Citat:
Ursprungligen postat av
snigel1
Tyvärr tror jag du har rätt. Islam i sig är problemet. För att komma till rätta med saken behövs så stora förändringar att jag undrar om det är möjligt i Sverige. Macron börjar, skriver börjar, komma till insikt vilket problemet är och vilka kraftfulla åtgärder som måste utföras. Vad tror trådföljarna? Förbjuda islam? Förbjuda religionsutövande(I Sverige för att inte peka ut islam)?
Tro inte det är fullt så enkelt.
Därav svårigheten att införa kraftfulla åtgärder utan att landa i politiska tabufrågor.
Om det "bara" är fel på religionen vore allt så mycket lättare att åtgärda och försvara mot medierna i detta mediekrig.
Flera av de stora världsreligionerna härstammar från samma grundhistoria om Abraham från området öster om medelhavet men har utvecklats helt olika. Är det en slump eller är det beroende på hur olika kulturer eller etniciteter tagit till sig samma budskap? Jag menar att det inte är en slump.
Vad är hönan och vad är ägget i denna religiösa mångkultur som har samma ursprungliga värdegrund, de Abrahamitiska religionerna? Är det religionen, kulturen eller etniciteten?
Med detta som exempel menar jag att Islam är inte ensam orsaken till problemet med missanpassning i vårt västerländska samhälle. Problemet är beroende de kulturella och etniska skillnaderna som formar tolkningen av också religion. Annars skulle våra religionsversioner av den Abrahamitiska urkunden inte skilja sig åt. Ej heller som idag följa i huvudsak moderna etniska och kulturella gränser.
Religionstolkningen är en konsekvens av kulturen och den etniska förmågan.
En variant av Den heliga treenigheten skulle en kristen kunna uttrycka det som.
Religionen är ägget.
Hönan är kulturen och etniciteten är tuppen om man vill dra liknelsen hela vägen.
Om nu tuppen och hönan är syskon eller kusiner blir äggen allt sämre för varje generation.
Så hur får man bort dåliga och helt oanvändbara ägg med ömtåliga skal om man ändå väljer att behålla hönan och tuppen?
Eller skall Macron och andra våga inse att det är hönan och tuppen som är problemet?
Lösningen på problemet ser helt olika ut och har en himmelsvid(!) skillnad i effektivitet.