2022-06-27, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vi har rätt att bestämma över vilka medicinska risker våra kroppar ska utsättas för. Vi har rätt att säja nej till risker, behandlingar och procedurer som kan vara farliga eller psykiskt påfrestande för oss. Abort faller in inom detta.

Vi har däremot inte rätt att kräva att FÅ alla behandlingar vi önskar, pga att sjukvården är subventionerad. Vi har heller inte rätt att kräva att gå nakna offentligt.

Skilj mellan rätt att säga nej och rätt att kräva.

Vi har inte rätt till det, och att säga nej till vård är inte samma sak som att kräva abort.
Citera
2022-06-27, 03:39
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Ja det är "fakta" att man använder dessa definitioner för att kunna intala sig att man gör något annat än att mörda sina egna barn för att kunna knulla utan preventivmedel.

När spermien och äggcellen kombinerats till ett eget liv med separat DNA från både modern och fadern är det ett barn. Om du vill ha ihjäl det för att kunna knulla i fred är det ju ganska dekadent beteende.
Dumjävel. Kräver du begravning i kyrkan av alla spontanaborterade embryon också, alltså missfall?

Orden finns för att det är verkliga skillnader i utvecklingsstadierna och att samhället därför också gör skillnad på hur det ska hanteras, på alla sätt och vis.
Citera
2022-06-27, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omnik
Argumentet som sådant är naturligtvis bullshit. ''Aborträtten'' ska bara gälla vid våldtäkt, när kvinnan inte gett sitt samtycke till samlaget ska hon inte behöva möta konsekvenserna av samlaget. Det förutsätter givetvis att det sker tidigt och där har kvinnan ett ansvar.

Det som växer inne i kvinnans kropp är inte hennes kropp utan ett eget liv, det krävdes tillförseln av mannens sädesceller för att orsaka det och det är inte kvinnans kropp.

Fel och det är ett cirkelresonemang. Hjärnans existens är helt beroende av hjärtat, hjärnan har inget medvetande utan hjärtat eller övriga vitala funktioner i kroppen och kan därför inte bara på egen hand definieras som liv.

Det är också en avgörande skillnad på avsluta ett liv som utvecklas mot medvetande(där hjärtat har en avgörande roll ) och ett liv som inte längre kommer att kunna hysa medvetande (koma, hjärndöd). Det är skillnaden mellan mord och barmhärtighet.

Hjärnan existens är beroende av en mängd saker...det ändrar ändå inte faktumet att utan en hjärna så är vi döda...utan ett fungerande hjärta så kan vi fungera med ex. en Pacemaker.

Huruvida en hjärna kan äga ett medvetande om man plockar ut det och kopplar det till något mekaniskt som ger det energi...vet vi nog inte. men går det, så skulle jag definitivt hävda att denna medvetna hjärna är ett liv....kan du hävda samma sak om ett ensamt hjärta?

Just det.
Citera
2022-06-27, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ok så du är inte emot abort, då missförstod jag dig, du ville bara påpeka att ingen har 100% rätt att bestämma över sin egen kropp som motargument mot argumentet "kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp".

Jag är inte heller emot abort, jag är nöjd med den svenska abortlagstiftningen. Kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp och därmed rätt att bestämma över fostrets kropp fram till vecka 18.

Så jag tycker att argumentet "kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp" stämmer gällande abort.

Du TYCKER det ja. Men floskeln har inget med frågan att göra. Det är det som påpekas i TS, för det är helt enkelt inte sant.

Vad du egentligen säger är: "jag tycker att en kvinnas rätt att bestämma över sitt egna liv väger tyngre än fostrets rätt till liv(fram till x antal veckor)".
Citera
2022-06-27, 03:41
Medlem
Citat:
Dumjävel. Kräver du begravning i kyrkan av alla spontanaborterade embryon också, alltså missfall?

Orden finns för att det är verkliga skillnader i utvecklingsstadierna och att samhället därför också gör skillnad på hur det ska hanteras, på alla sätt och vis.

Pyttefnatt kista blir det och ett jäkla meck få fatt i den befruktade äggcellen...
Citera
2022-06-27, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hjärnan existens är beroende av en mängd saker...det ändrar ändå inte faktumet att utan en hjärna så är vi döda...utan ett fungerande hjärta så kan vi fungera med ex. en Pacemaker.

Huruvida en hjärna kan äga ett medvetande om man plockar ut det och kopplar det till något mekaniskt som ger det energi...vet vi nog inte. men går det, så skulle jag definitivt hävda att denna medvetna hjärna är ett liv....kan du hävda samma sak om ett ensamt hjärta?

Just det.

Det finns organismer utan hjärna som i högsta grad lever.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Exakt. En spermie eller ett ägg är inte samma sak som ett foster och får därför inte att jämföra. Bra att vi är överens.
Och jag gjorde ingen jämförelse, är vi överens?
Citera
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
citera var jag har skrivit "så är det bara"

Sätt igång, leta upp detta citat från mig tack, eftersom du nu tjatat om at jag ska ha skrivit detta i säkert 10 inlägg vid det här laget.

De är ju kontentan så att säga. Du är en produkt av ett samhälle som preliminerar idioter. Jag hoppas din genus institution brinner ner. Och att västvärlden kan resa sej ur den medeltid som du och andra träskallar dragit över oss.
Citera
2022-06-27, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Det finns organismer utan hjärna som i högsta grad lever.
Absolut så, men de tillhör nu inte vår art.
Citera
2022-06-27, 03:44
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Nej det är nog du som är dum om det är så du tolkar det.
Citat:
Många kvinnor som får missfall blir mycket ledsna och känner att de har förlorat sitt barn. Du kan ju ringa till dem och säga hur fel de har eftersom det inte stämmer med dina autistiska definitioner
Citera
2022-06-27, 03:45
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omnik
Det som växer inne i kvinnans kropp är inte hennes kropp utan ett eget liv, det krävdes tillförseln av mannens sädesceller för att orsaka det och det är inte kvinnans kropp.

Eget liv och eget liv. Det är som en parasit som hade dött tämligen omgående om det hamnat utanför värden. Delar allt med värden. Så något fullvärdigt liv/människa är det inte. Gällande abort bestämmer kvinnan över sin egen kropp och därmed fostrets kropp, iaf fram till vecka 18.
Citera
2022-06-27, 03:45
Medlem
Citat:
Och jag gjorde ingen jämförelse, är vi överens?

(FB) Argumentet att kvinnor går rätt till sin egen kropp

Citat:
Ingen vet vad dens könsceller hade blivit för något om nu OM varit.
Ska vi då tvinga alla män att se till att alla deras spermier får möte ett ägg och bli ett barn?

Här skrev du så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in