Citat:
Som jag har förstått det, så blev de politiska strövtågen i tråden så småningom så pass omfattande, att det resulterade i klagomål från skribenter, som inte ville ha politiska kommentarer eller politiskt käbbel i en tråd i medicinforumet.
Citat:
...Problemet är att vi vetenskapsnördar tycker inte att det är lika kul att behöva stå ut med en massa politiska påhopp, som ni "politiskt intresserade" tycker det är kul att trycka till nördar.
Vi vill ha möjligheten att kunna diskutera studier, artiklar, statistik, grafer m.m. utan att behöva samsas med politiskt käbbel. Vi vill kunna diskutera exempelvis forskningen kring munskydd, aerosoler och immunitet, utan att ni hela tiden styr om diskussionen till Sveriges coronastrategi. Det går inte nu, eftersom ni har invaderat vår forumdel....
Vi vill ha möjligheten att kunna diskutera studier, artiklar, statistik, grafer m.m. utan att behöva samsas med politiskt käbbel. Vi vill kunna diskutera exempelvis forskningen kring munskydd, aerosoler och immunitet, utan att ni hela tiden styr om diskussionen till Sveriges coronastrategi. Det går inte nu, eftersom ni har invaderat vår forumdel....
Jag vill cetera även resten av det inlägg du citerade från aw.
Citat:
Här i tråden har ingen skribent uttryckt önskemålet att ni skulle splittra tråden på mitten. Men ni valde ändå att göra det. En del av diskussionen var enbart politisk i tråden och mycket av den gick att flytta ut. Men det mesta av diskussionen i tråden är både politisk och vetenskaplig samtidigt och den går inte att flytta ur på detta sett, då den inte hör hemma i någon av platserna.
Jag menar inte att tråden ska splittas på mitten. Jag menar att man flyttar hela tråden till politik (eller liknande) och knoppar av kanske tio sidor av den nyaste renodlat vetenskapliga diskussionen, och gör en ny tråd av i vetenskapsedelen. Bara för att vi ska ha något att börja från början med.
Om er önskan är att ge en plats för vetenskaplig diskussion fri från diskussion som innehåller komponenter av politiska aspekter. Går det inte bara att splittra tråden, ni måste också ge en plats till den del av den diskussionen som i sig själv innehåller både politik och vetenskap, en bred diskussion, som så mycket av diskussionen är.
Det blir svårt att få bort den breda diskussionen i ”stora tråden” om man först inte ger den en hemvist. Antingen att ni accepterar att en ny tråd skapas, där en bred diskussion får finnas. Eller flyttar ”stora tråden” till en ny plats där den inte inverkar på möjligheten att föra en ren vetenskaplig diskussion i vetenskaps forumet. Och samtidigt skapar en löpande vetenskaplig diskussions tråd. Det som faktiskt också var ”vetenskaps debattörernas önskemål”.
Nu kan man diskutera rent politiskt. Det låter på de som ville det att de är glada för sin nya tråd. Men de som ville diskutera vetenskapligt tycker att tråden fortfarande inte är en plats för vetenskaplig diskussion och är ännu inte nöjda. Och de som vill diskutera brett är förbannade, uppgivna, besvikna, ja jag har en sett en rad olika känslor och jag har upplever dem även själv.
Kan vi inte finna en lösning?