2022-07-01, 16:52
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du får hemskt gärna visa lagstödet för det.

Ponera att du har en parasit i kroppen som ska avlägsnas. En mask eller något liknande. Menar du att det skulle vara olagligt att döda masken genom att spika i den?
Nej sjukvårdsåtgärder är grund för ansvarsbefrielse.
Citera
2022-07-01, 16:54
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Varför ska jag betala för att andra begår mord, nu har du flippat ut helt.
Det är du som väljer att kalla det för mord. Jag kallar det inte för mord. Om du tycker att det är viktigt att fostret lever så får du ta kostnaden.

Btw, låt oss fortsätta spåna lite om tekniska framgångar. Idag är det ca en av sex graviditeter som leder till missfall. Det är faktiskt jävligt många potentiella barn. Ca 20000. Låt oss anta att vi genom att plocka ut ägget och föda upp det i en kuvös kan dra ner denna siffra dramatiskt. Då vore väl det en jättebra sak att göra som standard? Och det vore väl också högst rimligt att samhället står för den notan?
Citera
2022-07-01, 16:56
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej sjukvårdsåtgärder är grund för ansvarsbefrielse.
Du glömde visa lagstödet.

Men låt oss anta att abort är tillåtet ända fram tills födseln är genomförd. Då är det ju inga problem att genomföra en sådan abort där man av praktiska skäl slår in en spik i huvudet. Abort är ju en typ av vård. Så då är väl allt ok?
Citera
2022-07-01, 16:58
Medlem
Citat:
Det är du som väljer att kalla det för mord. Jag kallar det inte för mord. Om du tycker att det är viktigt att fostret lever så får du ta kostnaden.

Ja jag säger det jag anser förstås, det är ju det du frågar efter.

Citat:
Btw, låt oss fortsätta spåna lite om tekniska framgångar. Idag är det ca en av sex graviditeter som leder till missfall. Det är faktiskt jävligt många potentiella barn. Ca 20000. Låt oss anta att vi genom att plocka ut ägget och föda upp det i en kuvös kan dra ner denna siffra dramatiskt. Då vore väl det en jättebra sak att göra som standard? Och det vore väl också högst rimligt att samhället står för den notan?

Kanske men inte självklart. Det finns säkert känslomässiga fördelar med de band som skapas när kvinnan bär barnet också. Bortsett från det är det heller ingen självklarhet att skattebetalarna ska ta notan.
Citera
2022-07-01, 17:05
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Omständigheterna är:
- mamman strax ska föda
- hon kommer på att hon vill göra abort
- barnet har inte kommit ut men huvudet är nära att komma ut
- snabbaste sättet att avliva barnet innan det föds är att slå in en 5-tums spik i huvudet och det kan göras utan att mamman skadas och enligt hennes begäran

Är det mord?

En så pass sen abort hade aldrig någonsin godkänts av läkarna.

Så hon hade fått fullfölja förlossningen.

Sen hade hon troligen dömts till tvångsvård. Väldigt få sena aborter godkänns överhuvudtaget i Sverige.
Citera
2022-07-01, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
En så pass sen abort hade aldrig någonsin godkänts av läkarna.

Så hon hade fått fullfölja förlossningen.

Sen hade hon troligen dömts till tvångsvård. Väldigt få sena aborter godkänns överhuvudtaget i Sverige.

Men din kompis ipsi har inget problem med det.
Citera
2022-07-01, 17:07
Citat:
Du glömde visa lagstödet.

Men låt oss anta att abort är tillåtet ända fram tills födseln är genomförd. Då är det ju inga problem att genomföra en sådan abort där man av praktiska skäl slår in en spik i huvudet. Abort är ju en typ av vård. Så då är väl allt ok?
Lagstöd för att man inte får spika in i kvinnor när de föder? Lagen är inte så specificerad.

Men ok, då säger vi att läkaren får ansvarsfrihet för att spika i parasiten. Det innebär inte att det är ansvarsbefriat för någon annan att spika (såvida det inte är en väldig nödsituation och måste till för att rädda liv).

Om nu hälso- och sjukvårdslagen skulle ändras till att sjukvården ska bistå med abort ända fram till förlossningen så tror jag det finns bättre sätt än att stå och spika under förlossningen. Och fortfarande inget som gemene man skulle tillåtas att göra.

I dagsläget begår den som står och spikar ett brott.
Senast redigerad av Ipsi 2022-07-01 kl. 17:11.
Citera
2022-07-01, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Kvinnor brukar ofta hänvisa till rätten att bestämma över sin egen kropp. Men det finns två personer till som borde ha lika mycket att säga till om : fadern och det ännu ofödda fostret.

Jag håller med. Det ofödda barnet är ju även faderns barn. Att det sedan är naturen som är sådan att kvinnan har en livmoder spelar ingen roll för beslutet att göra abort.

Är båda överens om abort uppstår givetvis ingen konflikt. Men om fadern vill behålla barnet ska det gälla lika mycket som om kvinnan väljer att behålla barnet även om fadern inte vill det.

Kvinnan har all makt. Det är inte jämställt.
Kvinnan är skapt försatt föda barn och amma det. Naturen har sällan fel och fungerar oftast logiskt och på ett sådant sätt som är bäst.

Amma har inte enbart med näring att göra. Amning har med kontakt närhet och att skapa ett band mellan modern och barnet.

Pappan är då helt oviktig för bäbisen. Pappa blir viktig senare i barnets liv. Ett barn behöver en mamma och pappa som förebilder.
Det visar all forskning.

Idag har HBTQ och feminister på känslomässiga grunder ödelagt kärnfamiljen.
Citera
2022-07-01, 17:11
Citat:
Men din kompis ipsi har inget problem med det.
Ojdå, jag som sa att det antingen skulle bedömas som mord eller misshandel beroende på hur man bedömer frågan om det är fött eller inte.
Citera
2022-07-01, 17:11
Citat:
Lagstöd för att man inte får spika in i kvinnor när de föder? Lagen är inte så specificerad.

Men ok, då säger vi att läkaren får ansvarsfrihet för att spika i parasiten. Det innebär inte att det är ansvarsbefriat för någon annan att spika (såvida det inte är en väldig nödsituation och måste till för att rädda liv).

Om nu hälso- och sjukvårdslagen skulle ändras till att sjukvården ska bistå med abort ända fram till förlossningen så tror jag det finns bättre sätt än att stå och spika under förlossningen. Och fortfarande inget som gemene man skulle tillåtas att göra.
Det enda som gör det olagligt är att abort är olagligt i ett så sent skede.

Om spikandet inte är skadligt för mamman så är spikandet i sig inte ett juridiskt problem.
Citera
2022-07-01, 17:13
Medlem
Citat:
Ojdå, jag som sa att det antingen skulle bedömas som mord eller misshandel beroende på hur man bedömer frågan om det är fött eller inte.

Nej du sa aldrig att det skulle vara mord när barnet inte hade fötts än även om det strax skulle ske. Inte heller misshandel av barnet men däremot av mamman bluddrade du om trots att hon inte skadades och trots att hon begärde att det skulle ske.
Citera
2022-07-01, 17:14
Citat:
Om barnet inte är fött så är det inte en juridisk person.

Så då återstår misshandel, och då av mamman. För att det ska kunna bli misshandel måste morsan skadas eller iaf åsamkas smärta. Och så länge det inte blir skador utan enbart smärta kan man samtycka till jävligt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in