2021-02-28, 23:10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Får du fortfarande lönebesked och räkningar på papper?
Mail, men man har väl skrivare eller skriver ut på jobbet?
Citera
2021-02-28, 23:19
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Mail, men man har väl skrivare eller skriver ut på jobbet?

Varför skulle man göra det?

Jag har aldrig i hela mitt liv behövt gräva fram en gammal räkning, men skulle något sådant behov uppstå så räknar jag med att de ligger kvar i internetbanken.

Samma med lönebesked: de finns förstås elektroniskt tillgängliga, i alla fall så länge jag inte får sparken och blir utestängd från min arbetsgivares HR-system. Byter jag jobb så vet jag inte i vilket skede jag skulle vara betjänt av att ha en pärm med gamla utskrivna lönebesked hemma.
Citera
2021-02-28, 23:22
Medlem
Utan lönespec åker du dit för skattebrott och får betala själv alla månaders skatter+40% skattetillägg.. A-kassa kan du glömma också om du inte kan lägga fram lönespecsen.
Citera
2021-02-28, 23:53
Medlem
LillTurkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Okej då förstår jag att du trivs för du har ju ett mål och det är att bli bättre i gymmet tror det var där jag faila när jag var ledig hade liksom inga ambitioner eller hobbies inte konstigt man blir trött på livet då
Trots att jag arbetar nu så försöker jag hitta vad jag gillar i livet men märkt att träning ute i friska luften får mig att mp bra så satsar mycket på skogpromenader utegym o annat och skulle nog göra samma sak om jag blev arbetslös

Är helt omöjligt att jag ska tröttna på mitt liv. Jag är på gymmet varje dag. Mina vänner är där. Vi är på kontoret om vi inte är inne i gymmet. Och jag lagar min mat där i deras kök. Och äter. Jag kan satsa allt jag har av min tid på det här.

Jag minns Sten Wigstrand, en svensk bodybuilders svar på frågan: "Vad jobbar du med"? Chockad sa han: Jobbar? Jag jobbar inte, jag stämplar. Jag förstår mig inte på dom som jobbar samtidigt som dom satsar på att bli så bra bodybuilders som möjligt. Man kan inte ha ett normalt jobb som bodybuilder. Man måste ju äta och vila, SOVA"

Så gymmet är ju som min arbetsplats. Jag drar dit efter frukost. Ca 12.00. Jag gillar inte förmiddagar. Då sover jag.
Citera
2021-03-01, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Om kollektivet stulit fördjävla massa pengar redan då? Ja just stulit, ej skatt, även om skatt är stöld. Skatt har också plöjts in enorma summor på. Vad göra sedan då?

Vad du ska göra sedan? Slänga din offerkofta är väl det enda tipset jag kan ge dig. Resten måste du komma på själv. Det är ingen som har stulit något från dig. Tvärt om har du troligtvis fått bättre förutsättningar än 90% av världens befolkning för ett trivsamt liv.
Citera
2021-03-01, 00:15
Bannlyst
Om du kör A-kassa ett tag, så länge du kan, kommer du säkert snart få ett bra erbjudande som marknadschef eller t o m VD på nåt av börsens större bolag.

Eller inte.
Citera
2021-03-01, 00:15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
När jag flyttade hemifrån fick jag lära mig att privatpersoner ska arkivera viktiga papper också, inte bara företag. Så jag sparade mina räkningar, utdrag, pensionsbrev, lönespecar, försäkringar i tio hela år. Hade en hel rad arkivboxar. Numera sparar jag i pärm/ar, men bara fem år.

Hur fan kan man vara så oförsiktig?
Olika personer är bra på olika goda rutiner - en del har aldrig missat att borta tänderna minst två gånger om dagen, andra tycker att de är fullständigt självklart att ha stenhård koll på sina inkomster och utgifter i en månatlig budget och vissa kan inte tänka sig att slänga ett enda kvitto eller betald faktura. Det som är självklart för en person kan för en annan person vara något som de aldrig ens tänkt tanken på att göra.
Citera
2021-03-01, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillTurken
Är helt omöjligt att jag ska tröttna på mitt liv. Jag är på gymmet varje dag. Mina vänner är där. Vi är på kontoret om vi inte är inne i gymmet. Och jag lagar min mat där i deras kök. Och äter. Jag kan satsa allt jag har av min tid på det här.

Jag minns Sten Wigstrand, en svensk bodybuilders svar på frågan: "Vad jobbar du med"? Chockad sa han: Jobbar? Jag jobbar inte, jag stämplar. Jag förstår mig inte på dom som jobbar samtidigt som dom satsar på att bli så bra bodybuilders som möjligt. Man kan inte ha ett normalt jobb som bodybuilder. Man måste ju äta och vila, SOVA"

Så gymmet är ju som min arbetsplats. Jag drar dit efter frukost. Ca 12.00. Jag gillar inte förmiddagar. Då sover jag.
Låter spontant som helt bortkastade år om du inte kan göra någon seriös karriär på det och dra in ordentligt med deg som kroppsbyggare eller annan idrottare och sedan leva gott på pengarna när man är 35+

Kan man ens göra en seriös satsning när det kommer till mat, steroider mm på ynka 16 000?
Bor du hemma eller nått?
Senast redigerad av Regnpojken 2021-03-01 kl. 00:29.
Citera
2021-03-01, 00:36
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
25 papp före skatt? Skämtar du?
Jag plockar ut 30 papp, efter skatt i Norge.
Ja, det är en skandal hur norrmännen diskriminerar svenska gästarbetare. Svenskarna är Norges polacker.

Menar du att det är bättre för TS att vara arbetslös i Sverige än att försöka bli gästarbetare i Norge?
Citera
2021-03-01, 01:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrFred
Vad hade ni valt?

Sitta hemma och ha det skönt i 1 år och 2 månader och få 13,500kr eller jobba heltid och få 25,000kr? Allt är före skatt.

Med en sådan stor inkomstskillnad är det inget snack om saken. Jag hade valt arbetet, även om jag på förhand hade vetat om att jag inte skulle tycka om det.

Som jag ser det finns det överhuvudtaget inte någon fördel med att vara arbetslös. Möjligen att man får sova ut ordentligt om morgnarna. Det är dock en klen tröst när man börjar inse att hårt arbetande personer i den omedelbara omgivningen lyckas så mycket bättre på så gott som alla fronter i livet.
Citera
2021-03-01, 01:49
Medlem
LillTurkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Låter spontant som helt bortkastade år om du inte kan göra någon seriös karriär på det och dra in ordentligt med deg som kroppsbyggare eller annan idrottare och sedan leva gott på pengarna när man är 35+

Kan man ens göra en seriös satsning när det kommer till mat, steroider mm på ynka 16 000?
Bor du hemma eller nått?

Jag är rejält 35+. Och jag bor naturligtvis inte hemma hos föräldrarna mina om det är det du menar.

Maten betalar jag för men inte för steroiderna. Tvärtom faktiskt. Inte bara mat jag lagar.

Finns så många svenska bodybuilders som valt att inte jobba. Många av dom får ju en viss inkomst genom försäkringskassan eller A-kassan om dom nu jobbat nyligen. Martin Kjellström fick ju sjukpenning. Bodybuilders är oftast värdelösa på att jobba. Det är helt enkelt för att dom inte vill jobba. Jag kände mer seriösa bodybuilders förr. Nuförtiden. Jag anser inte att det är seriöst nuförtiden. Det var bäst på 90-talet. Då var det ju en jävla massa bodybuildingtävlingar i Sverige. Och det var tillåtet med steroider för eget bruk fram till 1999. 1 april 1999 faktiskt. Jag trodde det var ett aprilskämt.
Citera
2021-03-01, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFred
Vad hade ni valt?
Sitta hemma och ha det skönt i 1 år och 2 månader och få 13,500kr eller jobba heltid och få 25,000kr? Allt är före skatt

Hade nog föredragit att sitta hemma och ha de skönt och belasta samhället 1 år och 2 månader.

Om du jobbar betalar du som sagt skatt. Skillnaden efter skatt bli inte så stor, du plockar hem 19k netto.

Sen är ju en fråga vad du ska göra under tiden du lyfter 13 500 kr/mån viktig. Studera? Supa? Soffan?

Kan man få in lite studerande under tiden man lyfter de 1 år och 2 mån är ju livet finemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in