Citat:
Ursprungligen postat av
Dolche
Du citerar och svarar snyggt, tyvärr har jag inte den förmågan.
Tack du, och av skäl jag redan nämnt kommer jag hoppa över en del.
Citat:
Ja Maggan borde verkligen ta tag i det där. En närvarande pappa är betydligt mer värd än 2 000 SEK i månaden. Vi har en väldigt konstig signalpolitik idag, vi borde väl främja föräldrar som är närvarande, mammor som pappor?
Det jag tycker är positivt med underhållet är just att det sänder signaler att det kan få konsekvenser att knulla utan skydd. Något liknande behövs inte för kvinnor. Det är de som får de praktiska konsekvenserna och som tvingas göra valet att föda eller abortera. För många är det ett riktigt tufft val.
Den VERKLIGA orättvisan här är att män inte kan skaffa barn om de inte hittar en kvinna att göra det med. Och det är en jävligt stor sorg för många män. Tyvärr är det bara att slicka i sig. Lustigt nog brukar dessa män inte böla ut om det här som de som är rädda för underhåll gör. Misstänker att de män som är ofrivilligt barnlösa är lite mer ansvarstagande.
Citat:
Och så till abortfrågan. Varför ska individen få bestämma? Borde det inte vara ett beslut för det alturistiska kollektivet? Det är många där ute som inte är lämpliga att vara förälder och borde ha gjort abort. Andra borde inte ha gjort den där aborten.
Där har jag inget bättre svar än att jag helt enkelt skulle tycka att det vore fruktansvärt med en värld där sådant sker.
Citat:
Var ska ansvaret ligga och vem ska ta konsekvenserna?
Vi har ett system för när vi fråntar föräldrarna deras barn. Jag tycker att det är tillräckligt. Något mer behövs inte.
Citat:
Det enda rättvisa är om ansvar och konsekvens är kopplade till varandra på ett konsekvent sätt.
Sorry om jag låter hård nu, men det där är typiskt resonemang från folk som tycker att det är jobbigt att verkligheten inte är så svart och vit som man vill. Rättvisa är relativt och subjektivt. Även att något är konsekvent är relativt och subjektivt. Lagen är fullkomligt proppfull av undantag till huvudregeln. Om allt skulle vara konsekvent hade lagboken kunnat vara en sida lång.
Citat:
Men då kommer vi ju till etiska dilemman, men som du säger - vem bryr sig om sådant. Det är någon annans ansvar. Huvudet på spiken där (och anar att du också har den sorgsna insikten).
Vet inte riktigt vad du menar, men på ett sätt kan jag väl tycka att det är lite sorgligt om en man och en kvinna inte vill behålla sitt barn. Men å andra sidan, om de inte vill det så gynnar det ju ingen att bestraffa någon av dem på något sätt.