2022-07-05, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
moderkaka, placeʹnta - organ hos placentadäggdjur inklusive människa vilket under graviditeten överför bl.a. syre och näring från modern till fostret och transporterar bort bl.a. koldioxid och slaggprodukter som fostret bildar. Först efter förlossningen kan barnet fungera biologiskt självständigt – under graviditeten är fostret helt beroende av moderkakan, som fungerar som dess lungor, lever, tarm och njurar.

Du kan ju försöka skriva dina egna inlägg och inte copypasta det första du hittar efter att du googlat "moderkaka". Det är rätt pinsamt.

Så, vad är ditt argument här? Det finns inget.
Citera
2022-07-05, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Är jag förvånad över ditt goddag yxskaftsvar?
Du svarar inte på frågan.
I stället svarar du på frågan "Vad är en moderkaka".
Jaha, jag skulle ha svarat på en fråga som ingen ställde istället för den som ställdes?
Citera
2022-07-05, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Du kan ju försöka skriva dina egna inlägg och inte copypasta det första du hittar efter att du googlat "moderkaka". Det är rätt pinsamt.

Så, vad är ditt argument här? Det finns inget.
Nu vet du i alla fall vad en moderkaka är och att den inte separerar fostret från modern som du trodde.

”Tack Ipsi för upplysningen.”
Citera
2022-07-05, 23:58
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Jag saknar inte moral, som jag sa så är jag en auktoritet i ämnet. Det är framförallt mig du ska fråga om det är moraliskt eller ej och jag tycker det är moraliskt och då är det det. Därmed kan vi gå vidare till andra frågor. Jag vet inte vad du tror hjälper dig med att anklaga mig att sakna moral men jag vet att jag är moralisk och kan vägleda dig sådana här svåra frågor.

Att bebisen klarar sig illa utanför kroppen är irrelevant. Alla människor kräver "konstant tillsyn". Vi är inte gjorda att leva i isolation och det är rentav omöjligt att göra det i ett modern samhälle ändå. Vi är inte autonoma från samhället men frågan om abort har inte att göra med social autonomi utan om fysisk autonomi. Dvs, barnet måste vara autonomt från modern i den bemärkelsen att den kan andas, smälta sin egen mat, osv. Att det kräver tillsyn under den perioden gör den inte mindre autonom här, dess biologiska och fysiska faukuliteter fungerar ändå.

Jag har inte diskuterat några veckor. Jag drar linjen efter det att barnet kan andas och leva på egen hand utanför modern. Om det är omedelbart när ägget befruktas eller aldrig spelar ingen roll för mig.

Det är en helig abort. Det är ingen modern abort men effekten är detsamma. Om du inte skiter fullkomligt i guds vilja så borde du rätta dig efter praxis som bibeln lägger ut för dig, men jag antar du bara inte är särskilt kristen trots allt...

Du kan inte ha moral och vara ateist/satanist så det du påstår är en oxymoron.

Bebisen klarar sig inte alls och dör utanför kroppen utan konstant tillsyn, i kroppen däremot behövs ingen tillsyn alls så du har igen komplett logiskt fel här. Livegen är bebisen först när den är ute. I kvinnan däremot så måste man aktivt döda bebisen. Utanför kroppen däremot så dödar man bebisen genom att enbart ignorera den.

Så då har du ingen linje alls. Modigt.

Det är ingen abort överhuvudtaget. Den med spetälsk är redan född så igen verkar du mer än lovligt förvirrad. Bittert vatten är inte en metafor för en bebis. Bibelns praxis är att människor aldrig kan vara gudar eller ska leka gudar vilket är vad kvinnor gör när dom bestämmer över liv och död genom aborter så att bibeln är extremt emot bebismördare är inte heller det något vi behöver diskutera för då läggs konversationen på en så pinsamt låg nivå.
Citera
2022-07-05, 23:59
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Nej, det är inte bara en etikett eller arbiträrt. Detta är postmodernt relativistiskt trams. Det finns en objektiv och tydlig definition på vad en människa är. Din logik kommer leda dig helt absurda slutsatser, som att en sko kan anses vara en människa bara för att någon tror att så är fallet.

Håll dina religiöst laddade begrepp till plattjordaren.
Jo att vara människa är högst arbiträrt här. Det är ganska lätt att anklaga dig för att försöka dehumanisera foster, vilket är vad du faktiskt sysslar med. Det en känd ful taktik att rättfärdiga illdåd.

Och nej det finns inga objektiva och tydliga definitioner kring vad en människa är, det skulle innebära att varenda människa är identisk. Det finns en definition kring vad en idealisk människa är. Ett foster står långt ifrån idealet av vad en människa är, men det kommer från en människa och kan eventuellt bli en människa. Det tillför ganska nära domänen människa.
Citera
2022-07-06, 00:04
Medlem
Citat:
Nu vet du i alla fall vad en moderkaka är och att den inte separerar fostret från modern som du trodde.

”Tack Ipsi för upplysningen.”

Jo, det är precis vad den gör. Moderkakan skyddar fostret, som en sköld eller barriär, mot allt möjligt men även mot kvinnans egen kropp . Moderkakan växer dessutom fram från celler både från modern och fostret.
Citera
2022-07-06, 00:09
Medlem
Citat:
Jo att vara människa är högst arbiträrt här. Det är ganska lätt att anklaga dig för att försöka dehumanisera foster, vilket är vad du faktiskt sysslar med. Det en känd ful taktik att rättfärdiga illdåd.

Det är du som dehumaniserar foster här, inte jag - det är du som är för att döda foster. Vet du vad ordet arbiträrt betyder?

Citat:
Och nej det finns inga objektiva och tydliga definitioner kring vad en människa är, det skulle innebära att varenda människa är identisk. Det finns en definition kring vad en idealisk människa är. Ett foster står långt ifrån idealet av vad en människa är, men det kommer från en människa och kan eventuellt bli en människa. Det tillför ganska nära domänen människa.

Lite mer postmodernt relativistiskt trams. Du kan med andra ord inte definera någonting, överhuvudtaget, och inte ens mamman kan defineras som en människa i din värld eftersom att alla människor är unika med en egen uppsättning DNA och inte är "idealisk". Om ingenting kan defineras som människor, så finns det inget att prata om.
Senast redigerad av Reiwa 2022-07-06 kl. 00:12.
Citera
2022-07-06, 00:15
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Det var du som efterfrågade en kvinna med moral* som gjort abort.

Du gjorde en stor skillnad i dina inlägg.
1) kvinna som gjort abort som inte tror på gud = omoralisk
2) kvinna som gjort abort men tror på gud = har moral

Med andra ord anser du att man har moral om man gjort en abort så länge man tror på en gud.

*och moral i din lågpannade värld är samma sak som att vara religiös

Du säger det ju här rakt ut:

Du ställde frågan till någon som gjort abort OCH har moral(dvs tror på gud i din värld). Så det är nog du som borde ta dina piller eftersom att du inte ens minns vad du skriver.

Som sagt aspie ta dina piller, du har spårat fullständigt. Dina halmgubbar blir inte mer relevanta bara för att du aspar ur och upprepar dom igen och igen, du förstod inte kontexten från första början eftersom du är simpel.

Är du en kvinna som gjort abort nu? Är det vad du försöker påskina? Annars kan jag förklara kedjan för dig eftersom du alltjämt är fett jävla förvirrad. Dom flesta aborter sker när kvinnor är unga, innan dom har börjat reflektera över meningen med livet och liknande. Därför frågade jag efter en kvinna som gjort en abort men som NU tror på gud och jag frågade efter hur hon skulle motivera det för gud. Hade hon varit troende från början så hade hon ju inte gjort aborten och därmed inte varit relevant för min frågeställning så du får säga till när det plingar te i pallet din sinnesslöa jävla idiot.
Citera
2022-07-06, 00:18
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Du kan inte ha moral och vara ateist/satanist så det du påstår är en oxymoron.

Bebisen klarar sig inte alls och dör utanför kroppen utan konstant tillsyn, i kroppen däremot behövs ingen tillsyn alls så du har igen komplett logiskt fel här. Livegen är bebisen först när den är ute. I kvinnan däremot så måste man aktivt döda bebisen. Utanför kroppen däremot så dödar man bebisen genom att enbart ignorera den.

Så då har du ingen linje alls. Modigt.

Det är ingen abort överhuvudtaget. Den med spetälsk är redan född så igen verkar du mer än lovligt förvirrad. Bittert vatten är inte en metafor för en bebis. Bibelns praxis är att människor aldrig kan vara gudar eller ska leka gudar vilket är vad kvinnor gör när dom bestämmer över liv och död genom aborter så att bibeln är extremt emot bebismördare är inte heller det något vi behöver diskutera för då läggs konversationen på en så pinsamt låg nivå.
Det verkar som att du inte läst den, de förtrollar vattnet för att ta reda på ifall kvinnan varit otrogen. Om hon är det kommer ett missfall ske, men ifall hon inte är det kommer inte ett missfall och bebisen föds normalt. Jag är inte jätteintresserad av kristna men från det jag vet så finns det en stor skillnad i bibeln och vad prästerskapet förespråkar. De flesta kristna brukar gå efter prästerskapet och ignorerar generellt vad som står i bibeln.

Moral har inget att göra med om man är ateist eller ej. Jag kan gå och konfirmera mig och komma tillbaka med samma svar om några veckor. Jag gör det från samma moraliska bas men då som kristen.

Ja och vuxna människor dör också ifall de lämnas utan lyxen av det moderna samhället. Låter mer som att du beskriver hur det är att vara människa när barnet är utanför modern. Jag förstår inte din påstådda "logik" i sammanhanget. Du har inget argument ens en gång annat än vilka förutsättningar fostret dör på kontra bebisen.
Citera
2022-07-06, 00:23
Medlem
Citat:
Dom flesta aborter sker när kvinnor är unga

Bra observation. Jag trodde dom flesta aborter skedde när kvinnan var 50+.

Citat:
Därför frågade jag efter en kvinna som gjort en abort men som NU tror på gud

Nej, det gjorde du inte. Du efterfrågade en kvinna som tror på gud när hon tog beslutet att genomföra aborten.

Citat:
Eftersom aborter är en satanistisk/ateistisk företeelse och dessa människor inte har någon kapacitet till självreflektion så skulle det vara intressant om någon kvinna som faktiskt tror på gud och har gjort en abort skulle kunna förklara hur hon motiverade sitt beslut just inför gud?

Varför skulle hon motivera sitt beslut för gud om hon inte var troende vid aborten?

Förolämpningar i all ära, men just dina är tämligen verkningslösa, då du förolämpar dig själv, ditt intellekt och din egen existens genom att vara en plattjordare och schizofrent yra om satanism i varenda inlägg.
Citera
2022-07-06, 00:24
Medlem
Citat:
Jo, det är precis vad den gör. Moderkakan skyddar fostret, som en sköld eller barriär, mot allt möjligt men även mot kvinnans egen kropp . Moderkakan växer dessutom fram från celler både från modern och fostret.
Jaha, annars så överför den syre och näring från kvinnans kropp. Inte vad jag kallar att separera.
Citera
2022-07-06, 00:28
Medlem
Citat:
Jaha, annars så överför den syre och näring från kvinnans kropp.

Så du har inget argument? Du är bara här i tråden för att beskriva en moderkakas funktion? Du har inte tänkt att framföra ett argument om varför du anser fostret vara en del av kvinnans kropp?

Dina copypastade inlägg som saknar argument tillför inget - till och med plattjordaren lyckas ju åtminstone med att presentera ett argument, ett galet sådant, men likväl ett argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in