2020-12-06, 08:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Som jag har förstått det, så blev de politiska strövtågen i tråden så småningom så pass omfattande, att det resulterade i klagomål från skribenter, som inte ville ha politiska kommentarer eller politiskt käbbel i en tråd i medicinforumet.
Citat:
Ursprungligen postat av aw
...Problemet är att vi vetenskapsnördar tycker inte att det är lika kul att behöva stå ut med en massa politiska påhopp, som ni "politiskt intresserade" tycker det är kul att trycka till nördar.

Vi vill ha möjligheten att kunna diskutera studier, artiklar, statistik, grafer m.m. utan att behöva samsas med politiskt käbbel. Vi vill kunna diskutera exempelvis forskningen kring munskydd, aerosoler och immunitet, utan att ni hela tiden styr om diskussionen till Sveriges coronastrategi. Det går inte nu, eftersom ni har invaderat vår forumdel....

Jag vill cetera även resten av det inlägg du citerade från aw.

Citat:
Jag menar inte att tråden ska splittas på mitten. Jag menar att man flyttar hela tråden till politik (eller liknande) och knoppar av kanske tio sidor av den nyaste renodlat vetenskapliga diskussionen, och gör en ny tråd av i vetenskapsedelen. Bara för att vi ska ha något att börja från början med.
Här i tråden har ingen skribent uttryckt önskemålet att ni skulle splittra tråden på mitten. Men ni valde ändå att göra det. En del av diskussionen var enbart politisk i tråden och mycket av den gick att flytta ut. Men det mesta av diskussionen i tråden är både politisk och vetenskaplig samtidigt och den går inte att flytta ur på detta sett, då den inte hör hemma i någon av platserna.

Om er önskan är att ge en plats för vetenskaplig diskussion fri från diskussion som innehåller komponenter av politiska aspekter. Går det inte bara att splittra tråden, ni måste också ge en plats till den del av den diskussionen som i sig själv innehåller både politik och vetenskap, en bred diskussion, som så mycket av diskussionen är.

Det blir svårt att få bort den breda diskussionen i ”stora tråden” om man först inte ger den en hemvist. Antingen att ni accepterar att en ny tråd skapas, där en bred diskussion får finnas. Eller flyttar ”stora tråden” till en ny plats där den inte inverkar på möjligheten att föra en ren vetenskaplig diskussion i vetenskaps forumet. Och samtidigt skapar en löpande vetenskaplig diskussions tråd. Det som faktiskt också var ”vetenskaps debattörernas önskemål”.

Nu kan man diskutera rent politiskt. Det låter på de som ville det att de är glada för sin nya tråd. Men de som ville diskutera vetenskapligt tycker att tråden fortfarande inte är en plats för vetenskaplig diskussion och är ännu inte nöjda. Och de som vill diskutera brett är förbannade, uppgivna, besvikna, ja jag har en sett en rad olika känslor och jag har upplever dem även själv.

Kan vi inte finna en lösning?
2020-12-06, 10:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag vill cetera även resten av det inlägg du citerade från aw.

Här i tråden har ingen skribent uttryckt önskemålet att ni skulle splittra tråden på mitten. Men ni valde ändå att göra det. En del av diskussionen var enbart politisk i tråden och mycket av den gick att flytta ut. Men det mesta av diskussionen i tråden är både politisk och vetenskaplig samtidigt och den går inte att flytta ur på detta sett, då den inte hör hemma i någon av platserna.

Om er önskan är att ge en plats för vetenskaplig diskussion fri från diskussion som innehåller komponenter av politiska aspekter. Går det inte bara att splittra tråden, ni måste också ge en plats till den del av den diskussionen som i sig själv innehåller både politik och vetenskap, en bred diskussion, som så mycket av diskussionen är.

Det blir svårt att få bort den breda diskussionen i ”stora tråden” om man först inte ger den en hemvist. Antingen att ni accepterar att en ny tråd skapas, där en bred diskussion får finnas. Eller flyttar ”stora tråden” till en ny plats där den inte inverkar på möjligheten att föra en ren vetenskaplig diskussion i vetenskaps forumet. Och samtidigt skapar en löpande vetenskaplig diskussions tråd. Det som faktiskt också var ”vetenskaps debattörernas önskemål”.

Nu kan man diskutera rent politiskt. Det låter på de som ville det att de är glada för sin nya tråd. Men de som ville diskutera vetenskapligt tycker att tråden fortfarande inte är en plats för vetenskaplig diskussion och är ännu inte nöjda. Och de som vill diskutera brett är förbannade, uppgivna, besvikna, ja jag har en sett en rad olika känslor och jag har upplever dem även själv.

Kan vi inte finna en lösning?

IRL existerar det problem, som inte är möjliga att lösa (så att precis alla blir nöjda) pga givna begränsningar .

Du är sublimt ointresserad av vilka begränsande faktorer som finns såsom andra skribenters önskemål, liksom du är sublimt ointresserad av vilken arbetsbörda, som du vill att moderatorerna ska axla.
2020-12-06, 16:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för svar!

Det som jag ville komma till, är vilken utgångspunkt ni moderatorer har. Ibland framställer ni er som slavar under regelverket. Men samtidigt så verkar ni vara med och skapa regelverket.

I synnerhet verkar ni ha inflytande om vilka regler som ska gälla i specifika sektioner och trådar. Ska jag tolka det som att ni har befogenhet att skapa en tråd med lite mer tillåtande regler, för att på så sätt avlasta vetenskaps-sektionen från icke-vetenskapliga inlägg?

Jag själv trivs alldeles utmärkt i den nya tråden i politik-sektionen, och jag hoppas att fler skribenter hittar dit. Men alla verkar inte känna sig hemma i politik-sektionens tråd, och jag tycker det skulle vara tråkigt ifall dessa hemlösa skribenter försvinner. En bred diskussionstråd skulle vara ett sätt att behålla dessa skribenter.

Jag har ingen rätt att kräva att ni skapar en sådan tråd. Men för att vi ska veta var vi har varandra i diskussionen, så är det bra att veta vem som sitter på avgörandet.
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ja, det är inget konstigt att ribban avseende t.ex OT ligger olika högt mellan olika delforum. Det har avhandlats massor av gånger här i meta. Så det är glasklart, och har varit så i nått decennium eller så åtminstone.

Ser du vad du gjorde nu?

Du svarade på någonting helt annat än frågan som jag ställde. Jag har stött på samma fenomen tidigare i den här avdelningen "Om Flashback". Det blev flera sidor av en helt onödig diskussion, eftersom moderatorerna valde att fantisera fram egna versioner av vad jag ville säga. Är det inte bättre att försöka svara på frågorna som ställs, istället för att svara på något helt annat?

Ifall "virvelbagg" lägger in en ansökan att få starta en ny tråd utifrån önskemålen som har framförts, vem ska ansökan skickas till? Och vem sitter på avgörandet?

Citat:
Det blir svårt att få bort den breda diskussionen i ”stora tråden” om man först inte ger den en hemvist. Antingen att ni accepterar att en ny tråd skapas, där en bred diskussion får finnas. Eller flyttar ”stora tråden” till en ny plats där den inte inverkar på möjligheten att föra en ren vetenskaplig diskussion i vetenskaps forumet.

Ja, detta var själva grunden till hela den här diskussionen. Målet var att ge vetenskaps-debattörerna det som dom vill ha, genom att ge andra debattörer en ny hemvist.

Citat:
Nu kan man diskutera rent politiskt. Det låter på de som ville det att de är glada för sin nya tråd.

Jag är nöjd med den nya tråden. Den passar mig perfekt. Det som behövs nu, är att fler skribenter hittar dit.
2020-12-06, 18:13
Medlem
najass avatar
Citat:
Ser du vad du gjorde nu?

Du svarade på någonting helt annat än frågan som jag ställde. Jag har stött på samma fenomen tidigare i den här avdelningen "Om Flashback". Det blev flera sidor av en helt onödig diskussion, eftersom moderatorerna valde att fantisera fram egna versioner av vad jag ville säga. Är det inte bättre att försöka svara på frågorna som ställs, istället för att svara på något helt annat?

Det är ju du som uppenbarligen vill söndra diskussionen så mycket det går. Du läser inte svaren du får, utan upprepar frågorna och försöker få det att framstå som att det är moderatorerna som skapar onödig diskussion.

Citat:
Ifall "virvelbagg" lägger in en ansökan att få starta en ny tråd utifrån önskemålen som har framförts, vem ska ansökan skickas till? Och vem sitter på avgörandet?

Hade du läst det svar du fick på exakt den frågan du själv ställde hade du kanske inte behövt upprepa den på ett så här idiotiskt och övermaga sätt.

För tre dagar sedan frågade du:
Citat:
...Ifall man vill lägga in en ansökan om en tråd med lite mer tillåtande regler, även utanför Laidback, hur bestäms det? Vem gör avgörandet?

20 minuter senare fick du svaret:
Citat:
...Moderatorerna i delforumet, ev. efter diskussion med övriga mods och admins.

Det är bara att scrolla 6 inlägg upp i denna tråden så kan alla läsa det. För mig verkar det hyfsat sannolikt att bara finns en, eller en kombination av, egenskaper hos dig som kan förklara ditt beteende. Senildement, stenkorkad eller helt enkelt en uttalad önskan att sabotera diskussionen så mycket det går.
Senast redigerad av najas 2020-12-06 kl. 18:16.
2020-12-06, 18:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ser du vad du gjorde nu?

Citat:
Det är ju du som uppenbarligen vill söndra diskussionen så mycket det går. Du läser inte svaren du får, utan upprepar frågorna och försöker få det att framstå som att det är moderatorerna som skapar onödig diskussion.

Du bekräftar min uppfattning att vissa moderatorer ägnar sig åt att skapa onödig diskussion.

Citat:
Citat:
Hade du läst det svar du fick på exakt den frågan du själv ställde hade du kanske inte behövt upprepa den på ett så här idiotiskt och övermaga sätt.

För tre dagar sedan frågade du:

Citat:
...Ifall man vill lägga in en ansökan om en tråd med lite mer tillåtande regler, även utanför Laidback, hur bestäms det? Vem gör avgörandet?

20 minuter senare fick du svaret:

Citat:
Moderatorerna i delforumet, ev. efter diskussion med övriga mods och admins.

Det är bara att scrolla 6 inlägg upp i denna tråden så kan alla läsa det.

Jag har redan läst svaret som du gav. Det borde ha varit uppenbart att jag hade läst ditt svar, eftersom jag svarade med en fråga om hur ditt svar ska tolkas. Det ledde till ett goddag-yxskaft-svar.

Citat:
För mig verkar det hyfsat sannolikt att bara finns en, eller en kombination av, egenskaper hos dig som kan förklara ditt beteende. Senildement, stenkorkad eller helt enkelt en uttalad önskan att sabotera diskussionen så mycket det går.

Den där kommentaren borde du ha avstått ifrån.

Ska jag börja håna dig när du kommer med korkade inlägg? Jag kommer förmodligen inte att behöva vänta länge. Sådana som du brukar vara bra på att göra inlägg som skulle kunna ligga till grund för ett idiot-förklarande.

Ett annat alternativ är att du ger ett seriöst svar på frågan som jag ställde:
Citat:
Ska jag tolka det som att ni har befogenhet att skapa en tråd med lite mer tillåtande regler, för att på så sätt avlasta vetenskaps-sektionen från icke-vetenskapliga inlägg?
2020-12-07, 15:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jag vet inte vilka möjligheter man har som moderator, men går det inte att rakt av flytta över sådana inlägg till "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga"? Reflekteras en sån ändring i "mina notiser"?
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vi har faktiskt flyttat över en hel del inlägg dit istället för att radera, men det är ingen hållbar lösning i det långa loppet.

Det tycker jag är jättebra. På så sätt hjälper ni till att ge liv i den nya tråden.

Citat:
Användarna blir tvungna att lära sig posta på rätt ställe, och de som envisas med att strunta i det kommer förr eller senare att få extralektioner i detta, i form av mycket långa avstängningar för 2.01.

Då är det bättre att ni flyttar inlägg. Det har varit alldeles för mycket avstängningar sista tiden.

Citat:
Är det traditionen att se på presskonferenserna tillsammans och kommentera dagens siffror som du benämner ” somliga användares dagliga rutiner”?

Går det att flytta över traditionerna till den nya tråden, och återskapa gemenskapen där?

Jag har citerat skribenterna "Otrolig"s "arbetet"s och "AirOfficer"s siffror till den nya tråden. Alla som vill kommentera siffrorna, är välkomna till tråden "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga".

Jag har insett att alla skribenter inte trivs lika bra som jag i den nya tråden. Den optimala lösningen skulle vara en bred diskussionstråd, plus en smalare tråd inriktad på medicinsk vetenskap. Men i brist på en sådan optimal lösning, så skulle det bästa vara ifall så många skribenter som möjligt hittar till politik-sektionens tråd. Ju fler som hittar dit, desto mer intressant blir tråden.
2020-12-07, 23:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Vi för diskussionen här i tråden, inför öppen ridå. Alla som vill är välkomna att delta.

Det låter ju bra. Men för att det ska vara meningsfullt, så är det bra ifall ni moderatorer kan ge bättre svar än goddag-yxskaft-svar (inte riktat mot dig). När jag frågade om hur ett svar skulle tolkas, så svarade en moderator med att spekulera vilket fel det är på mig: "Senildement, stenkorkad eller helt enkelt en uttalad önskan att sabotera diskussionen så mycket det går.". Dom hånande svaren håller på att övergå till rent trams.

Citat:
IRL existerar det problem, som inte är möjliga att lösa (så att precis alla blir nöjda) pga givna begränsningar .

Vilka är dessa begränsningar?

Citat:
Du är sublimt ointresserad av vilka begränsande faktorer som finns såsom andra skribenters önskemål, ...

Jaså? Jag tycker att det har varit stor enighet att vetenskaps-debattörerna behöver få ha en plats som fungerar utifrån deras vilkor.

Citat:
... liksom du är sublimt ointresserad av vilken arbetsbörda, som du vill att moderatorerna ska axla.

I egenskap av helt vanlig medlem, så har jag ingen insikt i moderatorernas arbetsbörda. Vad är det som skapar arbetsbörda? Är det i första hand trådarnas storlek? Eller handlar det mer om vilken sorts inlägg som görs?
2020-12-08, 07:48
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Du är sublimt ointresserad av vilka begränsande faktorer som finns såsom andra skribenters önskemål, liksom du är sublimt ointresserad av vilken arbetsbörda, som du vill att moderatorerna ska axla.
Är det inte ni moderatorer som är ”sublimt ointresserad av vilka begränsande faktorer som finns såsom andra skribenters önskemål ”

Kanske det är dags för en sammanfattning, nu sådär en månad efter klyvningen?
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Det där går ju lätt att ta reda på genom att hålla en omröstning i demokratisk anda bland medlemmarna: Vill du att corona-tråden ska vara en censurerad tråd för de som vill enbart diskutera de medicinska aspekterna av Corona eller vill du att corona-tråden ska vara "stor" tråd för de som vill diskutera många aspekter av Corona-pandemin?
GaretheGOLFERbale för mig är det uppenbart att du är missnöjd med förändringarna efter ha läst dina inlägg i denna tråd, jag tänker mig att ingen kan ifrågasätta detta. Och din idé om att göra en omröstning är både kul och intressant, kanske även hjälpsam i situationen.
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Stora coronatråden bör få vara så fri som det bara är möjligt. Det är ytterst nödvändigt.

De "hårdare" reglerna och därmed "hårdare" modereringen, är ytterst avskräckande för mig personligen som skribent. Men jag vet inte i vilken tråd jag skall skriva istället, då jag vill kunna diskutera både medicin och "politik", samtidigt...

Jag tycker det är en mycket olycklig utveckling, detta.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
jag har inte hunnit sätta mig in i vad tusan som hänt med coronaforumet under medicin och hälsa senaste veckorna, bara funderat på varför diskussionerna blivit så ointressanta, speciellt i den stora tråden.. den är ju helt dödad. men nu fick jag svaret här varför det blivit så.

jävligt synd när moderatorerna ska förstöra intressanta diskussioner och gå emot vad forumets medlemmar tycker är en bra diskussion och ett bra sätt att diskutera på.

det har helt klart blivit sämre.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan man inte bara ha en tråd, där det är tillåtet att diskutera ALLA aspekter av pandemin? Allt från ekonomi, politik, medicin, vaccin, psykologi, historia och framtid. Etc etc?
Varför måste man dela upp det i massor av underforum? Skriver man ett långt inlägg där man vävar samman alltihopa i ett resonemang kommer det ju bli off topic precis överallt.

Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Moderatorernas hanterande av den stora coronatråden är mycket olyckligt och olämpligt.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu är jag starkt emot censur och sådant otyg men det skulle vara underbart att slippa dessa ständiga konspirationer och desinformation om munskydd och COVID19 i allmänhet. Visst kan vi diskutera det. Med vetenskapliga underlag då. Och inte sådant här:
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Så nä, det verkar omöjligt att diskutera vetenskap o politik för sig. Att diskutera fördelar med munskydd är ju idag både ett politiskt ställningstagande och vetenskap beroende på vem du frågar.

Dessutom kan man argumentera att det är i gränslandet forskning-politik som de intressanta diskussionerna förs.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu har jag ingen bestämd uppfattning om var tråden ska vara placerad. Det intressenta är att den är lätt att hitta och att man får diskutera brett där.

Man tycker att det borde gå att hitta en kompromiss som alla är nöjda med?

Det finns de som vill diskutera coronaviruspandemin brett. Och de som vill diskutera det mer vetenskapligt.
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tycker reglerna stjälper för oss som diskuterar, tanken är inte fri och man får hålla tungan rätt i munnen för att inte åka på en varning. Det blir styltat. Oftast när jag skriver så är det direkt ur tanken, utan filter, och kan säkert uppfattas provocerande ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag förordar en ”allmän” coronatråd där allt knyts samman. Saker hänger ihop, och ännu mer idag då kommunikationerna gjort världen mindre och oss mer informerade.

Det kanske började ”fel” när tråden i medicin blev ”kapad” av oss vanliga dödliga till förfång för kalenderbitarna.

Se också mitt inlägg ovan:
(FB) Har moderatorerna gett upp Coronatråden?

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Kan ni moderatorer åtminstone göra en egen underavdelning för covid19 under aktuella ämnen nu när ni väljer att hacka sönder coronatråden så den knappt blir läslig?

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Sedan jag började läsa och skriva i tråden i mars är det framför allt utbyte av information i form av länkar som jag har uppskattat mest! Jag har kunnat läsastudier och artiklar som jag aldrig själv kunnat, eller haft tid, leta upp. Det har gett mig otroligt mycket.

Jag uppskattar även den ordning vi har då vissa lägger upp dagens siffror, och de dagar FHM håller PK diskuterar vi det. Det är inte alltid man hinner kolla på tv själv kl 14 men då kan man snabbt få senaste nytt genom att läsa tråden.

Själv hoppar jag över inlägg som inte intresserar mig och ser inga problem med det.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Grejen är ju, att vetenskap och politik är hoprört i coronafrågorna, såsom knappast i någon annan aktuell fråga. Det går ofta inte att bena upp det, och när man diskuterar det ena så kommer man osökt in på det andra. Därför behövs det en bred tråd, där allting (som har med coronapandemin att göra) är tillåtet.

Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tråden är den enda platsen där man får snabbt ny information och länkar till nya artiklar om Covid-19. Det jag uppskattar är att man får så mångsidig information om viruset och olika åsikter om olika länders coronahantering.

Det vore väldigt synd om man styr tråden ännu mer eftersom bredden på inläggen är behållningen. Om man vill ha en smal vetenskaplig tråd så varför inte starta en ny tråd?
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Att vi har den stora tråden kvar där man också får ha högt i tak, och där man får diskutera det mesta och i vissa fall kan man bryta ut vissa speciella avsnitt som tex vi som haft corona och vi som tror vi haft. Men den stora tråden ska finnas kvar som en rapport till yngre generationer och andra som behöver läsa den.
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Personligen tycker jag inte att tråden ska låsas och att flytta den till Coronapandemin tror jag inte heller löser problemen eftersom det då sannolikt kommer att anses av många att det blir för mycket inlägg om medicin och vetenskap där istället. Dessutom kan man se tråden som en övergriplig dokumentation över vad som sker just nu och att strypa den alltför strikt åt något håll känns olyckligt.
Citat:
Jag själv trivs alldeles utmärkt i den nya tråden i politik-sektionen, och jag hoppas att fler skribenter hittar dit. Men alla verkar inte känna sig hemma i politik-sektionens tråd, och jag tycker det skulle vara tråkigt ifall dessa hemlösa skribenter försvinner. En bred diskussionstråd skulle vara ett sätt att behålla dessa skribenter.
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Min poäng var att kreativitet stimuleras om man kan posta i samma kontext utan onödiga fördröjningar, dvs i kombotråden, för att slippa bli hämmad av funderingar kring exakt var inlägget hör hemma.
Jag ser det som att man ökar chansen för "flow" i diskussionen.

Vill inte Flashback ha det på det viset så kan jag leva med det, vill bara peka på att jag ser en fördel med detta.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det stämmer, standarden har sjunkit kraftigt på tråden den senaste tiden tyvärr. Det är mer trams och offtopic än det är relevant innehåll. Majoriteten av skräpet postas dock av ett fåtal individer och av de som matar trollen, så det borde vara lätt att åtgärda genom att kväsa problemet vid källan. Att åtminstone försöka hålla en högre ambitionsnivå i Vetenskap/Medicin än i laid-back borde vara en självklarhet. Man skall inte behöva scrolla sida up och sida ner av oneliners/chat i en seriös forumtråd.

Jag har klipp hårt i era inlägg, om någon uppfattar att jag har misstolkat, eller fått citatet att upplevas fel, var god och rätta, min mening är att försöka vara rättvis och förtydliga situationen.
Många av er har varit tydliga med era åsikter. Några av er är lite svårare att tolka, liksom det har nu gått en månad sedan klyvningen och en uppdatering kunde vara på plats.
En del av er är just nu avstängda. Någon av er har varit avstängd men valt att inte komma tillbaka efter avstängningen. Detta är den värsta konsekvensen av klyvningen. Att avstängningar delas ut till skribenter som aldrig stängts av tidigare och som nu kanske Flashback förlorar för alltid.
2020-12-08, 08:58
Medlem
Citat:
Är det inte ni moderatorer som är ”sublimt ointresserad av vilka begränsande faktorer som finns såsom andra skribenters önskemål ”

Kanske det är dags för en sammanfattning, nu sådär en månad efter klyvningen?

GaretheGOLFERbale för mig är det uppenbart att du är missnöjd med förändringarna efter ha läst dina inlägg i denna tråd, jag tänker mig att ingen kan ifrågasätta detta. Och din idé om att göra en omröstning är både kul och intressant, kanske även hjälpsam i situationen.

Jag har klipp hårt i era inlägg, om någon uppfattar att jag har misstolkat, eller fått citatet att upplevas fel, var god och rätta, min mening är att försöka vara rättvis och förtydliga situationen.
Många av er har varit tydliga med era åsikter. Några av er är lite svårare att tolka, liksom det har nu gått en månad sedan klyvningen och en uppdatering kunde vara på plats.
En del av er är just nu avstängda. Någon av er har varit avstängd men valt att inte komma tillbaka efter avstängningen. Detta är den värsta konsekvensen av klyvningen. Att avstängningar delas ut till skribenter som aldrig stängts av tidigare och som nu kanske Flashback förlorar för alltid.

Svarar eftersom du citerade mig.

Ja tyvärr måste jag säga att min farhåga besannades/kvarstår, eller vad man skall säga. Tråden som vi här inne diskuterar, har blivit tusen gånger mer ointressant sedan "uppdelningen"/den nya slags modereringen. Har väl insett att vi inte kommer få gehör för våra önskemål, vi som du citerade här, bl.a. Tycker det var bra att du citerade många skribenter, så att det tydligt syns att vi inte bara var nån enstaka som hyste samma åsikt.

Att ha en enda "stor" coronatråd, där allt möjligt får skrivas om, är fortfarande en önskan från mitt håll. Kanske man kunde ha en tråd där man får skriva om "allt" rörande covid, förutom då rent trams och kanske väldigt fantasifulla konspirationsteorier. Det verkar kanske inte vara möjligt dock, enligt hur det här forumet är utformat...

(Nu fick jag inte med alla citat från Virvelbaggs inlägg men dessa går att se i Virvelbaggs ursprungliga inlägg). Väl mött.
2020-12-08, 11:06
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Svarar eftersom du citerade mig.

Ja tyvärr måste jag säga att min farhåga besannades/kvarstår, eller vad man skall säga. Tråden som vi här inne diskuterar, har blivit tusen gånger mer ointressant sedan "uppdelningen"/den nya slags modereringen. Har väl insett att vi inte kommer få gehör för våra önskemål, vi som du citerade här, bl.a. Tycker det var bra att du citerade många skribenter, så att det tydligt syns att vi inte bara var nån enstaka som hyste samma åsikt.

Att ha en enda "stor" coronatråd, där allt möjligt får skrivas om, är fortfarande en önskan från mitt håll. Kanske man kunde ha en tråd där man får skriva om "allt" rörande covid, förutom då rent trams och kanske väldigt fantasifulla konspirationsteorier. Det verkar kanske inte vara möjligt dock, enligt hur det här forumet är utformat...

(Nu fick jag inte med alla citat från Virvelbaggs inlägg men dessa går att se i Virvelbaggs ursprungliga inlägg). Väl mött.

Tack för inlägg.

Jag håller verkligen med. Som det är nu, är det som att kolla alla regionernas lokala råd, och sen komma ihåg vilken tråd mitt inlägg passar í?
Det kommer också för nya och de som kommer eventuellt vilja eftersöka underlag vara mycket svårare att gå igenom minst 50 trådar om covid19. Jag har själv stora problem att veta (?) vilken tråd mitt inlägg passar i. Det kan ju vara så att man har en teori eller forskning som både involverar allmänt om covid19 och dessutom vaccination, ska man då splitta sitt inlägg blir det ju mycket arbete att göra inlägg, vilket säkert gör att många skribenter upplever osäkerhet. Detta främjar ju inte Flashback som forum och heller inte informationen kring covid19.

Jag föreslår som tidigare och ber er mycket bra moderatorer att tänka om, att göra den stora tråden som main och sen har man sidospår i viktiga andra ämnen som berör covid19.
Senast redigerad av sanne 2020-12-08 kl. 11:08.
2020-12-08, 21:30
Medlem
virvelbaggs avatar
Då jag gör denna invit tar jag mig också friheten att göra en presentation.

För en månad sedan valde man att klyva tråden och göra om den till en tråd för vetenskaplig debatt. De som ville diskutera politiskt kastades ut och man gjorde en ny tråd till dem. Moderatorerna valde att skriva trådstarten av den nya tråden på ett sådant sätt som gjorde det omöjligt för en bred diskussion att följa efter. Den breda diskussion som funnits i över 10 månader förbjöds och till de som inte fogar sig delar man ut varningar och till slut även stänger av. Samtidigt förbjuder man nya trådstartar för breda diskussioner på andra platser en i laidback. Moderatorer sitter i bland i realtid och raderar inlägg som det är en ren bedömningsfråga huruvida de är politiska eller vetenskapliga. Detta gör att inlägg försvinner och jag har till och med varit med om att inlägg raderas under tiden jag har skrivit mitt svar till det.

Moderatorerna menar på att dessa förändringar är gjorda föra att så många som möjligt ska bli nöjda. Om de menar allvar med det påståendet borde det ju rimligtvis spela avgörande roll vad flertalet av skribenter tycker.

Jag skrev ett sammanfattande inlägg där jag tog med citat från 19 andra medlemmar som uttryckt åsikter om ”förändringarna” här i denna tråd.
(FB) Har moderatorerna gett upp Coronatråden?

Jag uppmanar er att läsa TS trådstart för ”stora tråden” och fundera på vad förslags tråd TS önskade. Är det verkligen en vetenskaplig debatt tråd?
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

I 10 månader har vi kunnat ha en bred diskussion, men helt plötsligt bryter det nu med Flashbacks tradition?

Lika så är det i medicin och hälsa som tråden för Svininfluensan finns och där får man diskutera brett alla aspekter av smittan.
Stora tråden om klimatförändringar är också placerad i vetenskap, där får man diskutera brett och just energipolitik är kanske det vanligaste ämnet där.

Dessa två trådar är de trådar jag tycker man bäst kan jämföra vår tråd med.

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
xxx
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
XXX
Otrolig, du är en moderator som jag med säkerhet kan hävda skriver minst ett inlägg i ”stora corona tråden” per dag tisdag- fredag. Din tystnad i frågan är väldigt märkbar och även underlig, då ingen annan moderator regelbundet skriv i corona tråden.

Citerade skribenter,ni har ännu inte uttryckt era åsikter.
Om och vad ni skriver är ert beslut.

Det är vår tråd och vi har rätt att framföra vår åsikt och håll i minne att den åsikt flertalet av skribenter kan ställa sig bakom torde spela en avgörande roll i beslut angående tråden.

Bjud gärna in fler skribenter i diskussionen som bör vara med.
2020-12-08, 21:51
Medlem
Melange5738s avatar
Jag har inget problem med att man väljer att fokusera på vissa aspekter i vissa trådar. Däremot blir det besvärligt när man inte kan diskutera vissa saker som rör tangenter av vad som diskuteras i tråden. Ex. om man inte tillåter politik i ett ämne som är såpass politiserat som Covid blir det svårt att föra en vettig diskussion i dagsläget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in