2022-07-10, 18:23
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
Nej våldtäktsanalogin är inte fel. Peka ut vad felet är om personen grundar sitt argument på att rättfärdigandet ska ske för att om abort förbjuds så ökar hälsoriskerna för kvinnor. Jag kan givetvis testa detta argument.

Jag är inte för våldtäkt, då har du missförstått analogin, vilket inte är förvånande.

OK, då testar vi ditt argument igen. ''Oönskade barn skapar lidande därför ska det vara lagligt att döda dem''. Eller hur går logiken? Om detta inte är det logiska rättfärdigandet, varför tar du upp det om och om igen?

Ja, jag anser att tillfälligt negativa känslor inte rättfärdigar att slakta ofödda ungar. De kan skänka bort ungarna när de föds.

Du förstår inte våldtäktsjämförelsen, det ser jag på hur du skriver.

Om rättfärdigandet vilar på följande formel: ''Abort ska vara tillåtet för om abort förbjuds så kan det leda till ökade hälsorisker för kvinnan via olagliga aborter''.

Är du oförmögen att förstå den naturliga förlängningen av argumentet? Argumentet är absurt och rättfärdigar och tillåter alla typer av handlingar sålänge det föreligger ökade hälsorisker för kvinnor.

Våldtäktsmetaforen håller.
Vi har lagar mot att döda oönskade barn
Vi har lagar som tillåter slakt av embryon.

Sist
Samhället blir utilitaristiskt bättre av att tillåta abort.

I USA finns det studier som visade att brottsligheten gick ner i problemområden när abort blev lagligt. (nej, jag orkar inte leta länk)

Äh, jag hittade en
https://www.op.se/2016-06-25/brottsl...-med-fri-abort

Jag vill påstå att ett embryo har det värde som kvinnan sätter på det.
Jag tror att du tycker att din åsikt trumfar hennes, är det rätt?
Citera
2022-07-10, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vi har lagar mot att döda oönskade barn
Vi har lagar som tillåter slakt av embryon.

Sist
Samhället blir utilitaristiskt bättre av att tillåta abort.

I USA finns det studier som visade att brottsligheten gick ner i problemområden när abort blev lagligt. (nej, jag orkar inte leta länk)

Äh, jag hittade en
https://www.op.se/2016-06-25/brottsl...-med-fri-abort

Jag vill påstå att ett embryo har det värde som kvinnan sätter på det.
Jag tror att du tycker att din åsikt trumfar hennes, är det rätt?

Vem bryr sig om lagen? En gång var slaveri lagligt. Vad har det att göra med det moraliska?

Triumfar kvinnans åsikt att döda ofödda barn? Det är vad du ska fråga dig.

Så onda handlingar kan rättfärdigas sålänge det är ''for the greater good'' och sålänge det potentiellt skapar samhällsvinster?

Vi testar ditt synsätt som är utilitaristiskt.

Hypotetiskt scenario:
Ett tåg åker på en järnvägsräls i fullfart. Du och en gravid kvinna i 17:e veckan står på en bro ovanför järnvägsrälsen. Längre fram på rälsen ligger två personer fastbundna på rälsen. Du har två val:

1) Putta den gravida kvinnan nerför bron så att hon stoppar tåget med sin kropp så att de två bundna personerna inte dör.
2) Gör inget och låt de två personerna dö.

Vad hade du gjort ?
Citera
2022-07-10, 19:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Vem bryr sig om lagen? En gång var slaveri lagligt. Vad har det att göra med det moraliska?

Triumfar kvinnans åsikt att döda ofödda barn? Det är vad du ska fråga dig.

Så onda handlingar kan rättfärdigas sålänge det är ''for the greater good'' och sålänge det potentiellt skapar samhällsvinster?

Vi testar ditt synsätt som är utilitaristiskt.

Hypotetiskt scenario:
Ett tåg åker på en järnvägsräls i fullfart. Du och en gravid kvinna i 17:e veckan står på en bro ovanför järnvägsrälsen. Längre fram på rälsen ligger två personer fastbundna på rälsen. Du har två val:

1) Putta den gravida kvinnan nerför bron så att hon stoppar tåget med sin kropp så att de två bundna personerna inte dör.
2) Gör inget och låt de två personerna dö.

Vad hade du gjort ?
stoppa ett tåg med sin kropp=?
Vet du något om tägs stoppsträcka?

Jag saknar dår möjligheten att påverka framtiden.

Men att putta en gravid kvinna med ett önskat foster uppväger inte nyttan med att möjligen, fast otroligt, rädda tcå utomstående.

Hade det varit min kvinna ?? Tja, vad tror du?

tillägg
de där fastbundna, var det din våldtäksoffer, proffessionellt våldtagna?
Senast redigerad av pollenper 2022-07-10 kl. 19:05.
Citera
2022-07-10, 19:14
Medlem
Citat:

Men att putta en gravid kvinna med ett önskat foster uppväger inte nyttan med att möjligen, fast otroligt, rädda tcå utomstående.

tillägg
Du kanske hade hoppat framför tåget själv för att försöka stoppa det med din kropp? Som Stålmannen eller nåt?
Citera
2022-07-10, 19:37
Medlem
Citat:

tillägg

1) eller 2). Vad hade du valt? Nej det är inte din kvinna.

OK, så du hade alltså puttat den gravida kvinnan så att hon dör utför bron eftersom det ger maximal nytta att rädda två? Eller?
Citera
2022-07-10, 19:55
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
1) eller 2). Vad hade du valt? Nej det är inte din kvinna.

OK, så du hade alltså puttat den gravida kvinnan så att hon dör utför bron eftersom det ger maximal nytta att rädda två? Eller?
onej, det hade varit värdelöst eftersom tåget inte går att stoppa i tid.
Och i det filosofiska exemplet.
två vuxna mot en gravid kvinna?

Jag puttar inte en kvinna för att ev. rädda två män.
Det är för osäkra odds. I en sån situation skulle jag reagera känslomässigt, förmodligen bli handlingsförlamad
Skulle du?
Citera
2022-07-10, 20:08
Medlem
Citat:
onej, det hade varit värdelöst eftersom tåget inte går att stoppa i tid.
Och i det filosofiska exemplet.
två vuxna mot en gravid kvinna?

Jag puttar inte en kvinna för att ev. rädda två män.
Det är för osäkra odds. I en sån situation skulle jag reagera känslomässigt, förmodligen bli handlingsförlamad
Skulle du?

Haha, fattar du inte något? Det är ett hypotetiskt exempel, sluta applicera dina egna teorier om att det inte går eller dylikt. Det är irrelevant. Jag har bestämt kriterierna för det moraliska dilemmat. Exemplet testar hur du rättfärdigar dina moraliska beslut.

Vilket är det moraliskt korrekta beslutet mellan 1) och 2)? Det finns inget rätt eller fel.

Nej, det är inte osäkra odds för jag har bestämt att det inte är osäkra odds. 1) leder till en viss sak, 2) leder till en viss sak.

Det finns ingen osäkerhet. 1) Leder definitivit till en viss sak och 2) leder definitivt till en viss sak.

Jag frågar inte om hur du skulle reagera känslomässigt, jag frågar dig om du hade valt 1) eller 2)? Skrik till när du har svaret på min fråga.
Senast redigerad av Dajmkulan 2022-07-10 kl. 20:11.
Citera
2022-07-10, 20:16
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Abort är inte mord.
Hitta på något bättre.

Det upphör inte att vara mord även om du hittar på någon förmildrande omskrivning.
Citera
2022-07-10, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Med rättigheter kommer ansvar. Eftersom preventivmedel i sämsta fall är 90% effektiva och i bästa fall över 99%, så borde vi kunna ha en abort-rate på under 10%. Men den är 25%.

Tillgång till abort ska kvinnor ha, men det är dags att de börjar ta ansvar och börjar använda preventivmedel. Eftersom våra grannländer har lägre abort-rate så går det, men då måste vi få kritisera kvinnors sexuella riskbeteende. Abort är alltid ett misslyckande och 99% av aborter kan undvikas. Att vara så onyanserad i debatten som du är, är ointelligent.

Det är när man och kvinna i fertila åldrar ligger med varandra, som det riskerar att bli graviditet. Därmed ska givetvis även mannen skydda sig. Inte bara kvinnans ansvar. Utan bådas ansvar att skydda sig.
Citera
2022-07-10, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Det är läskigt hur abort (mord) beskrivs som en rättighet, som något progressivt och som något humant.
Det kan vara läskigt för de som aldrig har tänkt igenom saken. Aborträtten har enbart fördelar. Fostret lider inte av att bli aborterat, men kvinnan slipper att bli förälder mot sin vilja.

Det är inget fel med ”mord” så länge det gör betydligt mer nytta än skada.
Citera
2022-07-10, 20:33
Medlem
Citat:
Det är läskigt hur abort (mord) beskrivs som en rättighet, som något progressivt och som något humant.

Du har missuppfattat det hela.
Abort beskrivs inte som en rättighet.
Det som beskrivs som en rättighet är säker abort.

Känner en kvinna sig nödgad till abort (tex. för att mannen som gjort henne gravid inte vill ha barn och hon inte vill vara en ensamstående och fattig mamma), så kommer hon nämligen göra abort. Vare sig det är lagligt och säkert att göra abort eller olagligt och osäkert att göra abort. Fostret kommer alltså dö, oavsett om abort är lagligt/säkert eller olagligt/osäkert. Men den olagliga och osäkra aborten riskerar även kvinnans liv och hälsa.

Så ska fostret ändå dö, så kan man genom säker och laglig abort iaf. skydda kvinnans liv och hälsa. Så att hon kan fortsätta leva och kanske få barn framåt i livet, då hon har en bra och trygg man vid sin sida att dela ansvaret med och en bättre ekonomisk situation, tex.

Eller så kan samtliga män som gör kvinnor gravida ta ansvar och se till att trygga kvinnorna känslomässigt, ekonomiskt och praktiskt så att kvinnorna vill fortsätta vara gravida och föda barn. Det skulle minska abortantalen radikalt.

Men om en man inte vill ta det ansvaret, så kanske kvinnan heller inte vill ta ansvaret att vara ensamstående och fattig förälder. Hon kanske då inte vill fortsätta vara gravid och föda barn, med alla risker det innebär för hennes kropp, liv och hälsa. Och då är det hennes rättighet att göra en säker abort, vilket lättast blir säker om den också är laglig.

När abort är lagligt, så sker aborten också tidigare i graviditeten än om det är olagligt med abort. När en abort sker tidigare i graviditeten är den givetvis skonsammare för fostret.
Senast redigerad av TomatKungen 2022-07-10 kl. 20:39.
Citera
2022-07-10, 22:10
Medlem
DarkFires avatar
Citat:
Det upphör inte att vara mord även om du hittar på någon förmildrande omskrivning.

Det blir inte mord för att du säger att det är mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in