Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-20, 16:45
  #7345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vet inte riktigt vad du syftar på nu, möjligtvis sa jag något om att Teslas rekordökning i slutet av ett kvartal inte är lika imponerande när man slår ut det på hela kvartalet? Det är ju dock inte samma sak som att diskutera YoY utvecklingen. Samtidigt kvarstår faktumet att värderingen på Tesla förutsätter stark tillväxt, till skillnad från VWs värdering som snarare är åt andra hållet. Så det finns alltså mer uppsida i att se tillväxt för VWs del än Teslas.

Känns som jag och flera andra hackar som en vinylskiva om detta, men i alla diskussioner om värdet att investera i en aktie måste man ta hänsyn till dagens värdering, är en aktie högt värderad är mycket redan inprisat. Man kan vara pessimistisk till aktiekursens framtida utveckling utan att tro att det på något sätt kommer gå dåligt för företaget i sig i fråga om försäljning och vinster.

Sen kan man vända på steken, när det passar ditt narrativ är det jättebra att Teslas siffror ökar hundratals procent, men när en annan tillverkare gör det så är det inte intressant alls? Men som sagt får man hålla värderingen på aktien i bakhuvudet, för det är väl den i första hand vi diskuterar här, i aktie-forumet.


Du får gärna upplysa mig då, men jag tycker det är ganska självklart att det är lättare att ta ut höga vinstmarginaler på försäljningen när man verkar i en miljö utan riktig konkurrens och alternativ för köparna. Och att det på samma sätt brukar leda till lägre vinstmarginaler när det finns konkurrens på marknaden, såvida tillverkarna inte går ihop i en kartell...

Om företaget ska värderas utifrån sin förmåga att tjäna pengar frågar sig en vän av ordningen varför Tesla är så mycket högre värderat än Volkswagen (eller andra biltillverkare)? Kommer ta en del år att ens komma ikapp det VW tjänat i flera år.

Förstår inte vad du menar med skuldsättningen? Lycka till med vad? Dom har redan finansierat satsningarna, skuldsättningen är inget problem så länge det leder till resultat. Tesla har också skulder, fram tills för 1,5 år sedan var skuldsättningen typ lika stor som Volkswagens relativt sett, sedan gjorde Tesla två nyemissioner på hög värdering och fick in nytt kapital i företaget, så skuldsättningen sjönk eftersom dom fick in mer pengar i företaget. VW tar lån på banken istället för att göra nyemissioner.


Volkswagen group (Audi, Porsche, Skoda, Volkswagen) har sålt 100 075 elbilar under perioden Januari - November 2021 i Tyskland. Tesla sålde 33 052 under samma period.

https://www.kba.de/DE/Statistik/Prod...tml?nn=3514348 (Första filen)

Värderingen verkar ju normaliseras. Minus 20% på en månad och trenden ser ut att fortsätta. Hur ligger Musk till med sina försäljningar?
Citera
2021-12-20, 17:06
  #7346
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Alla Tesla haters tror att detta är början av slutet
Ni har uppenbarligen ingen koll på den amerikanska börsen. Detta raset har inget med Tesla att göra, inget har ändrats i företaget.
Tech sektorn är nere överlag.
Apple -2.45%
Amazon -2.89%
Netflix -4.95%
Microsoft -2.70%
Google -2.37%
Nasdaq -2.70%
Detta är bara ett sällsynt tillfälle att köpa aktier på rea! Jag har köpt på mig så många Tesla aktier jag kunnat under den här perioden. Vi får se vem av oss som skrattar sist!
Det här inlägget är från förra raset i mars. Då låg Tesla under $600 och jag köpte så mycket jag bara kunde. Idag är det dags igen. Jag sålde 500 st aktier för $1069 st, idag kunde jag köpa tillbaka 600 aktier. Tackas som alltid för rean. Björnarna sitter och gottar sig nu. Vi får se vem som skrattar sist återigen
Citera
2021-12-20, 17:28
  #7347
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Till er som haussar och baissar här inne och samtidigt har innehav i aktien: Det blir lite väl tydligt vilken avsikt ni har med era inlägg.
Citera
2021-12-20, 17:29
  #7348
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Det här inlägget är från förra raset i mars. Då låg Tesla under $600 och jag köpte så mycket jag bara kunde. Idag är det dags igen. Jag sålde 500 st aktier för $1069 st, idag kunde jag köpa tillbaka 600 aktier. Tackas som alltid för rean. Björnarna sitter och gottar sig nu. Vi får se vem som skrattar sist återigen
Snyggt! Inte dåligt att få 100 aktier extra på en trade
Citera
2021-12-20, 17:47
  #7349
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Till er som haussar och baissar här inne och samtidigt har innehav i aktien: Det blir lite väl tydligt vilken avsikt ni har med era inlägg.

Tror du överskattar FB förmåga att påverka kursen i TSLA
Citera
2021-12-20, 18:38
  #7350
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Tror du överskattar FB förmåga att påverka kursen i TSLA

Haha. Ja jo. Men är fortfarande inte ok
Citera
2021-12-20, 18:42
  #7351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Det här inlägget är från förra raset i mars. Då låg Tesla under $600 och jag köpte så mycket jag bara kunde. Idag är det dags igen. Jag sålde 500 st aktier för $1069 st, idag kunde jag köpa tillbaka 600 aktier. Tackas som alltid för rean. Björnarna sitter och gottar sig nu. Vi får se vem som skrattar sist återigen
Jag hade nog väntat en liten stund till innan återköp, men önskar dig lycka till.
Citera
2021-12-20, 19:44
  #7352
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Snyggt! Inte dåligt att få 100 aktier extra på en trade

Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Jag hade nog väntat en liten stund till innan återköp, men önskar dig lycka till.
Tack! Är nöjd med $897. 38% från toppen räcker för mig.
Citera
2021-12-20, 21:28
  #7353
Avstängd
wwrs avatar
Nasdaq comp 1.2% ned, TSLA 3.3% ned, en halvtimme kvar till stängning.
Citera
2021-12-20, 21:32
  #7354
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Till er som haussar och baissar här inne och samtidigt har innehav i aktien: Det blir lite väl tydligt vilken avsikt ni har med era inlägg.

Om ett företag nu är otroligt kompetent och framgångsrikt så kommer ju information om det företaget låta som hauss för vissa. Sen är nog ingen här så naiv att de tror de kan påverka kursen.
Citera
2021-12-20, 21:46
  #7355
Medlem
raskenss avatar
Kursen är nere på 900usd nu. Har inte Musk sålt ut sitt innehav än. Vad drar ner kursen?
Citera
2021-12-21, 01:09
  #7356
Moderator
HelgeBuks avatar
Svidande kritik av FSD-betan från en forskare inom computer vision och AI.

https://blog.piekniewski.info/2021/1...self-delusion/


Han tycker det är idioti att släppa loss FSD ute i trafiken i sitt nuvarande (ofärdiga/livsfarliga) skick. När det handlar om såna potentiellt dödliga konsekvenser borde man vara betydligt mer försiktig än vad Tesla är. De leker "rysk roulette" med folk för att samla data och potentiellt förbättra sin produkt.
Som om det inte vore nog väljer de bort ett stödsystem (LIDAR) som skulle kunna göra mycket för säkerheten, t.ex. för att bilen inte ska försöka köra in i lastbilar eller betongbarriärer som de nu gör regelbundet.

Att tekniken är ofärdig är det knappast någon som säger emot, men ändå har "FSD" sålts i flera år för tiotusentals kronor extra vid bilköp. Bedrägeri kallas det i andra branscher. Hur det inte har bitit Tesla i röven än förstår jag inte men risken är förstås stor att det kommer bli dyrt till slut om de tvingas betala tillbaks pengarna, och kanske böter utöver det. Att utgå från att det inte kommer bli något rättsfall av saken verkar naivt.

Filmtips förresten, kolla när en CNN-reporter testar FSD-betan i en ordinär stadsmiljö: https://www.youtube.com/watch?v=2PMu7MD9GvI
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback