Citat:
Ursprungligen postat av
AldenG
Jag vet inte hur det är med andra professorer eller lektorer, men jag har för mig från tv-programm att dons bor på universitetet i sitt egenskap som huslärare. Men i stället för att de går hemma hos studenterna går studenterna hemma hos dem. Jag vet inte om det fortfarande händer så, men jag har ofta sett handledningssessioner (på tv) i rum som mer liknar bostad än kontor.
Jag vet inte om det gäller precis alla colleges i Oxbridge (nästan ingenting gäller
precis alla colleges i Oxbridge, vad jag har fattat), men på de colleges som jag har någorlunda kunskap om hur de funkar, så har alla som är
fellows vid ett college rätt till ett bostadsrum där. De flesta
fellows har säkerligen inte det där rummet som enda bostad, men det kan användas ändå. Jag hade en kollega som var
fellow vid Clare College i Cambridge. Hon hade ett hus med man och två barn, men när det var ansökningstid, eller något annat som krävde total uppmärksamhet, bodde hon i sitt
fellow room, och så fick hennes man sköta den vanliga ruljansen. Det är förmodligen huvudsakligen den typen av bostad som det sker tutoring i.
En gång i världen var nog precis alla
dons fellows någonstans, men så är det inte längre. Det här gäller alltså inte alla dons - bara en minoritet, rimligen - nuförtiden.