Citat:
Musk är fan världens coolaste vd. Det är riktigt uppfriskande med någon som säger vad han tycker och faktiskt pratar med sina kunder. Han är ingen torr kostymnisse som bara pratar från ett manus och det stör alla boomers.
Det finns ingen annan jag hellre hade haft som vd för Tesla och det finns inte en jävel på jorden som hade gjort ett bättre jobb än honom.
Det finns ingen annan jag hellre hade haft som vd för Tesla och det finns inte en jävel på jorden som hade gjort ett bättre jobb än honom.
Här är ett exempel på Musks villfarelser och begränsade kompetens på fysikområdet. Enligt den här länken har han ideer om "electirska jetplan" En sammanställning av olika uttalanden han gjort:
https://youtu.be/128GEMOI_mQ
1) definitionen på en "jetmotor" är att det sker en förbränning och heta gaser accelereras, ett elektriskt drivet flygplan kan definitionsmässigt inte vara ett jetplan, möjligtvis "ducted fan" framdrivning.
2) vill man utnyttja den potentiella energin hos ett flygplan är är lagringskapaciteten ca 1000MJ om flygplanet väger 100ton och flyger på 10000meters höjd. Den energimängden motsavar faktist inte mer än tre Tesla-bilbatterier. Det enda sättet att återvinna den potentiella energin är genom att fläktar börjar spinna när man sjunker neråt. Om man inte har rotorer stora som gigantiska helikoptrar så lär man inte kunna återvinna mycket av den potentiella energin. Men även om man använde stora helikopterrotorer så är det hysteriskt svårt att få en verkningsgrad som är värd namnet.
3) att flyga så högt som möjligt för att minska luftmotståndet och minska energiförbrukningen har varit känt i minst 100år och alla flygplanstillverkare designar flygplan som flyger så högt som möjligt, där finns ingenting nytt.
Jag sitter lugnt i båten.