Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Det vi diskuterar nu handlar om situationen där man skulle kunna plocka ut ett foster ända från stadiet att ägget är nybefruktat och låta det växa upp i en kuvös lika säkert som i en livmoder. Så det där med juridisk abort är inte relevant i det scenariot.
Och ärligt talat är jag så trött på tjafset om juridisk abort att jag mer än gärna skulle gå med på att alla män skulle slippa behöva betala underhåll. Jag skulle vara ok med den extra skatten det medför bara för att slippa höra på det lipsillsargumentet.
Ja, det blir texniskt svårt här. När omfattas en människa av de s.k. mänskliga rättigheterna. Väldigt viktig principiell fråga.
Men varför ska män ta ansvar för kvinnors individuella val? Vi försöker väl överge den patriarkala hederskultur?
Kvinnor ska väl få välja självständigt, men då måste de ju ta konsekvenserna också? Frihet under ansvar.
Du kommer ju osökt in på nästa jämställdhetsfråga - varför ska ofrivilligt barnlösa män betala för skola och barnomsorg?
Och naturligtvis räknas inte de andra, som tar sitt ansvar för sina barn fast de är ofrivilliga pappor. Det är visst deras skyldighet att ta konsekvenserna av att någon annan inte klarar av att ta ansvar för sina beslut.