2022-08-08, 17:21
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Haft ett antal återfall (4-5 kanske) som hållit i sig i 2-3 dgr de senaste 2 månaderna. Har försökt sluta dricka sedan i våras och det känns som att motivationen hela tiden är närvarande…om än i varierande grad. Detta är en jätteskillnad mot förut…då motivationen endast infann sig när det blivit för mycket under en längre tid.
Jag är tacksam att både ångesten blir värre och kroppen säger ifrån hårdare när jag dricker nuförtiden. Tror att det skulle vara svårt för mig att sluta om inte tecknen vore så tydliga.
Nu har jag varit nykter i 5 dagar. Mitt rekord under våren/sommaren är 3 veckor. Jag har de senaste 10 åren inte haft såhär många och långa uppehåll under en såpass lång period. Är stolt över mig själv.
Fråga i tråden: kan en process att sluta se ut såhär…att man helt enkelt tar sig ur drickandet steg för steg?
Jag känner att det skulle vara skönt om det kunde funka så, för jag är extremt elak mot mig själv när får ett återfall om jag sagt - ”aldrig mer”.
Nu säger jag istället: jag ska ta mig ur den här skiten tillslut. Helst skulle jag vilja att det bara var slut en gång för alla…men jag har aldrig lyckats. Däremot har jag alltså lyckats med att bibehålla motivationen och viljan att sluta nu under en längre tid. Drickandet har definitivt minskat…med minst 50% tack vare de vita perioderna.

För er som inte läst mina tidigare inlägg så är jag en vardagsdrickare med framförallt 3,5r som huvudsak. När jag dricker så är det 6 st / vardag och ca 10 st / helgdag. Detta varvas med starköl ca 3-4 ggr / månad när det är fest eller sammankomst. Blir ordentligt full kanske 3-4 ggr / år…men inte så att jag inte tar mig hem eller får sitta i fyllecell eller liknande…bara ordentligt berusad s.a.s.

Mitt mönster är att om jag tex skulle dricka 2 st 3,5r ikväll, så är sannolikheten stor att jag skulle köpa 4 st imorgon och sedan 6 st dagen efter det. Därefter börjar rationaliserande och smygande att sätta in. Inom en vecka så kretsar 90% av mitt tänkande på de där jävla ölen…hur jag ska hålla det under kontroll, när jag ska dricka, att jag ska sluta osv. Ångesten skruvas upp gradvis och det brukar avslutas med en ordentlig fylla som sätter stopp för drickandet ett tag….oftast bara 3-4 dgr dock, sen börjar det om. Ett jävla pissliv om ni frågar mig.

Som sagt: om någon lyckats att bli fri från skiten steg för steg så skulle jag vara tacksam om ni kunde berätta hur det var för er.
Jag klarar inte att vara nykter mer än ett par dagar. Allt bli grått och meningslöst utan alkohol. Den enda gång jag mår bra och tycker livet är positivt är med alkohol i kroppen. Minsta problem eller motgång kräver alkohol för att jag ska orka med. Fan vet hur det ska gå...

Såg nu att du bara dricker öl. Jag dricker allt, öl, vin och sprit, i olika kombinationer. Bara öl ger inte längre något rus, jag måste blanda för att få någon effekt.
Senast redigerad av Tammer 2022-08-08 kl. 17:24.
Citera
2022-08-08, 18:11
Bannlyst
Nykter nu lite över en månad! Kämpa på alla!!
Citera
2022-08-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag klarar inte att vara nykter mer än ett par dagar. Allt bli grått och meningslöst utan alkohol. Den enda gång jag mår bra och tycker livet är positivt är med alkohol i kroppen. Minsta problem eller motgång kräver alkohol för att jag ska orka med. Fan vet hur det ska gå...

Såg nu att du bara dricker öl. Jag dricker allt, öl, vin och sprit, i olika kombinationer. Bara öl ger inte längre något rus, jag måste blanda för att få någon effekt.

Ja, jag verkar ha den ”turen” att jag bara behöver ett milt rus för att bli lite nöjdare. Men börjar jag få i mig sprit så går det fort åt helvete. Ju värre baksmälla desto mer behov av ordentlig återställare…sedan är ett riktigt destruktivt ekorrhjul igång.
Känner igen det där med gråheten… Jag har så jävla tråkigt utan 0,5 promille. Hjärnan snackar sönder mig.
Citera
2022-08-09, 09:57
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ja, jag verkar ha den ”turen” att jag bara behöver ett milt rus för att bli lite nöjdare. Men börjar jag få i mig sprit så går det fort åt helvete. Ju värre baksmälla desto mer behov av ordentlig återställare…sedan är ett riktigt destruktivt ekorrhjul igång.
Känner igen det där med gråheten… Jag har så jävla tråkigt utan 0,5 promille. Hjärnan snackar sönder mig.
Det där låter väl inte så illa. Ett par öl om dan är närmast normalkonsumtion i andra länder. Ett par pint efter jobbet, typ. Men så dricker inte jag. Efter ett par öl mår jag rätt bra, men då tänker jag att en whisky till skulle få mig att må toppen. När det börjar klinga av vore det fint med en rejäl grogg, som man backar upp med ytterligare ett par öl. Sen är det kört.
Citera
2022-08-09, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det där låter väl inte så illa. Ett par öl om dan är närmast normalkonsumtion i andra länder. Ett par pint efter jobbet, typ. Men så dricker inte jag. Efter ett par öl mår jag rätt bra, men då tänker jag att en whisky till skulle få mig att må toppen. När det börjar klinga av vore det fint med en rejäl grogg, som man backar upp med ytterligare ett par öl. Sen är det kört.

Nej, jag har förstått att jag har en lite ”snällare” variant än de flesta…men det kräver ett ordentligt kontrollbehov för att det inte ska eskalera. Jag känner också att ju längre tiden går så fastnar jag hårdare och hårdare…vilket är läskigt. I vilket fall som helst så är alkoholträsket ett lömskt jävla helvete. Önskar dig lycka till.
Finns en ljudbok av en snubbe som heter Rolf Jansson på Nextory (sluta dricka) som har gett mig motivation när det varit tungt. Kan rekommendera den.
Citera
2022-08-09, 16:38
Bannlyst
Tog återfall igår. Känns sådär, men känner inget sug efter att dricka.
Citera
2022-08-09, 22:20
Medlem
YouraFags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nykternarkoman
Tog återfall igår. Känns sådär, men känner inget sug efter att dricka.
Vad tog du återfall på då?
Citera
2022-08-10, 10:54
Medlem
Har skrivit i lite olika trådar ang alkohol.
Har varit helt ok rent generellt med mängden jämfört med tidigare år, men nu under ledigheten, 6-8 långburkar öl 5/7 dagar i veckan i snart en månads tid.
Nykter 1-2 dagar, sen dricker ett par dagar, sen nykter någon dag igen.
Igår 6-8 öl, inte en natts blund, hela kroppen var på högvarv, dvs hårda hjärtslag och spända muskler. Kanske är ångest över jag dricker, men sannolikt abstinens.
Idag är det nedtrappning, det har jag gjort tidigare och funkar ganska bra faktiskt, med sällskap om det skulle bli allvarligt.

Har ksalol som nödfall även fast jag hellre då tar hjälp av sjukvården än petar i mig konstiga saker från Balkan.
Nej det är ett gift.
Går detta vägen ska jag börja med campal som jag fått utskrivet då jag pratat med min läkare i ett annat ärende, om nämnde att jag i perioder dricker för mycket, så han skrev ut det så jag kan börja om jag känner att det är för mycket dryck.

Nej ta hand om er som jag samma problem. Det är fan inte lätt. Även fast berusningen för tillfället är ljuvligt, men när kroppen vant sig och sen blir nykter, nej fy fan vad dåligt man kan må.

Denna tråd har gett mig mycket hjälp.
Citera
2022-08-10, 11:01
Bannlyst
Jag har haft ett jävla problem med alkoholen, dock stabilt nu.

Jag har beroendepersonlighet och behöver oftast något i blodet för att komma igång med jobb osv. Därför har man testat alla "smådroger" som tramadol, lyrica, gabapentin, olika benso och allt nu vad fan de heter genom åren som man kan köpa relativt "oskyldigt" på nätet. Som tur är har jag aldrig tagit steget till tyngre grejjer. Då hade jag säkert varit hemlös nu.
Men när allt kommer omkring så är det alkoholen som ger det skönaste ruset, den bästa kicken, det jag är ute efter, vilket suger något enormt. Någon som känner igen sig? Jag verkligen hatar det. Jag får en sån jävla eurofi efter ett par shot whiskey, fan alltså.

Och det är detta som gör alkohol så svårt att släppa permanent. Dock ren för en lång period nu efter en rejäl jävla snefylla och planerar inte att dricka igen. Men fan vad jag hatar alkoholen men det är fan inte lätt att ha beroendepersonlighet heller

Ursäkta om detta bara blev lite svammel men någon som känner igen sig?
Citera
2022-08-10, 15:34
Medlem
Tammers avatar
Jag avundas alla som kan klara långa uppehåll i drickandet, det känns som om man inte har något direkt behov då. Kan man klara en månad kan man väl klara sig utan helt? Jag har inte varit nykter i en vecka de senaste 30 åren, i bästa fałl har det räckt med vanlig helgfylla fredag till söndag.
Citera
2022-08-10, 15:36
Medlem
Voelsens avatar
Jag är på väg
Svårare och svårare att hantera bakruset och DET ÄR BRA
Citera
2022-08-10, 16:10
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Haft ett antal återfall (4-5 kanske) som hållit i sig i 2-3 dgr de senaste 2 månaderna. Har försökt sluta dricka sedan i våras och det känns som att motivationen hela tiden är närvarande…om än i varierande grad. Detta är en jätteskillnad mot förut…då motivationen endast infann sig när det blivit för mycket under en längre tid.
Jag är tacksam att både ångesten blir värre och kroppen säger ifrån hårdare när jag dricker nuförtiden. Tror att det skulle vara svårt för mig att sluta om inte tecknen vore så tydliga.
Nu har jag varit nykter i 5 dagar. Mitt rekord under våren/sommaren är 3 veckor. Jag har de senaste 10 åren inte haft såhär många och långa uppehåll under en såpass lång period. Är stolt över mig själv.
Fråga i tråden: kan en process att sluta se ut såhär…att man helt enkelt tar sig ur drickandet steg för steg?
Jag känner att det skulle vara skönt om det kunde funka så, för jag är extremt elak mot mig själv när får ett återfall om jag sagt - ”aldrig mer”.
Nu säger jag istället: jag ska ta mig ur den här skiten tillslut. Helst skulle jag vilja att det bara var slut en gång för alla…men jag har aldrig lyckats. Däremot har jag alltså lyckats med att bibehålla motivationen och viljan att sluta nu under en längre tid. Drickandet har definitivt minskat…med minst 50% tack vare de vita perioderna.

För er som inte läst mina tidigare inlägg så är jag en vardagsdrickare med framförallt 3,5r som huvudsak. När jag dricker så är det 6 st / vardag och ca 10 st / helgdag. Detta varvas med starköl ca 3-4 ggr / månad när det är fest eller sammankomst. Blir ordentligt full kanske 3-4 ggr / år…men inte så att jag inte tar mig hem eller får sitta i fyllecell eller liknande…bara ordentligt berusad s.a.s.

Mitt mönster är att om jag tex skulle dricka 2 st 3,5r ikväll, så är sannolikheten stor att jag skulle köpa 4 st imorgon och sedan 6 st dagen efter det. Därefter börjar rationaliserande och smygande att sätta in. Inom en vecka så kretsar 90% av mitt tänkande på de där jävla ölen…hur jag ska hålla det under kontroll, när jag ska dricka, att jag ska sluta osv. Ångesten skruvas upp gradvis och det brukar avslutas med en ordentlig fylla som sätter stopp för drickandet ett tag….oftast bara 3-4 dgr dock, sen börjar det om. Ett jävla pissliv om ni frågar mig.

Som sagt: om någon lyckats att bli fri från skiten steg för steg så skulle jag vara tacksam om ni kunde berätta hur det var för er.
Skumt drickande måste jag säga. Kan inte förstå vad du får utav att dricka 3,5 öl i den omfattningen? Det första jag kommer att tänka på är att du lika gärna kan gå ner till 2,8 öl, då du knappast kan ha någon högre promille om du inte häver i dig alla 6 på en gång, vilket kräver motivation.

Hur ser det ut på magfronten? Lägger du inte på dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in