Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-11, 18:45
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Att Waymo läser in sina statiska data ifrån databas istället för att läsa in den i realtid är den stora skillnaden mellan lösningarna.
Oberoende tester har visat att Waymo ligger långt före Teslas FSD.
Att mappa upp flera städer är en no brainer och Chandler är deras proof of concept i vilken de tydligen spöar FSD med hästlängder.
Sen får vi se om FSD v9 kan ändra på det.
Tyvärr så har jag bara sett videos av v9 på typ tomma vägar så svårt att bilda sig en uppfattning
Waymos lösning är inte skalbar. Att mappa upp flera städer kommer ta för lång tid. Vid första anblick ser det ut som att Waymo är före Tesla, men det gäller som sagt bara i en liten sandlåda.

Nuvarande v9 är fortfarande i sluten beta så man ska inte förvänta sig level5 direkt.
Denna uppdateringen är den första som tagit bort radar helt. Den har ungefär samma funktionalitet som förra versionen bara att den gör det bättre och mer självsäkert. De bevisade att FSDn är bättre med bara kameror. Nu när "Tesla Vision" är släppt så börjar det roliga. Förvänta er fler uppdateringar som släpps snabbare.
Citera
2021-07-11, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Waymos lösning är inte skalbar. Att mappa upp flera städer kommer ta för lång tid. Vid första anblick ser det ut som att Waymo är före Tesla, men det gäller som sagt bara i en liten sandlåda.

Nuvarande v9 är fortfarande i sluten beta så man ska inte förvänta sig level5 direkt.
Denna uppdateringen är den första som tagit bort radar helt. Den har ungefär samma funktionalitet som förra versionen bara att den gör det bättre och mer självsäkert. De bevisade att FSDn är bättre med bara kameror. Nu när "Tesla Vision" är släppt så börjar det roliga. Förvänta er fler uppdateringar som släpps snabbare.
.
Nej deras lösning är absolut inte lika skalbar som Teslas, det håller jag med om. Jag är dock säker på att de är nöjda med att mappa upp exempelvis städer där de flesta taxiresor äger rum.
För detta har de en halv automatisk process https://blog.waymo.com/2019/09/build...g-car.html?m=1

Den här processen har de använt sig av länge. Det är inte här utmaningen ligger. Utmaningen ligger i att agera korrekt på de dynamiska objekten i omgivningen. Att mappa upp flera regioner i nuläget är inte prioriterat, varför skulle det vara det? De har en sandlåda de kan utveckla sin tjänst I och när de känner sig klara kommer de mappa upp ett flertal städer, detta kommer gå mycket snabbt. Som sagt det är inte här utmaningen ligger.

Att inte Tesla använder radar eller lidar är ett misstag. De har tagit bort det för att förenkla för sig själva, inte för att få en bättre produkt.
Det är ganska självklart kan jag tycka att borttagandet av en sensor gör ju att man får mindre information.
Man borde istället ha låtit systemet prioritera att använda kamera data i 99.9% av fallen, men vid de tillfällen då data ifrån kamerorna har för låg kvalitet så bör man ha en annan typ av sensor att falla tillbaka på. Att det skulle vara lika bra eller bättre med enbart kameror är bara trams. Det faller på sin egen orimlighet
Senast redigerad av Mackan70 2021-07-11 kl. 22:19.
Citera
2021-07-12, 07:48
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
.
Nej deras lösning är absolut inte lika skalbar som Teslas, det håller jag med om. Jag är dock säker på att de är nöjda med att mappa upp exempelvis städer där de flesta taxiresor äger rum.
För detta har de en halv automatisk process https://blog.waymo.com/2019/09/build...g-car.html?m=1

Den här processen har de använt sig av länge. Det är inte här utmaningen ligger. Utmaningen ligger i att agera korrekt på de dynamiska objekten i omgivningen. Att mappa upp flera regioner i nuläget är inte prioriterat, varför skulle det vara det? De har en sandlåda de kan utveckla sin tjänst I och när de känner sig klara kommer de mappa upp ett flertal städer, detta kommer gå mycket snabbt. Som sagt det är inte här utmaningen ligger.

Att inte Tesla använder radar eller lidar är ett misstag. De har tagit bort det för att förenkla för sig själva, inte för att få en bättre produkt.
Det är ganska självklart kan jag tycka att borttagandet av en sensor gör ju att man får mindre information.
Man borde istället ha låtit systemet prioritera att använda kamera data i 99.9% av fallen, men vid de tillfällen då data ifrån kamerorna har för låg kvalitet så bör man ha en annan typ av sensor att falla tillbaka på. Att det skulle vara lika bra eller bättre med enbart kameror är bara trams. Det faller på sin egen orimlighet

Att ersätta taxibranschen är inte samma mål som att ersätta majoriteten av mänskliga förare.

Exempel: jag körde hem från Tyskland i veckan. En hel dag gick till resande. I en Tesla med FSD i framtiden kan man betala låt säga 100€ för att låta bilen köra hem på natten. Man kunde ha jobbat en dag till och kommit hem ändå. Win-win och Tesla har både sålt dig bilen, tjänsten och elektriciteten och erbjudit en bättre upplevelse än låt säga flyget.

Gällande sensorerna, det har visat sig svårt att låta radar och kamera samsas om rätt beslut. Alla med tesla vet att radarn kan få fnatt av saker som botten på en colaburk men en skev radarbild. Kan man lösa samma problem utan radar vad är problemet?
Citera
2021-07-12, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr

https://www.youtube.com/watch?v=GlIdu7prsAw

Vet inte, den filmen ser ju värre ut än något jag sett på länge. FSD är ju grymt aggressiv och kan utan förvarning svänga fullt ut i kollisionskurs med något, knappt som föraren som ändå är alert hinner med.
Citera
2021-07-12, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Att ersätta taxibranschen är inte samma mål som att ersätta majoriteten av mänskliga förare.

Exempel: jag körde hem från Tyskland i veckan. En hel dag gick till resande. I en Tesla med FSD i framtiden kan man betala låt säga 100€ för att låta bilen köra hem på natten. Man kunde ha jobbat en dag till och kommit hem ändå. Win-win och Tesla har både sålt dig bilen, tjänsten och elektriciteten och erbjudit en bättre upplevelse än låt säga flyget.

Gällande sensorerna, det har visat sig svårt att låta radar och kamera samsas om rätt beslut. Alla med tesla vet att radarn kan få fnatt av saker som botten på en colaburk men en skev radarbild. Kan man lösa samma problem utan radar vad är problemet?
Jag tror nog de kommer samexistera i en framtid där Waymo kommer ha kontrakt i många städer runt om i världen.

Vad gäller sensorerna så ska det finnas logik i systemet för att bedöma kvaliteten på data man får in. Om inte tillräcklig så använder man den inte. Radar har använts inom världens samtliga försvar i decennier så att det helt plötsligt inte skulle vara en tillförlitlig sensor för att Elon säger det är bara löjligt.
Om inte Tesla får till användningen av sina radar/lidar data så kan de väl säga det. Men att hävda att tekniken inte är tillräckligt bra är en lögn.
De ska ju ha världens bästa utvecklare enligt bulls här på forumet. Det känns inte som så.
Senast redigerad av Mackan70 2021-07-12 kl. 10:22.
Citera
2021-07-12, 10:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Fast ser du på filmen på YT så får föraren gripa in vid ett flertal tillfällen. Då är det perfekta förhållanden med solsken. Vad händer när det är skyfall, tätt snöfall, kolmörkt och senhöst?
Citera
2021-07-12, 12:48
Avstängd
Citat:
Jag tror nog de kommer samexistera i en framtid där Waymo kommer ha kontrakt i många städer runt om i världen.

Vad gäller sensorerna så ska det finnas logik i systemet för att bedöma kvaliteten på data man får in. Om inte tillräcklig så använder man den inte. Radar har använts inom världens samtliga försvar i decennier så att det helt plötsligt inte skulle vara en tillförlitlig sensor för att Elon säger det är bara löjligt.
Om inte Tesla får till användningen av sina radar/lidar data så kan de väl säga det. Men att hävda att tekniken inte är tillräckligt bra är en lögn.
De ska ju ha världens bästa utvecklare enligt bulls här på forumet. Det känns inte som så.

Du hör inte hört talats om utveckling och AI? - Lidar var allt som fanns för några år sedan. Idag leder Tesla AI. Det är Tesla som, uvecklar tekniken att "se och förstå" - Det finns ingen ekonomi i Lidar - det är alldeles för mycket manicker och prylar. - Lidar är passé för bilar. En felsatsning.

- FastFood marknaden i världen är 10 ggr större än tex handeln med Software. Nu går Tesla in i Fast Food. Det handlar om Trillioner dollar.

Helt otroligt vad mycket folk det är här inne som "Vill inte begripa" och lägger ner energi och sitt liv på att bevisa "att det kommer aldrig att fungera". Vem talar DU till? Ditt ego?
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-07-12 kl. 12:53.
Citera
2021-07-12, 13:33
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
https://www.youtube.com/watch?v=GlIdu7prsAw

Vet inte, den filmen ser ju värre ut än något jag sett på länge. FSD är ju grymt aggressiv och kan utan förvarning svänga fullt ut i kollisionskurs med något, knappt som föraren som ändå är alert hinner med.
Det är därför den är i sluten beta. Det är en extremt liten grupp som har tillgång till den. Ca 2000 personer ska ha tillgång till den, varav 90% är Tesla anställda.
Som jag redan förklarat så är detta introduktionen av "Tesla Vision", och den kommer bara bli bättre och bättre. Ingen har påstått att den är färdig.

San Francisco Downtown är väldigt svåra vägar med mycket trafik, men han säger i videon runt 7:46 att han överlag är väldigt imponerad av uppdateringen och att den är mycket bättre än 8.2.
Det är det som imponerar mest enligt mig, att den faktiskt är bättre utan radar, nu är det bara att fortsätta förbättra den med uppdateringar.
Citera
2021-07-12, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Du hör inte hört talats om utveckling och AI? - Lidar var allt som fanns för några år sedan. Idag leder Tesla AI. Det är Tesla som, uvecklar tekniken att "se och förstå" - Det finns ingen ekonomi i Lidar - det är alldeles för mycket manicker och prylar. - Lidar är passé för bilar. En felsatsning.

- FastFood marknaden i världen är 10 ggr större än tex handeln med Software. Nu går Tesla in i Fast Food. Det handlar om Trillioner dollar.

Helt otroligt vad mycket folk det är här inne som "Vill inte begripa" och lägger ner energi och sitt liv på att bevisa "att det kommer aldrig att fungera". Vem talar DU till? Ditt ego?
Du pratar så mycket nonsens så jag vet knappt var jag ska börja.
För det första så var inte lidar "allt som fanns för några år sedan". Både radar och kameror har funnits länge.
Sedan att Tesla är de som utvecklar tekniken att "se och förstå". Det är skrattretande att du tror det. Radar har utvecklats under decennier, långt innan Tesla var ens påtänkt. Du verkar inte förstå hur mycket ekonomiska och intellektuella muskler som ligger bakom denna utveckling och hur sofistikerad och beprövad den är.
Sen kommer du in på Teslas satsning på snabbmat vilket inte hör till diskussionen öht.

Nu rörde mitt senaste inlägg mest radar och inte så mycket lidar. Tesla har ju skippat båda (åtminstone för den amerikanska marknaden).
Hur bra eller dåligt lidar är ska jag låta vara osagt, men då typ alla andra EV tillverkare går den vägen så tror jag nog det finns skäl för det.
Sen som jag sagt i tidigare inlägg så är en det bara fördelar att ha en viss redundans i data som läses in ifrån olika typer av sensorer. Vilka man prioriterar att använda vid olika tillfällen är upp till logik I mjukvaran som till viss del baserar beslutet på datakvalitet
Citera
2021-07-12, 21:36
Medlem
Humeruss avatar
Citat:

Ingen säger att det är en dålig eller obeprövad teknik. Bara att radarn ser saker som kameran inte ser på gott och ont och när dom inte ”har samma åsikt” har det visat sig svårt att få systemet att agera korrekt.
Sen har ingen löst generell FSD så alla här inne som är självutnämnda experter kan tagga ner. Saker händer konstant och gårdagens sanning är inte alltid sann idag
Citera
2021-07-12, 21:43
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast ser du på filmen på YT så får föraren gripa in vid ett flertal tillfällen. Då är det perfekta förhållanden med solsken. Vad händer när det är skyfall, tätt snöfall, kolmörkt och senhöst?

Yes helt sant det ser livsfarligt ut och det tål att diskuteras hur vida privatperson ska betala 44k$+ för att lära Teslor hur man kör bil.

Men för varje år som går så löses fler och fler problem och tillslut är man bättre än mänskliga förare (du är såklart alltid bäst &#128521. Faktum är att förr eller senare blir det omoraliskt att inte tvinga på folk tekniken i syfte att rädda liv. Det sker såklart inte över en natt men min gissning är kommande 12 mån kommer det bli allt tydligare.

En helt annan sak, mycket tjat om att avgasbilar kommer förbjudas. Tror inte det behövs, ingen förbjöd gamla sladdtelefoner, just saying 🙄
Citera
2021-07-13, 09:14
Medlem
Citat:
Ingen säger att det är en dålig eller obeprövad teknik. Bara att radarn ser saker som kameran inte ser på gott och ont och när dom inte ”har samma åsikt” har det visat sig svårt att få systemet att agera korrekt.
Sen har ingen löst generell FSD så alla här inne som är självutnämnda experter kan tagga ner. Saker händer konstant och gårdagens sanning är inte alltid sann idag
Om man får olika data ifrån datakällorna så kan man med lätthet prioritera kameran om man så vill (återigen...hänsyn måste tas till datakvalitet). Det låter som kvalificerad bs tycker jag att systemet skulle ha svårt att agera korrekt. Att ha redundans ifrån flera typer av källor är inget nytt.
Jag påstår inte att jag är en expert men med 20+ år som utvecklare så har jag förhoppningsvis lärt mig någonting längs vägen.
Senast redigerad av Mackan70 2021-07-13 kl. 09:17.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback