2023-08-15, 05:56
Medlem
Hamnade på det bunkerliknande Hotell BA...

Skickades dit från akuten. Läkaren tyckte att det var ok att jag åkte hem efter ett par timmar när benen bar. Så kan det gå.

Efter det så har det varit en drickaorgie och jag hamnade på akuten igen. Revbenen.

Nu får det räcka, så jag ska försöka följa denna tråd och hjälpa till efter förmåga och bli hjälpt.

Citat:
Ursprungligen postat av joegro444

Att våga och kunna konfrontera "livet" med all dessa problem, möjligheter och känslor är en stark grund för att klara vara nykter.

Inom SMART Recovery Sverige vetenskapligt baserade självhjälpsprogram säger man till och med att det finns nackdelar med att vara nykter exvis:

- Vilka problem i mitt liv kommer jag att behöva hantera på andra sätt när jag slutar?
- Vilka tankar och känslor kommer jag att behöva lära mig att acceptera?

Fast i det stora hela så överväger alltid nykterheten fördelarna. Men, viktigt att tänka på så man vet att detta måste jag "fejsa" (bl.a.) för min nykterhet.
Tack för tips, och vettiga ord ! <3

Ska kolla in den metoden.
Citera
2023-08-16, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Men hallå det är inte argument FÖR alkohol när du diskuterar med personer som mer eller mindre är fullblodsalkisar. Det kan vara argument FÖR alkohol för personer som dricker måttligt,ja. Det är en enorm skillnad mellan de två.

Inlägget handlar ju om fördelar man vinner av att ge upp alkohol när man dricker alldeles för ofta och alldeles för mkt, vilket leder till problem i de kategorierna familj, relationer,pålitlighet osvosv. De problemen inträffar inte för de som dricker 2 glas vin varannan lördagskväll.
Men hallå, Inlägget var riktat direkt till mig som efterfrågade skäl till övertygelse.
Citera
2023-08-17, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musuppfittad
Hamnade på det bunkerliknande Hotell BA...

Skickades dit från akuten. Läkaren tyckte att det var ok att jag åkte hem efter ett par timmar när benen bar. Så kan det gå.

Efter det så har det varit en drickaorgie och jag hamnade på akuten igen. Revbenen.

Nu får det räcka, så jag ska försöka följa denna tråd och hjälpa till efter förmåga och bli hjälpt.

Tack för tips, och vettiga ord ! <3

Ska kolla in den metoden.

Kämpa på... Till slut hittar du rätt spår...
Citera
2023-08-17, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joegro444
Kämpa på... Till slut hittar du rätt spår...
Tack!!!

Klarat fem dygn, och har ännu inte fått några värre sug. Jag fick tidigare tips om att dricka citronvatten, så jag har en flaska med sådant i kylen som jag tar till om sugdjävulen börjar bråka med mig.
Citera
2023-08-17, 23:03
Medlem
Citat:
Tack!!!

Klarat fem dygn, och har ännu inte fått några värre sug. Jag fick tidigare tips om att dricka citronvatten, så jag har en flaska med sådant i kylen som jag tar till om sugdjävulen börjar bråka med mig.

Bra ide det där med citronvatten. Har aldrig hört om den men varför inte? Här finns en annan strategi man kan använda om citronvattnets effekt skulle avta:

https://www.smartrecoverysverige.se/alkoholsug/att-acceptera-sugen-kan-gora-att-de-forsvinner/

Den använde jag mig av de första åren jag blev nykter (ja, tillsammans med några andra knep) och den fungerade för mig iallafall.

Grattis till dina 5 dygn. Inte illa. Och inte lätt kan jag säga. Jag var många gånger på 5 nyktra innan jag började hitta rätt i mina tankar och beteenden så nyktra tiden ökade och ökade. Nu har det gått bra i många år men vägen dit var ganska lång och krokig...
Senast redigerad av joegro444 2023-08-17 kl. 23:08.
Citera
2023-08-19, 11:55
Medlem
FcknFaggots avatar
Räcker upp handen.
Citera
2023-08-24, 23:20
Medlem
Citat:
Tack!!!

Hur ser det ut? Fungerar din strategi?
Citera
2023-08-29, 18:53
Medlem
Snartfinsks avatar
Jag har lyckats upprätthålla nykterheten i nästan 30 dagar. Efter flera års försök att bryta mitt medberoende, hoppas jag nu att denna nykterhet blir långvarig.

Ärligt talat har den första månaden varit en känslomässig berg-och-dalbana, med nätter då jag legat vaken och kämpat mot ett nästan outhärdligt sug. Den första veckan kändes det mycket märkligt att gå och lägga mig nykter. Men nu, när jag är nästan fyra veckor in i processen, känns det lättare än det har gjort på flera år. Jag hoppas att jag kan hålla fast vid detta nu.
Citera
2023-08-29, 22:53
Medlem
Försökt dämpa ångest med alkohol vilket hjälpt kortsiktigt men ställt till det långsiktigt.

Nu har jag bestämt mig för att sluta med alkohol och har inte druckit på över en vecka.

Ångesten börjar bli väldigt stark och känner mig nedstämd. Tar Lergigan vid behov. Äter bra, tränar och sover någorlunda bra.

Kommer ångesten någonsin att försvinna?
Citera
2023-08-30, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitthaka
Försökt dämpa ångest med alkohol vilket hjälpt kortsiktigt men ställt till det långsiktigt.

Nu har jag bestämt mig för att sluta med alkohol och har inte druckit på över en vecka.

Ångesten börjar bli väldigt stark och känner mig nedstämd. Tar Lergigan vid behov. Äter bra, tränar och sover någorlunda bra.

Ångesten kommer att försvinna med största sannolikhet. Och om den inte gör det gå till doktorn och be om en online KBT kurs / behandling på 10 veckor så skall du se att det ordnar sig. Håll ut!
Citera
2023-08-30, 19:20
Medlem
Citat:

Lätt hänt att man dämpar ångest med alkohol. Alkoholen gör det bra för stunden men bara sämre i längden. Lätt hänt att hamna i "ekorrhjulet" där man behöver alkohol för att dämpa den ångest som kan framkallas av överdriven alkoholkonsumtion. Hjärnan får ju aldrig tid att bearbeta ångesten eftersom man hela tiden flyr bort med hjälp av alkohol. Bit ihop.. det blir bättre.
Citera
2023-08-30, 21:15
Medlem
Citat:

Det kommer troligtvis att hålla i sig i några veckor till. Du har redan klarat den mest kritiska fasen när det gäller riskerna (kramper, wernickes, delirium). Vet inte hur mycket du har druckit men normalt tar det minst några veckor innan kroppen hunnit reparera sig någorlunda fysiskt. Att man blir nerstämd är inget konstigt. Att obearbetad ångest kommer är också helt normalt.

Fortsätt äta bra, träna och sova så kommer det att lätta så tillslut. Sen börjar resan med att hitta ångeststrategier. Min kropp är är fri från abstinens och har återhämtat sig från alkoholen. Kan nu dricka någorlunda kontrollerat men dricker mer sällan. Ångesten finns dock kvar trotts flera år av aktivt jobb men att förbättra mig själv och införa goda rutiner. Resan är olika för oss alla.

Började springa 2-3 gånger i veckan för 3 månader sedan. Haft överlägset bäst effekt på ångest, stress och sömn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in