2024-10-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, fel. Kvinnor vill inte styra över män. Vad kvinnor vill är att få styra över sig själva och sina egna kroppar, liv och hälsa.

Vad menar du med att kvinnor har "sexuell makt"?
Du verkar tro att kvinnor är lika icke-selektiva sexuellt som många män är. Men du har fel. kvinnor är av naturen sexuellt selektiva. Så även om kvinnan Berta kan få ha sex med 96/100 män, så vill hon ändå bara ha sex med 3/100 män. Och av dessa 3 män är två upptagna i andra förhållanden och en vill inte ha sex med Berta. Så hon blir utan sex = har ingen sexuell makt. Men så träffar Berta en 4:e man som hon blir kär i och tillsammans med. De har sex, mycket sex. och blir oönskat gravida. Givetvis ska hon då få göra en säker, laglig och reglerad abort då. Även om du går och inbillar dig att hon har någon slags "sexuell makt" för att 96/100 män vill knulla med henne.
Om sex inte handlar om att få barn så spelar det inte så stor roll egentligen om kvinnor är mer selektiva.
Citera
2024-10-13, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det blir till slut som kvinnan vill. Det finns ju ganska många "på din sida" som inte ens tycker att män bör ha något att säga till om när det gäller abort.

Blir det verkligen det? Jag vet kvinnor som gjort abort för att mannen vill/tvingar dem till det. Visst, det är kvinnan som gör den aktiva handlingen, men om hon är pressad av olika orsaker, så behöver ju det hela inte vara något hon vill. Utan något hon känner sig nödgad till att göra. Eller rentav pressad till att göra.

Och jag håller med de på "min sida". Män i allmänhet bör givetvis inte ha någon talan i abortfrågan, då det främst rör kvinnors kroppar, liv och hälsa. Men mannen som är "pappan" till fostret, ska givetvis ha talan om han steppar upp och också vill ta ansvar för avkomman och kvinnan.

Dvs.: du ska väl ändå inte ha någon talan kring om Berta som du inte ens vet existerar gör abort eller inte på sitt 6-9 veckor gamla foster. Men Sven, som är den man som befruktat Berta ska givetvis ha en hel del att säga till om om han steppar upp och tar ansvar för fostret och Berta.

Vilket jag faktiskt uppmanar män till gravida kvinnor (där abort kommer på tal) att göra: fråga er kvinna vad hon behöver av er för att fullfölja graviditeten. Verkställ om det går. Detta skulle givetvis minska abortantalen rejält.
Citera
2024-10-13, 14:23
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Blir det verkligen det? Jag vet kvinnor som gjort abort för att mannen vill/tvingar dem till det. Visst, det är kvinnan som gör den aktiva handlingen, men om hon är pressad av olika orsaker, så behöver ju det hela inte vara något hon vill. Utan något hon känner sig nödgad till att göra. Eller rentav pressad till att göra.

Och jag håller med de på "min sida". Män i allmänhet bör givetvis inte ha någon talan i abortfrågan, då det främst rör kvinnors kroppar, liv och hälsa. Men mannen som är "pappan" till fostret, ska givetvis ha talan om han steppar upp och också vill ta ansvar för avkomman och kvinnan.

Dvs.: du ska väl ändå inte ha någon talan kring om Berta som du inte ens vet existerar gör abort eller inte på sitt 6-9 veckor gamla foster. Men Sven, som är den man som befruktat Berta ska givetvis ha en hel del att säga till om om han steppar upp och tar ansvar för fostret och Berta.

Vilket jag faktiskt uppmanar män till gravida kvinnor (där abort kommer på tal) att göra: fråga er kvinna vad hon behöver av er för att fullfölja graviditeten. Verkställ om det går. Detta skulle givetvis minska abortantalen rejält.

Hur tolkar du siffran från studien du hänvisar till som säger att 10,7% av kvinnorna hade en partner som förespråkade en abort?
Citera
2024-10-13, 14:24
Medlem
Citat:
Här har vi pudelns kärna. Kvinnor ses som svagare/större offer/att de ska ha större rätt till liv än män.
Du kunde lika gärna ha skrivit en pappa med barn men det gjorde du inte och det är inte någon slump.

För min del är det lika hemskt om en oskyldig man skjuts ihjäl som om en oskyldig kvinna skjuts ihjäl.
Men för dig och väldigt många andra är det inte så av någon anledning.

Vet du varför jag skrev mamma med barn? För att männen i Ukraina är ute i strid och inte får fly. Men så långt tänkte du givetvis inte. Det är alltså i regel mammor med barn som kommer hit som flyktingar från Ukraina. Och det är klart man känner sympati för dessa. På ett helt annat sätt än för 6-9 veckor extremt outvecklade foster.

Ja, givetvis! Ingen oskyldig ska behöva skjutas ihjäl. Vare sig man eller kvinna. Och definitivt inte barn! Barn måste helt förskonas från detta. Och då menar jag levande födda barn. Inte 6-9 veckors extremt outvecklade foster, för de lever inte utanför kvinnans livmoder, utan de dör om kvinnan dör eller om hon gör abort.
Citera
2024-10-13, 14:44
Medlem
Citat:
Såvitt jag kunde se i studien så var det 10,7 % som angav att partnern ville att abort skulle ske.

Ja, det var 10.7% som angav det som skäl för sin abort. Förmodligen ville alla de 440 männen att abort skulle ske (annars hade de ju påverkat sina damer i annan riktning, ganska enkel match med en gravid dam som är hormonellt påverkad att vilja skydda fostret), men det var endast 55 av kvinnorna som uppgav det som skäl för aborten.

De 55 kvinnorna som uppgav att de gjorde abort för att partnern ville det, hade förmodligen en pådrivande partner "jag vill verkligen att du gör abort, jag vill inte bli farsa!".

Medans övriga kvinnor förmodligen hade en partner som var mer av typen "jo, abort är väl bäst. Men jag stöttar dig i vilket beslut du än fattar". Lite mediokert och blasé. Och den hormonellt sårbara kvinnan med olika skäl till att göra abort känner sig ensam i beslutet. Och fattar beslut om abort, för hon vill inte vara ensam med ansvaret för barnet också......

Medans kvinnor behöver höra "jag älskar dig och vill verkligen ha det här barnet med dig! Vad kan jag göra som får dig att vilja föda barnet? Älskling! Det är du och jag!". Är det en bra och pålitlig man, så kommer kvinnan välja att föda om hon ser att henens skäl för abort kan minska/försvinna med hjälp av mannen.
Citera
2024-10-13, 15:11
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vet du varför jag skrev mamma med barn? För att männen i Ukraina är ute i strid och inte får fly. Men så långt tänkte du givetvis inte. Det är alltså i regel mammor med barn som kommer hit som flyktingar från Ukraina. Och det är klart man känner sympati för dessa. På ett helt annat sätt än för 6-9 veckor extremt outvecklade foster.

Ja, givetvis! Ingen oskyldig ska behöva skjutas ihjäl. Vare sig man eller kvinna. Och definitivt inte barn! Barn måste helt förskonas från detta. Och då menar jag levande födda barn. Inte 6-9 veckors extremt outvecklade foster, för de lever inte utanför kvinnans livmoder, utan de dör om kvinnan dör eller om hon gör abort.

Men en man med barn i Ukraina kan ju också riskeras att skjutas till döds. Du skrev mamma eftersom du sympatiserar mer med kvinnor, ser kvinnor som mer oskyldiga än män och ser ett större värde i en kvinnas liv än en mans liv. Du tar ju upp den oerhörda orättvisan i att Ukrainska kvinnor tillåts lämna landet och komma till länder som Sverige där de har det bra. Samtidig som männen tvingas stanna och uppleva krigets fasor.
Citera
2024-10-13, 15:15
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja, det var 10.7% som angav det som skäl för sin abort. Förmodligen ville alla de 440 männen att abort skulle ske (annars hade de ju påverkat sina damer i annan riktning, ganska enkel match med en gravid dam som är hormonellt påverkad att vilja skydda fostret), men det var endast 55 av kvinnorna som uppgav det som skäl för aborten.

De 55 kvinnorna som uppgav att de gjorde abort för att partnern ville det, hade förmodligen en pådrivande partner "jag vill verkligen att du gör abort, jag vill inte bli farsa!".

Medans övriga kvinnor förmodligen hade en partner som var mer av typen "jo, abort är väl bäst. Men jag stöttar dig i vilket beslut du än fattar". Lite mediokert och blasé. Och den hormonellt sårbara kvinnan med olika skäl till att göra abort känner sig ensam i beslutet. Och fattar beslut om abort, för hon vill inte vara ensam med ansvaret för barnet också......

Medans kvinnor behöver höra "jag älskar dig och vill verkligen ha det här barnet med dig! Vad kan jag göra som får dig att vilja föda barnet? Älskling! Det är du och jag!". Är det en bra och pålitlig man, så kommer kvinnan välja att föda om hon ser att henens skäl för abort kan minska/försvinna med hjälp av mannen.

Haha patetiskt försök av dig ingen. 75% av kvinnorna hade pratat med sin partner och gjort abort även fast partnern inte sagt att denne ville att de skulle göra abort. För 75% av kvinnorna som pratat med sin partner var skälet till att de gjorde abort ett annat än att partnern sagt att de ville kvinnan skulle göra abort.
Citera
2024-10-13, 15:15
Medlem
Citat:
Hur tolkar du siffran från studien du hänvisar till som säger att 10,7% av kvinnorna hade en partner som förespråkade en abort?

Förespråkade abort?
Läs om, läs rätt.
10.7% av kvinnorna angav som skäl till sin abort, att det var partnern som ville det.

Att vilja abort, är betydligt kraftfullare än att "förespråka" abort.
Citera
2024-10-13, 15:21
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Förespråkade abort?
Läs om, läs rätt.
10.7% av kvinnorna angav som skäl till sin abort, att det var partnern som ville det.

Att vilja abort, är betydligt kraftfullare än att "förespråka" abort.

Sluta med ditt ordbajseri. Det var endast 10,7% av kvinnorna, de som hade en partner, som hade en partner som ville göra abort. 75% av dem hade en partner som inte ville göra abort.
Är du nöjd nu att vi använde ordet ville? 75% av kvinnorna som hade en partner beslutade sig för att göra abort fastän de inte hade en partner som sade att han ville göra abort.
Citera
2024-10-13, 15:23
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Vilken unken syn på män du har.
Citera
2024-10-13, 15:52
Medlem
Citat:
Haha patetiskt försök av dig ingen. 75% av kvinnorna hade pratat med sin partner och gjort abort även fast partnern inte sagt att denne ville att de skulle göra abort. För 75% av kvinnorna som pratat med sin partner var skälet till att de gjorde abort ett annat än att partnern sagt att de ville kvinnan skulle göra abort.

Nu hittar du bara på, så står det inte i studien.

De skäl kvinnorna uppger kring sina aborter, är i mångt och mycket skäl som partnern kan påverka och få henne att inte göra abort. Så att dessa skäl minskar eller tom. försvinner och hon därmed väljer att föda barn istället för abort.

I 10% av fallen i studien så verkar det dock som kvinnorna gjorde abort för partnerns skull. Att deras män var drivande i det hela.

Dvs.: 10% av männen var aktivt drivande att det skulle bli abort. Det är vad vi kan utläsa av studien.

Hur de övriga 75% männen förhöll sig till det hela vet vi inte, men förmodligen gjorde de inte sina kvinnor tillräckligt trygga i att föda barn. Vilket faktiskt är en uppgift mannen har.
Citera
2024-10-13, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Om sex inte handlar om att få barn så spelar det inte så stor roll egentligen om kvinnor är mer selektiva.

Selektiva med vilka de har sex med. Förstår du väl.

Så du anser att det är rimligt att kvinnor ska vara gravida, föda barn och amma, under alla sina fertila år? Eftersom allt sex ska resultera i barn.

Stora nyheter för dig: folk gillar att ha sex med sin älskade. Mycket sex. Om oönskad graviditet uppkommer, kan vissa vilja göra abort. Och ska då givetvis få göra det laglig, säker och reglerad abort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in