2011-04-08, 19:56
Medlem
Thalamuss avatar
Vad har Flashback att säga till om angående detta företag??
Avancerade elbilar känns ju något som borde växa starkt de kommande åren. När oljan stiger i pris och vi möter en eventuell peak oil måste helt enkelt andra lösningar komma.

Tesla verkar ligga väldigt långt framme i utvecklandet av bilar. Speciellt deras Model S ser lovande ut. Den ska dessutom släppas på marknaden nästa år.
http://www.teslamotors.com/models

Ska man vara orolig för oljebolag eller att amerikaner älskar sina högljudda bensinslukare? Kalifornien, där företaget härstammar från, är däremot rätt långt framme när det gäller miljövänligt tänkande.
Citera
2011-04-09, 21:14
Medlem
Läsvärd artikel om Tesla och dess grundare:

http://www.wired.com/magazine/2010/09/ff_tesla/

Jag tänker inte köpa några aktier i Tesla (för hög risk för mig), men jag hejar på dem för allt vad tygen håller!
Citera
2011-04-09, 21:21
Avstängd
fallhöjden är lite för stor i nuläget, men man håller ett öga på aktien.
Citera
2013-02-10, 22:13
Medlem
dkws avatar
Tesla Motors - TSLA (USA)

Ett tips: Köp aktier på Tesla Motors, efter de senaste släppen på Tesla Rodster, Tesla Model S och Tesla model X har värdet stigit enormt. Det är fortfarande ett liten företag i Kalifornien men siffrorna (och magkänslan) säger att du kommer få stor valuta för pengarna

Här kan vi diskutera om Tesla Motors aktier
Citera
2013-02-10, 22:19
Medlem
Kurt1s avatar
Detta kan vara en bra aktie, men när det gäller aktier finns det inget som är säkert. Inga säkra pengar alltså.
Citera
2013-02-10, 22:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Detta är en mycket intressant aktie med tanke på den starka produkten och vilka som ligger bakom. Självklart är det risky, men det här är nog framtiden vad gäller bilar tror jag.
Citera
2013-02-10, 23:03
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dkw
Ett tips: Köp aktier på Tesla Motors, efter de senaste släppen på Tesla Rodster, Tesla Model S och Tesla model X har värdet stigit enormt. Det är fortfarande ett liten företag i Kalifornien men siffrorna (och magkänslan) säger att du kommer få stor valuta för pengarna

Här kan vi diskutera om Tesla Motors aktier

Att aktiekursen stigit betyder ingenting om hur det ska gå i framtiden. Det enda som är säkert i denna bransch är att skojare kommer och går, men att girigheten består. För att det ska vara trovärdigt måste du ge mer info, vad är vinsten, vad är värderingen, hur ser framtidsutsikter ut, konkurrenssituation etc. Som du ser är det ett tufft jobb att gräva sig ner i ett bolag och analysera det. Det är inte för alla. Att bara gå på magkänsla är lika naivt som att bara titta på siffror. När analysen är gjort, när du tittat på hur ledningen agerar i olika situationer och när du har en god förståelse för bolaget, först då kommer magkänslan in. Inte tidigare.
Citera
2013-02-10, 23:12
Medlem
Roadstern är nedlagd, så enbart en bilmodell dvs S till försäljning.
Citera
2013-02-10, 23:13
Medlem
teflonpannan69s avatar
Med tanke på att regeringen Obama mer än gärna sponsrar gröna jobb och ger ut bidrag till gröna företag, så har nog denna aktie enorm potential, i varje fall fram tills att regeringen Obama och demokraterna byts ut, alternativt ny lagstiftning i kongressen.

Dvs, regeringen Obama vill inte att sådana här gröna ''innovativa'' företag ska misslyckas (lite som vindkraftverken i Sverige) och kommer göra mycket för att stödja dem.
Citera
2013-02-10, 23:25
Medlem
Säkra pengar, vart har jag hört den förut?
Citera
2013-02-10, 23:34
Medlem
dkws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
Säkra pengar, vart har jag hört den förut?

Vet inte.

Dock är bensin i all dess form en vara som vi förr eller senare inte kommer ha nog av, dagens ingenjörer har redan utvecklat el-bilen så att den i princip motsvarar vilken annan gas-bil som helst.

Eller vänta nu, jag menade att Tesla Motors har utvecklat denna princip.

Förut var elbilen seg, ful och otroligt ful - vilket den inte är längre (model x är snabbare än porche 911 på 0-100km/h)

Man vill inte vänta för länge med det här läget, NÄR de blir stora så kommer man inte tjäna många kronor på att skaffa aktier där.

Får lite Apple vibbar här, ett företag med stor vision där ledarna i företaget har stora planer med sina elbilar. Idag säljs dem i 31 (eller 36) länder och tesla model S blev slutbokat bara timmar efter att de hade släppt bokningen.

Dock så är det mycket kvar, självklart.

Klarar ett batteri ett nordiskt väder? Nja, troligtvis inte. Men hey, när det uppfinns så stiger värdet ännu mer, och visst tusan kommer det uppfinnas?!

Mvh
Citera
2013-02-11, 00:13
Medlem
Phillemans avatar
edit: ne, ska inte dryga

tar en titt på siffrorna imorn!
Senast redigerad av Philleman 2013-02-11 kl. 00:52.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback