Citat:
Citat:
All sån här problematik behöver behandlas av professionella. Hur mycket järnvilja och jävlar anamamma du än har så kommer spriten vinna över dig till slut. Du säger att du behöver övertala dig själv, det räcker inte. Jag har själv haft ett rejält missbruk som nu slutat i skrumplever, många gånger genom åren har jag gjort stopp men jag lyckades aldrig sluta. Så länge man vet att man kan ta "bakvägen" om allt blir för jobbigt kan man inte helt och fullt sluta. Jag kommer att leva med det här i resten av mitt liv vilket innebär många sjukhusbesök, tömning av vätska, vätskerestriktioner en oändlig mängd mediciner. Som om det inte vore nog har jag mycket lättare än friska personer att få cancer. Den här ständiga oron lever jag med varenda dag, det spelar ingen roll vad någon annan säger, jag vet innerst inne att om jag tar ett par fyllor till så kommer det att sluta i graven. Kom in med njur och hjärtsvikt, delerium och panikattacker som avlöste varandra i tre dagar på sjukhuset. Det var det absolut värsta jag varit med om i mitt liv. Min mage är rätt så paj och läkaren som gärna vill se att jag försöker tömma tarmen 2 ggr om dagen blir snabbt bekymrad då det oftast kan gå flera dagar innan jag får ur mig något. Jag får ta till alla hjälpmedel som går ,klyx och dylikt. Detta påverkar naturligtvis vardagen, att bara åka bort helt spontant och göra något kul är omöjligt för mig då jag måste förvissa mig om att det alltid finns en toalett och ett sjukhus i närheten. Klådan på kroppen gör mig galen morron och kväll, jag har rivit sönder mig massor med gånger och kan inte använda duschtvål pga av att det svider så hemskt. Det här är en ful sjukdom, alla baksidor du kan tänka dig ingår, man gör på sig i vissa fall och i vissa är magen så svullen av att den inte gått att tömma så det ser ut som om jag vore gravid. Skrumplever (eller levercirros) är en av de tysta, farliga sjukdomarna för den syns inte utåt, man märker det först då organ efter organ slutar fungera i kroppen.
Vi beroendepersoner kan inte dricka måttligt, det fungerar inte så.
Vi beroendepersoner kan inte dricka måttligt, det fungerar inte så.
Fy satan! Hur mycket och hur länge har du druckit för att hamna där?