2021-10-29, 22:49
Medlem
Snedlunds avatar
Hur länge tror vi denna fantastiska stegring fortsätter? Känner mig lite nervös över hur mycket värdet ökat den senaste tiden haha.
Citera
2021-10-29, 23:17
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snedlund
Hur länge tror vi denna fantastiska stegring fortsätter? Känner mig lite nervös över hur mycket värdet ökat den senaste tiden haha.

Jag är också ”höjdrädd” men det är ju med all rätta, ett bolag i denna storlek har nog aldrig vuxit i Teslas takt när det kommer till börsvärde.
Det skadar sällan att realisera lite vinster och spendera på något som gör en glad.
Jag tror det tuggar på tills årskiftet bara på rent momenten.
Citera
2021-10-30, 00:02
Medlem
Powrs avatar
Finns det någon i den här tråden som äger en Tesla med vit inredning?

Är det lätt att hålla rent?
Har ni fått några fläckar ni inte får bort?
Hade ni gjort samma val igen?
Citera
2021-10-30, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Japp.
Citat:
Japp.

Citat:
Nej. Värsta scenarion hittills är en kaffekopp (en hel, typ). Det glider typ bort. Sen någon tidning eller dylikt där grön färg hade smält mot passagerarsitsen. Den var jag orolig för, och rätt jävla arg, men det visade sig vara överdrivet då det var jätteenkelt att få bort.

Citat:
Japp, för det var det enda premium-alternativet som fanns när min M3 byggdes (tidigt 2021). Så det var knappt ett val. Ca 10 000:- extra för premium, och om bilen kostar >700 000:- är det rätt givet.

Grejen är väl att det är lätt att missförstå färgen vit. Jag har vit-vit. Det är nog väldigt mycket svårare att få en svart-svart bil att inte se ut som skit hela tiden. Och det är bra kvalitet på premium-materialet.
Citera
2021-10-30, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snedlund
Det kommer gå upp tills det inte går upp längre, och då kommer det gå ner. Ett trivialt påstående, men jag har gått igenom volatila tillgångar så många gånger nu och min sammanfattning är att det är precis så trivialt. Din nervositet måste du lära dig släppa, för den är något helt annat och har ingenting med verkligheten att göra. En bra placering är en bra placering.

Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Det skadar sällan att realisera lite vinster och spendera på något som gör en glad.
Jag kan garantera att kapitalet går nedåt om du gör det. Men ändå är du inte nervös över att göra det? Igen, jag förstår att det låter som att jag förlöjligar det här, men jag gör inte det, det är precis såhär enkelt.

Det är dock viktigt (viktigaste, kanske rent av?) att må bra. Så mår du dåligt över din allokering bör du fundera på hur du kan vikta om i portföljen på ett sätt som får dig att må bra.
Citera
2021-10-30, 01:17
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Jag kan garantera att kapitalet går nedåt om du gör det. Men ändå är du inte nervös över att göra det? Igen, jag förstår att det låter som att jag förlöjligar det här, men jag gör inte det, det är precis såhär enkelt.

Det är dock viktigt (viktigaste, kanske rent av?) att må bra. Så mår du dåligt över din allokering bör du fundera på hur du kan vikta om i portföljen på ett sätt som får dig att må bra.

Det fetade
En gyllene regel när man tar aktieråd av "experter". Lita inte på någon som använder sig av ord som garanti.

Det enda i det närmaste man kan kalla en garanti i det här fallet borde ju vara att realisera en del av vinsten. I alla fall om man vill äta lite av kakan. Då vet du att du får en del av kakan. I annat fall kan du inte garantera sistnämnda.

Jag hoppas för er allas skull som har aktier i Tesla att aktien stiger mer, men att slänga dig med ord som garanti känns lite väl övermodigt.
Citera
2021-10-30, 01:24
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Japp.

Japp.

Nej. Värsta scenarion hittills är en kaffekopp (en hel, typ). Det glider typ bort. Sen någon tidning eller dylikt där grön färg hade smält mot passagerarsitsen. Den var jag orolig för, och rätt jävla arg, men det visade sig vara överdrivet då det var jätteenkelt att få bort.

Japp, för det var det enda premium-alternativet som fanns när min M3 byggdes (tidigt 2021). Så det var knappt ett val. Ca 10 000:- extra för premium, och om bilen kostar >700 000:- är det rätt givet.

Grejen är väl att det är lätt att missförstå färgen vit. Jag har vit-vit. Det är nog väldigt mycket svårare att få en svart-svart bil att inte se ut som skit hela tiden. Och det är bra kvalitet på premium-materialet.
Perfekt! Tack för svaret. Blir nog vit för mig med
Citera
2021-10-30, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Det fetade
En gyllene regel när man tar aktieråd av "experter". Lita inte på någon som använder sig av ord som garanti.
Han skrev att han skulle ta pengarna och konsumera något skit. Det är en garanti för att pengarna försvinner. Läs vad folk skriver.
Citera
2021-10-30, 07:04
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Han skrev att han skulle ta pengarna och konsumera något skit. Det är en garanti för att pengarna försvinner. Läs vad folk skriver.

Sa jag det?

”Gör dig glad” kan va så mycket. Hjälpa en ekonomiskt utsatt förälder…
Betala ett onödigt lån…
Köpa ny aktier..
Resa..
investera i sin egen hälsa…

Nyckeln är ”gör dig glad”
Sen sa jag ”skadar inte” och för mig är balansen viktningen mellan att leva nu och sen.
Tar jag ex ut 100k idag och drygar ut föräldraledighet och gör livet lätt är det viktigt även om om pengarna hade blivit 1milj på sikt. Men smaken är som bekant som 😊

Nu blev det OT
Citera
2021-10-30, 07:13
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr

M3 har tyg på sidan in mot konsolen som inte är samma konstläder, har lite svårt att få det rent annars är det busenkelt.

Har två barn och kör 3-4k mil/år så får dock städa bilen ofta.

Älskar den vita inredningen 😋
Citera
2021-10-30, 14:24
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
M3 har tyg på sidan in mot konsolen som inte är samma konstläder, har lite svårt att få det rent annars är det busenkelt.

Har två barn och kör 3-4k mil/år så får dock städa bilen ofta.

Älskar den vita inredningen 😋
Okej tack, det blir vit för mig med
Citera
2021-10-30, 16:26
Medlem
Snedlunds avatar
Citat:
Det kommer gå upp tills det inte går upp längre, och då kommer det gå ner. Ett trivialt påstående, men jag har gått igenom volatila tillgångar så många gånger nu och min sammanfattning är att det är precis så trivialt. Din nervositet måste du lära dig släppa, för den är något helt annat och har ingenting med verkligheten att göra. En bra placering är en bra placering.

Vad allvarligt du tog mitt inlägg Jag sitter lugnt i båten.

Hur mycket mer tänker ni köpa på er?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in