2013-02-08, 23:45
Medlem
Freeedriiks avatar
Jag är medlem i If metall sedan 8 eller 9 månader nu och jobbat 6 eller 7 månader utav dom och varit sjukskriven 2. Jag kommer förmodligen att bli uppsagd nu nästa vecka och har då en månads uppsägningstid. Jag antar då att jag inte kommer att få någon a kassa, utan grundbelopp på 320 kronor om dagen?

Jag bara undrar om det inte finns något sätt att få annan ersättning? jag kan omöjligt leva på det just nu jag skaffat lägenhet osv i den vevan som jag började jobba och den är det tex 3 månaders uppsägningstid på.
Citera
2013-02-09, 01:48
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freeedriik
Jag är medlem i If metall sedan 8 eller 9 månader nu och jobbat 6 eller 7 månader utav dom och varit sjukskriven 2. Jag kommer förmodligen att bli uppsagd nu nästa vecka och har då en månads uppsägningstid. Jag antar då att jag inte kommer att få någon a kassa, utan grundbelopp på 320 kronor om dagen?

Jag bara undrar om det inte finns något sätt att få annan ersättning? jag kan omöjligt leva på det just nu jag skaffat lägenhet osv i den vevan som jag började jobba och den är det tex 3 månaders uppsägningstid på.

Har du ej varit medlem i a-kassan i minst 12 månader kan du endast få grundbeloppet vilket är som mest 320 kr per dag (fem ersättningsdagar per vecka) före skatt.

Annan ersättning skriver du... inte mitt kompetensområde, men det jag närmst tänker på är väl i så fall bostadsbidrag från Försäkringskassan, som du kan läsa mer om här: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/hjalp_hyran

eller försörjningsstöd från kommunen. Det kan du läsa mer om på din kommuns hemsida, bland informationen från socialförvaltningen. Läs även på socialstyrelens hemsida:
http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod
http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/riksnormen
http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/saraknardu
http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/skaligakostnader
Citera
2013-02-09, 05:05
Medlem
ozones avatar
Tar och bumpar mitt inlägg.....

Så här kommer mitt år se ut....

Jan: Arbetslös
Februari: 32 timmar/vecka + 1 st stämpeldag.
Mars: 32 timmar/vecka + 1 st stämpeldag.
April: 32 timmar/vecka + 1 st stämpeldag.

1 Maj till 30 September: fastanställd.

Från och med 1 oktober kommer jag vara arbetslös. A-kassan kommer sätta sig ner och göra en ny beräkning hur stor min dagpeng ska bli. De kommer som du vet slå ut min lön delat på tolv månader osv. Det jag undrar är om de även kommer räkna med Feb-April då jag stämplade, alltså de timmar jag jobbat där?

Så de jag undrar är helt enkel om jag kommer få njuta av en högre dagpeng tack vare att jag arbetar nu, eller kommer jag få en pungspark och icke göra det då jag samtidigt stämplar??

Undrar alltså om det är smartare att avanmäla sig som arbetslös eller stämpla tills det fasta arbetet drar igång..
Citera
2013-02-10, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camala
Började jobba 20 augusti och slutade 11 januari i år, har över 80h i varje månad även i augusti och januari.(6månader) Har vart medlem i akassan i 10 år.. Uppnår jag ett nytt arbetsvillkor? Räknar man månader efter dagar blir det ca 5 månader.

Det bör du göra, man räknar per kalendermånader, dvs man kollar så att det finns 80 h i augusti, september, oktober osv. Sänd in arbetsgivarintyget till din a-kassa.

Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Tar och bumpar mitt inlägg.....

Så här kommer mitt år se ut....

Jan: Arbetslös
Februari: 32 timmar/vecka + 1 st stämpeldag.
Mars: 32 timmar/vecka + 1 st stämpeldag.
April: 32 timmar/vecka + 1 st stämpeldag.

1 Maj till 30 September: fastanställd.

Från och med 1 oktober kommer jag vara arbetslös. A-kassan kommer sätta sig ner och göra en ny beräkning hur stor min dagpeng ska bli. De kommer som du vet slå ut min lön delat på tolv månader osv. Det jag undrar är om de även kommer räkna med Feb-April då jag stämplade, alltså de timmar jag jobbat där?

Så de jag undrar är helt enkel om jag kommer få njuta av en högre dagpeng tack vare att jag arbetar nu, eller kommer jag få en pungspark och icke göra det då jag samtidigt stämplar??

Undrar alltså om det är smartare att avanmäla sig som arbetslös eller stämpla tills det fasta arbetet drar igång..

Nej du behöver inte avanmäla dig, man räknar med den inkomsten ändå så skicka in arbetsgivarintyg för allt arbete.
Citera
2013-02-10, 05:11
Medlem
Key.s avatar
Hej

Vet någon hur Alfakassan räknar ut grundbeloppet på 320kr/dag?

1. Räknar de ut de 6 sammanhängande månadernas antal timmar eller tar de de hela 12 senaste månaderna bakåt sen arbetslösheten inträde som de kallar för ramtid?

2. Hur många timmar krävs det minst för att man ska få högsta grundbeloppet på 320kr/dag?

3. Ledfråga till 2:an vart börjar intervallet för högsta ersättning? Fungerar det som en stege, för vissa har ju heltid på 35h/vecka medan andra har på 40h/vecka vart börjar intervallet för heltid, hur definierar dom heltid egentligen? Hur många timmar totalt eller per vecka krävs minst för att räknas som heltid? Hur brukar uträkning normalt se ut?

4. Finns det något krav på när man lämnar in sina papper för att ersättningen ska gälla och får man pengar retroaktivt om man anmält sig hos arbetsförmedlingen men inte hos kassan än?

5. Är det någon skillnad vart man söker denna grundersättning? Är det bättre om man söker den någon annanstans än alfakassan t ex?

Tack, skulle va schysst om någon kunde hjälpa mig med dom frågorna, I alla fall dom 3 första, har svårt o få riktig info på de.
Citera
2013-02-10, 17:18
Medlem
Hallå! 2012 så stämplade jag hos if metall i 86 dagar. först stämplade jag 71 dagar mellan feb-maj.
Sedan jobbade jag fråten mitten av maj fram till september där jag sedan stämplade 15 dagar till för att sedan fortsätta jobba fram till nyår.
Jag jobbade 100% (40 timmar/vecka) under hela min arbetstid.

Efter nyår så skickade jag in alla papper osv som jag skulle. Det står fortfarande att ärendet handläggs på internetkassan.
Men det jag undrar över är följande - Det står att jag har 214 dagar kvar av perioden, men har inte jag rätt till en ny period då jag har jobbat 40 tim/vecka i mer än 6 månader förra året efter att jag påbörjade min period?
Dom kanske bara inte har uppdaterat detta på internetkassan än för att handläggningen fortfarande pågår, men det skulle vara skönt om någon kunde svara på detta?
Försökte ringa IF Metall i fredags men kom aldrig fram.
Citera
2013-02-11, 22:35
Medlem
Key.s avatar
Bump ingen som vet?
Citera
2013-02-12, 04:13
Medlem
christerys avatar
Vet nån vad det är för skillnad på avgångsvederlag som betalas ut under några månader, tja en massa faktiskt, jämfört med lön för AF?

Kan ju inte ha dubbla ersättningar, pratat med facket men dom fattar ju inte ett skvatt.

Nu får jag brev från facket för jag är uppsagd, och dom undrar vad jag pysslar med... Vafan betalar jag mina medlemsavgifter för? Facket på jobbet var ju med på förhandlingarna, och jag är bunden av en tysthets klausul .

Föda nån käring som inte kan svara på en enkel fråga.... Jösses.
Citera
2013-02-12, 04:18
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Bump ingen som vet?

ingen som ids, kolla här https://www.alfakassan.se/villkor
Citera
2013-02-12, 05:18
Medlem
nilemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av criticalzero
Men det jag undrar över är följande - Det står att jag har 214 dagar kvar av perioden, men har inte jag rätt till en ny period då jag har jobbat 40 tim/vecka i mer än 6 månader förra året efter att jag påbörjade min period?

Verkar som att man fortsätter på den period man har till den är slut. Uppfyllde själv ett nytt arbetsvillkor här före nyår då jag tyvärr blev arbetslös. Jag har fått beslut om att jag fortsätter på min gamla period med samma ersättning. Vilket innebär att jag har i dagläget 73 heltidsdagar kvar att stämpla.... (slut på deltidsdagarna)
Vad som händer sen har jag ingen aning om

Dessutom hoppar jag in & jobbar en del så jag får kanske passa mig så att inte sista anställningen kryper iväg utanför ramen av 12 månader

Kanske borde ringa transport & kolla
Citera
2013-02-12, 10:58
Medlem
Får min efterlängtade ersättning från A-kassan på torsdag efter ett jävla strul från deras sida. Bara tur att man hade en liten buffert man kunde ta ifrån. Men fy fan vad ersättningen är dålig, tur att man ska på intervju imorgon.
Citera
2013-02-12, 15:22
Medlem
kingn77s avatar
Ett par frågor.

Har varit arbetslös ett bra tag. Är med i IF Metall. Får A-kassa.
Men sen i december har jag varit timanställd på ett företag, jag får jobba om det är mycket att göra eller nån är sjuk. I december blev det 53 h i julrushen. I januari bara 8 h.

Frågan är, som helt arbetslös så dras det 226kr/mån i avgift från min a-kasseutbetalning. Men sen i december är det 407kr/mån. Spelar det roll om jag jobbat nåt under månaden, eller är det faktumet att jag är timanställd(utan garanterad arbetstid) som gör att jag måste betala hela fackavgiften?

Och idag fick jag dessutom en inbetalningsavi från IF Metall på 125kr för december månad för att min arbetsgivare inte drar av fackavgifter från min lön. Jag trodde jag redan betalar allt som facket och a-kassan vill ha genom de 407kr som drogs från a-kasseutbetalningen??

Jag fick mycket info från denna sida som dessutom har en länk till en nyttig fil där man kan se vad man ska betala per månad och vad allt går till. Jag hade lön på 5900kr före skatt i december. http://www.ifmetall.se/ifmetall/home/content.nsf/aget?open&key=medlemsavgiften_1294931507032
Jag fattar inte vad de 125kr på avin är till för?
Senast redigerad av kingn77 2013-02-12 kl. 16:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in