2021-02-27, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonTrump
Äsch skiter faktiskt i de två månaderna, alltså månaderna innan jag skrev in mig hos AF. Orkar inte bry mig

Jag har inget att säga mer än att det var en jobbig tid efter att jag blev frisläppt, och att jag inte tänkte på att skriva in mig eller söka arbete direkt.

Tack så mycket för dina svar förresten. Uppskattas verkligen!

Precis som det sägs, tiden du inte varit inskriven på AF får du ingen ersättning för. Men enligt den infon jag fått, så ersätter a-kassan från det att du skrev in dig. För mig diffar det en vecka eller så, mellan AF och min ansökan till a-kassan, och det var inga problem enligt unionens a-kassa.

Ett tips, helt ot, om dina päron hjälper till, låt de inte skicka in pengar på dina konton, eftersom om det strular kanske du vill få försörjningsstöd. Blir svårt att förklara stora insättningar då.
Citera
2021-02-27, 15:41
Medlem
killawifes avatar
Du kan använda dina lönespecar som underlag för att bevisa att du arbetat. Förutsatt att du fått lönespecar då. Räkna med motstånd och elände då A-kassan inte direkt är kända för sin smidighet och lyhördhet.
Citera
2021-02-27, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är lagstiftat. Arbetsgivaren är skyldig att skriva ett arbetsgivarintyg. Det finns en färdig mall. Om det är konkursförvaltare som har hand om företaget nu, så är det denna person som ska skriva intyget
Vad är straffet, för ett konkursbo, att INTE skriva ut ett intyg?
Citera
2021-02-27, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Precis som det sägs, tiden du inte varit inskriven på AF får du ingen ersättning för. Men enligt den infon jag fått, så ersätter a-kassan från det att du skrev in dig. För mig diffar det en vecka eller så, mellan AF och min ansökan till a-kassan, och det var inga problem enligt unionens a-kassa.

Ett tips, helt ot, om dina päron hjälper till, låt de inte skicka in pengar på dina konton, eftersom om det strular kanske du vill få försörjningsstöd. Blir svårt att förklara stora insättningar då.

Stort tack för förklaringen och tipsen min vän!
Citera
2021-02-27, 20:15
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Du kan använda dina lönespecar som underlag för att bevisa att du arbetat. Förutsatt att du fått lönespecar då. Räkna med motstånd och elände då A-kassan inte direkt är kända för sin smidighet och lyhördhet.
Vet ej om jag har nån liggandes. Kan jag använda blanketten beskedet om uppsägning på grund av arbetsbrist som intyg också? Där står det att min uppsägningstid är 4 månader samt konkursförvaltarens namnteckning.
Citera
2021-02-27, 21:31
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Vet ej om jag har nån liggandes. Kan jag använda blanketten beskedet om uppsägning på grund av arbetsbrist som intyg också? Där står det att min uppsägningstid är 4 månader samt konkursförvaltarens namnteckning.

Nej, du måste ha ett dokument som visar att du fått lön från ett företag och vad lönen var. I vissa fall har folk kunnat använda kontoutdrag som visar deras lön, men som sagt så är det svårt att få akassan att acceptera detta.
Citera
2021-02-27, 23:09
Medlem
MrFreds avatar
Få 13.500kr av A-kassa eller jobba heltid för 25.500kr?

Vad hade ni valt?
Sitta hemma och ha det skönt i 1 år och 2 månader och få 13,500kr eller jobba heltid och få 25,000kr? Allt är före skatt
Citera
2021-02-27, 23:14
Avslutad
Hemma och spela Mario!
Citera
2021-02-27, 23:15
Medlem
Fettsugnings avatar
Jobba. Det är stor skillnad i inkomst och jag har något att göra om dagarna.
Citera
2021-02-27, 23:20
Medlem
Så du har en urusel A-kassa på 9500 efter skatt och jämför det med 17 000 som du får av att jobba.

Du kan lugnt räkna med att AF kommer jaga dig. Du måste skicka in aktivitetsrapporter och efter en tid får du gå och städa hos Samhall.

Lycka till!
Citera
2021-02-27, 23:22
Medlem
Vart hemma och äga sin egen tid.
Citera
2021-02-27, 23:27
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jobba. Det är stor skillnad i inkomst och jag har något att göra om dagarna.

Där är också utgifter i att arbeta. Jag hade valt att gå hemma och utveckla ett projekt - typ programmering eller utbilda mig dvs så länge där inte är några större krav och klipp och klistra möten varje vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in