Citat:
Ursprungligen postat av
Cheddarjoe
Hur har du fått så hög ersättning från aktivitetetstöd, som går genom AF när A kassan tar slut va?
Japp. 1000kr dag får jag i aktivitetsstöd. Jobbade för 20 år sedan på ett lager som truckförare. Min månadslön idag uppskattar dom till +33 000kr i månaden. Om jag jobbade kvar där alltså.
"Om du har tjänat mer än 33 000 kronor per månad i genomsnitt under det senaste året, får du den högsta dagpenningen" Men jag gick in och började stämpla 2001.
Jag sa ju när jag jobbat där 6 månader att jag skulle ha semester och leva stämpellivet. Fungerade jävligt bra. Stämplade tre 300 dagars perioder. Var på åtgärder några månader ibland. Men nu... Inte gjort något på väldigt många år. Jag behöver inte.
Träffar på gamla arbetskamrater ibland som inte tror det är sant att jag klarat av det här i 20år.
Nu är jag så förbannad på allt larv med corona så jag tänker bara på att äta, träna, växa och må bra. Och det går så sagolikt bra nu så jag kanske dör snart.
Hade ett roligt samtal med min arbetsförmedlare. Hon förstod vad jag ville. Hon sa: Fortsätt bara söka lite jobb. Och det gör jag. Men jag låtsas bara att jag sökt jobben. Var bara något år sedan jag sökte ett jobb för första gången. Vilket jag fick. Jag var där tre timmar innan dom skickade hem mig. Jag var inte riktigt nykter. Jag kollade på klockan, tyckte jag jobbat många timmar. Men var bara tre timmar. Och det var i lunchrummet. Satt och gapade om saker och ting. Men någon tjallade. Eller som dom säger idag: Någon golade.
Idag är det så mycket skitjobb med dåligt betalt. Men när jag jobbade, så var det 2skift på ackord och körde även extra och på helger. Ursinnigt jobbande i 6 månader.