2022-09-29, 08:13
Medlem
Kaninbebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowerpower900
Hur vanligt är ilska eller humörsvängningar i den akuta fasen vid alkoholabstinens (de närmsta dygnen efter man druckit länge)?

Citat:
Ursprungligen postat av Stiiiiniiti22
All sån här problematik behöver behandlas av professionella. Hur mycket järnvilja och jävlar anamamma du än har så kommer spriten vinna över dig till slut. Du säger att du behöver övertala dig själv, det räcker inte. Jag har själv haft ett rejält missbruk som nu slutat i skrumplever, många gånger genom åren har jag gjort stopp men jag lyckades aldrig sluta. Så länge man vet att man kan ta "bakvägen" om allt blir för jobbigt kan man inte helt och fullt sluta. Jag kommer att leva med det här i resten av mitt liv vilket innebär många sjukhusbesök, tömning av vätska, vätskerestriktioner en oändlig mängd mediciner. Som om det inte vore nog har jag mycket lättare än friska personer att få cancer. Den här ständiga oron lever jag med varenda dag, det spelar ingen roll vad någon annan säger, jag vet innerst inne att om jag tar ett par fyllor till så kommer det att sluta i graven. Kom in med njur och hjärtsvikt, delerium och panikattacker som avlöste varandra i tre dagar på sjukhuset. Det var det absolut värsta jag varit med om i mitt liv. Min mage är rätt så paj och läkaren som gärna vill se att jag försöker tömma tarmen 2 ggr om dagen blir snabbt bekymrad då det oftast kan gå flera dagar innan jag får ur mig något. Jag får ta till alla hjälpmedel som går ,klyx och dylikt. Detta påverkar naturligtvis vardagen, att bara åka bort helt spontant och göra något kul är omöjligt för mig då jag måste förvissa mig om att det alltid finns en toalett och ett sjukhus i närheten. Klådan på kroppen gör mig galen morron och kväll, jag har rivit sönder mig massor med gånger och kan inte använda duschtvål pga av att det svider så hemskt. Det här är en ful sjukdom, alla baksidor du kan tänka dig ingår, man gör på sig i vissa fall och i vissa är magen så svullen av att den inte gått att tömma så det ser ut som om jag vore gravid. Skrumplever (eller levercirros) är en av de tysta, farliga sjukdomarna för den syns inte utåt, man märker det först då organ efter organ slutar fungera i kroppen.
Vi beroendepersoner kan inte dricka måttligt, det fungerar inte så.

Fy satan! Hur mycket och hur länge har du druckit för att hamna där?
Citera
2022-09-30, 11:58
Medlem
HotPopcorns avatar
Igår var det nära. Torsdagar är min farliga dag tydligen. Hade varit iväg på en extragrej efter jobbet, och medans jag körde hem uppkom en situation där jag var tvungen att göra ett tillfälligt stopp. Så jag svängde av och stannade. Av en slump står jag nu precis bredvid ett systembolag (har bara varit på orten enstaka gång innan, har ingen lokalkännedom).

Det var precis efter de hade stängt, men tankarna började förstås gå om att "nån öl vore väl inte så farligt". Tänkte att nu när jag hållit upp länge kanske man i alla fall kan ta någonting litet. Började fundera på om jag skulle hinna till det stora systembolaget som stänger kl 20:00. Försökte tänka på hur ovärt det skulle vara, men det var kämpigt ändå.

Hur det nu var så åkte jag direkt hem istället. I morse var jag rätt tacksam för det. Fyra veckor utan att dricka någonting nu, snart har jag klara en hel månad.

Det är fan läskigt hur man börjar romantisera och hitta ursäkter. Det var som en hel automatisk maskin satt igång i huvudet på mig så fort jag stod utanför ett systembolag. Köpa alkohol-rutinen var startad, och den var svår att stoppa.
Citera
2022-09-30, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Igår var det nära. Torsdagar är min farliga dag tydligen. Hade varit iväg på en extragrej efter jobbet, och medans jag körde hem uppkom en situation där jag var tvungen att göra ett tillfälligt stopp. Så jag svängde av och stannade. Av en slump står jag nu precis bredvid ett systembolag (har bara varit på orten enstaka gång innan, har ingen lokalkännedom).

Det var precis efter de hade stängt, men tankarna började förstås gå om att "nån öl vore väl inte så farligt". Tänkte att nu när jag hållit upp länge kanske man i alla fall kan ta någonting litet. Började fundera på om jag skulle hinna till det stora systembolaget som stänger kl 20:00. Försökte tänka på hur ovärt det skulle vara, men det var kämpigt ändå.

Hur det nu var så åkte jag direkt hem istället. I morse var jag rätt tacksam för det. Fyra veckor utan att dricka någonting nu, snart har jag klara en hel månad.

Det är fan läskigt hur man börjar romantisera och hitta ursäkter. Det var som en hel automatisk maskin satt igång i huvudet på mig så fort jag stod utanför ett systembolag. Köpa alkohol-rutinen var startad, och den var svår att stoppa.
Strongt jobbat!

Ja, det är verkligen läskigt när maskineriet sätter igång - du uttrycker saken väldigt bra. Cylindrarna börja tändas, idéer och fantasier börjar bubbla upp, beroendehjärnan har vaknat och smider planer. Som en jävla demon som vaknar till liv.
Citera
2022-09-30, 20:48
Medlem
Rimberts avatar
Jag tänkte mig bli lite nykter med den nya månaden, fast jag egentligen inte ser någon mening med det, när hela världen verkar gå åt helvete ändå...
Citera
2022-09-30, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Jag tänkte mig bli lite nykter med den nya månaden, fast jag egentligen inte ser någon mening med det, när hela världen verkar gå åt helvete ändå...
Lätt att skylla på omvärlden. Vill du bli helt nykter måste det komma in i från.

Vi alkisar hittar alltid ursäkter för det första glaset. Det är det minsta problemet.
Citera
2022-09-30, 21:12
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Lätt att skylla på omvärlden. Vill du bli helt nykter måste det komma in i från.

Vi alkisar hittar alltid ursäkter för det första glaset. Det är det minsta problemet.
Du har helt rätt. Fast någon alkis är jag inte, då jag kan hålla upp månadsvis utan problem.
Det här blir den sista fyllehelgen innan nyår.
Finns ju bättre droger än alkohol.
Senast redigerad av Rimbert 2022-09-30 kl. 21:20.
Citera
2022-09-30, 21:23
Medlem
Citat:
Du har helt rätt. Fast någon alkis är jag inte, då jag kan hålla upp månadsvis utan problem.
Samma här. Kunde hålla upp långa perioder (tvungen pga jobb på sjön) När jag väl började så var det Lemmy klass. Söp tills jag stupade och började om nästa morgon. Det är lika illa det, bara att perioderna inte var konstanta.

Fick bra hjälp så är väldigt tacksam för det. Du fixar det inte på egen hand, tro mig!
Citera
2022-10-01, 04:55
Medlem
Sista slurken drucken. Vaknade med ångest och fann en halvliter vid min barm. Nu räcker det vänner. Tömd, men inte glömd. Håll i hatten, men nu är det fritt från alkohol här hemma. Hoppas jag.
Citera
2022-10-01, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musuppfittad
Sista slurken drucken. Vaknade med ångest och fann en halvliter vid min barm. Nu räcker det vänner. Tömd, men inte glömd. Håll i hatten, men nu är det fritt från alkohol här hemma. Hoppas jag.
Hoppas du mår hyfsat idag och lycka till om du tänkte bli nykter!
Citera
2022-10-01, 11:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musuppfittad

Det är vidrigt... själv nyss varit på Bolaget och mår såklart kanon... men i morgon, MÅSTE inte ens bli öl.... nytt bra jobb jag stortrivs på, får inte köra det, supit bort de två senaste....
Citera
2022-10-01, 11:08
Medlem
Citat:
När världen går åt helvete är det ju extra meningsfullt att vara nykter. Inte för att jag är det men ändå..
Citera
2022-10-01, 11:49
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av AskPask
När världen går åt helvete är det ju extra meningsfullt att vara nykter. Inte för att jag är det men ändå..

Kom att tänka på Errols låt "Jag ger fan i allt":
"Jag ger fan i allt men det är fel ändå
Att man ska tvingas supa för att himlen ska bli blå
"

Kan hålla med om att världen är på väg att gå åt skogen. Tycker dock att det finns något vackert i att möta denna tiden nykter.
Senast redigerad av ladicius 2022-10-01 kl. 12:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in