2021-01-18, 10:59
Medlem
Den intersektionella alliansen

Många svarta medlemmar av den intersektionella alliansen i Imperiet är upprörda av att artisten och producenten Phil Spector hyllas efter sin bortgång.

Citat:
Phil Spector, född 1939 i The Bronx i New York, dog den 16 januari 2021 i Stockton, Kalifornien. Han var en amerikansk musikproducent som revolutionerade skivindustrin på 1960-talet. Han producerade skivor åt bland andra The Ronettes, The Crystals och Darlene Love, men också åt Ike & Tina Turner samt The Beatles och The Ramones. Ike & Tina Turner-inspelningen River Deep – Mountain High är hans mest kända produktion och brukar i dag räknas som en av pophistoriens mest betydande inspelningar.

2009 dömdes Spector till minst 19 års fängelse för mord på den 40-åriga skådespelerskan Lana Clarkson. På Twitter beskrivs han av så kallade ”antirasister” som en vit man som exploaterade svarta.

https://detgodasamhallet.com/2021/01...te/#more-38688

Med det efternamnet så är jag dock övertygad om att han i själva verket var en medlem av alliansen.

Beträffande censuren av yttrandefriheten på internet så flyger Twitters VD Jack Dorsey först och drar på sig sökarljusen och det luftvärn som finns kvar. Sen kommer du tunga bombarna med Mark Zuckerberg och övriga oligarker efter medan sökarljusen ligger kvar på Dorsey.
Citera
2021-01-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag undrar även om Admin här kommer att kommentera detta?

Hittills blir man ju varnad när man påpekar att någon postare är ett uppenbart avlönat proffs, med uppdrag att störa viktiga debatter & trådar. T.ex. på 4chan är man väldigt uppmärksam på detta & kommenterar direkt för att göra mer ovana debattörer uppmärksamma på denna påverkan.

För det blir allt mer uppenbart hur detta förekommer även här på Flashback. Vi behöver vara uppmärksamma på "slide"-trådar & glödnegrer (egen översättning )

Detta med informationsmanipulering i sociala medier är ju lika utvecklingskonsekvent som uppkomsten av digital virus - de är på sätt och vis bra att de finns med från början så att inget drastiskt sker senare. Richard Dawkins (The Extended Phenotype) argumenterade för att bilden av språk som primärt informationsförmedlare är förenklad och ofta felaktigt. I naturen är det fråga om att påverka, manipulera, bedra i syfte om egen vinning. Mer påverkan än information alltså.

Det du skriver om uppenbart avlönade proffs-skribenter på FB gör mig lite undrande. Hur avgör administrator vem som är avlönat proffs och inte bara någon som avviker från mest vanliga FB-åsikter? Stötte nyligen på en i mitt tycke bra FB-skribent på utrikes-avdelningen som blivit avstängd utan någon annan uppenbar anledning än att en annan användare öppet bad moderator om detta. Naiv fundering av mig kanske, men saken gjorde mig besviken.
Citera
2021-01-18, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Har varit uppe flera ggr i denna tråd och i oetablerade medier men kanske inte just arbetarklassen annat än att flyktingar går före de sämst ställda svenskarna i bostadsköer. Ingenstans någonsin har jag sett att MSM nuddat vid rasismen som andra etniciteter här i Sverige utsätter svenskar för. Förnedringsrånen har SvT/SR, Bonniers och Schibsteds tidningar uppmärksammat, men att nämna dem i kontexten rasism, vilket det är, låter sig absolut inte göras. Grova förolämpningar mot polis, särskilt kvinnliga, är inte heller rasism - inte ens könsdiskriminering - i MSM, medan det är det om polisen endast markerar närvaro i ett kriminellt område. I Rinkeby intervjuades i förfjol en del boende i området i nyheterna på tv när polisen kraftsamlade för att symboliskt visa upp sig, och där fick ordet rasism fritt flöda utan att reportern ställde motfrågor. Om en svensk förälder till ett förnedringsrånat barn skulle använda samma ord om rånarna i tv hade SvT klippt bort inslaget. Den uttjatade "strukturella" rasismen har överlevt sig själv flera gånger om. Skulle denna existera skulle den också inrymma etniska svenskar, som inte de heller får jobb eller bostäder i trygga områden när inte utbildning, kompetens och ekonomi finns.
Rasism är något svårt och ogreppbart, man måste upprepa och tjata om det annars försvinner det in i ljuset och vardagen. Här gör någon ett försök att väcka ordet till liv, men trots att det nämns 17 ggr i en kort text så framstår begreppet som exotiskt och främmande, vad talar personen om, det blir omöjligt att förstå, ja det är inte lätt att försöka sätta ord på något så flyktigt. Men vänd på det, enligt Lantarbetaren, då blir det levande men ack så skrämmande, omöjligt att ens viska.

https://www.expressen.se/debatt/soci...are-av-rasism/
Citera
2021-01-18, 11:16
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Fattar inte hur det skulle fungera med manipulation på fb. De som är "trolliga" kännetecknas antingen av att vara aggressiva och oförskämda översittare, vilket inte övertygar någon, inte ens dem själva, eller också uppenbart fantasiutmanade autister. Vilket inte heller övertygar någon direkt.

Enda sättet det kan ha effekt är möjligen genom att höja stressnivån och därmed tröskeln för autentiska (i både bokstavlig och existentiell bemärkelse) personer att posta. Eller göra trådar oläsliga.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2021-01-18 kl. 11:20.
Citera
2021-01-18, 11:22
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Den intersektionella alliansen

Många svarta medlemmar av den intersektionella alliansen i Imperiet är upprörda av att artisten och producenten Phil Spector hyllas efter sin bortgång.
,,,
Med det efternamnet så är jag dock övertygad om att han i själva verket var en medlem av alliansen.
Wiki:
Harvey Phillip Spector was born on December 26, 1939, to Benjamin and Bertha Spector, a first-generation immigrant Jewish family in the Bronx, New York City. Benjamin's father arrived in the United States from Ukraine in 1913; he anglicized his name to George Spector in 1927 on his naturalization papers. Bertha's father had also anglicized his name to George Spector when completing his naturalization papers in 1923, and the papers of both men were witnessed by the same person, an Isidore Spector. The similarities in name and background of the grandfathers have led to speculation by Spector that his parents were first cousins
https://en.wikipedia.org/wiki/Phil_S...d_early_career

Alla boxar ifyllda.
Citera
2021-01-18, 11:28
Medlem
En gigantisk vampyrbläckfisk

De som följer medias krig mot svenskarna förundras ofta över varför näringslivet inte bjuder motstånd. Men då förstår de inte att näringslivets toppar själva befinner sig under ständig press från de som äger och kontrollerar stora delar av det Liberala Imperiet.

I Bonnierkontrollerade Dagens Industri presenterades nu i helgen öppet den senaste attacken mot svenskt näringsliv. Det är från den nya vampyrbläckfisken Black Rock.

Citat:
Blackrocks krav på ökad mångfald i bolagen är banbrytande. Det menar Suzan Hourieh Lindberg, vd för inkluderingsbyrån The Social Few.

”Det handlar om tillväxt och framtidssäkring”, säger hon.

Man bryr sig inte om att dölja vad det handlar om heller.

Citat:
Att beslutet att sätta ökad press på bolagens mångfaldsarbete kommer under en pandemi ser hon som ett styrkebesked från Blackrocks sida.

”De har förstått att bolag som är mångfalds- och perspektivrika, inte minst i ledarskapet, också hanterar kriser mycket bättre. Det här är varken första eller sista krisen, det kommer att komma fler. Därför handlar det om att kunna investera i bolag som är robusta nog att kunna hantera flera kriser framåt, genom att tänka långsiktigt just när det kommer till mångfald och inkludering.”

Suzan Hourieh Lindberg påpekar att mångfalden också behöver mätas för att faktisk förändring ska ske. Ett plus med Blackrocks strategi och budskap är därför inte bara att de satt upp tydliga mål, utan också att de säger hur de ska gå tillväga, menar hon.

Vilka som ställer kraven är de öppna med.

Citat:
”De har bestämt vilka krav de ska ställa och hur de ska gå tillväga för att säkerställa att de får de insikter de behöver för att optimera arbetet framåt. De har gått in ganska detaljerat för det här, vilket jag tycker visar på en mognad.”

https://www.di.se/hallbart-naringsli...r-banbrytande/

Vem och vilka leder då Blackrock?

Citat:
”När vi röstade mot ledamöter på grund av brist på mångfald 2019, såg vi förbättringar i mer än 40 procent av bolagen som följande år ökade mångfalden i deras styrelser.”

Blackrock är i dag en av de största ägarna på Stockholmsbörsen. Men exakt hur svenska bolag påverkas återstår att se.

”Precis som alla företag som vi har investerat våra kunders kapital i, så håller vi svenska företag ansvariga för att göra framsteg inom mångfaldsarbetet. Det sker inom ramen för ägarstyrningen och nyligen publicerade riktlinjer för röstningen.”

https://www.di.se/hallbart-naringsli...tag-ansvariga/

En ledtråd för att lösa gåtan är att notera att VD för Blackrock heter Fink i efternamn.
Citera
2021-01-18, 11:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bovelius
Detta med informationsmanipulering i sociala medier är ju lika utvecklingskonsekvent som uppkomsten av digital virus - de är på sätt och vis bra att de finns med från början så att inget drastiskt sker senare. Richard Dawkins (The Extended Phenotype) argumenterade för att bilden av språk som primärt informationsförmedlare är förenklad och ofta felaktigt. I naturen är det fråga om att påverka, manipulera, bedra i syfte om egen vinning. Mer påverkan än information alltså.

Det du skriver om uppenbart avlönade proffs-skribenter på FB gör mig lite undrande. Hur avgör administrator vem som är avlönat proffs och inte bara någon som avviker från mest vanliga FB-åsikter? Stötte nyligen på en i mitt tycke bra FB-skribent på utrikes-avdelningen som blivit avstängd utan någon annan uppenbar anledning än att en annan användare öppet bad moderator om detta. Naiv fundering av mig kanske, men saken gjorde mig besviken.
Jag menar inte att Admin skall avgöra vem som är shill eller inte. Det jag menar är att den användare som försöker göra andra uppmärksamma på att någon professionell operatör försöker påverka/störa inte själv skall bli avstängd för "Användarnas anonymitet".
Citera
2021-01-18, 11:43
Medlem
.

.
Senast redigerad av vonSnorre 2021-01-18 kl. 11:46. Anledning: Onödig
Citera
2021-01-18, 11:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Nej det är ju symtomatiskt att Sverige i de vikinga-medeltida sammanhangen representeras av en kvinna Jonna Jinton medan Norge representeras av den manlige Einar Selvik. Alt har sin logik.
För att fortsätta spåret om Sverigebilden i nya medier, så verkar den inte speciellt mångkulturell. Av en slump hittade jag två svenska kanaler på Youtube där de senaste filmerna haft 5,8 miljoner resp. 2,6 miljoner visningar på 2 veckor. Siffror som slår SVT's mest folkkära program.

Intressant nog handlar bägge filmerna om svenskar som bor i & bygger timmerstugor mitt ute i skogen. Så det är uppenbarligen inte mångkultur & vänsterliberalism som drar publik när det gäller Sverige. Överhuvudtaget så verkar intresset öka för filmer & berättelser om att bo "Off Grid" , bygga själv, dra sig undan städerna osv.
Svårt att inte dra paralleller med romarrikets nedgång. Då överklassen & dom som hade råd drog sig tillbaka till villor på landsbygden & så småningom gav upphov till medeltiden.

One Year Alone in Forests of Sweden | Building Log Cabin like our Forefathers
https://www.youtube.com/watch?v=BBX5qh09OIE

She has been Living in a Cabin in the Forests of Sweden for 8 years
https://www.youtube.com/watch?v=TWfl990NHoM
Citera
2021-01-18, 12:18
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
För att fortsätta spåret om Sverigebilden i nya medier, så verkar den inte speciellt mångkulturell. Av en slump hittade jag två svenska kanaler på Youtube där de senaste filmerna haft 5,8 miljoner resp. 2,6 miljoner visningar på 2 veckor. Siffror som slår SVT's mest folkkära program.

Intressant nog handlar bägge filmerna om svenskar som bor i & bygger timmerstugor mitt ute i skogen. Så det är uppenbarligen inte mångkultur & vänsterliberalism som drar publik när det gäller Sverige.

Men det ÄR mångkulturellt. Ur ett Internationellt perspektiv. DÅ är vi unika, speciella och lite ... eljest.

Det är det som är så märkvärdigt. De som pratar mest om mångkulturens förträfflighet är väldigt provinsiella och menar att mångkulturen skall komma hem till dem.
Medan världen i övrigt och de/vi som faktiskt varit runt i världen ser oss som en av många säregna kulturer. De ser oss för vad vi är, en del av en mångkultur. En kultur värd att bevara.

Men skall det vara vilket är ledordet idag, hållbart, måste vi värna vår egna kultur.

Hållbar mångkultur, "sustainable multiculture" innebär att vi värnar våra kulturdrag och det kan vi bara göra med att andra kulturer assimileras i vår kultur. Alternativet är att vi likt utrotningshotad urskog bara blir en föryngringsyta för andra. Och det är inte hållbart.

Apropå Youtubers Sverigebild: Ett par från UK som flyttat till Glommersträsk
https://www.youtube.com/channel/UCs8...cqmYqS4laecZtQ

Väldigt exotiskt för dem att hugga ved.
Citera
2021-01-18, 12:59
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Nej det är ju symtomatiskt att Sverige i de vikinga-medeltida sammanhangen representeras av en kvinna Jonna Jinton medan Norge representeras av den manlige Einar Selvik. Alt har sin logik.
Det här är möjligtvis inom trådens ämne som en diskussion om en medial germanskkulturell respons på kriget om mångkulturen. Men jag måste bara ingripa mot er molokenhet.

Jonna Jinton är bara en, feminin, sida av Sveriges bidrag till den internationella vikinga-/norrskens-/vargylsmystiken. Den andra sidan är Amon Amarth, Månegarm och skivbolaget Nordvis - som alla bjuder på en popkulturell version av ultramaskulinitet. Man kan ifrågasätta hur mycket den här självexotiseringen verkligen hjälper, men Sveriges samlade bidrag till genren är iallafall mindre fjolligt än Einar Selviks fläta, Mathias Nordvigs indianflum, Oliver s. Tyrs Instagramkonto eller Kati Ráns feminism.
Citera
2021-01-18, 16:10
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det är ytterligare en fördel av att censuren genomförs av "Big Tech", dvs på administrativ väg utan möjlighet till rättelse via rättsväsendet eller i val. De har genom att ha tillåtits bygga hela proprietära nät utanför nätets kollektiva distribuerade kontrollfunktioner, möjlighet att agera Sanningsministerium och radera också historien.

archive.org är alltför fragmentarisk och okänd för allmänheten för att hota historierevisionismen ā la liberale.

En av internets huvudfunktioner är att vara arkiverande. Släcker man ned det också blir ju internet till stora delar meningslöst. Exempelvis skulle Wikipedia inte kunna vara kunskapssajt. Det blir på en nivå där man rensar ut bibliotek och stadsarkiv. Vi skulle behöva återgå till papperstidningar för att sedan skanna in materialet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in