2021-02-28, 21:21
Medlem
Doktorphils avatar
När man läser vissa svar i tråden förstår man varför det går utför för landet Sverige.
Citera
2021-02-28, 21:26
Medlem
LillTurkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hur har du fått så hög ersättning från aktivitetetstöd, som går genom AF när A kassan tar slut va?

Japp. 1000kr dag får jag i aktivitetsstöd. Jobbade för 20 år sedan på ett lager som truckförare. Min månadslön idag uppskattar dom till +33 000kr i månaden. Om jag jobbade kvar där alltså.

"Om du har tjänat mer än 33 000 kronor per månad i genomsnitt under det senaste året, får du den högsta dagpenningen" Men jag gick in och började stämpla 2001.

Jag sa ju när jag jobbat där 6 månader att jag skulle ha semester och leva stämpellivet. Fungerade jävligt bra. Stämplade tre 300 dagars perioder. Var på åtgärder några månader ibland. Men nu... Inte gjort något på väldigt många år. Jag behöver inte.

Träffar på gamla arbetskamrater ibland som inte tror det är sant att jag klarat av det här i 20år.

Nu är jag så förbannad på allt larv med corona så jag tänker bara på att äta, träna, växa och må bra. Och det går så sagolikt bra nu så jag kanske dör snart.

Hade ett roligt samtal med min arbetsförmedlare. Hon förstod vad jag ville. Hon sa: Fortsätt bara söka lite jobb. Och det gör jag. Men jag låtsas bara att jag sökt jobben. Var bara något år sedan jag sökte ett jobb för första gången. Vilket jag fick. Jag var där tre timmar innan dom skickade hem mig. Jag var inte riktigt nykter. Jag kollade på klockan, tyckte jag jobbat många timmar. Men var bara tre timmar. Och det var i lunchrummet. Satt och gapade om saker och ting. Men någon tjallade. Eller som dom säger idag: Någon golade.

Idag är det så mycket skitjobb med dåligt betalt. Men när jag jobbade, så var det 2skift på ackord och körde även extra och på helger. Ursinnigt jobbande i 6 månader.
Citera
2021-02-28, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillTurken
Japp. 1000kr dag får jag i aktivitetsstöd. Jobbade för 20 år sedan på ett lager som truckförare. Min månadslön idag uppskattar dom till +33 000kr i månaden. Om jag jobbade kvar där alltså.

"Om du har tjänat mer än 33 000 kronor per månad i genomsnitt under det senaste året, får du den högsta dagpenningen" Men jag gick in och började stämpla 2001.

Jag sa ju när jag jobbat där 6 månader att jag skulle ha semester och leva stämpellivet. Fungerade jävligt bra. Stämplade tre 300 dagars perioder. Var på åtgärder några månader ibland. Men nu... Inte gjort något på väldigt många år. Jag behöver inte.

Träffar på gamla arbetskamrater ibland som inte tror det är sant att jag klarat av det här i 20år.

Nu är jag så förbannad på allt larv med corona så jag tänker bara på att äta, träna, växa och må bra. Och det går så sagolikt bra nu så jag kanske dör snart.

Hade ett roligt samtal med min arbetsförmedlare. Hon förstod vad jag ville. Hon sa: Fortsätt bara söka lite jobb. Och det gör jag. Men jag låtsas bara att jag sökt jobben. Var bara något år sedan jag sökte ett jobb för första gången. Vilket jag fick. Jag var där tre timmar innan dom skickade hem mig. Jag var inte riktigt nykter. Jag kollade på klockan, tyckte jag jobbat många timmar. Men var bara tre timmar. Och det var i lunchrummet. Satt och gapade om saker och ting. Men någon tjallade. Eller som dom säger idag: Någon golade.

Idag är det så mycket skitjobb med dåligt betalt. Men när jag jobbade, så var det 2skift på ackord och körde även extra och på helger. Ursinnigt jobbande i 6 månader.

Fyfan va klockrent
Men jag måste bara fråga vad har du gjort under dagarna undet alla dessa år bara glidit eller hållit på med hobbies?
Jag var nämligen hemma ett halvår utan jobb när jag gick ut gymnasiet vilket under sommarn var skoj men när vintern började så kom deprisionen därefter och vände på dygnet o mådde tillslut piss.
Men nu snart 10 år senare så inser jag att kag säkert hade gjort annorlunda nu nu hade jag passat på att utöva massa ute aktivititer medans solen är framme o sånt och sett till att alltid vakna en viss tid o hålla dygnsrytmen
Citera
2021-02-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Tror att din teori kan stämma men jag tror även att man ansågs som ett rikspucko om man inte arbetade. Alla gjorde det bara, det var lika kutym som det är att andas. De enda få som stannade hemma och sket i jobb och allting var pundare/kriminella och dom gick att räkna på en hand i varje stad. Idag kryllar de tyvärr.

Ja, det stämmer. Förr skämdes folk över att inte kunna klara sig själv. Det ansågs pinsamt att bli buren av myndigheter.
Citera
2021-02-28, 22:03
Medlem
AlternativLivsstils avatar
Helt klart att jobba i längden. Visst, det kan vara skönt att chilla ett par månader på akassa, men till slut börjar man må psykiskt dåligt, man börjar kröka, man vänder på dygnet... osv.

Jobb är det enda som håller en ”sane” i längden.
Citera
2021-02-28, 22:05
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herb-smoke
Jag förstår att det kan vara svårt för er millenials att förstå men det är alltså så att tidigare generationer har knegat inte bara för sin egna personliga vinning utan även för kollektivet. Tanken är att det som gynnar kollektivet även gynnar dig i det lite längre perspektivet. Därför har ni sedan kunnat få allt serverat under hela livet. Det handlar inte bara om hur mycket en själv kan suga ut på bekostnad av andra. Ju mer du själv bidrar med, ju mer kommer finnas för dig att ta del av vid behov i framtiden.
Om kollektivet stulit fördjävla massa pengar redan då? Ja just stulit, ej skatt, även om skatt är stöld. Skatt har också plöjts in enorma summor på. Vad göra sedan då?
Citera
2021-02-28, 22:11
Medlem
Haha, och så undrar ni varför killen som kör BMWn har dyra kläder och åker på semester. Han jobbar. Man måste börja jobba för att kunna bygga sin framtid. Man pluggar medans man jobbar, man bygger och utvecklar sig själv. Utvecklingen är exponentiell. Från 16000 i månaden till 25000, sen till 40tkr, osv...
Citera
2021-02-28, 22:13
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
När jag flyttade hemifrån fick jag lära mig att privatpersoner ska arkivera viktiga papper också, inte bara företag. Så jag sparade mina räkningar, utdrag, pensionsbrev, lönespecar, försäkringar i tio hela år. Hade en hel rad arkivboxar. Numera sparar jag i pärm/ar, men bara fem år.

Hur fan kan man vara så oförsiktig?

Får du fortfarande lönebesked och räkningar på papper?
Citera
2021-02-28, 22:19
Medlem
LillTurkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Fyfan va klockrent
Men jag måste bara fråga vad har du gjort under dagarna undet alla dessa år bara glidit eller hållit på med hobbies?
Jag var nämligen hemma ett halvår utan jobb när jag gick ut gymnasiet vilket under sommarn var skoj men när vintern började så kom deprisionen därefter och vände på dygnet o mådde tillslut piss.
Men nu snart 10 år senare så inser jag att kag säkert hade gjort annorlunda nu nu hade jag passat på att utöva massa ute aktivititer medans solen är framme o sånt och sett till att alltid vakna en viss tid o hålla dygnsrytmen

Lagat mat och tränat. Sovit. Det är det bästa jag vet. Och det är faktiskt väldigt mycket för maten jag vill leva så här. Förr åt jag varannan timme, 8ggr per dag. Nu äter jag 5-6ggr bara. Men jag lagar maten. Riktig mat. Handlar mat varje dag. Det är min hemlighet. Jag gick upp ca 50kg på det här sättet. Från att vara stor till att bli, ja XXXXXL stor. 5XL eller 6XL klädstorlek. Det handlar om mat. Och lite steroider...

Jag retar ju folk så jävligt. Hela tiden, hela mitt liv. Det här med mitt aktivitetsstöd har ju fått folk bli så arga så dom håller käft och vill inte se mig. Lika bra det. Jag ska växa.
Citera
2021-02-28, 22:35
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Lagat mat och tränat. Sovit. Det är det bästa jag vet. Och det är faktiskt väldigt mycket för maten jag vill leva så här. Förr åt jag varannan timme, 8ggr per dag. Nu äter jag 5-6ggr bara. Men jag lagar maten. Riktig mat. Handlar mat varje dag. Det är min hemlighet. Jag gick upp ca 50kg på det här sättet. Från att vara stor till att bli, ja XXXXXL stor. 5XL eller 6XL klädstorlek. Det handlar om mat. Och lite steroider...

Jag retar ju folk så jävligt. Hela tiden, hela mitt liv. Det här med mitt aktivitetsstöd har ju fått folk bli så arga så dom håller käft och vill inte se mig. Lika bra det. Jag ska växa.
Du kanske har outat dig för AF nu så det blir andra bullar.
Citera
2021-02-28, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFred
Vad hade ni valt?
Sitta hemma och ha det skönt i 1 år och 2 månader och få 13,500kr eller jobba heltid och få 25,000kr? Allt är före skatt

Jobba, annars sitter du utan A-kassa och utan jobb om 14 månader.
Citera
2021-02-28, 22:43
Medlem
Citat:

Okej då förstår jag att du trivs för du har ju ett mål och det är att bli bättre i gymmet tror det var där jag faila när jag var ledig hade liksom inga ambitioner eller hobbies inte konstigt man blir trött på livet då
Trots att jag arbetar nu så försöker jag hitta vad jag gillar i livet men märkt att träning ute i friska luften får mig att mp bra så satsar mycket på skogpromenader utegym o annat och skulle nog göra samma sak om jag blev arbetslös
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in