Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men man vänjer sig att köra på ett visst sätt. Man kanske kommer till ett skuggigt parti, vägen svänger eller man åker över en bro på vintern. Det kan vara fuktig vägbana. Man är van att bara släppa gasen och rulla för att behålla väggreppet. Då hugger bromsen.

Att vänja sig att köra med en pedal är något helt annat. (Fast jag har inte gjort det.) Det är för sommarkörnng i Kalfornien. Man kanske lånar en annan bil.

(Då blir det även nya uppgifter om räckvidd.)

Man kan förmodligen inte alls använda regenerativ bromsning om man lever i klimat med vinter och vill köra säkert.

Det är väl inte teslas problem eller fel att du är en sopa som inte klarar av att köra bil. Är det även tillverkarens fel att du inte klarar av att ställa om från manuell till automat? Eller framhjulsdrivet till fyrhjul?

Nej det blir inte alls andra uppgifter angående räckvidd. Regenerativ bromsning hjälper till vid stadskörning, där man räknar med att återfå 70% av start och stopp-faserna.

Så stäng av den regenerativa bromsningen om man känner att det inte är säkert.

Ni greppar så jävla hårt efter halmstrån, och jag kan i princip garantera att ni inte själva visste att man kan stänga av funktionen.
Citera
2021-09-11, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Utvald elit? Är ju en av de vanligaste aktierna folk har.. Jag har snackat med flera bekanta som sagt att dom har Tesla aktier och att den är billig nu, att den kommer kosta flera tusen per aktie snart och vara världens största bilmärke. När jag frågar dom om dom vet vad Teslas börsvärde är, speciellt i förhållande till andra bilmärken så är dom helt ovetandes. Sen blir blicken helt tom när man förklarar att Tesla redan är värderat som en hel drös andra biltillverkare som producerar och säljer miljontals bilar årligen..

Det är en bil, inte en rymdraket, jag har uppenbarligen mer erfarenhet av bilar än du då detta inte är konstigheter.

Så du har aldrig ens suttit i en tesla men gör uttalanden om dess köregenskaper (som inte stämmer). Vilken lallare du är.
Citera
2021-09-11, 16:59
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Det är väl inte teslas problem eller fel att du är en sopa som inte klarar av att köra bil. Är det även tillverkarens fel att du inte klarar av att ställa om från manuell till automat? Eller framhjulsdrivet till fyrhjul?

Nej det blir inte alls andra uppgifter angående räckvidd. Regenerativ bromsning hjälper till vid stadskörning, där man räknar med att återfå 70% av start och stopp-faserna.

Så stäng av den regenerativa bromsningen om man känner att det inte är säkert.

Ni greppar så jävla hårt efter halmstrån, och jag kan i princip garantera att ni inte själva visste att man kan stänga av funktionen.
Men bara att du slår av och på regenerativ bromsning mellan stads- och landsvägskörning som du förespråkar gör att man får två olika bilar att köra med. När något händer gäller det att komma ihåg vilket man har inkopplat. De reflexer man tränat upp kan bli fel.
Citera
2021-09-11, 17:03
Medlem
Facades avatar
Citat:
Men man vänjer sig att köra på ett visst sätt. Man kanske kommer till ett skuggigt parti, vägen svänger eller man åker över en bro på vintern. Det kan vara fuktig vägbana. Man är van att bara släppa gasen och rulla för att behålla väggreppet. Då hugger bromsen.

Att vänja sig att köra med en pedal är något helt annat. (Fast jag har inte gjort det.) Det är för sommarkörnng i Kalfornien. Man kanske lånar en annan bil.

(Då blir det även nya uppgifter om räckvidd.)

Man kan förmodligen inte alls använda regenerativ bromsning om man lever i klimat med vinter och vill köra säkert.

Toyota har kört regenerativ inbromsning sedan typ 1998 på sina prius här i Sverige.
Lägg av nu…

// en som inte alls tror på batteribilar alls (för att visa att jag ej är fanboy)
Citera
2021-09-11, 17:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Toyota har kört regenerativ inbromsning sedan typ 1998 på sina prius här i Sverige.
Lägg av nu…

// en som inte alls tror på batteribilar alls (för att visa att jag ej är fanboy)
Det är en annan fråga hur den fungerat. Men Tesla fick kritik när man tog bort den låga inställningen förra året och de flesta som kommenterar bor inte i vinterklimat. Räckvidden är dessutom känslig för elbilar.
Citera
2021-09-11, 17:09
Medlem
Facades avatar
Citat:
Det är en annan fråga hur den fungerat. Men Tesla fick kritik när man tog bort den låga inställningen förra året och de flesta som kommenterar bor inte i vinterklimat. Räckvidden är dessutom känslig för elbilar.
Don’t like it, don’t buy it.
Ganska simpelt va?
Citera
2021-09-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Så du har aldrig ens suttit i en tesla men gör uttalanden om dess köregenskaper (som inte stämmer). Vilken lallare du är.
Nu diskuterar vi väl ändå främst hållbarheten samt garantin och frågan om hurvida en Tesla verkligen inte behöver servas.

Om Volvo sa att deras bilar inte behöver service, att den har garanti i 4 år, hade du då tänkt ”men då behöver jag inte serva den”? Dom kan likt Tesla slänga in att man rekommenderas göra x antal punkter varje år, sen när motorn havererar efter 5 år pga oljan är densamma som fylldes i när bilen tillverkades är Volvo fria från ansvar och du ägaren får stå för kostnaden. Det är samma sak med Tesla och deras påståenden. Kolla på serviceprogrammet på vilken bil som helst så ser du snabbt att punkterna som gäller den fossildrivna motorn är ganska få…

Att den är galenskap att köra runt med en bil i flera år utan någon form av service, speciellt gällande bromssystem på en elbil i kalla klimat är bara sunt förnuft. Smällen kan bli tuff för stackarn som köper en 4 år gammal Tesla som aldrig fått service..

Det är såna här saker som kan sänka börsvärdet i längden när saker börjar gå snett, stora mängder bilar som behöver kostsamma reperationer pga överdrivna löften från Tesla är inte bra pr…
Senast redigerad av David86 2021-09-11 kl. 17:31.
Citera
2021-09-11, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu diskuterar vi väl ändå främst hållbarheten samt garantin och frågan om hurvida en Tesla verkligen inte behöver servas.

Om Volvo sa att deras bilar inte behöver service, att den har garanti i 4 år, hade du då tänkt ”men då behöver jag inte serva den”? Dom kan likt Tesla slänga in att man rekommenderas göra x antal punkter varje år, sen när motorn havererar efter 5 år pga oljan är densamma som fylldes i när bilen tillverkades är Volvo fria från ansvar och du ägaren får stå för kostnaden. Det är samma sak med Tesla och deras påståenden. Kolla på serviceprogrammet på vilken bil som helst så ser du snabbt att punkterna som gäller den fossildrivna motorn är ganska få…

Att den är galenskap att köra runt med en bil i flera år utan någon form av service, speciellt gällande bromssystem på en elbil i kalla klimat är bara sunt förnuft. Smällen kan bli tuff för stackarn som köper en 4 år gammal Tesla som aldrig fått service..

Det är såna här saker som kan sänka börsvärdet i längden när saker börjar gå snett, stora mängder bilar som behöver kostsamma reperationer pga överdrivna löften från Tesla är inte bra pr…

Herregud vilken jävla låg nivå. Det finns ingen i det här landet som kör 4 år utan att få sina bromsar kontrollerade genom bilbesiktning.
Citera
2021-09-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
Det där är ju ganska felaktig, eller va ja menar är att dom förstår ju inte att det Musk säljer är löften, drömmar och förhoppningar. och han levererar hela tiden. Faktiska produkter är helt enkelt inte alls det han säljer utan känslan av att det kommer bli bättre och de som lyssnar tillhör en utvald elit, som kommer bli rika. Många behöver den känslan, att allt kommer bli bra och att du är smart.
Bra sammanfattat måste jag erkänna.

Känslan man får i denna tråd är att en Tesla ägare med bil skulle vara något Exklusivt märke av något slag men som i själva verket ligger i klass B ligan .
Dom smartare köper gärna aktier i Tesla men på kort sikt då dessa vet att ett bra Memo från Musk på Twitter kan generera fina slantar..
Man ligger ogärna med hela sitt kapital i en lång Tesla aktie .
Senast redigerad av bratider 2021-09-11 kl. 18:25.
Citera
2021-09-11, 18:24
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Bra sammanfattat måste jag erkänna.

Känslan man får i denna tråd är att en Tesla ägare med bil skulle vara något Exklusivt märke av något slag men som i själva verket ligger i klass B ligan .
Dom smartare köper gärna aktier i Tesla men på kort sikt då dessa vet att ett bra Memo från Musk på Twitter kan generera fina slantar..

Vad är det som är "klass B" med Tesla:s produkter?

Testade Model 3 för inte så länge sen och den kändes väldigt konkurrenskraftig. Jag har faktiskt svårt att komma på en bättre elbil i den prisklassen. Jag personligen hade valt Model Y/3 före EQA, ID4, Polestar 2, Mach-E eller Q4.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-11 kl. 18:28.
Citera
2021-09-11, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Vad är det som är "klass B" med Tesla:s produkter?

Testade Model 3 för inte så länge sen och den kändes väldigt konkurrenskraftig. Jag har faktiskt svårt att komma på en bättre elbil i den prisklassen. Jag personligen hade valt Model Y/3 före EQA, ID4, Polestar 2, Mach-E eller Q4.
Du tycker kvaliteten är utmärkt?
Och själva modellen känns modern ?
Ska man köpa elbil så väntar man till 2022 .
Citera
2021-09-11, 18:33
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Du tycker kvaliteten är utmärkt?
Och själva modellen känns modern ?
Ska man köpa elbil så väntar man till 2022 .

Den exakta bilen som jag testade kändes högkvalitativ, ja. Och modern, ja.
Vad exakt är "klass B" med Tesla:s produkter?

Håller dock med om att det är smart att vänta till åtminstone nästa år.
Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Nissan Ariya, Renault Megan-E och mycket annat. Inte minst Model Y från Berlinfabriken.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-11 kl. 18:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback