2022-07-01, 17:25
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Nej du sa aldrig att det skulle vara mord när barnet inte hade fötts än även om det strax skulle ske. Inte heller misshandel av barnet men däremot av mamman bluddrade du om trots att hon inte skadades och trots att hon begärde att det skulle ske.
Nej, jag sa att man får göra en bedömning av om det är att betrakta som fött eller inte.

Din bedömning är att det inte är att betrakta som fött men i och med att det är i absoluta slutfasen av födseln så kan jag gott tänka mig att rätten kan göra en annan bedömning.

Och ja, om en kvinna ber någon spika medan hon föder får man först utgå ifrån att hon är sjuk och att spikandet både kommer att göra skadan värre och utsätter henne för livsfara. En förlossning är inte att leka med.
Citera
2022-07-01, 17:27
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om barnet inte är fött så är det inte en juridisk person.

Så då återstår misshandel, och då av mamman. För att det ska kunna bli misshandel måste morsan skadas eller iaf åsamkas smärta. Och så länge det inte blir skador utan enbart smärta kan man samtycka till jävligt mycket.
Nej, som jag sa nyss så får man räkna med att hon inte är frisk som vill att du ska stå och spika medan hon föder, att spikandet kommer att göra skadan värre och att situationen med att föda medan någon står och spikar i en är livsfarligt.
Citera
2022-07-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, jag sa att man får göra en bedömning av om det är att betrakta som fött eller inte.

Din bedömning är att det inte är att betrakta som fött men i och med att det är i absoluta slutfasen av födseln så kan jag gott tänka mig att rätten kan göra en annan bedömning.

Och ja, om en kvinna ber någon spika medan hon föder får man först utgå ifrån att hon är sjuk och att spikandet både kommer att göra skadan värre och utsätter henne för livsfara. En förlossning är inte att leka med.

Och jag sa att det inte var fött men att det strax skulle födas.
Inget mord sa du, har du ändrat dig?

Sjukvården registrerar födelsen när barnet kommer ut och barnet hade inte kommit ut.
Citera
2022-07-01, 17:30
Citat:
Nej, som jag sa nyss så får man räkna med att hon inte är frisk som vill att du ska stå och spika medan hon föder, att spikandet kommer att göra skadan värre och att situationen med att föda medan någon står och spikar i en är livsfarligt.
Juridiken rättar sig inte efter vad du tycker och tror.

Det är väldigt lätt att dra in en spik i huvudet på ett foster precis när huvudet tittar ut utan att skada mamman på något litet sätt alls. Den som inte har den precisionen ska inte jobba inom sjukvården.

Tänk dig att någon har en melon uppkörd i fittan. Tror du att det är svårt att dra i en spik i melonen utan att skada kvinnan om man kan se melonen titta fram?
Citera
2022-07-01, 17:34
Citat:
Och jag sa att det inte var fött men att det strax skulle födas.
Inget mord sa du, har du ändrat dig?

Sjukvården registrerar födelsen när barnet kommer ut och barnet hade inte kommit ut.
Jag sa att den bedömningen kanske inte är så självklar som du tror. Det kommer rätten att få resonera kring.
Citera
2022-07-01, 17:35
Citat:
Juridiken rättar sig inte efter vad du tycker och tror.

Det är väldigt lätt att dra in en spik i huvudet på ett foster precis när huvudet tittar ut utan att skada mamman på något litet sätt alls. Den som inte har den precisionen ska inte jobba inom sjukvården.

Tänk dig att någon har en melon uppkörd i fittan. Tror du att det är svårt att dra i en spik i melonen utan att skada kvinnan om man kan se melonen titta fram?
En läkare som står och spikar bryter mot hälso- och sjukvårdslagen.
Citera
2022-07-01, 17:38
Citat:
En läkare som står och spikar bryter mot hälso- och sjukvårdslagen.
Eftersom abort är olagligt i ett så sent skede ja.

Men oavsett så känns det som att vi glider ifrån grundfrågan här. Den egentliga frågan är ju om du tycker att det är moraliskt ok att döda barnet i det skedet.
Citera
2022-07-01, 17:43
Citat:
Eftersom abort är olagligt i ett så sent skede ja.

Men oavsett så känns det som att vi glider ifrån grundfrågan här. Den egentliga frågan är ju om du tycker att det är moraliskt ok att döda barnet i det skedet.
Om man utsätter kroppen för en påfrestande graviditet i nio månader för att sen tillse att barnet inte föds levande antar jag att man har blivit allvarligt sjuk eller sinnesförvirrad.

Mord är det i vart fall inte.
Citera
2022-07-01, 17:48
Medlem
Citat:
Jag sa att den bedömningen kanske inte är så självklar som du tror. Det kommer rätten att få resonera kring.

Jaha så ett barn kan anses vara fött trots att det befinner sig i mammans kropp, var har du fått det ifrån?
Citera
2022-07-01, 17:52
Medlem
Citat:
Det vi diskuterar nu handlar om situationen där man skulle kunna plocka ut ett foster ända från stadiet att ägget är nybefruktat och låta det växa upp i en kuvös lika säkert som i en livmoder. Så det där med juridisk abort är inte relevant i det scenariot.

Och ärligt talat är jag så trött på tjafset om juridisk abort att jag mer än gärna skulle gå med på att alla män skulle slippa behöva betala underhåll. Jag skulle vara ok med den extra skatten det medför bara för att slippa höra på det lipsillsargumentet.

Ja, det blir texniskt svårt här. När omfattas en människa av de s.k. mänskliga rättigheterna. Väldigt viktig principiell fråga.

Men varför ska män ta ansvar för kvinnors individuella val? Vi försöker väl överge den patriarkala hederskultur?

Kvinnor ska väl få välja självständigt, men då måste de ju ta konsekvenserna också? Frihet under ansvar.

Du kommer ju osökt in på nästa jämställdhetsfråga - varför ska ofrivilligt barnlösa män betala för skola och barnomsorg?

Och naturligtvis räknas inte de andra, som tar sitt ansvar för sina barn fast de är ofrivilliga pappor. Det är visst deras skyldighet att ta konsekvenserna av att någon annan inte klarar av att ta ansvar för sina beslut.
Citera
2022-07-01, 17:52
Citat:
Jaha så ett barn kan anses vara fött trots att det befinner sig i mammans kropp, var har du fått det ifrån?
Jag sa att det är en bedömning rätten får göra.

Det är den bedömningen som kommer att avgöra om det är mord eller inte.
Citera
2022-07-01, 17:55
Medlem
Citat:
Jag sa att det är en bedömning rätten får göra.

Det är den bedömningen som kommer att avgöra om det är mord eller inte.

Men du måste väl ha någon grund för dina tankar om att ett barn som finns i kvinnans kropp kan anses varar fött? Har du något exempel på det eller har du hört detta någon gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in