Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
På fråga A kan jag tipsa om att studera den väldigt invecklade konstitutionen i Sparta, med två kungar och en massa andra församlingar som var och en hade sina roller.
På fråga B så är det ju snarare så att det har funnits för få begränsningar för den oinskränkta folkmakten då det är demokratiska regimer som har genomfört massinvandringen. Jag anser att det ska finnas paragrafer i grundlagen som reglerar detta. Typ: varje beslut som syftar till eller har till följd att den etniska sammansättningen utgående från den sammanställning som rådde 1970 förändras, är olaglig.
C tycker jag redan jag har svarat på.
Är det en "oinskränkt folkmakt" som lett till massinvandring, trots att folket aldrig velat ha den? Det går ju inte ihop.
Vi kan fundera på Lykurgos lagar om vi vill, även om det kanske inte riktigt kvalar in som demokrati. Eller alla invecklade lagar som romarna bokstavligen skrupulöst följde - tills de inte gjorde det längre. Och fundera på varför dessa eller andra konstitutioner bara verkar fungera ibland, för vissa och aldrig för alla, alltid.
Varför hittade romarna inte på en ny, bindande republikansk konstitution när det stod klart att den nedärvda kartan inte längre stämde överens med det "mångkulturella", oligarkiska landskapet ? Hur kunde det komma sig att grekiska stadsstater "blev" demokratier från första början och bestämde sig för att skriva ned sina egna regler?
Vad kommer först och är demokratins
sine qua non: den solidariska gemenskapen eller gemenskapens regler? Vad är reglerna värda utan gemenskapen eller de valdas kontinuerliga underordning folkets suveränitet?
T o m Håkan Boström förstår alltså att det finns en motsättning här mellan "Popper/Lööf" och en fungerande demokrati utan underskott. Det börjar bli väldigt anakronistiskt att fixera vid spökbilden av "den nationella majoritetens oinskränkt laglösa diktatur" i den värld vi lever. Det var länge, länge sedan som faran verkligen låg i den riktningen. Idag är det sedan länge de europeiska majoriteterna som är rättslösa och när de hamnat i minoritet så är det ingen som ärligt tror att deras rättigheter kommer respekteras på grund av lagparagrafer.
Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
Och här tror jag då att Popper genomskådat Boström och tackat för sig. Men där har vi olika uppfattning. Möjligheten att "byta ut" var kärnan i metoden, som på snirkliga vägar ledde till det minst dåliga resultatet.
Problemet med hegemoniliberalerna är inte att de är liberaler, eller att de självrättfärdigt söker hegemoni, utan att de lyckats sitta kvar så länge vid makten med sina vidskepelser om allas lika värde och tro på att mångkultur åt alla lycka bär.
Det realt existerande demokratiska systemet i Sverige har alltså varit dysfunktionellt, när vidskepelser inte korrigerats, utan tillåtits dra ut i årtionden.
Ja, men det kokar alltid ned i att han i bästa fall inte sagt något alls, egentligen, som inte sagt tidigare och bättre av pragmatikerna, utan den antidemokratiska skitkorven i punschskålen. Ett slags inkrementellt, ödmjukt preliminärt sanningssökande där det inte är Sanningen utan det bäst fungerande som värderas. Jaha, bra. Men inte om det bara är ett säljjobb för det som t o m G-P-liberalen Boström känner börjar ligga fel i tiden, med facit i hand.
Det intressanta är sedan att beroende på hur man läser Boström så kan man tolka in att han är öppen för någon slags exkluderande demokrati för personer med
skin in the game, hans skriver ju att det fanns goda argument mot den obegränsade rösträtten. Det är väl en konst i sig att vara vag.