2021-02-28, 01:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Pratade med dom idag faktiskt, det var dom som sa att ett intyg krävdes och därefter ringde jag konkursförvaltaren så arbetsförmedlingen känner inte till knipan jag befinner mig i, men dom vet inte hur svårt jag har det. Dom tror att jag bara kan be om ett intyg från min arbetsgivare, om det ändå vore så enkelt. Fan vissa arbetare har det så lätt, kan bara få arbetsintyg från höger och vänster. Jag fick inte ens ett anställningsavtal när jag började på mitt jobb, ingen fick det.
Uj! Jag skulle aldrig någonsin jobba en dag utan sådant.. ALLA mina arbetsgivare har fixat kontrakt första dagen.
Citera
2021-02-28, 01:06
Medlem
neuron-drones avatar
Vilket jobb har så usel lön? Jag jämför med min kompis som har ett industrijobb, lite varierande lön men i snitt 30 000 efter skatt. Låter som beroende på hyran skulle man även kunna få soc med den låga A-kassan.

Kan man jobba finns det alltid chans att få ett bättre jobb. Får du ett välbetalt jobb till sist kanske du kan gå ner i timmar och ha bra ekonomi och inte jättemycket arbetstid. Har man massa hål i sin karriär så lär man inte avancera.

Sitta hemma och spela TV-spel är bara kul så länge man har råd med TV-spelen.
Citera
2021-02-28, 01:09
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag är osäker på om jag har nån specifikation liggandes kvar någonstans. Jag får väl leta lite, slängde ju dom flesta som jag fick utdelade till mig.

EDIT: Om det skulle vara så att man blir helt ersättningslös, kan man då vända sig till soc?
När jag flyttade hemifrån fick jag lära mig att privatpersoner ska arkivera viktiga papper också, inte bara företag. Så jag sparade mina räkningar, utdrag, pensionsbrev, lönespecar, försäkringar i tio hela år. Hade en hel rad arkivboxar. Numera sparar jag i pärm/ar, men bara fem år.

Hur fan kan man vara så oförsiktig?
Citera
2021-02-28, 01:10
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Ta Akassa men du måste ha låga utgifter och göra något litet arbete svart eller kanske hålla på med aktier? Men man behöver ha en sysselsättning oavsett.

Akassa är också tidsbegränsat. Man kan dock arbeta ett tag igen och sedan akssa igen. Men grejen är den du måste ha låga Månadsavgifter.

Fick jag välja hade jag tagit arbete pga att man får en rutin och ja man jobbar liksom. Men akassa går också.
Citera
2021-02-28, 01:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFred
Vad hade ni valt?
Sitta hemma och ha det skönt i 1 år och 2 månader och få 13,500kr eller jobba heltid och få 25,000kr? Allt är före skatt
Jobba så klart, men inte heltid för den lönen. Det gör inget. Jag jobbar gärna lite deltid.
Citera
2021-02-28, 01:11
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vilket jobb har så usel lön? Jag jämför med min kompis som har ett industrijobb, lite varierande lön men i snitt 30 000 efter skatt. Låter som beroende på hyran skulle man även kunna få soc med den låga A-kassan.

Kan man jobba finns det alltid chans att få ett bättre jobb. Får du ett välbetalt jobb till sist kanske du kan gå ner i timmar och ha bra ekonomi och inte jättemycket arbetstid. Har man massa hål i sin karriär så lär man inte avancera.

Sitta hemma och spela TV-spel är bara kul så länge man har råd med TV-spelen.
Vad är poängen liksom att tjäna 10 k mer i månaden? Samma skit egentligen. Vad ska du göra på håltimmarna?
Citera
2021-02-28, 01:14
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
Vad är poängen liksom att tjäna 10 k mer i månaden? Samma skit egentligen. Vad ska du göra på håltimmarna?

Jag har 12 K i månaden (netto) och begränsade nöjen och jag klarar mig nästan inte ekonomiskt. Så jag undrar hur man ska klara sig på flera tusen mindre. Iofs om man sitter på skitbilligt boende. Betalar 6 K för min lägenhet och det är rätt normalt.
Citera
2021-02-28, 01:14
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Har du ett boende en bil är skuldfri har barn kan du garanterat må bättre än någon med 50 k i lön.
Citera
2021-02-28, 01:15
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag har 12 K i månaden och begränsade nöjen och jag klarar mig nästan inte ekonomiskt. Så jag undrar hur man ska klara sig på flera tusen mindre. Iofs om man sitter på skitbilligt boende. Betalar 6 K för min lägenhet och det är rätt normalt.
Man har bostadsbidrag upp till 30 bast sen efter 30 om du har barn...
Citera
2021-02-28, 01:16
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Gillar verkligen att folk tror att a-kassa är lika med att gå hemma och ha det skönt.

Det är inte jättehöga krav som ställs på en. (Blev uppsagd pga företagets dåliga ekonomi). Men det är jobbigt att behöva ha ångest över att gå hema och inte göra något eller bidra. Beror nog också vem du är som person och vad du har för utbildning. Bör vara lättare för akademiker.
Citera
2021-02-28, 01:18
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Exvis Akassa 14000 bostadsbidrag 2000 barnbidrag 1250 lägsta föräldrar ledighet 600 blir ju runt 18 000 efter skatt. Sen om du har hyra 6k el mobil bredband bilförsäkring hemförsäkring förskoleavgift. Då kan du lätt ha 8-9000 över. Sen bränner du 200 kr per dag säger vi vilket blir 6000 och så sparar du 2-3000 kr per månad .Man kan lätt spara mellan 20-30 k per år. 18000 efter skatt är väl runt 24 000 kr. Så tänk om du nu gör något vid sidan om exvis aktier eller jobbar nånstans lite svart.sen har du barn får du 150 dagar extra akassa även skatten kommer snart liksom .Men som sagt det gäller att vara skuldfri.
Senast redigerad av ZlatanStatyn 2021-02-28 kl. 01:25.
Citera
2021-02-28, 01:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Gillar verkligen att folk tror att a-kassa är lika med att gå hemma och ha det skönt.

För 30 år sen var det rätt ok om man bara såg till att söka lite jobb då och då men nu tror jag inte det är någon dans på rosor. Man ska söka x antal jobb i veckan, träffar hos AF och liknande. 100 gånger bättre med ett jobb med 25000 i lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in