2021-10-28, 18:49
Medlem
Mer köp av Tesla idag! Det är fina blå siffror idag med. Grattis alla Tesla ägare
Citera
2021-10-28, 19:16
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Musk är smart, ohyggligt smart. Han har en naturvetenskaplig begåvning långt mer skärpt än de flesta. Ganska trevligt med en företagsledare som faktiskt kan fysik och naturvetenskap i fingerspetsarna kombinerat med en målmedvetenhet och en väldigt behaglig och sympatisk och trevlig personlighet.

Borde finnas fler av hans kaliber.

Citat:
Naturvetenskapligt är han en medelmåtta. Som marknadsstrateg och kultskapare är han onekligen ett geni.

Han är klickbaitskaparnas okrönte kung. Han ska bygga en roadster som kan flyga med kolfiberarmeade trycktankar. Han försökte bygga en ubåt för att rädda barn i en vattenfyll grotta. Han tror det kan bli billigare med interkontinentala missiler som perontransport än konventionellt flyg. Han tror vi lever i en simulering. (Vem simulerar dom som simulerar oss? ) Det sista är ioförsig religion och inte fysik. Listan på hans nonsens som passar bättre i en L Ron Hubbard-novell.

Angående simuleringstramset från en RIKTIG fysiker: https://youtu.be/HCSqogSPU_Q
Jag retas bara lite med dig
Jag citerade ett inlägg från dig haha. Det var du som sa allt det där.
Tänk om du hade köpt aktier på den tiden, då jävlar hade du vart snuskigt rik.
Citera
2021-10-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Nu går ryktet att Hertz ska dubblera sin order till 200k bilar. Av dessa ska 150k bilar gå till uber och 50k bilar till vanligt folk. Ungefär 50% av alla Hertz bilar kommer således bli Teslabilar. Men detta är bara början.

https://mobile.twitter.com/jchatterleyCNN/status/1453423792592674817?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1453423792592674817%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Felectrek.co %2F2021%2F10%2F28%2Ftesla-order-double-200000-model-3s-satisfy-deal -uber-hertz-ceo%2F

Det verkar som att Tesla-raketen fortsätter upp idag. Jag tror att det är svårt för vissa att ens föreställa sig hur undervärderad Tesla är idagsläget. Det är svårt att få in så stora siffror i huvudet. Det är i princip gratis pengar att köpa Teslaaktier. Som att någon idiot säljer 100-lappar för 1 krona styck.
Förstår inte hypen över detta? Det är inte 200k fler sålda bilar än det hade varit annars, som Elon själv konstatera, det är inte brist på efterfrågan i nuläget.

Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Precis, källan gjorde inget löfte alls och det han var confident om var inte robotaxis eller ett släpp av level 5 FSD till massorna. Ändå verkar många tro att han lovade just det. Konstigt.

Att systemet är säkrare än average driver betyder inget mer än precis det, alltså att systemet krockar mindre än en average förare
Det finns dock fler uttalanden från herren där level 5 ska fungera i år, och robottaxis sa han skulle komma i slutet av 2020.

Just nu går det inte validera alls att det är säkrare än en avarage driver då det alltid ska finnas en människa redo att ingripa bakom ratten när bilen gör fel, för att en olycka ska ske måste alltså föraren tillåta det ske..
Citera
2021-10-28, 20:08
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag retas bara lite med dig
Jag citerade ett inlägg från dig haha. Det var du som sa allt det där.
Tänk om du hade köpt aktier på den tiden, då jävlar hade du vart snuskigt rik.

Hade jag köpt Framfab-aktier i rätt tidpunkt och sen sålt hade jag också varit rik.
angående alla science-fiction ideer Musk twittrar om som folk sväljer med hull och hår så är han så pass bevandrad i naturvetenskap att han är mycket väl medveten om att det i praktiken inte kommer att fungera, i princip bluffar han fullt medveten om att det är lögner. Det är det mest skrämmande.
Citera
2021-10-28, 20:51
Medlem
Citat:
Hade jag köpt Framfab-aktier i rätt tidpunkt och sen sålt hade jag också varit rik.
angående alla science-fiction ideer Musk twittrar om som folk sväljer med hull och hår så är han så pass bevandrad i naturvetenskap att han är mycket väl medveten om att det i praktiken inte kommer att fungera, i princip bluffar han fullt medveten om att det är lögner. Det är det mest skrämmande.

Vissa blir ödmjuka av förluster och missade tåg medan andra blir bittra
Citera
2021-10-28, 21:35
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Vissa blir ödmjuka av förluster och missade tåg medan andra blir bittra

Jag har aldrig gjort några förlustaffärer. Om du vill ha ett exempel på företag som verkligen har varit framgångsrika så är det ASML. Deras betydelse för mänskligheten slår tesla med hästlängder den typen av företag gör mig ödmjuk och ger respekt.

Den värld vi lever i idag skulle inte existera utan ASMLs teknologi.
Senast redigerad av raskens 2021-10-28 kl. 21:41.
Citera
2021-10-28, 21:49
Medlem
Citat:
Jag har aldrig gjort några förlustaffärer. Om du vill ha ett exempel på företag som verkligen har varit framgångsrika så är det ASML. Deras betydelse för mänskligheten slår tesla med hästlängder den typen av företag gör mig ödmjuk.

Äsch bara retas litegrann. Skönt att du undgått förluster! ASML Holding NV du syftar på som tillhandahåller halvledartillverkningsutrustning? Tack för tipset halvledare är ju i ropet, men företaget gör inte själva halvledare som jag förstår det? Utan tillverkar det som behövs för att skapa halvledarna? Iallafall jag förstår inte riktigt varför världen lider av halvledare, är det något ämne som krävs för halvledare som det är brist på eller vad händer? Tycker du att det är för sent att hoppa in nu eller tror du på fortsatt fin uppgång?
Senast redigerad av narniafinnsinte 2021-10-28 kl. 21:55.
Citera
2021-10-28, 21:50
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det är fascinerande att se folk här i tråden som fortfarande tror att Tesla är en bilfirma. Detta trots att Musk ca femtioelva ggr sagt att målet för Tesla är att ersätta olja och kol. Sedan kan ni kalkylera på den marknaden. Tesla är i huvudsak ett energibolag/energilagring som bla tillverkar elbilar eftersom alla andra biltillverkare är så förbannat dåliga på det.

Tesla styrs av fysiker. Övrig bilindustri styrs av ekonomer, livstilsutvecklare och reklamfolk.
I verkligheten brukar man inte göra värderingsmässiga antaganden utifrån vad (den förvisso excentriska) VDn sagt att målet är, utan snarare utifrån en verklighetsförankrad plan gärna uppbackad av ett "track record".
Citera
2021-10-28, 23:03
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Äsch bara retas litegrann. Skönt att du undgått förluster! ASML Holding NV du syftar på som tillhandahåller halvledartillverkningsutrustning? Tack för tipset halvledare är ju i ropet, men företaget gör inte själva halvledare som jag förstår det? Utan tillverkar det som behövs för att skapa halvledarna? Iallafall jag förstår inte riktigt varför världen lider av halvledare, är det något ämne som krävs för halvledare som det är brist på eller vad händer? Tycker du att det är för sent att hoppa in nu eller tror du på fortsatt fin uppgång?

Inte riktigt tesla-fråga men verkar inte vara nån ände på suget. Dom bygger halvledarfabriker över allt nu som får teslas fabriker att blekna i jämförelse om nått år är dom nog ikapp Skulle jag tro om inte nån kollaps kommer. Halvledarindustrin är otroligt fascinerande som få förstår att geppa.

Aisanometry brukar ha bra förklaringar:
https://youtube.com/c/Asianometry
Citera
2021-10-28, 23:27
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Musk är fan världens coolaste vd. Det är riktigt uppfriskande med någon som säger vad han tycker och faktiskt pratar med sina kunder. Han är ingen torr kostymnisse som bara pratar från ett manus och det stör alla boomers.
Det finns ingen annan jag hellre hade haft som vd för Tesla och det finns inte en jävel på jorden som hade gjort ett bättre jobb än honom.
Citera
2021-10-29, 10:45
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Musk är fan världens coolaste vd. Det är riktigt uppfriskande med någon som säger vad han tycker och faktiskt pratar med sina kunder. Han är ingen torr kostymnisse som bara pratar från ett manus och det stör alla boomers.
Det finns ingen annan jag hellre hade haft som vd för Tesla och det finns inte en jävel på jorden som hade gjort ett bättre jobb än honom.

Det är det stor problemet med Tesla att det i dag drivs mer av en näst intill religiös personkult än av företagets reella värden. Jim Jones lyckades få 1000 pesroner att begå kollektivt självmord eftersom dom tyckt han inte var en torr kostymnisse som inte pratade från manus och irriterade alla boomers.
Citera
2021-10-29, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Förstår inte hypen över detta? Det är inte 200k fler sålda bilar än det hade varit annars, som Elon själv konstatera, det är inte brist på efterfrågan i nuläget.
Det är ett tecken på vad som komma skall. Tesla ska ta över stora delar av bilbranschen och som jag skrivit tidigare kommer de att göra en Apple. Innan Apple så var vinstmarginalerna på mobiltelefoner extremt låg. Alla konkurrerade med små, små marginaler och stora volymer. Sen kommer Apple/Tesla och kör med stora volymer och höga vinstmarginaler i en bransch som aldrig haft höga vinstmarginaler tidigare. Det är helt galet när man ser hur mycket deras vinstmarginaler ökat i deras kvartalsrapporter. Ännu galnare blir det när man kommer på att de varken lanserat sin nya batteriteknik eller börjat med giga press på allvar än.

Om det är möjligt att bli ännu galnare så blir det så när man tänker efter ur denna batteriteknik kommer att revolutionera energibranschen. Tesla håller redan på att expandera enormt i energibranschen. Vi kan se megapacks som aldrig förr komma ut från fabriken i Nevada

https://twitter.com/sawyermerritt/status/1452822468176011269?s=21

Detta är dock innan den nya batteritekniken. Med den nya batteritekniken + solar roof så kommer Tesla att leverera "free energy". Förr och ibland fortfarande så brukar en hel del fysiker snacka om hur fusion ska resultera i free energy. El ska bli så överflödig och så billig att det inte ens ska finnas någon poäng i att mäta hur mycket energi privatpersoner brukar. Det skulle vara dyrare att mäta energin som privatpersoner brukar än mängden pengar man tjänar på att mäta. Istället betalar man en låg kostnad varje månad för att vara uppkopplad mot elnätet och sen får man hur mycket el som helst. Det är dock inte fusionskraftverk utan Tesla som kommer att leverera denna framtid.
Senast redigerad av brota 2021-10-29 kl. 20:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in