Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Det blir till slut som kvinnan vill. Det finns ju ganska många "på din sida" som inte ens tycker att män bör ha något att säga till om när det gäller abort.
Blir det verkligen det? Jag vet kvinnor som gjort abort för att mannen vill/tvingar dem till det. Visst, det är kvinnan som gör den aktiva handlingen, men om hon är pressad av olika orsaker, så behöver ju det hela inte vara något hon vill. Utan något hon känner sig nödgad till att göra. Eller rentav pressad till att göra.
Och jag håller med de på "min sida". Män i allmänhet bör givetvis inte ha någon talan i abortfrågan, då det främst rör
kvinnors kroppar, liv och hälsa.
Men mannen som är "pappan" till fostret, ska givetvis ha talan om han steppar upp och också vill ta ansvar för avkomman och kvinnan.
Dvs.: du ska väl ändå inte ha någon talan kring om Berta som du inte ens vet existerar gör abort eller inte på sitt 6-9 veckor gamla foster. Men Sven, som är den man som befruktat Berta ska givetvis ha en hel del att säga till om
om han steppar upp och tar ansvar för fostret och Berta.
Vilket jag faktiskt uppmanar män till gravida kvinnor (där abort kommer på tal) att göra: fråga er kvinna vad hon behöver av er för att fullfölja graviditeten. Verkställ om det går. Detta skulle givetvis minska abortantalen rejält.