2021-02-28, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herb-smoke
Jag förstår att det kan vara svårt för er millenials att förstå men det är alltså så att tidigare generationer har knegat inte bara för sin egna personliga vinning utan även för kollektivet. Tanken är att det som gynnar kollektivet även gynnar dig i det lite längre perspektivet. Därför har ni sedan kunnat få allt serverat under hela livet. Det handlar inte bara om hur mycket en själv kan suga ut på bekostnad av andra. Ju mer du själv bidrar med, ju mer kommer finnas för dig att ta del av vid behov i framtiden.

Ju mer vi arbetar o betalar skatt ju mer personer kan vi ta hit o hjälpa...
Nu jobbar jag men förstår folk som snyltar på systemet man ser ju liksom ändå inte att pengarna går till något bra i vilket fall.
Citera
2021-02-28, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFred
Vad hade ni valt?
Sitta hemma och ha det skönt i 1 år och 2 månader och få 13,500kr eller jobba heltid och få 25,000kr? Allt är före skatt

Vem tror du kommer anställa någon som "suttit hemma och haft det skönt" i ett år?
Vill du "chilla" så kan du väl iaf studera några år istället, då får du dessutom ut 16k efter skatt i studiestöd, så mer pengar än att gå på A-kassa och dessutom gör du något meningsfullt samt kan få ett bättre jobb efter studierna.
Citera
2021-02-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Ju mer vi arbetar o betalar skatt ju mer personer kan vi ta hit o hjälpa...
Nu jobbar jag men förstår folk som snyltar på systemet man ser ju liksom ändå inte att pengarna går till något bra i vilket fall.

Det känns lite märkligt att klaga på vad man får för skattepengarna samtidigt som man tycker det är ok att skita i att bidra.
Citera
2021-02-28, 19:20
Medlem
godboys avatar
Citat:
Vad hade ni valt?
Sitta hemma och ha det skönt i 1 år och 2 månader och få 13,500kr eller jobba heltid och få 25,000kr? Allt är före skatt
Du kommer att behöva söka jobb under tiden samt vara inskriven hos AF och eventuellt delta i deras tramsåtgärder. Dessutom är det som så att ju lägre du är utan jobb desto längre från arbetsmarknaden hamnar du. Det är alltid lättare att skaffa ett nytt jobb medan du redan har ett.

Många tror att det "bara är att gå på A-kassa" men riktigt så enkelt är det inte...
Citera
2021-02-28, 19:43
Medlem
Citat:
Det känns lite märkligt att klaga på vad man får för skattepengarna samtidigt som man tycker det är ok att skita i att bidra.

Problemet är inte att det kommer in för lite pengar problemet är hur pengarna fördelas...
Citera
2021-02-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
När jag flyttade hemifrån fick jag lära mig att privatpersoner ska arkivera viktiga papper också, inte bara företag. Så jag sparade mina räkningar, utdrag, pensionsbrev, lönespecar, försäkringar i tio hela år. Hade en hel rad arkivboxar. Numera sparar jag i pärm/ar, men bara fem år.

Hur fan kan man vara så oförsiktig?

De kanske tänker att det händer inte mig så jag behöver inte spara på mina lönespecar mm
Citera
2021-02-28, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillTurken
Jag har upp till 16 500kr ( beroende på antal dagar i månaden ) efter skatt i aktivitetsstöd sedan sommaren 2020. Har det fram till 2023. Jag lever för att bygga muskler. Köper en massa mat och tränar. Det är mitt liv nu.

Hur har du fått så hög ersättning från aktivitetetstöd, som går genom AF när A kassan tar slut va?
Citera
2021-02-28, 20:01
Medlem
Citat:
Jag förstår att det kan vara svårt för er millenials att förstå men det är alltså så att tidigare generationer har knegat inte bara för sin egna personliga vinning utan även för kollektivet. Tanken är att det som gynnar kollektivet även gynnar dig i det lite längre perspektivet. Därför har ni sedan kunnat få allt serverat under hela livet. Det handlar inte bara om hur mycket en själv kan suga ut på bekostnad av andra. Ju mer du själv bidrar med, ju mer kommer finnas för dig att ta del av vid behov i framtiden.

Tror att din teori kan stämma men jag tror även att man ansågs som ett rikspucko om man inte arbetade. Alla gjorde det bara, det var lika kutym som det är att andas. De enda få som stannade hemma och sket i jobb och allting var pundare/kriminella och dom gick att räkna på en hand i varje stad. Idag kryllar de tyvärr.
Citera
2021-02-28, 20:04
Medlem
A-kassa lätt
Citera
2021-02-28, 20:06
Medlem
Citat:

Samhället och kollektivet kan dra åt helvete. Man ska roffa åt sig så mycket som möjligt
Citera
2021-02-28, 21:02
Medlem
Sitta hemma såklart. Varför ska man arbeta för 58kr i timmen före skatt?
25,000kr - 13,500kr = 11,500kr
jobba 8h + 1h pendling = 198h per månad
58kr/h före skatt.
Är det värt alla tidiga morgnar, all stress och slit?
Citera
2021-02-28, 21:06
Medlem
Citat:
Vad hade ni valt?

Ta jobbet, även om du skulle tycka det är så där.

det är livsfarligt att bli van vid att gå på a-kassa och socialstöd / motsvarande.
Eftersom ju längre du är arbetslös, desto kallare blir du på arbetsmarknaden.

Ta jobbet, så bevarar du din manöverfrihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in