som uppenbarligen har beroendepersonligheter, ska vara glada över att ni inte halkade in på benso eller tunga opiater. Även om man druckit under en längre tid så repar kroppen sig snabbt och man mår helt okej efter bara ett par dagar. Det är inte direkt som tex en metadon/sub-avtändning som sitter i flera månder som känns som en evighet, och bara blir värre och värre ju längre man är ren. Där har vi ett riktigt helvete.

Känner ni att ni dricker för mycket eller det börjat gå ut över jobbet/familjen så strippa din själ naken och berätta allt för dem, och be om hjälp. Ingen kommer döma dig utan vara väldigt hjälpsamma. Speciellt om du bor tillsammans med en tjej och inte litar på dig själv, köp en alkoholmätare och bestäm att hon ska testa dig varje morgon och kväll som en rutin i vardagen.

Och givetvis, om det ens behövs nämnas vid detta lag - sluta drick helt o hållet innan ni super bort ert liv. Du har beroendepersonlighet och alkoholen kommer slita sönder ditt liv och din själ med tiden.

Ni fixar detta.
Citera
2023-01-27, 14:45
Medlem
Detta något jag sett komma upp ett par gånger i tråden så jag ville bara kommentera:
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
Hade etanol varit något man behövt på recept i tablett/pulverform så hade ingen pallat hålla på med det. Det är för att det är så enkelt att få tag på många har svårt att sluta, och att det alltid ska drickas vid varje tillställning. Men alkohol klarar enligt mig vem som helst av att sluta med relativt smärtfritt.

Ni, som uppenbarligen har beroendepersonligheter, ska vara glada över att ni inte halkade in på benso eller tunga opiater. Även om man druckit under en längre tid så repar kroppen sig snabbt och man mår helt okej efter bara ett par dagar. Det är inte direkt som tex en metadon/sub-avtändning som sitter i flera månder som känns som en evighet, och bara blir värre och värre ju längre man är ren. Där har vi ett riktigt helvete.
Det är ju ingen kukmätartävling om vilken drog som är svårast att sluta med. Utan de flesta här i tråden har problem med alkohol och vi vill sluta med skiten. Det gör liksom ingen gladare (eller nyktrare) att få höra att det minsann är värre att sluta med någon annan drog.

Att du anser vem som helst kunna sluta med alkohol har du förstås all rätt att tycka, men det betyder inte att det faktiskt är så. (Så tänkte för övrigt jag också innan jag själv trillade dit. Nu har jag en djupare insikt i hur svårt det faktiskt är, och varför det kan vara så svårt).
Citera
2023-01-27, 16:48
Medlem
BettyBamBams avatar
Citat:
Men alkohol klarar enligt mig vem som helst av att sluta med relativt smärtfritt.

Ni, som uppenbarligen har beroendepersonligheter, ska vara glada över att ni inte halkade in på benso eller tunga opiater.

Den lilla detaljen att det ingår i västerländsk kultur att dricka alkohol i sällskap gör det till en helt annan grej att sluta med än benso och opiater. Kollegorna på en normal arbetsplats frågar aldrig om man ska gå ut och käka benso efter jobbet, inte dejten/släkten/vanliga kompisar heller.
Citera
2023-01-28, 13:20
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Berättade för frugan idag att jag varit väldigt nära att falla tillbaka ett par gånger sedan jag slutade. Hon blev förstås orolig men det var skönt att få det ur sig på något sätt. För även om allt gått bra hitintills så har jag varit väldigt nära ett par gånger, skrämmande nära, att handla alkohol.

Men hon sa att hon är stolt över mig att jag ändå hållit ut såhär länge vilket var skönt att höra. Även svärföräldrarna hade uttryckt samma sak (inte till mig då men till frugan), kändes också bra att höra.

Känns lite som man är i ett ingenmansland nu, ingen fylla att söka tillflykt i och en omvärld där man inte riktigt känner sig hemma. Allt var så enkelt och inrutat med alkoholen. Ensam, det känner jag mig nog mest nu. Och ganska tom tror jag?

Behövde bara lufta lite tror jag och detta är enda stället jag har.

Ibland är man så sjukt nära att handla, och nu sist gjorde jag det.
Citera
2023-01-28, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Förstår dig, det är sjukt svårt att stå emot och bromsa när väl maskineriet vaknat till liv.
Kämpa på!
Citera
2023-01-28, 14:30
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Förstår dig, det är sjukt svårt att stå emot och bromsa när väl maskineriet vaknat till liv.
Kämpa på!

Jo ett återfall efter 6 månader ren, sen ba smällde det till i skallen och jag drog till bolaget, vi alkisar vet hur jävla sjukt vårat beteende är. Tack mannen, kämpa på du med.
Citera
2023-01-28, 15:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Resonera med dig själv! Lättare sagt än gjort, men har man väl bestämt sig offrar man högra handen för att handla. Blev öl i morse när Ica öppnade 07, sedan bolaget 10. Vet eg inte varför. Har LVM- hot svävande över mig, mår jag bättre just nu!??? Ja, tyvärr.
Citera
2023-01-28, 23:42
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Resonera med dig själv! Lättare sagt än gjort, men har man väl bestämt sig offrar man högra handen för att handla. Blev öl i morse när Ica öppnade 07, sedan bolaget 10. Vet eg inte varför. Har LVM- hot svävande över mig, mår jag bättre just nu!??? Ja, tyvärr.

Jo tyvär så "mår man ju bättre" men samtidigt mår man skit, LVM hotet lär ju kännas mindre kul när alkoholen börjar gå ur, men men, Har själv köpt öl på morgonen, idag tex.
Citera
2023-01-29, 13:28
Medlem
Citat:
Jo ett återfall efter 6 månader ren, sen ba smällde det till i skallen och jag drog till bolaget, vi alkisar vet hur jävla sjukt vårat beteende är. Tack mannen, kämpa på du med.
Ja det hände mig med ganska precis ett halvår efter att jag slutade. Hade inte en tanke på att köpa alkohol när jag vaknade den dagen, men så efter jobbet hade jag plötsligen bestämt mig för att köpa alkohol. Som en blixt från klar himmel. Det enda som stoppade mig var att jag lovat min fru att prata med henne först innan jag drack igen. Den lilla detaljen satte liksom käppar i hjulet och jag fastnade tillräckligt länge för att det inte blev någon alkohol den gången. Skrev och skrev på ett sms till frugan i en kvart där jag på ett så nonchalant sätt som möjligt, i förbifarten, nämnde att "ja just det, tänkte svänga förbi bolaget med, ska du ha något?" - som om hon inte direkt hade gjort allt för att stoppa mig. Det var såå nära att jag klickade på "Skicka" och smet in på systemet, så jävla nära.

Men jag fattar precis hur du kände, hade garanterat köpt mig en fylla den dagen om det inte vore för frugan och barnen.

Men det är aldrig för sent, ta nya tag när du är redo och kämpa på! Fortsätter kämpa jag med, ska klara ett år, det är mitt mål.
Citera
2023-01-30, 02:05
Medlem
Citat:

Känner ni att ni dricker för mycket eller det börjat gå ut över jobbet/familjen så strippa din själ naken och berätta allt för dem, och be om hjälp. Ingen kommer döma dig utan vara väldigt hjälpsamma. Speciellt om du bor tillsammans med en tjej och inte litar på dig själv, köp en alkoholmätare och bestäm att hon ska testa dig varje morgon och kväll som en rutin i vardagen.

Och givetvis, om det ens behövs nämnas vid detta lag - sluta drick helt o hållet innan ni super bort ert liv. Du har beroendepersonlighet och alkoholen kommer slita sönder ditt liv och din själ med tiden.

Ni fixar detta.

Lite färsk syn på beroendeproblematik relaterat till alkohol. Att alkohol skulle vara en mildare drog pga enklare tillgänglighet är ett relativt naivt och simpelt synsätt. Kroppen och psyket repar sig knappast inom några dagar efter ett långvarigt och tungt alkoholmissbruk. För många i denna tråden handlar det inte om några burkar efter jobbet eller en kvarting på fredag kvällen. Långvarigt och tungt alkoholmissbruk med tvärt slut utan nedtrappning/avgiftning kan med stor chans innebära döden eller neurologiska komplikationer med negativa kognitiva funktionsnedsättningar livet ut. Allvarlig alkoholabstinens är ej att likställa en jobbig bakfylla. Benzo AT är dock allvarligt likt alkohol abstinens då båda påverkar GABA receptorer. Påpekar igen att jag ej förminskar opiod abs men du du dör inte av att spy, svettas och skita på dig i en vecka eller två.
Citera
2023-01-30, 02:24
Medlem
Alkoholen är ju en superb ångestdämpare, några burkar så försvinner ju dagens stress samt ilandsproblem. Är ju en av de svåraste anledningarna till att sluta dricka. Men någon gång måste det ju få sitt slut. Kan rekommendera CBD olja, naltrexone och även L-tyronsine, fungerar inte för alla men för mig har gjort underverk.

Kömpa på kamrater, ni är inte ensamma i träsket.
Citera
2023-01-30, 03:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ntrg
Lite färsk syn på beroendeproblematik relaterat till alkohol. Att alkohol skulle vara en mildare drog pga enklare tillgänglighet är ett relativt naivt och simpelt synsätt. Kroppen och psyket repar sig knappast inom några dagar efter ett långvarigt och tungt alkoholmissbruk. För många i denna tråden handlar det inte om några burkar efter jobbet eller en kvarting på fredag kvällen. Långvarigt och tungt alkoholmissbruk med tvärt slut utan nedtrappning/avgiftning kan med stor chans innebära döden eller neurologiska komplikationer med negativa kognitiva funktionsnedsättningar livet ut. Allvarlig alkoholabstinens är ej att likställa en jobbig bakfylla. Benzo AT är dock allvarligt likt alkohol abstinens då båda påverkar GABA receptorer. Påpekar igen att jag ej förminskar opiod abs men du du dör inte av att spy, svettas och skita på dig i en vecka eller två.

Nej jag anser att alkohol är enklare att sluta med än i princip allt annat. Jag har förövrigt knarkat allt som går och supit sönder mig i mina yngre dagar, var mycket i den där kretsen och har aldrig hört talas om någon som faktiskt dött av enbart alkohol. Inte ens "stjärnan" i gänget som drack 3-4 liter whiskey om dagen i flera år, men alla är vi ju olika.
Det är i princip bara och sluta och sen eventuelt ligga i soffan som en zombie ett par dagar, se till att få i sig vatten och skräpmat, sen är man på benen igen inom en vecka. Behöver man trappa ner gör man väl det först då. Det är återigen inte som att den fysiska ATn kan sitta i flera månader som på tex opiater eller benso, där det ofta känns att läkandet går baklänges. Alkohol måste ha den kortaste fysiska ATn av alla kända droger. Att det blir grått psykiskt dock är samma med alla beroende, varesig det är alkohol, benso, porr eller gambling. Där får man jobba på sitt psyke som alla andra.

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in