Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-04-25, 14:01
  #1
Medlem
SweTechs avatar
I den här tråden kommer alla frågor och diskussioner om akassor ske.

Alla trådar som skapas kommer att antingen sammanfogas med denna, låsas eller att slängas, dock kommer det inte finnas några andra akassetrådar i Arbetsliv och Arbetsmarknad.

//Moderator
__________________
Senast redigerad av SweTech 2009-10-20 kl. 11:20. Anledning: göra en akassetråd
Citera
2004-07-10, 04:55
  #2
Medlem
Franheims avatar
Arbete utomlands + A-kassa

Jag undrar om det går att rensa fisk i Norge samtidigt som man får A-kassa.
Hur bra koll har A-kassan?
Citera
2004-07-10, 13:08
  #3
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Beroende på vilken A-kassa du tillhör, vissa har järnkoll, andra ingen.
Citera
2004-08-20, 15:45
  #4
Medlem
morsuss avatar
plugga + A-kassa!?

Jag har fått reda på att om man pluggar halvtid så kan man få full A-kassa men om man blir erbjuden ett jobb så måste man ta det annars kan man bli återbetalningsskyldig.. fast från ett annat håll hörde jag att samma regler gäller som när man går arbetslös, alltså om man tackar nej till ett jobb så sänks A-kassan till 75%, tackar du nej igen 50% osv...

Jag undrar alltså om nån har erfarenhet av detta jag skrev ovan som stämmer!? E det alt. 2 som stämmer e det ju lugnt men om man blir återbetalningsskyldig så e det katastrof!

Mvh
Citera
2004-08-22, 12:38
  #5
Medlem
ska jag va ärlig har jag för mig att man nyligen har ändrat så man får inte stämpla alls om studerar det va iallafall ett jävla liv om det för nått år sedan. Kan ju iförsig ändrat det igen men vet inte...
Citera
2004-08-22, 19:12
  #6
Medlem
en gubbe i min klass pluggar 50% och får a kassa. gjorde det iaf förra året.
Citera
2004-08-22, 23:18
  #7
Medlem
bogusmannens avatar
.

Citat:
Ursprungligen postat av snor
ska jag va ärlig har jag för mig att man nyligen har ändrat så man får inte stämpla alls om studerar det va iallafall ett jävla liv om det för nått år sedan. Kan ju iförsig ändrat det igen men vet inte...


Funderade själv på att plugga med akassa nyligen och fick det berättat för mig av två olika handläggare att enligt reglerna ska vara tillåtet att studera i VISS utsträckning med bibehållen a-kassa, och metall drog gränsen vid 50% studiefart, men de kunde inte svara på vad andra a-kassor har för regler.
Citera
2004-08-28, 17:16
  #8
Medlem
akassa, vad kan dom begära?

lite frågor om när man går på akassa

kan dom begära att man flytter?
eller hur många timmar per dag är rimlig restid till ett jobb?

och finns det kvar hur långt under sin förra lön man bör acceptera?
Citera
2004-08-31, 12:53
  #9
Medlem
Som jag fattat det så kan du gå 100 dagar innan du måste söka jobb utanför ditt närområde. Efter det får du vara beredd på att flytta.
1 timmas pendling i varje riktning är nog nån tumregel har jag för mig.
Vad lönen anbelangar så kan du inte tacka nej till ett erbjudet jobb även om pengarna suger. Isf sänker dom din akasse-ersättning.
Däremot så behöver man väl inte lägga ner själ och hjärta i ansökningar till sådana jobb.

Finns nog säkert mer info om detta på arbetsförmedlingens sida om du kollar runt lite.
Citera
2004-08-31, 13:40
  #10
Medlem
du har rätt o tacka nej till jobb som understiger 10% av din akassa!
Citera
2004-08-31, 18:36
  #11
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helixx
du har rätt o tacka nej till jobb som understiger 10% av din akassa!

Antar att du menar jobb där lönen understiger 90 % av din a-kassa.
Citera
2004-08-31, 20:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Antar att du menar jobb där lönen understiger 90 % av din a-kassa.

Ja jo de var så ja mena.... Kan inte va på topp jämt!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback