2021-01-17, 16:08
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag glömde att nämna tech-censuren men det är också något som USA exporterar till oss inklusive censur av vår yttrandefrihet vilket vi ser över hela Europa. I synnerhet i Tyskland, Frankrike, Österrike och Norge. Sverige har delvis varit något lugnare än andra men detta kan nu förändras. De stora medierna i Sverige kräver redan att politiska partier skall förbjudas och du skall kastas i fängelse om du kritiserar liberalismen. Notera också att "alla" (även Bulletin) stödjer tech-bolagens censur.

Detta sagt - både Ryssland och Kina tenderar att inskränka yttrandefriheten och ibland mer än oss men den yttrandefriheten de primärt stänger ned är den som används av liberaler för att undergräva samhällen. Kina stängde ned Metoo-rörelsen eftersom den syftade till att skapa en "anklagelse-mobb och hämnd kultur". Ryssland stängde ned delar av HBTQ-rörelsen när de försökte propagera för sådant som könsjusteringar för barn, pedofili och månggifte. Deras censur är riktad mot liberaler. Kina kan förvisso kritiseras för att ge sig på konservativa då och då. Varken Kina eller Ryssland ägnar sig dock åt att exportera inskränkande av yttrandefriheten och plattformsfriheten i Europa. Det är USA.
Både Ryssland och Kina - i synnerhet Kina har monterat ned liberala kanaler. Notera att yttrandefriheten endast används av liberaler som en strategi. De är bara för den när den är destruktiv och emot den när den är konstruktiv. Frågan är om liberaler idag ens kan anses vara liberaler eftersom många av deras åsikter oftast är djupt auktoritära, godtyckliga och föränderliga efter vad de har för intressen för dagen.

Notera Lars Leijonborgs åsikter i Bulletin
https://bulletin.nu/kronikorer/all/k...st-visa-styrka

och det innehåll som återfinns i det hemlighetstämplade dokument om USA:s strategi i Asien som Trump släppte för att skydda sin rygg.

https://www.whitehouse.gov/wp-conten...al-Declass.pdf

Dessa är nästan identiska. Jag har inga bevis för det men jag skulle gissa på att de stora mediehusen samt Liberalerna (L) har nära kontakt med amerikanska UD. Ibland påminner Expressens och Dagens Nyheters ledarsidor som en presstjänster åt amerikanska UD. Lars Leijonborg sade rakt ingenting om Kina år 2005. Olle Svenning om Lars Leijonborg nere i Kina;

År 2005 ansågs inte Kina utgöra ett hot. Då ansågs de viktiga för att skeppa i väg amerikanska och europeiska jobb - men nu när Kina är betydligt starkare och ett decennium från en nära paritet med USA så anser Lars Leijonborg att Kina är fienden. Det är nästan som man skulle kunna tro att han fått nya order från DC. Jag betvivlar dock att det är så. Han har säkert läst i de amerikanska medierna och i ett par pressmeddelanden att detta är ny policy och så ändrar Lars Leijonborg sin uppfattning angående Kina.

Bulletin är en liberal lågborgerlig tidning. Där med är det en blaskig urvattnat och blodfattigt intetsägande publikation. Nu öppnar Bulletin (försiktigt) upp för att alliansen skall återuppstå efter valet 2022.

Detta verkar också vara genomgående för vad Bulletin har handlat om. Många av oss tolkade det som en legitimering av ett SD/M/KD samarbete men det verkar snarare handla om att förmå L och C att ta upp sitt samarbete med KD och M. Bulletin anser också att L och C bör överge en del av deras fanatiska invandringsvurm. I verkligheten kan naturligtvis ingenting ske om inte SD får vara med. Även om L hänger kvar i riksdagen så behöver Alliansen ändå få med sig SD. En smartare strategi för Bulletin hade varit att driva en linje för en SD/M/KD regering men det kommer nog inte ske.

Själv förstår jag inte hur någon M/SD/KD röstare kan läsa Bulletin eftersom det bara en massa liberalt småborgerlig nonsens som vi har kunnat läsa de senaste tjugo åren i Axess.

Det intressanta att följa blir ju när USA tillslut imploderar helt och oåterkalleligt, för det är nog de flesta av oss överens om är på väg att hända.

Sverige skulle då i princip stå helt utan styre, menat att våra politiker inte skulle veta vad de ska göra när de inte längre får order från Washington om vad som ska göras och tyckas. Vi kan nog vara överens om att det mesta som präglat våra regeringar under 2000-talet så är det handlöshet. Det mesta bara händer utan att politikerna gör något, beslutar om något.

Utan USA står svenska politiker helt vilsna. Troligen skulle man söka stöd hos EU, men var EU befinner sig vid den tidpunkten vet vi ännu inte.
Citera
2021-01-17, 17:09
Medlem
Kalksalpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Det intressanta att följa blir ju när USA tillslut imploderar helt och oåterkalleligt, för det är nog de flesta av oss överens om är på väg att hända.

Sverige skulle då i princip stå helt utan styre, menat att våra politiker inte skulle veta vad de ska göra när de inte längre får order från Washington om vad som ska göras och tyckas. Vi kan nog vara överens om att det mesta som präglat våra regeringar under 2000-talet så är det handlöshet. Det mesta bara händer utan att politikerna gör något, beslutar om något.

Utan USA står svenska politiker helt vilsna. Troligen skulle man söka stöd hos EU, men var EU befinner sig vid den tidpunkten vet vi ännu inte.
Enligt Martin Armstrong så kommer dollarn sluta vara världens reservvaluta 2028 och Kina kommer bli världens ekonomiska centrum efter 2037
https://www.armstrongeconomics.com/f...-of-no-return/
Citera
2021-01-17, 17:42
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:

En implosion av Imperiets kärnland kan inte komma fort nog, och är en förutsättning för all ideologisk, kulturell och etnisk frigörelse.

Sveriges osjälvständighet i relationen till USA är verkligen uppseendeväckande. Förutom att vara en megafon för USAs media- och underhållningsindustri så har USA direkt påverkat det moderna Sverige på olika sätt, helt bortom demokratins principer. Några exempel kan vara till FRA-lagen och de hemliga CIA-transporterna, och med stor säkerhet så är Sveriges agerande rörande Assange även det på direkt kommando från USA.

När USA faller så faller även det EU som vi känner det. Tyskland kommer åter att bli Tyskland.
Citera
2021-01-17, 17:56
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
En implosion av Imperiets kärnland kan inte komma fort nog, och är en förutsättning för all ideologisk, kulturell och etnisk frigörelse.

Sveriges osjälvständighet i relationen till USA är verkligen uppseendeväckande. Förutom att vara en megafon för USAs media- och underhållningsindustri så har USA direkt påverkat det moderna Sverige på olika sätt, helt bortom demokratins principer. Några exempel kan vara till FRA-lagen och de hemliga CIA-transporterna, och med stor säkerhet så är Sveriges agerande rörande Assange även det på direkt kommando från USA.

När USA faller så faller även det EU som vi känner det. Tyskland kommer åter att bli Tyskland.

Det är ju den mest intressanta frågan, men som vanligt kommer du inte få se något intressant från amerikansk media (Svenska Dagbladet, Dagen Dumheter, Expressen, Bulletin) om detta. De saknar denna insikt och motivation och intellekt att skriva om det.

Denna tråd har alltid varit konstig då den handlar om mediekriget, men det som skrivs i tråden tas alltid upp minst fem år efter av MSM. För några år sen skämtade jag om hur vi om fem år kommer diskutera i tråden vad MSM då debatterar vad som skrevs fem år tidigare i samma tråd.

Tröttsamt såklart, för det finns mycket att skriva, tänka och spekulera om i detta ämne. Jag är dock inte lika säker som du på att EU's öde är kopplat med USA's öde. Macron har ju börjat ta avstånd mot amerikansk media, Tyskland ignorerar Washingtons krav på att avsluta Nordstream 2 projektet.
Senast redigerad av Vryzas 2021-01-17 kl. 17:58.
Citera
2021-01-17, 19:08
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Det är ju den mest intressanta frågan, men som vanligt kommer du inte få se något intressant från amerikansk media (Svenska Dagbladet, Dagen Dumheter, Expressen, Bulletin) om detta. De saknar denna insikt och motivation och intellekt att skriva om det.
"Amerikansk media". En klassiker. Friska fläktar i tråden. Balsam för själen.
Citat:
Denna tråd har alltid varit konstig då den handlar om mediekriget, men det som skrivs i tråden tas alltid upp minst fem år efter av MSM. För några år sen skämtade jag om hur vi om fem år kommer diskutera i tråden vad MSM då debatterar vad som skrevs fem år tidigare i samma tråd.
Jag tror att det där med "fem, tio år före" är en klyscha. Jag skulle säga att det som skrivs här aldrig förekommer i mainstreammedia, någonsin. Hur det ser ut om 100 år vet vi dock inte.

Hur som helst: mot seger! Europa vaknar.
Citera
2021-01-17, 19:21
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
"Amerikansk media". En klassiker. Friska fläktar i tråden. Balsam för själen.

Jodå, jag har bestämt mig för att kalla dom vi dess rätta namn hädanefter. Jag vill läsa nyheter från ett svenskt perspektiv vilket jag inte får från dom amerikanska medierna. Funderar också på att börja trakassera Arpi på twitter med att att kalla honom för Amerikan, men det är en annan diskussion.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Hur som helst: mot seger! Europa vaknar.

Citera
2021-01-17, 19:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Jodå, jag har bestämt mig för att kalla dom vi dess rätta namn hädanefter. Jag vill läsa nyheter från ett svenskt perspektiv vilket jag inte får från dom amerikanska medierna. Funderar också på att börja trakassera Arpi på twitter med att att kalla honom för Amerikan, men det är en annan diskussion.

Eller Arvid Irpa, som han heter hos Mats Jonsson. Jag läser även vänstermedia. Eller, mitt ex samlar på seriealbum. Galago. Allt är oerhört vänster med fokus på det som är fult, skevt, anskrämligt, etc. Men rätt kul ändå om man är baserad. Den fruktade extremhögern borde också ge ut seriealbum. Eller inte.
Citera
2021-01-18, 01:17
Medlem
Kongruensbojds avatar
Har jag missat något eller har inte avsnittet med Asle Toje i senaste Bulletinpodden diskuterats här? Är väl första gången vit arbetarklass i Europa får lite upprättelse i etablerad media.

Det är den norske författaren (även medlem av Oikos förtroenderåd) Asle Tojes bok Et Europa i ruiner som står i centrum och varifrån många exempel hämtas. T ex förklaras vilket dumt begrepp ”white privileged” är då många vita i exempelvis Storbritannien aldrig varit det minsta priviligierade – tvärtom har de haft de tyngsta, farligaste och minst önskade jobben i generation efter generation. När de har åsikter om sin situation, som inte sällan berör migration på ett eller annat sätt, stämplas de direkt som rasister och tystas effektivt ned.

Inget nytt under solen för de flesta som skriver och läser i den här tråden, men ändå ett friskhetstecken att höra ämnet diskuteras av två kloka män som Arpi och Toje.
Citera
2021-01-18, 10:02
Medlem
longbow4ys avatar
En rapport om "state-backed manipulation is rampant on social media" från Oxford är för tråden relevant så den beskriver statligt mediekrig och pekar ut Sverige som ett av de länder där detta är vanligt förekommande.
Since 2016, our team at the Oxford Internet Institute has monitored the rapid global proliferation of social media manipulation campaigns, which we define as the use of digital tools to influence online public behaviour. In the past four years, social media manipulation has evolved from a niche concern to a global threat to democracy and human rights.
...
In our report, we focus on the use of “cyber troops”, which are teams from the government, the military or political parties which are committed to manipulating public opinion on social media. Cyber troops regularly conduct what we call “computational propaganda” campaigns.
...
Artikel om rapporten
https://theconversation.com/amp/trum...l-media-153136
Rapport:
https://comprop.oii.ox.ac.uk/researc...tion/#continue

Tror ni Anders Lindberg på Aftonbladet, Wolodarski på DN, Stjärne på SVT kommer att kommentera detta?
Citera
2021-01-18, 10:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
En rapport om "state-backed manipulation is rampant on social media" från Oxford är för tråden relevant så den beskriver statligt mediekrig och pekar ut Sverige som ett av de länder där detta är vanligt förekommande.
Since 2016, our team at the Oxford Internet Institute has monitored the rapid global proliferation of social media manipulation campaigns, which we define as the use of digital tools to influence online public behaviour. In the past four years, social media manipulation has evolved from a niche concern to a global threat to democracy and human rights.
...
In our report, we focus on the use of “cyber troops”, which are teams from the government, the military or political parties which are committed to manipulating public opinion on social media. Cyber troops regularly conduct what we call “computational propaganda” campaigns.
...
Artikel om rapporten
https://theconversation.com/amp/trum...l-media-153136
Rapport:
https://comprop.oii.ox.ac.uk/researc...tion/#continue

Tror ni Anders Lindberg på Aftonbladet, Wolodarski på DN, Stjärne på SVT kommer att kommentera detta?
Jag undrar även om Admin här kommer att kommentera detta?

Hittills blir man ju varnad när man påpekar att någon postare är ett uppenbart avlönat proffs, med uppdrag att störa viktiga debatter & trådar. T.ex. på 4chan är man väldigt uppmärksam på detta & kommenterar direkt för att göra mer ovana debattörer uppmärksamma på denna påverkan.

För det blir allt mer uppenbart hur detta förekommer även här på Flashback. Vi behöver vara uppmärksamma på "slide"-trådar & glödnegrer (egen översättning )
Citera
2021-01-18, 10:34
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Däremot är det kul ändå att man förstått vikten av att "internet glömmer inte".

Det är ytterligare en fördel av att censuren genomförs av "Big Tech", dvs på administrativ väg utan möjlighet till rättelse via rättsväsendet eller i val. De har genom att ha tillåtits bygga hela proprietära nät utanför nätets kollektiva distribuerade kontrollfunktioner, möjlighet att agera Sanningsministerium och radera också historien.

archive.org är alltför fragmentarisk och okänd för allmänheten för att hota historierevisionismen ā la liberale.
Citera
2021-01-18, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Har jag missat något eller har inte avsnittet med Asle Toje i senaste Bulletinpodden diskuterats här? Är väl första gången vit arbetarklass i Europa får lite upprättelse.

Inget nytt under solen för de flesta som skriver och läser i den här tråden, men ändå ett friskhetstecken att höra ämnet diskuteras av två kloka män som Arpi och Toje.

Har varit uppe flera ggr i denna tråd och i oetablerade medier men kanske inte just arbetarklassen annat än att flyktingar går före de sämst ställda svenskarna i bostadsköer. Ingenstans någonsin har jag sett att MSM nuddat vid rasismen som andra etniciteter här i Sverige utsätter svenskar för. Förnedringsrånen har SvT/SR, Bonniers och Schibsteds tidningar uppmärksammat, men att nämna dem i kontexten rasism, vilket det är, låter sig absolut inte göras. Grova förolämpningar mot polis, särskilt kvinnliga, är inte heller rasism - inte ens könsdiskriminering - i MSM, medan det är det om polisen endast markerar närvaro i ett kriminellt område. I Rinkeby intervjuades i förfjol en del boende i området i nyheterna på tv när polisen kraftsamlade för att symboliskt visa upp sig, och där fick ordet rasism fritt flöda utan att reportern ställde motfrågor. Om en svensk förälder till ett förnedringsrånat barn skulle använda samma ord om rånarna i tv hade SvT klippt bort inslaget. Den uttjatade "strukturella" rasismen har överlevt sig själv flera gånger om. Skulle denna existera skulle den också inrymma etniska svenskar, som inte de heller får jobb eller bostäder i trygga områden när inte utbildning, kompetens och ekonomi finns.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2021-01-18 kl. 10:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in