2022-07-01, 08:57
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Vad är den stora skillnaden mellan ett foster som är 21 veckor, 22, och 23, som bestämmer att den ena är en människa och den andra ett foster?

I princip ingen skillnad. Så svara nu på min fråga varför det är ok att döda ett foster ena veckan men inte den andra.

Mord påverkar inte mig. Dessutom, det kommer i princip att vara omöjligt att bevisa när någon gör abort (och således begår mord enligt definitionen). Alla kommer hävda missfall av uppenbara skäl. Det gör dock inte mordet ogjort.
Eh, förklarade jag inte det?

Om det lever inuti en annan människa är det ett foster. Om det är framfött och kapabelt att leva utanför en annan människa är det ett barn.

Kapabel att leva utanför en annan människa är man efter vecka 22. Då räknas man som ett barn när man kommer ut. Dessförinnan kommer man alltid ut som ett dött foster eller embryo.

Men om någon mördar dina släktingar eller vänner till exempel så bryr du dig väl?
Senast redigerad av Ipsi 2022-07-01 kl. 09:03.
Citera
2022-07-01, 08:58
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Man kan kalla det ett foster, men det är en klen ursäkt för att ta livet av ett ofött barn.

DET är faktiskt frågan här.
Att kalla det foster är lätt att blanda ihop med en avhumanisering och erkänner man det inte som en egen liten människa, har man ett litet problem man borde adressera.

Ingen vettig människa som fått eller fött barn skulle i alla fall ställa upp på det.
De som har treåriga småpojkar i frysen är undantagna. Det är såna feminismen gärna döljer.
Kalla det vad du vill, sån är den medicinska och juridiska definitionen.
Senast redigerad av Ipsi 2022-07-01 kl. 09:20.
Citera
2022-07-01, 09:35
Medlem
dubbel
Citera
2022-07-01, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Menar du att det är män som bestämmer när kvinnor ska göra abort? Det vet du att det inte är så. Att kvinnor gör abort har inte med män att göra.

Att det är omständigare att göra abort innebär ju att Finland har restriktioner. Det är det restriktioner gör. Om det är omständigare så är det svårare.

Om du inte begrep det...jag menar att abort även självklart! strys av om män vill bli fäder eller inte.
Många kvinnor som blivit oönskat gravida väljer abort, därför att ta hand om ett barn ensamma vore en omöjlighet för dem.
Ja, men det är inte förbjudet, vilket var innebörden i mitt påpekande. En finsk kvinna kan ordna en abort i sitt närmsta sjukhus. En polsk kvinna däremot måste ta ledigt och åka utomlands och betala allt själv ur egen ficka.

Citat:
Och Sverige ligger i topp i abortstatistiken trots att vi har typ de slappaste abortlagarna i världen. Tom USA har mycket färre aborter. Så uppenbarligen är det inte abortlagstiftning som avgör. Det är helt andra faktorer som spelar in. Tyskland har ju också lägre abort-rate, kanske pga att de har system som gör det lätt att adoptera bort födda barn, där de kan lämna barnet i en lucka och en sjuksköterska får signal och hämtar barnet direkt. Samt rådgivning, terapi och hem för havande kvinnor där de kan bo graviditeten ut. Istället för som i Sverige där barnmorskans första fråga är: vill du göra abort?

Det vidrigaste är att kvinnor som du inte ens vill diskutera problemet med att Sverige ligger i topp i abortstatistiken, ni inser inte att det är självskadebeteende ni håller på med. Varför är ni svenska kvinnor så mycket sämre än andra kvinnor? Det är en fråga ni måste ta itu med. Tyvärr saknar ni självinsikt helt.

Jag tror inte alls Sverige ligger i någon topp i realiteten utan enkom ev. i statistiken.
I USA så görs olagliga aborter idag, tror du dessa kommer med i den amerikanska statistiken?

Nej det vidrigaste här, är att du seriöst! tycker det någonsin skulle vara ok att försöka hindra kvinnor sin rätt att bestämma själva över sina egna kroppar och liv.
Och att du seriöst! tycker att barn ska födas fast ingen av föräldrarna vill ha det, för att vadå? sättas i en lucka?
Varför skulle avslutandet av en oönskad cellutveckling efter en befruktning, vara ett "självskadebeteende" men inte alls att knulla utan kondom med så många man bara kan för att sen skita helt i barn som ev. blir till...vilket är ett typiskt manligt beteende i samhället idag och förr.

jag tycker överhuvudtaget inte att svenska aborter är något "problem".
Lika lite faktiskt som jag tycker att att miljarders av miljarder av spermier som dumpas i nån servett eller avlopp, etc ..eller ägg här och var som dumpas på binder eller tamponger är något problem.

Det är inget problem eftersom vi talar om CELLER...och faktiskt inget annat än just detta.
Däremot är mycket sena aborter problemtiska för att då har du något som hunnit utvecklas så att där ev. kan finnas förmågor och mänsklighet av olika slag...och i de fall som kvinnor tvingas till sena aborter av medicinska eller andra skäl så är det otäckt...men likförbannat...måste man välja mellan en fullt levande människa med släktingar, vänner ett sammanhang etc etc eller ett sent foster så ja då väljer jag kvinnan.

Däremot är faderslösa ungar, eller barn som far illa ett reellt och vansinnigt mycket mer allvarligare problem.
Och ett problem som abortmotståndare världen över bara skiter i. Speciellt män.
Och DET! är en fråga ni män måste ta itu med.
Senast redigerad av Merapi 2022-07-01 kl. 10:00.
Citera
2022-07-01, 10:05
Medlem
udons avatar
Citat:
Du påstår något och jag bad dig utveckla och bevisa att det du påstår är sant och nu ber du mig googla om det stämmer?

Vad har du mellan öronen egentligen?

Kan du förtydliga vad det är jag ska förklara? Normalt brukar fakta inte behöva presenteras i diskussioner. Om jag påstår att solen är större en jorden ska jag inte behöva presentera det för dig, bara för att du råkar vara en idiot
Citera
2022-07-01, 10:15
Medlem
udons avatar
Citat:
Man kan kalla det ett foster, men det är en klen ursäkt för att ta livet av ett ofött barn.

DET är faktiskt frågan här.
Att kalla det foster är lätt att blanda ihop med en avhumanisering och erkänner man det inte som en egen liten människa, har man ett litet problem man borde adressera.

Ingen vettig människa som fått eller fött barn skulle i alla fall ställa upp på det.
De som har treåriga småpojkar i frysen är undantagna. Det är såna feminismen gärna döljer.

Du gömmer dig bakom feministkortet. ”Abort är mord” är en religiös föreställning och du är såklart en förvirrad bibelkäring som gått religiösa skolor hela livet och aldrig fått lära dig vad ett foster här.

Här får du en historisk bakgrund och en vetenskaplig diskussion kring livet och medvetandet hos fostret.

https://lakartidningen.se/uncategori...som-en-person/
Citera
2022-07-01, 10:33
Medlem
Det där att det inte är en människa har ju alla som ägnat sig åt massmord sagt.

- Niggers är inte människor, de är djur
- Judar är inte människor
- Ickemuslimer är otrogna hundar
- Slavar är inte människor
- Barn i magen är inte barn

Samma retorik för att avhumanisera offren så att morden är lättare att begå.
Citera
2022-07-01, 10:38
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Det där att det inte är en människa har ju alla som ägnat sig åt massmord sagt.

- Niggers är inte människor, de är djur
- Judar är inte människor
- Ickemuslimer är otrogna hundar
- Slavar är inte människor
- Barn i magen är inte barn

Samma retorik för att avhumanisera offren så att morden är lättare att begå.
Precis. Det är för att man lättare ska kunna mörda dem som man inte folkbokför befruktade ägg.

Kallar man dem för vad de är; livs levande barn, får man heller inte frysa in dem i 10 år. Stackars barn!
Senast redigerad av Ipsi 2022-07-01 kl. 11:06.
Citera
2022-07-01, 11:11
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Du gömmer dig bakom feministkortet. ”Abort är mord” är en religiös föreställning och du är såklart en förvirrad bibelkäring som gått religiösa skolor hela livet och aldrig fått lära dig vad ett foster här.

Här får du en historisk bakgrund och en vetenskaplig diskussion kring livet och medvetandet hos fostret.

https://lakartidningen.se/uncategori...som-en-person/
Jag slutade läsa vid "Du gömmer dig bakom feministkortet"!

Det fick mig att ramla baklänges och dö i skratt!
Citera
2022-07-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Precis. Det är för att man lättare ska kunna mörda dem som man inte folkbokför befruktade ägg.

Precis som i sverige , man ger aborterade bebisar än annan status än människor.

Citat:
Kallar man dem för vad de är; livs levande barn, får man heller inte frysa in dem i 10 år. Stackars barn!

Allt som behövs är ju ett juridiskt undtag (dvs en lag), i fallet med "frysen full med bebisar kvinnan" så är det ju inte heller i juridisk mening "Mord" i slutändan, inte för att det inte var mird, utan ett annat juridiskt undtag, dvs barndråp.

https://www.svd.se/a/acc7c46b-defa-3...st-barn-hittat

att döda en annan människa avsiktligt är naturligtvis mord, även om det naturligtvis inte är det jurdisikt i tex inte var det i afganisthan = syndig kvinna som byn grävde ner och kastad sten på, eller en 22v bebisar som dömts till abort av sin mamma i sverige.....
Citera
2022-07-01, 13:26
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Eh, förklarade jag inte det?

Om det lever inuti en annan människa är det ett foster. Om det är framfött och kapabelt att leva utanför en annan människa är det ett barn.

Kapabel att leva utanför en annan människa är man efter vecka 22. Då räknas man som ett barn när man kommer ut. Dessförinnan kommer man alltid ut som ett dött foster eller embryo.

Men om någon mördar dina släktingar eller vänner till exempel så bryr du dig väl?

"Det är ett foster så länge det finns i magen." sa du nyss.

Nu får du bestämma dig för definitionen av foster. För nyss var det sålänge det var i magen. Men nu ändrade du dig till att sålänge fostret är exakt 22veckor gammalt eller äldre (jag antar att det gäller alla foster, finns inga undantag?), så är det ett barn.

Så det är OK att göra sig av med ett 21 veckor och 6 dagar gammalt "foster", men inte ett 22veckor gammalt "barn", för där passerar man någon magisk gräns. Gränsen är skillnaden mellan vad ett "foster" och ett "barn" är.

Så vad exakt är den fysiska skillnaden mellan ett 21 veckor, 6dagar gammal foster jämfört med ett 22 veckors?
Citera
2022-07-01, 13:35
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
"Det är ett foster så länge det finns i magen." sa du nyss.

Nu får du bestämma dig för definitionen av foster. För nyss var det sålänge det var i magen. Men nu ändrade du dig till att sålänge fostret är exakt 22veckor gammalt eller äldre (jag antar att det gäller alla foster, finns inga undantag?), så är det ett barn.

Så det är OK att göra sig av med ett 21 veckor och 6 dagar gammalt "foster", men inte ett 22veckor gammalt "barn", för där passerar man någon magisk gräns. Gränsen är skillnaden mellan vad ett "foster" och ett "barn" är.

Så vad exakt är den fysiska skillnaden mellan ett 21 veckor, 6dagar gammal foster jämfört med ett 22 veckors?
Jisses.

22 veckors och äldre inuti i magen - foster
Utanför magen - för tidigt fött eller dödfött barn

21 veckor eller yngre inuti magen - foster
Utanför magen - dött foster
Senast redigerad av Ipsi 2022-07-01 kl. 13:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in