Citat:
Delar i huvudsak ditt synsätt här. Har svårt att, som Jomshof, tycka synd om den som är född i ett muslimskt land. På mig verkar det som något han sa för att uttalandet skulle bli mer konsekvent, om vi utgår från att islam är en vedervärdig religion.Jag har läst koranen och skrivit om detta tidigare. Ja, det finns sådant innehåll i Koranen som uppmuntrar till våld. Det skull
Sedan tror liberaler och neo-konservativa i Sverige och USA att afghaner, kongoleser, kineser, brasilianare osv. tycker som de gör. Så vad är min poäng? Tja, frågan kanske inte direkt är om Islam är "bra" eller "dåligt" men om Islam är bra för oss. För araberna är Islam antagligen något som passar dem. De uppfann religionen. Antagligen för att hålla stammarna samman. Gott så. Däremot är det uppenbart att denna religion inte direkt passar etniska svenskar och egentligen alla europeiska folk. Jag är också skeptisk till om Islam passar östasiatiska folk. Min uppfattning är att också att konfucianism som många kineser tror på (och hittat på) inte direkt passar oss. Vad jag har funderat på är om kristendomen passar oss - jag är inte säker på detta. Vad som definitivt inte passar oss är det vi själva uppfunnit - liberalismen.
Sedan tror liberaler och neo-konservativa i Sverige och USA att afghaner, kongoleser, kineser, brasilianare osv. tycker som de gör. Så vad är min poäng? Tja, frågan kanske inte direkt är om Islam är "bra" eller "dåligt" men om Islam är bra för oss. För araberna är Islam antagligen något som passar dem. De uppfann religionen. Antagligen för att hålla stammarna samman. Gott så. Däremot är det uppenbart att denna religion inte direkt passar etniska svenskar och egentligen alla europeiska folk. Jag är också skeptisk till om Islam passar östasiatiska folk. Min uppfattning är att också att konfucianism som många kineser tror på (och hittat på) inte direkt passar oss. Vad jag har funderat på är om kristendomen passar oss - jag är inte säker på detta. Vad som definitivt inte passar oss är det vi själva uppfunnit - liberalismen.
I arabvärlden passar den säkert utmärkt. Säkert även i Iran och Afghanistan. I Pakistan är de fanatiker, men i Indien pågår alltid religiösa stridigheter. Vet inte vad jag tror där.
Citat:
Har fått uppfattningen att många rättroende muslimer är förbjudna att engagera sig politiskt och tom. rösta. Röstar de gör de det antagligen på det parti den lokala imamen rekommenderar. Socialbidrag tycks populärt eftersom det ger dem möjligheten att fortsätta leva på sitt traditionella sätt utanför det omgivande samhället.
Ja, Islam är en illiberal världsåskådning och Kristersson och våra etablissemangspolitiker tenderar att projicera sina egna värderingar på muslimer som tolkar religionen Islam. Problemet med det mångkulturella samhället är eliternas värderingarna hela tiden krockar med minoriteterna. I Frankrike har Macron gett sig på muslimerna och kräver att de faller in i det liberala ledet. Den muslimska populationen är ungefär 6% i Frankrike. Ungefär 6% av Sveriges befolkning är muslimsk. Frågan är varför religiösa muslimer i Sverige inte engagerar sig politiskt. Det finns förvisso svårigheter på grund av etnisk konflikt mellan dem. Det finns nästan 100,000 somalier i Sverige. De har alla möjligheter att driva sina frågor. Som Vryzas påpekade så pågår det i Södertälje. Faktum är att invandrare överlag bör engagera sig politiskt och forma egna partier. Om jag skall vara ärlig så uppfattar jag nog Bonnierliberalerna som ett större problem än ett hundratal islamister som läser koranen och springer i moskén.