2020-11-10, 23:12
Medlem
TV4. Är detta på riktigt eller en sketch från Freudian slip productions?

Temat på TV4:s Nyhetsmorgon är ”Lärare dödad efter lektion om yttrandefrihet: ”Finns risk även i Sverige”

En hipster som presenteras som historielärare får ordet tidigt i inslaget och drar till med the floskel to end all floskels: ”våldsbejakande ideologier av olika slag, dom finns ju representerade även i Sverige...”

Vilka då, kanske ni undrar? Jo, hipsterläraren drar helt förutsägbart till med Anton i Trollhättan.
Daniel Riazats syster, som är rektor på Järvaskolan, plockar upp tråden och maler och maler på om högerextremism. Programledarna står som lobotomerade fån och nickar och hmmm:ar förstående. Inga kritiska frågor. Ingen enda gång under detta bisarra inslag, som ju egentligen handlar om islamistisk terror, så problematiseras islamism.

Köper någon detta? Alla någorlunda fungerande människor måste ju slita sitt hår när de ser denna klumpigt flagranta mångkulturpropaganda. Den undergivna acceptans av islamismen som präglar hela inslaget är inget annat än rent och skärt medlöperi.

Varför detta krypande inför islamism?

Jag tror inte Helya Riazat är islamist, men jag tror hon hatar Europa och tycker vi förtjänar dessa blodiga dåd.

De andra är sannolikt bara fega, skräckslagna inför att konfronteras som SD-propagandister på parmiddagarna i Vasastan. Därav detta fullständigt intetsägande nonsens.

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon
Citera
2020-11-10, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
TV4. Är detta på riktigt eller en sketch från Freudian slip productions?

Temat på TV4:s Nyhetsmorgon är ”Lärare dödad efter lektion om yttrandefrihet: ”Finns risk även i Sverige”

En hipster som presenteras som historielärare får ordet tidigt i inslaget och drar till med the floskel to end all floskels: ”våldsbejakande ideologier av olika slag, dom finns ju representerade även i Sverige...”

Vilka då, kanske ni undrar? Jo, hipsterläraren drar helt förutsägbart till med Anton i Trollhättan.
Daniel Riazats syster, som är rektor på Järvaskolan, plockar upp tråden och maler och maler på om högerextremism. Programledarna står som lobotomerade fån och nickar och hmmm:ar förstående. Inga kritiska frågor. Ingen enda gång under detta bisarra inslag, som ju egentligen handlar om islamistisk terror, så problematiseras islamism.

Köper någon detta? Alla någorlunda fungerande människor måste ju slita sitt hår när de ser denna klumpigt flagranta mångkulturpropaganda. Den undergivna acceptans av islamismen som präglar hela inslaget är inget annat än rent och skärt medlöperi.

Varför detta krypande inför islamism?

Jag tror inte Helya Riazat är islamist, men jag tror hon hatar Europa och tycker vi förtjänar dessa blodiga dåd.

De andra är sannolikt bara fega, skräckslagna inför att konfronteras som SD-propagandister på parmiddagarna i Vasastan. Därav detta fullständigt intetsägande nonsens.

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon
TV4? SVT? Nej tack, så masochistisk är jag inte.
Islamism är en meningslös distinktion, åtminstone för icke-muslimer. Islam i sig är problemet.
Citera
2020-11-11, 10:04
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Islam i sig är problemet.

Eller en kulturell lösning, givet de genetiska och historiska förutsättningarna.

Jag vill inte ha ett problem i Sverige, som kräver så drastiska lösningar som islam.

För att travestera Hasse Alfredsson: Tänk som folk beter sig i den muslimska världen ("på dansgolven") om det inte fanns islam ("musik").
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-11-11 kl. 10:06.
Citera
2020-11-11, 12:02
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

För att travestera Hasse Alfredsson: Tänk som folk beter sig i den muslimska världen ("på dansgolven") om det inte fanns islam ("musik").

Genialt! Ska försöka komma ihåg att använda den träffsäkra onelinern.

Ingenting för trådens fundamentalister men för de som ev är lika mellanmjölkiga som jag kan jag rekommendera det här avsnittet av Hur Kan Vi med Lena Andersson.

https://www.hurkanvi.se/126-lena-and...sar-samhallet/

Om vi hade haft bara 100 eller kanske bara 25 kulturpersonligheter i samma position och inflytande
som Lena A som var lika kloka, klarsynta och ärliga som henne så tvivlar jag på att vi hade hamnat där vi är.

Nu har vi bara Lena och Stina Oscarsson av den kalibern vad jag kan komma på och det räcker tyvärr inte, deras röster dränks totalt av alla Shyffertar och Sara Larssons i kulturvärlden.

Lena Andersson säger inget radikalt eller banbrytande, inte heller säger hon något som kan starta drev eller krav på avgång. Bara självklarheter och sunda resonemang är det som hon bjuder på men ack så befriande!

Ett exempel fritt ur minnet -när män som grupp begår fler brott så sägs det aldrig att det beror på förtryck utan då är det för att utöva sin makt som männen begår brott. Att fler män sitter i fängelse beror aldrig på strukturella orättvisor mot män.

En njutning att lyssna på, inget som sägs för att provocera eller hamra in ett budskap, bara ett resonemang från en uppenbarligen ärlig intellektuell person som i ett friskt samhälle inte borde behöva befatta sig med de ämnen hon måste diskutera.
Senast redigerad av orrtupp 2020-11-11 kl. 12:24.
Citera
2020-11-11, 21:44
Medlem
Sillberts avatar
En artikel i DN handlar om butiksdöd i Köping, men lyckas beskriva något annat i en vanlig svensk småstad:

https://www.dn.se/ekonomi/butiksdode...a-stadskarnor/

Citat:
När vi träffas berättar han omgående om sommaren som gått och om fönstren till butiken som han fick sönderslagna tre nätter i rad.
Magnus Oscarson är den tredje generationen som driver en radio- och tv-handel på samma plats i Köping. Han tycker att han jobbar i uppförsbacke hela tiden.
Magnus Oscarson är den tredje generationen som driver en radio- och tv-handel på samma plats i Köping. Han tycker att han jobbar i uppförsbacke hela tiden. Foto: Barzan Dello

– Den fjärde natten tog jag hit husbilen och parkerade. Klockan 03:17 vaknade jag av att det skramlade till igen av ett fönster.

Han beskriver hur han tog fast två unga tonåringar och fick dem att förstå att det är butiksägaren som betalar dyra självrisker när fönster krossas. Och hur han sedan dess sluppit skadegörelse.

– Den natten gick jag runt till 5.55 på morgonen och räknade till 24 ungar ute på stan, påpekar Magnus Oscarson.

Poliser han stötte på i en parkerad polisbil hade inte tid att höra vad han hade att berätta eftersom de var upptagna av ett annat ärende, stod det att läsa i Bärgslagsbladet.

Citat:
– Om det är tomt på gatorna drar man sig för att gå ned på stan, säger Magnus Oscarson.

Tomheten blir en ond spiral.

Otryggheten har brett ut sig, menar han.

Citat:
De tomma butikslokalerna får följder.

– Kunderna försvinner från sådana områden. Det blir tomt, mörkt och oattraktivt att vistas där. Det påverkar värdet på fastigheterna och brottsligheten riskerar att stiga. Platsen förfaller och det blir en negativ spiral, beskriver Oana Mihaescu.

Pelle, Kalle och Oskar har ingen fritidsgård och springer i stället runt i det öde centrumet.
Citera
2020-11-12, 06:53
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
TV4? SVT? Nej tack, så masochistisk är jag inte.
Islamism är en meningslös distinktion, åtminstone för icke-muslimer. Islam i sig är problemet.
Tyvärr tror jag du har rätt. Islam i sig är problemet. För att komma till rätta med saken behövs så stora förändringar att jag undrar om det är möjligt i Sverige. Macron börjar, skriver börjar, komma till insikt vilket problemet är och vilka kraftfulla åtgärder som måste utföras. Vad tror trådföljarna? Förbjuda islam? Förbjuda religionsutövande(I Sverige för att inte peka ut islam)?
Citera
2020-11-12, 08:19
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Tyvärr tror jag du har rätt. Islam i sig är problemet. För att komma till rätta med saken behövs så stora förändringar att jag undrar om det är möjligt i Sverige. Macron börjar, skriver börjar, komma till insikt vilket problemet är och vilka kraftfulla åtgärder som måste utföras. Vad tror trådföljarna? Förbjuda islam? Förbjuda religionsutövande(I Sverige för att inte peka ut islam)?

Tro inte det är fullt så enkelt.
Därav svårigheten att införa kraftfulla åtgärder utan att landa i politiska tabufrågor.
Om det "bara" är fel på religionen vore allt så mycket lättare att åtgärda och försvara mot medierna i detta mediekrig.

Flera av de stora världsreligionerna härstammar från samma grundhistoria om Abraham från området öster om medelhavet men har utvecklats helt olika. Är det en slump eller är det beroende på hur olika kulturer eller etniciteter tagit till sig samma budskap? Jag menar att det inte är en slump.

Vad är hönan och vad är ägget i denna religiösa mångkultur som har samma ursprungliga värdegrund, de Abrahamitiska religionerna? Är det religionen, kulturen eller etniciteten?

Med detta som exempel menar jag att Islam är inte ensam orsaken till problemet med missanpassning i vårt västerländska samhälle. Problemet är beroende de kulturella och etniska skillnaderna som formar tolkningen av också religion. Annars skulle våra religionsversioner av den Abrahamitiska urkunden inte skilja sig åt. Ej heller som idag följa i huvudsak moderna etniska och kulturella gränser.

Religionstolkningen är en konsekvens av kulturen och den etniska förmågan.
En variant av Den heliga treenigheten skulle en kristen kunna uttrycka det som.

Religionen är ägget.
Hönan är kulturen och etniciteten är tuppen om man vill dra liknelsen hela vägen.
Om nu tuppen och hönan är syskon eller kusiner blir äggen allt sämre för varje generation.

Så hur får man bort dåliga och helt oanvändbara ägg med ömtåliga skal om man ändå väljer att behålla hönan och tuppen?

Eller skall Macron och andra våga inse att det är hönan och tuppen som är problemet?

Lösningen på problemet ser helt olika ut och har en himmelsvid(!) skillnad i effektivitet.
Senast redigerad av longbow4y 2020-11-12 kl. 08:54.
Citera
2020-11-12, 08:45
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Ser nu på text-tv att Österrikes regering vill förbjuda "politisk islam" det låter som en god början, särskilt med tanke på att islam per definition är politisk.
Citera
2020-11-12, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Ser nu på text-tv att Österrikes regering vill förbjuda "politisk islam" det låter som en god början, särskilt med tanke på att islam per definition är politisk.

För österrikarna liksom för svenskarna så är lösningen helt enkelt Den Stora Hemvandringen.
Citera
2020-11-12, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
För österrikarna liksom för svenskarna så är lösningen helt enkelt Den Stora Hemvandringen.

Egyptens president Abd al-Fattah al-Sisi har också gjort några intressanta uttalanden på Memri TV / Ten TV. Se klippet på länken.
  • Varje land har rätt att skydda sin befolkning och sina intressen
  • Istället för att fråga varför Europa stänger sina gränser, fråga varför folket i Afghanistan (Syrien,Libyen, Somalia etc) inte tar hand om sitt eget land
  • Ni kräver att få komma till Europa och behålla er kultur. Den är inte förhandlingsbar. Om ni reser till ett annat land som gäst, så måste ni följa dess lagar, seder, traditioner och kultur. Om ni inte vill göra det, res inte. Förvänta er inte att de ska öppna dörren till sitt land så att ni kan skapa problem.
https://twitter.com/maajidnawaz/stat...990054912?s=10

Hade gärna sett sånt här på SVT, men 8 miljarder räcker väl inte för att bevaka fler presidenter än Trump.
Citera
2020-11-12, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genomsnittsvensken
Egyptens president Abd al-Fattah al-Sisi har också gjort några intressanta uttalanden på Memri TV / Ten TV. Se klippet på länken.
  • Varje land har rätt att skydda sin befolkning och sina intressen
  • Istället för att fråga varför Europa stänger sina gränser, fråga varför folket i Afghanistan (Syrien,Libyen, Somalia etc) inte tar hand om sitt eget land
  • Ni kräver att få komma till Europa och behålla er kultur. Den är inte förhandlingsbar. Om ni reser till ett annat land som gäst, så måste ni följa dess lagar, seder, traditioner och kultur. Om ni inte vill göra det, res inte. Förvänta er inte att de ska öppna dörren till sitt land så att ni kan skapa problem.
https://twitter.com/maajidnawaz/stat...990054912?s=10

Hade gärna sett sånt här på SVT, men 8 miljarder räcker väl inte för att bevaka fler presidenter än Trump.

Bonniers har inte heller publicerat denna information trots att de omsatte nästan 30 miljarder förra året.
Citera
2020-11-12, 12:21
Medlem
Riskabelt att vara mångkulturell i sjukdomstider

Vetenskapen verkar nu ha kommit ikapp. Vad som ansågs vara husmorskurer i våras blir etablerad vetenskaplig kunskap idag.

Det är farligt att ha mörk hud och heltäckande klädsel i Sverige.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ut...-mot-corona/ar

Överdödligheten i Stockholms SSU områden verkar nu i vart fall delvis ha fått sin förklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in