2022-07-10, 17:46
Medlem
Jag tycker abort är mord utfört med välvilja för att skona fostret från en mamma som inte vill ha denne.

Jag tycker dock att abort ska vara lagligt. Man kan jämföra med ”barnadråp”, ett brott men med låga straff, det är för en mamma som dödar barnet efter födseln.
Citera
2022-07-10, 17:49
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Foster kan känna smärta från minst vecka 18, troligtvis tidigare. Så visst finns det ett lidande inblandat från den sidan. Därtill är en abort inte en helt okomplicerad handling som ofta medför varierande grad av psykisk ohälsa för kvinnan. Men det är lätt löst, använd preventivmedel så slipper man abort.

Ett foster kan förnimma fysisk stimuli, smärta vet vi inte digniteten på.
Fostret utan hjärna vet vi inte heller vad det känner, vi kan bara gissa.

Abort medför inte psykisk ohälsa för kvinnan, snarare tvärtom.
Kvinnor blir lättade efter avklarad abort.

https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf
Citera
2022-07-10, 17:49
Medlem
texashatts avatar
Det är läskigt hur abort (mord) beskrivs som en rättighet, som något progressivt och som något humant.
Citera
2022-07-10, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Ett foster kan förnimma fysisk stimuli, smärta vet vi inte digniteten på.
Fostret utan hjärna vet vi inte heller vad det känner, vi kan bara gissa.

Abort medför inte psykisk ohälsa för kvinnan, snarare tvärtom.
Kvinnor blir lättade efter avklarad abort.

https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf

För att det har normaliserats. Normaliserats till den grad att de inte känner något negativt kopplat till det.

Varför är abort en eufemism för om ordet är så oproblematiskt? Abort är att ta kål på ofödda ungar. Det är en förskönande beskrivning av verkligheten.
Citera
2022-07-10, 17:53
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
Nej jag har inte föreslagit det. Du verkar inte förstå skillnaden på induktiv och deduktiv logik. Det är inte min kedja, det är ett logiskt test av någon annans logikkedja.

Jag har hittat på en hypotetisk verklighet med vissa kriterier för att se om personen hade fortsatt vara en moral relativist i andra omständigheter. Testet är en naturlig förlängning av deras logik, inte min.

Du verkar blanda ihop vad jag tycker och se det som en representation av mina åsikter, fast det är ett test och en naturlig logisk förlängning av någon annans argument.

''Abort skapar inte lidande''. Fantastiskt argument.. så om vi bedövar en människa helt och dödar den personen så är det OK eftersom personen inte kan lida? Eller på vilket sätt har lidandet en relevans här? Handlar väl om den moraliska handlingen.

Men att döda är OK eller hur?

Jäklar, hög nivå på diskussionerna här!
Oönskade barn skapar lidande, men det verkar du inte bry dig om.
Din våldtäktslogikkedja är bara fel.

Vi vill skapa ett bättre samhälle.
Förbjud våldtäkt.
Kvinnor blir glada över att deras våldtäktsmän straffas.
Jag också.
Citera
2022-07-10, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Oönskade barn skapar lidande, men det verkar du inte bry dig om.
Din våldtäktslogikkedja är bara fel.

Vi vill skapa ett bättre samhälle.
Förbjud våldtäkt.
Kvinnor blir glada över att deras våldtäktsmän straffas.
Jag också.

Nej våldtäktsanalogin är inte fel. Peka ut vad felet är om personen grundar sitt argument på att rättfärdigandet ska ske för att om abort förbjuds så ökar hälsoriskerna för kvinnor. Jag kan givetvis testa detta argument.

Jag är inte för våldtäkt, då har du missförstått analogin, vilket inte är förvånande.

OK, då testar vi ditt argument igen. ''Oönskade barn skapar lidande därför ska det vara lagligt att döda dem''. Eller hur går logiken? Om detta inte är det logiska rättfärdigandet, varför tar du upp det om och om igen?

Ja, jag anser att tillfälligt negativa känslor inte rättfärdigar att slakta ofödda ungar. De kan skänka bort ungarna när de föds.

Du förstår inte våldtäktsjämförelsen, det ser jag på hur du skriver.

Om rättfärdigandet vilar på följande formel: ''Abort ska vara tillåtet för om abort förbjuds så kan det leda till ökade hälsorisker för kvinnan via olagliga aborter''.

Är du oförmögen att förstå den naturliga förlängningen av argumentet? Argumentet är absurt och rättfärdigar och tillåter alla typer av handlingar sålänge det föreligger ökade hälsorisker för kvinnor.

Våldtäktsmetaforen håller.
Senast redigerad av Dajmkulan 2022-07-10 kl. 18:06.
Citera
2022-07-10, 18:01
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Med rättigheter kommer ansvar. Eftersom preventivmedel i sämsta fall är 90% effektiva och i bästa fall över 99%, så borde vi kunna ha en abort-rate på under 10%. Men den är 25%.

Tillgång till abort ska kvinnor ha, men det är dags att de börjar ta ansvar och börjar använda preventivmedel. Eftersom våra grannländer har lägre abort-rate så går det, men då måste vi få kritisera kvinnors sexuella riskbeteende. Abort är alltid ett misslyckande och 99% av aborter kan undvikas. Att vara så onyanserad i debatten som du är, är ointelligent.
Jag missade nog dig.

Vad anser du om mannens ansvar.?
Om det är kvinnans ansvar så är ddet hennes värdering av embryot som gäller.
Citera
2022-07-10, 18:09
Medlem
Citat:
För att det har normaliserats. Normaliserats till den grad att de inte känner något negativt kopplat till det.

Varför är abort en eufemism för om ordet är så oproblematiskt? Abort är att ta kål på ofödda ungar. Det är en förskönande beskrivning av verkligheten.
Om abort betyder "ta kål på ofödda ungar", vad skulle du säga att spontan abort betyder i så fall?
Citera
2022-07-10, 18:09
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Så du tar upp oväsentligheter bara för att du gillar eller? Kom med något konkret. Inte heller du verkar förstå våldtäktsmetaforen.

Att slakta ofödda barn är jag emot, hur kan du vara för det? Om det var din mamma som var det ofödda barnet, hade du varit för det?

Hur kan du rättfärdiga ondska? Är du moral relativist?
Nej, din metafor är bara fel.
Konkret? Jag är för fri abort.

Ofödda barn bryr du dig om, hur är det med födda barn, vill du deras bästa också?
Vad säger du om embryon, är de ofödda barn? zygot?

om min mor varit aborterad så blir det mycket konstigt, mina syskon och jag hade nog undrat.
https://www.diva-portal.org/smash/ge...LLTEXT01.pdfad hade du tyckt om du hade aborterats?

<Spännande fråga, eller hur.
Hade min mor inte funnits hade inte heller jag funnits.

Min lilla privata familj hade förr en del missfall, mycket tråkigt, men jag störs inte alls av att de oblivande barnen inte finns med oss

Du vet väl att gud aborterar vart tredje foster.
Citera
2022-07-10, 18:10
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Så du tar upp oväsentligheter bara för att du gillar eller? Kom med något konkret. Inte heller du verkar förstå våldtäktsmetaforen.

Att slakta ofödda barn är jag emot, hur kan du vara för det? Om det var din mamma som var det ofödda barnet, hade du varit för det?

Hur kan du rättfärdiga ondska? Är du moral relativist?

Kan du berätta vad ondska är?
Citera
2022-07-10, 18:11
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Det är läskigt hur abort (mord) beskrivs som en rättighet, som något progressivt och som något humant.
Abort är inte mord.
Hitta på något bättre.
Citera
2022-07-10, 18:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Det är en avbrytning av graviditeten och, jepp, avliva embryot.
Någon som påstått annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in